Työantajat eivät palkkaa yli 50 -vuotiaita, puhumattakaan vanhemmista. Nuoria paljon työttöminä.
Ei mitään järkeä heikentää eläkemahdollisuuksia työllisyyden nimissä. Vaikka hallitus kuinka inttää, että vanhemmat työntekijät ovat voimavara, niin sitä he eivät todellakaan ole työnantajille. Nyt pitäisi panostaa nuoriin: mahdollisimman monelle väliinpudonneelle ammatillinen koulutus ja nuorten työllisyyttä parannettava.
Kommentit (32)
Haudat auki ja kuolleet hommiin ennen kuin nuoret! Näin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Itse kohta 60v. ja työnantaja ei utopiassaan näe että minä ja muut lähdetään heti kun voidaan.Eläkeen muuttaminen vieläkin on älytöntä, mietin todella paljon ketä seuraavaksi äänestän.En todellekaan sdp:tä.
Syytät demareita siitä, mitä valtiovarainministeriön virkamiehet ja Kokoomus ehdottavat?
Ainoa mikä auttaisi kunnolla olisi se, että yli 50-vuotiailta pidempään työttöminä olleilta poistettaisiin automaattisesti iän perusteella kaikki palkkauksen sivukulut kokonaan. Siis ei minkään erillisen hakemuksen (kuten palkkatuki) perusteella, vaan automaattisesti. Sivukulut voisi poistaa vaikka määräajaksi (esim. 1 vuosi).
Jos olet joskus jäänyt vakkarista työstä työttömäksi ja saanut vuosilisät niin samalla palkalla et uuteentyöhön pääse vaikka vuosien kokemusta olisi varsinkin naisten aloilla..Ainakin tällä alalla on töitä ja siksi että ei kouluteta niin paljon kuin ennen.
Kyllä 50+ siivooja tai putkiasentaja on kyllä haluttua työvoimaa, juu ei todellakaan!
Ei pidä paikkaansa. Olen 53v rakennuttamisen ammattilainen. Olin omalla päätöksellä nelisen vuotta työttömänä ja nyt menin töihin 11 000 euron kuukausipalkalla. Nuoremmat saattavat tienata rakennusinsinöörin hommissa paremmin, en tiedä, mutta minä en saa omalla elämäntyylilläni tåtäkään millään tuhlattua.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 50+ siivooja tai putkiasentaja on kyllä haluttua työvoimaa, juu ei todellakaan!
Palkkaan heti, tervetuloa! Pääkaupunkiseudulla ollaan. 100 '% mieluummin sinut kuin jonkun jonnen jolle työtä tärkeämpää on vapaa-aika ja pelikonsoli.
Meille palkataan vanhojakin ihan karvoihin katsomatta. Pieni palkka ja epäkiitollinen työ, niin porukka vaihtuu aika tiuhaan tahtiin. Kaikille laitetaan suoraan toistaiseksi voimassaoleva soppari täydellä työajalla. Koeaika tosin 6kk ja monet lopettaa jo muutaman viikon jälkeen tai niille näytetään ovea, jos tuntuu ettei tästä ole tekijäksi. Tosi rassaavaa tämäkin, että ovi käy kuin saluunassa, jatkuvasti saa olla uusia kouluttamassa ja kädet ristissä toivoo, että saisivat palkattua edes jotenkuten tolkullisia ihmisiä. Mutta vaikeaa on, ne tolkulliset kelpaa töihin parempiinkin hommiin.
Pitäisikö nuorilta sitten lyödä ovet kiinni että pian eläköityvä saisi työpaikan? Seurauksena on töissä koskaan käymätön ihmisraunio josta ei sitten yli kolmekymppisenä enää olekaan töihin. Minulle meinasi käydä noin, mutta luojan kiitos löytyi pari työnantajaa jotka olivat sitä mieltä että nuoren pitää saada töitä. Nyt voisin olla katkera ja syrjäytynyt mutta olenkin heidän ansiostaan vahvasti elämässä mukana.
T: Eräs 35-vuotias
Vierailija kirjoitti:
Tämä viimeisen työnantajan vastuu on tarkoitettu kannustamaan työnantajia huolehtimaan työoloista niin, että ihmiset eivät sairastu työssä. Työolot ovat nykyisin niin paljon paremmat, että työkyvyttömyyseläkkeiden syyt liittyvät yleensä ihmisten vapaa-aikaan ja heidän yleiseen terveydentilaansa. Nyt se kannustaa syrjimään työhönotossa niitä, joiden terveydessä näyttäisi olevan ongelmia. Älä palkkaa tupakoijaa, älä ylipainoista ja eritysesti älä ketään, jolla on riski mielenterveysongelmasta. Jos joku jää mielenterveyssyistä työkyvyttömyyseläkkeelle 35-vuotiaana, on lasku lähemmäs miljoonaa euroa.
Millaiset mahdollisuudet: kohta 50v nainen, sairastettu syöpä 20v sitten, kohtalaisessa hoitotasapainossa oleva epilelsia, yo(b), merkonomi, työkok, n. vuosi kassa/hyllytys, suurin osa kokemuksesta 20v sitten, varastotyötä pätkissä usean vuoden ajan, äitiyslomaa/vanhempainvapaata 5:n lapsen verran?
Itse kohta 60v. ja työnantaja ei utopiassaan näe että minä ja muut lähdetään heti kun voidaan.Eläkeen muuttaminen vieläkin on älytöntä, mietin todella paljon ketä seuraavaksi äänestän.En todellekaan sdp:tä.