Mitä mieltä olette nimestä Katariina?
Kommentit (31)
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 16:09"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 14:00"]
Liian yleinen nimi.
[/quote]
Katariinan suosio ei ole mikään ihme. Katariina on maailman kaunein nimi.
[/quote]
Katariina on monissa suvuissa ns. perintönimi. Se on "pakko" laittaa lapselle, vaikka ei tykkäisi nimestä yhtään. Tämä selittää Katariina-nimen yleisyyden.
Päätin jo lapsena, että jos joskus saan tyttären, hänen nimekseen tulee Katariina.
Katariina on ihan kiva nimi, mutta minusta aika "vaikea" käytössä koska on niin pitkä ja "kova" (k/r) nimi.
Jos vertaa esim. Johanna ja Katariina nimiä, niin ensin mainittu lausutaan "pehmeästi" Jo-hanna, jälkimmäinen taas ns. "kovaa" Ka-ta-riina. Ja onhan noissa kahden kirjaimen ero.
Tuntemani Katariinoja harva sanoo koko nimellä, koska arjessa on helpompi käyttää esim. "Tullaan Katan kanssa" vert. "Tullaan Katariinan kanssa".
Jos vertaa vaikka yhdellä kirjaimella eroavaan Katriina, on tuo jotenkin sujuvampi mitä Katariina.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 14:09"]
Kaunis. Miksi sen ensimmäisen nimen pitäisi olla lyhyt? Eihän esim. Johanna ole erityisen lyhyt, mutta silti monella ihan etunimenä. Mä voisin hyvinkin antaa tyttärelle ihan etunimeksi Katariina. Ei ole liian yleinen ja on ajaton, perinteinen, oikea nimi. Ei mikään kummallinen väännös tai väkisin keksitty.
[/quote]
No siksi, kun pitkät nimet aina lyhennetään ei-aina-niin-kauniiksi lempinimiksi.
Eikö tämä nyt ole jo käsitelty moneen kertaan?
Hotti on.
Vivahde yläluokkaisuutta.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 16:23"]
Hankala nimi käytössä. Sekoittuu Katriinaan, Katarinaan ja Katharinaan.
[/quote]
Mikä tässä on hankalaa? Mä olen Katriina ja usein saankin olla "Katariina". Vaihtari ollessani näin kaikki mahdolliset versiot, Cathrina, Catherine, Catriona, Kathrina... Eikä se oikeastaan haittaa. Joillekin ihmisille saan kertoa useampaan kertaan, etten ole Katariina. Eli musta se menee toisinpäin, muut versiot sekoitetaan Katariinaan.
Mun mielestä Katariina on hyvä nimi, mutta sitä kuulee melko usein. Verrattuna siis Katriinaan, joka on selvästi harvinaisempi ja musta kauniimpi.
43/11/1/3/5 jne.
44/12/2/4/6 jne.:)
Hankala nimi käytössä. Sekoittuu Katriinaan, Katarinaan ja Katharinaan.