Mitä olisit tehnyt tässä tilanteessa vanhempana, jos...
Mitä tekisit vanhempana, jos olisitte kyläilemässä ja kyläpaikassa tarjottaisiin ruoka. Syötyään lapsesi 7v. lähtisi pöydästä sanomatta kiitosta.
Keskustelu:
Lapsen äiti: "Miten sanotaan?"
Lapsi 7v. : "Oli pahaa ruokaa" *virnistelyä*
Lapsen äiti: "Ei, sano kiitos."
Lapsi 7v.: "En sano", ja kiiruhtaa tiehensä.
Ja kaikki sit jatkoivat syömistä niinku ei mitään.
Ihan ok??
Mitä olisit lapsen äitinä/isänä tehnyt tilanteessa?
Kommentit (22)
[quote author="Vierailija" time="04.09.2013 klo 21:17"]
[quote author="Vierailija" time="04.09.2013 klo 21:06"]
[quote author="Vierailija" time="04.09.2013 klo 20:50"]
Tapoja opetetaan oikeissa tilanteissa, ei myöhemmin kotona juttelemalla. Tai ei siitä haittaakaan ole, siitä juttelusta. Itse olisin kylmästi vaatinut lapselta anteeksipyynnön ja kiitoksen.
[/quote]
Mihin asti, olisitko vaikka itkettänyt kylässä muiden läsnäollessa? Sanot tai itket sanot?
[/quote]
No sen verran olen onnistunut lapsiani kasvattamaan, ettei ensinnäkään menis tuolle tasolle, ja minulla on muitakin keinoja kuin itkettäminen. Auktoriteetti kun ei vaadi huutamista, itkua eikä nolaamista. Se vaatii tiukan katseen ja hiljaisella äänellä lausutun kehoituksen.
[/quote]
Just näin. Lapsen komentamiseen riittä kulmien kurtistaminen. Kyläpaikoissa ei opita yhtään mitään tuollaisen teatraalisen kasvatusnäytelmän järjestämisellä, jossa äiti ryntää lapsen perään pusertamaan väkisin jonkun kiitos-sanan. Ei sillä saa myöskään Kultaisen Kasvattajan kruunua.
Asiat puidaan kotona, jos on puitavaa, mutta käytöstavat opitaan keskustelemalla miten ja miksi, vanhempien esimerkistä sekä harjoittelemalla erilaisissa tilanteissa.
"Jokusen aikuiseksi asti kasvattanut" täällä myös
[quote author="Vierailija" time="04.09.2013 klo 21:06"]
[quote author="Vierailija" time="04.09.2013 klo 20:50"]
Tapoja opetetaan oikeissa tilanteissa, ei myöhemmin kotona juttelemalla. Tai ei siitä haittaakaan ole, siitä juttelusta. Itse olisin kylmästi vaatinut lapselta anteeksipyynnön ja kiitoksen.
[/quote]
Mihin asti, olisitko vaikka itkettänyt kylässä muiden läsnäollessa? Sanot tai itket sanot?
[/quote]
No sen verran olen onnistunut lapsiani kasvattamaan, ettei ensinnäkään menis tuolle tasolle, ja minulla on muitakin keinoja kuin itkettäminen. Auktoriteetti kun ei vaadi huutamista, itkua eikä nolaamista. Se vaatii tiukan katseen ja hiljaisella äänellä lausutun kehoituksen.