En ymmärrä miehen eksän kysymystä?
Sain tietääm, että miehen eksä oli kysynyt viime keväänä meidän lasten syntymäaikoja. Miehellä on kaksi lasta tämän eksän kanssa, 5- ja 7- vuotiaat, toinen siis aloitti nyt syksyllä koulun. Eksä ei ole milläänlailla ollut kiinnostunut meidän lapsista, eikä tarvitsekaan olla. Kuuleman mukaan kun lapset syntyi, sanoikin suoraan, että ei kiinnosta. Joten tuskin on kyse syntymäpäivän juhlistamisesta.
Eli tietäisikö joku, mistä voisi olla kyse? Mihin tarkoitukseen eksä tarvitsee miehen uudesta liitosta syntyneiden lasten tiedot?
Minua nyt jäi tämä häiritsemään, hänestä kun harvemmin on mitään iloa ainakaan ollut.
Kommentit (53)
Okei, no olipa aika hyvin alettu minua lytättäämään täällä. Kummastuttaa tuo tuohtuminen siitä, että minulle ei kuulu noiden lasten paperit, mutta minun lasten tiedot saa laittaa ihan mihin paperiin miehen eksä sitten haluaa! Kyllä kai te kaikki äidit haluatte tietää, mihin ja kenelle annetaan teidän lastenne nimet, syntymäajat ja osoitetiedot. Kyllä minulla nyt hyvänen aika se on oikeus tietää.
Ja sitten tuohon, että olen huono ja lapsellinen äiti (mikään varaäiti en todella ole, jokaisella on yksi oikea äiti), mikä sitä kiistämään jos sitä mieltä tämän perusteella olette. Kyllä se vaan niin on, niin kuin joku tuossa muisti mainita, että en ole ydinperheessä. Aivan, emme ole ydinperhe, joten eivät siis myöskään nuo lapset ole täyssisaruksia keskenään. Heillä on kuitenkin osittain ihan täysin oma elämänsä siellä äitinsä luona, mikä ei minulle ja eipä oikeastaan heidän isällekään kuulu. He ovat tosiaan sisarpuolia minun lapsilleni isänsä kautta, ja täällä myös tapaavat toisiaan. Joten siitä, että tuon perusteella minun lasteni asiat kuuluvat heidän äidilleen, olen täysin eri mieltä. Häntä ei kiinnosta ja ei tarvitsekaan kiinnostaa, joten siksi ihmettelin tuota mihin hän on minun lasteni tietoja ilmoittamassa. En minäkään puutu hänen lastensa (eli näiden etälasten) asioihin, mies hoitaa ne.
Mutta kyllä tämä tieto eksälle annettiin, ei siitä tapeltu yhtään. Kunhan ihmettelin. Lapset kyllä tosiaan täällä sitten viettävät synttäreitä, kun ovat paikalla, eivät he niistä jää paitsi! Ja siihen emme eksää tarvitse. Ja siis en häntä hauku, hän elää omaa elämäänsä, me omaamme ja hyvä niin. Mikään muu ei minua koskekaan, paitsi silloin kun omista lapsistani puhutaan. Kai meille lapsellisille äideille kumminkin omien lasten asiat kuuluu?
Joku sanoi tuon "tosi salaista tietoa lastesi sisarusten äidille". Tämä lasteni sisarpuolten äiti tosiaan hajosi ihan täysin kun ensimmäinen lapsemme syntyi ja toisesta sanoi suoraan "ei kiinnosta". Eli tältä pohjalta ihmettelin tätä kyselyä.
Ja en ole itse vielä päiväkotiin/kouluun lappuja täyttänyt. Jos sellaiseen tiedot tarvittiin asia on täysin ok. Ja aivan, minun kautta ei lappuja tarvitse hyväksyttää. Mutta olisikohan lasten isä voinut nähdä tuollaisen paperin? Se minulle kyllä kävisi, että isä näkisi, mitä tietoja meidän perheestä eksä laittaa ja minne. Luotan kyllä häneen täysin.
Tulipa vuodatus, mutta pakko oli vielä kommentoida tähän. Itse kun halusin vain ja ainoastaan kysyä, että onko teillä kokemusta, että tuollaisia tietoja kysytään. Ja tämän perusteella on siis jotain papereita, joihin tietoja tarvitaan. :)
Kiitos kaikille vastanneille!
- ap
Ja tuohon toiseen aiheeseen, mistä tässä on keskusteltu, niin meidän tapauksessa miehen eksä kyllä tietää, missä asumme. Se ei ole mikään salaisuus!
- ap
En ole koskaan eronnut, mutta kommentoinpa nyt kumminkin. Jos eroaisin, haluaisin taatusti tietää ex-miehen osoitteen ja mahdollisten ns. uusien lasten symtymäajat ja paljon muutakin! Olisi aivan hirvittävän outoa, jos lastemme sisarpuolet eivät kiinnostaisi lainkaan. Ja haluaisn tutustua myös uuteen vaimoon ilman muuta, erittäin hyvinkin, jos lapseni hänen kanssaan viettäisivät aikaa. Ja yrittäisin ystävystyäkin. Mutta ehkä juuri siksi eroa ei todellakaan ole näköpiirissä.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 10:15"]
Oli oma valintasi tehdä lapsia miehen kanssa, jolla lapsia on jo ennestään. Selvähän se on, että ongelmia tulee aiempien lasten äidin kanssa.
[/quote]
Niinpä. Niistä eksistä kun kehkeytyy usein hyvin lyhyessä ajassa katkeria ämmiä.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 21:07"]
Sisarusten syntymäajat ilmoitetaan päiväkotiin, neuvolaan, kouluun, kouluterveydenhoitajalle... Aika moneen paikkaan. Koita kestää, olet mukana uusperheessä, et vain ydinperheessä.
[/quote]
Mihin näitä tietoja tarvitaan?
Jos mun exä sais lapsia ei vois muakaan vähempää kiinnostaa, mutta jos meiän yhteinen lapsi kyselis minulta niin olishan kiva osata vastata, että koskas lapsen sisarella syntymäpäivät. Muuta syytä en keksi.
En keksi kyllä sellaista syytä, josta yrittäisi tai voisi ainakaan hyötyä...Ellei yritä vain ylipäätään kalastella tietoa? Liian utelias?
Minäkin tiedän yhden liian uteliaan exän. Lapsiltaan tivannut isänsä uuden perheen kodin tarkkaa osoitetta ( ei tarvitse sitä mihinkään kun lasten vaihdot tapahtuvat muualla) sekä taloa lapsilta googlen satelliittikuvista, stalkkaa lasten ja isänsä tekemien lomamatkojen kohteet (mm. vuokramökit) netistä, kyselee lapsilta isän kodin lämmitysmuodoista yms. ihan pimeetä, hänelle täysin kuulumatonta tietoa kalastelee, kaiketi vain sairaalloisen uteliaisuuden vuoksi.
Voi olla ikävää tai sitten joku virallinen juttu, johon tarvi lasten isän lasten tiedot myös. En nyt keksi, mihin olisi sellaista tarvinnut, mutta kuulostaa joltain paperijutulta.
Me taannoin tarvittiin miehen eksän hetua. Mies kyllä muistikin sen, mutta varmistettiin sieltä vielä. Tarvittiin yhteen lapsiin liittyvään kaavakkeeseen.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 22:20"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 21:07"]
Sisarusten syntymäajat ilmoitetaan päiväkotiin, neuvolaan, kouluun, kouluterveydenhoitajalle... Aika moneen paikkaan. Koita kestää, olet mukana uusperheessä, et vain ydinperheessä.
[/quote]
Mihin näitä tietoja tarvitaan?
[/quote]
Samaa minäkin mietin. Että mihin miehen eksä antaa meidän lasten tiedot. Tuo kouluterveydenhoitajakin ja neuvola, eihän miehen eksälle kuulu meidän lasten terveystiedot millään tavalla?? Enhän minäkään saisi heidän lapsistaan mitään tietoja mennä neuvolasta/koulusta kyselemään. Joten sama mielestäni toisinpäin!
Ja vielä kommentti, kun joku oli maininnut, että jos eroaisi, niin haluaisi myös tutustua miehen uuteen puolisoon ja olisi kiinnostunut lastensa sisarpuolista. Meillä vaan ei näin ole, miehen eksä on ilmoittanut, että minä en hänen pihalle ole edes tervetullut. Ja minä kunnioitan tuota pyyntöä, ei ole mitään tarvetta mennäkään ärsyttämään. Mutta siksi tuntuu oudolta tuolle ihmiselle antaa omien lasten tietoja.
- ap
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 09:52"]
Jos mun exä sais lapsia ei vois muakaan vähempää kiinnostaa, mutta jos meiän yhteinen lapsi kyselis minulta niin olishan kiva osata vastata, että koskas lapsen sisarella syntymäpäivät. Muuta syytä en keksi.
[/quote]
MeiDän, ei meiä tai meijän.