En ymmärrä miehen eksän kysymystä?
Sain tietääm, että miehen eksä oli kysynyt viime keväänä meidän lasten syntymäaikoja. Miehellä on kaksi lasta tämän eksän kanssa, 5- ja 7- vuotiaat, toinen siis aloitti nyt syksyllä koulun. Eksä ei ole milläänlailla ollut kiinnostunut meidän lapsista, eikä tarvitsekaan olla. Kuuleman mukaan kun lapset syntyi, sanoikin suoraan, että ei kiinnosta. Joten tuskin on kyse syntymäpäivän juhlistamisesta.
Eli tietäisikö joku, mistä voisi olla kyse? Mihin tarkoitukseen eksä tarvitsee miehen uudesta liitosta syntyneiden lasten tiedot?
Minua nyt jäi tämä häiritsemään, hänestä kun harvemmin on mitään iloa ainakaan ollut.
Kommentit (53)
Uskomattoman lapsellista käytöstä! Ei minua ex-vaimona voisi vähempää kiinnostaa mennä käymään heidän kotonaan, vaan se on minun lasteni toinen koti. Osoitetiedot olen saanut ex-mieheltäni suoraan kysymällä. Miksi minä sinne menisin? Luotan mieheni kykyyn hoitaa lapsia täysin. Minusta tällaisista asioista tulee voida keskustella avoimesti ja jos ex-mieheni antaisi luvan, mielelläni myös tapaisin hänen nykyisen vaimonsa. Tämä vaimo ei kuulemma halua "minulta mitään". Ei minulla ole mitään heitä vastaan. Lomakohteita en kyllä netistä katselisi, eikä kiinnostaisi, mutta jo juridisesti on ilmoitettava toiselle vanhemmalle, missä lapsen kanssa matkustetaan, eli tämä tieto kyllä kuuluu ex-puolisolle.
Oletko sinä mustasukkainen ex-puolisosta vai miksi vauhkoat asiasta noin paljon? Oletko varma, ettei miehesi ole antanut tietoa hänelle ja väittää hänen teitä stalkanneen? Luotatko mieheesi täysin?
Todella lapsellista!
Siis kuvittelin tähän asti olevan päivänselvää, että jos eroaisin, tietäisin missä mieheni asuu ja hän tietäisi missä minä asun (meillä on lapsia). Ja tämä siis siitä riippumatta, olisiko uusia kumppaneita ja lapsiakin kuvioissa.
Kyllä menee helvetin salamyhkäiseksi, jos ei voi omaa (ja lasten) osoitetta antaa exän ja uuden kumppaninsa tietoon, kun kuitenkin uskaltaa jättää omat lapsensa heidän huomaansa aika ajoin !?
Tuo nyt on normaalimpaa ihmetellä, mihin niitä sisarpuolten syntymäaikoja tarvitaan, mutta tod.näk. sillekin on joku täysin viaton selitys (lapsi tarvitsee koulutehtävään tms ne).
Tämä keskustelu on nyt hieman poikennut alkuperäisestä aiheesta. Tosiaan meillä miehen eksä tietää kyllä missä asumme. Muuten tekemisemme ei kyllä hänelle minun mielestä kuulu, kuten ei meillekään hänen tekemisensä. Minua ihmetytti vain se, mihin tarkoitukseen hänen pitää tietää meidän yhteisten lastemme syntymäajat. Mielestäni meidän lasten asiat eivät kyllä hänelle kuulu, ei hän ole halunnut eikä olekaan ollut missään tekemisissä lastemme kanssa. Sisarpuolet näkevät, juhlivat synttäreitä ynnä muuta silloin kun ovat täällä isällään. Eli niin kuin tuossa joku sanoi, niin jos johonkin lappuun pitää jotain täyttää, olisin mielelläni itse halunnut nähdä sen lapun ja täyttää siihen omien lasteni osalta tiedot. Jos kerta nämä tiedot esimerkiksi koulua varten tarvitaan.
-ap
Onneksi me erosimme sivistyneesti ja pystymme edellenkin puhuman avoimesti kaikenlaisista asioista. En tiedä mitä miehen nyksä asiasta ajattelee mutta lapsethan tässä ovat pääasiassa, eivät meidän aikuisten ennakkoluulot tai angstit.
Mitä haittaa siitä uteliaisuudesta on? Se on harmitonta ja jotkut on uteliaampia kuin toiset. Kyllä mekin kautta rantain nuuskitaan miehen lapselta äitinsä kuulumisia, että saadaan kahdestaan jeesustella.:) Hih. Tosin kielletty siellä on kovasti kertomasta mitään ja sääliksi käy lasta, kun ei saa mitään sanoa edes tavallisiin asioihin. Sen takia kai ollaankin kierosti uteliaita, kun on niin salamyhkäistä. Ikinä ei ole kielletty kertomasta mitään meidän asioista. Lapsi joskus katseli mun palkkakuittiakin ja kertokoon äidilleen. Ei se mikään valtionsalaisuus ole ja verotiedoistahan ihmisen tulot näkee halutessaan. Ei meidän elämässä ylipäätään ole mitään sellaisia asioita, joita pitäisi erityisesti salata. Ja kun ei äiti olematonta tietoa käytä meitä vastaan, niin siitä vaan kertokoon.
Minäkin varmaan kyllä googlettelisin eksän asuntoa, jos se olisi niin pirun salainen, ettei mulle voi edes osoitetta kertoa. Sen sijaan miehen eksän asuntoa ei tarvi googletella, kun se on tiedossa ja olen siellä pihassakin joskus kääntynyt, kun lasta heitetty kotiin.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 11:01"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 10:54"]
No onpa oikeasti ihan hullua, jos äitinä en tietäisi, missä lapseni ovat joka toinen viikko. Tottakai mun pitää tietää, että tiedän, että siellä on kaikki ok. En sen takia, että tietäisin, miten exä elää. Exä ei kiinnosta pätkääkään, mutta lapset kiinnostavat. Lisäksi useimmille lapsille on kyllä ihan eheyttävää, että vanhemmat tietävät toistensa elinympäristön ja kodin. Että lapset itse voivat puhua paikoista niin, että vanhempi osaa samaistua tarinaan, tietää mistä puhutaan.
Ja kyllä minä itsekin kerron minne lähdemme lomalle, exälle siis. Plus lapset kertovat. Enkä koe stalkkaamiseksi sitä, että katsovat netistä kuvia hotellista, huvipuistoista jne. Lapsilla on tarve jakaa kokemuksensa toisen kanssa. Ja haluamme heille antaa sen mahdollisuuden. Olisi kamala jos lasten pitäisi kieli keskellä suuta miettiä, mitä kullekin vanhemmalle saikaan kertoa.
Hyi!
[/quote]
Eli tarvitset siis exäsi osoitetiedon siksi, että tiedät lapsillasi kaiken olevan ok?
Minä en tarvitse osoitetietoa, sillä se tietohan kuuluu lapsilta puhelimen kautta sekä tarvittaessa heidän isältään, jos vaikka jotain on sattunut. Ja jos jotain niiin vakavaa sattuisi, että minun pitäisi päästä lapseni luokse, olisi se sairaalan osoite nyt kuitenkin se, jota tarvitsisin.
[/quote]
Tavallaan tarvitsen kyllä. Että tiedän, mistä lapseni haen, jos jotain sattuu. ETtä tiedän, kuinka pitkä matka lapsella on luokseni (voiko pyöräillä/kävellä). Että tiedän, minne pudotan unohtuneet rukkaset tai vastaavaa.
Kyllä minä haluan tietää, missä lapseni on silloin, kun ei ole luonani. Ihan samalla lailla kuin haluan tietää, missä koulurakennus sijaitsee fyysisesti. Tai lapsen kaverin mummola, jos sinne lähtee. Olisi karmaisevaa vain pudottaa lapsi jollekin kaupan pihalle ja päästää lähtemään isänsä kanssa tietämättä, pysyvätkö edes saman kunnan alueella. Mistä/miten minä sitten hädän sattuessa lapseni pelastaisin??? Ja kyllä, on pitänyt hoitaa asioita isäviikoillakin, kun on vain sattunut niin, ettei isä olekaan kyennyt siihen (itsestään riippumattomista syistä). Kyllä minusta se ihan oleellinen tieto on ja tuo teidon, onko lapsella kaikki ok.
Miksi siltä exältä ei voi kysyä, mihin tietoja tarvi?
Ethän sinä ole niille lapsille sukua etkä huoltaja, eikä heidän mahdolliset koulupaperit siten kuulu sinulle. Mikset anna lasten yhteisen isän hoitaa noita asioita, hänelle ne ennemmin kuuluvat.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 12:29"]
Eli niin kuin tuossa joku sanoi, niin jos johonkin lappuun pitää jotain täyttää, olisin mielelläni itse halunnut nähdä sen lapun ja täyttää siihen omien lasteni osalta tiedot. Jos kerta nämä tiedot esimerkiksi koulua varten tarvitaan.
-ap
[/quote]
Voisikos ihan kysellä sen takia, että tietäisi sisaruolten syntymäajat esim. koulun/päiväkodin kaavakkeisiin. Ainakin itse olen laittanut meidän kaikki lapset niihin, kun sisaruksia on kysytty. Onhan toi vähän tyhmää ihmetellä, ihan kun eksäsi lapset ja yhteiset eivät olisi sisaruksia ollenkaan.
Tämä keskustelu on nyt hieman poikennut alkuperäisestä aiheesta. Tosiaan meillä miehen eksä tietää kyllä missä asumme. Muuten tekemisemme ei kyllä hänelle minun mielestä kuulu, kuten ei meillekään hänen tekemisensä. Minua ihmetytti vain se, mihin tarkoitukseen hänen pitää tietää meidän yhteisten lastemme syntymäajat. Mielestäni meidän lasten asiat eivät kyllä hänelle kuulu, ei hän ole halunnut eikä olekaan ollut missään tekemisissä lastemme kanssa. Sisarpuolet näkevät, juhlivat synttäreitä ynnä muuta silloin kun ovat täällä isällään. Eli niin kuin tuossa joku sanoi, niin jos johonkin lappuun pitää jotain täyttää, olisin mielelläni itse halunnut nähdä sen lapun ja täyttää siihen omien lasteni osalta tiedot. Jos kerta nämä tiedot esimerkiksi koulua varten tarvitaan.
-ap
[/quote]
Muistapa sitten itsekin viedä aikanaan omien lastesi koulupaperit sille exälle täytettäväksi :) Oikeesti, se kirjoitti sen ekaluokkalaisen koulupapereihin niiden teidän lasten nimet ja syntymäajan, ei sen kummempaa. Se tuskin on mitään salaista tietoa. Ei kai tuollaista paperia aleta kuljettelemaan exien nyksien kautta monen ihmisen täytettävänä? Olis se kai voinut selittää mihin niitä tarvii (voi olla että kertoikin, mutta miehes ei vaan muista), mutta koska sitä ei teidän asiat kiinnosta niin ei alannut sen kummemmin asiaa selitellä. Halus ne paperit vaan eteenpäin ja kouluasiat kuntoon. Tuskin sille edes tuli mieleen että ne olis pitänyt laittaa sulle hyväksytettäviksi.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 10:18"]
Okei, lähinnä sitä halusinkin tietää, että täytetäänkö sellainen paperi esimerkiksi koulua varten (itse en vielä sellaisia ole täytellyt). Eiköhän kyse siis ole sellaisesta. Onhan se vaan kiva tietää, että mihin omien lasten tiedot menevät.
Kiitos!
- ap
[/quote]
Tosi salsista tietoa sun lastesi sisaruksien äidille. Että sä olet lapsellinen.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 19:21"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 10:18"]
Okei, lähinnä sitä halusinkin tietää, että täytetäänkö sellainen paperi esimerkiksi koulua varten (itse en vielä sellaisia ole täytellyt). Eiköhän kyse siis ole sellaisesta. Onhan se vaan kiva tietää, että mihin omien lasten tiedot menevät.
Kiitos!
- ap
[/quote]
Tosi salsista tietoa sun lastesi sisaruksien äidille. Että sä olet lapsellinen.
[/quote]
Siis salaista.
-ap
[/quote]
Et oikeesti ole noin hölmö ! Että minäkin , kun olen täyttänyt päiväkotiin/kouluun esitietoja lapsesta, olisi minun pitänyt viedä/lähettää lomake mieheni exälle, että tämä olisi laittanut lastensa syntymätiedot siihen ! Voi helvetti teidän lapsiparkoja, sä olet ihan liian lapsellinen äidiksi tai varaäidiksi.
Arvatkaapa vain, kuinka paljon ex-liitot työllistävät sos.päivystystä öisin. t päivystäjän rouva
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 09:52"]
En keksi kyllä sellaista syytä, josta yrittäisi tai voisi ainakaan hyötyä...Ellei yritä vain ylipäätään kalastella tietoa? Liian utelias?
Minäkin tiedän yhden liian uteliaan exän. Lapsiltaan tivannut isänsä uuden perheen kodin tarkkaa osoitetta ( ei tarvitse sitä mihinkään kun lasten vaihdot tapahtuvat muualla) sekä taloa lapsilta googlen satelliittikuvista, stalkkaa lasten ja isänsä tekemien lomamatkojen kohteet (mm. vuokramökit) netistä, kyselee lapsilta isän kodin lämmitysmuodoista yms. ihan pimeetä, hänelle täysin kuulumatonta tietoa kalastelee, kaiketi vain sairaalloisen uteliaisuuden vuoksi.
[/quote]
Kyllä lapsen vanhemman/hultajan pitää saada tietää missä lapsen toinen vanhempi/huoltaja asuu varsinkin jos lapsi viettää siinä osoitteessa aikaa. Tää lainaamani kirjoitus menee jo sairaan häiriintyneen tekstiksi. =(
Sisarusten syntymäajat ilmoitetaan päiväkotiin, neuvolaan, kouluun, kouluterveydenhoitajalle... Aika moneen paikkaan. Koita kestää, olet mukana uusperheessä, et vain ydinperheessä.
Sisarusten syntymäajat ilmoitetaan päiväkotiin, neuvolaan, kouluun, kouluterveydenhoitajalle... Aika moneen paikkaan. Koita kestää, olet mukana uusperheessä, et vain ydinperheessä.
Kyllä mä tiedän exän osoitteen, työpaikan ja puhelinnumeron. Tiedän samat myös hänen uudesta puolisostaan. Osan tiedoista olen saanut suoraan exältä, osan uteliaisuutta googlannut. Mutta minulle ei ole tietoa mitään lämmitysmuodoista, sisustuksesta tai muustakin sellaisesta, hih. Lapset joskus kysymättä kertoilevat jotakin.
Minusta on kyllä ihan normaalia tietää suurin piirtein missä osoitteessa ja oloissa lapset ovat, oli sitten kyseessä lasten isä tai joku muu lähisukulainen tai kuka vaan. Exän omasta pyynnöstä ilmoitetaan myös kaikki matkat, tosin mitään hotellitietoja ei ole tarvinnut infoa.
Jotenkin kaikki tää kuuluu minusta normaaliin vanhemmuuteen ja yhteishuoltajuuteen. Ajatus, että lasten toinen koti olisi minulta "salattu paikka" on kyllä aika korni.
Millaista ihan oikeasti on lasten elämä näin lapsellisten aikuisten kanssa. En enään yhtään ihmettele, että lapset on loppuunpalaneita ennen kun ovat edes aikuisuuden kynnyksellä.