Millä muulla vois viel koittaa saada pesukoneesta ummehtuneen hajun pois?
Ostin käytetyn pesukoneen ja siinä oli ummehtunut haju. Oon yrittänyt saada hajun pois sitruunahapolla, etikalla, ruokasoodalla ja kahdella eri merkin kaupasta ostettavalla pesukoneen puhdistajalla. Menestys ollut kuitenkin heikkoa. Haju ei ole enää niin voimakas näiden useiden puhdistuskertojen jälkeen, mutta kokonaan ei ole hävinnyt. Oon puhdistanut myös mm. nukkasihdin, joten siitä ei hajun pitäs johtua.
Mietin onko vielä jotain, jolla vois koittaa lähtiskö tuo haju pois?
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai olet pyörittänyt kuumimman ohjelman?
Juu, kyllä. Joka kerta kuumin ohjelma ja puhdistuksen jälkeen vielä normipesuaineella ja kuumimmalla ohjelmalla. Vanhasta koneesta lähti vastaava ummehtunut haju näin tekemällä, mutta tästä ei sitten millään.
ap
Kerroppa mieten sait siihen vahaan koneeseen sen ummehtuneen hajun. Meillä oli pesukone kovassa käytössä yli 20 v , eikä ikinä haissut ummehtuneelle. Eikä haise 3v vanhakaan. Jätän aina luukun auk/ raolleen pesujen välillä ja samoin pesuainelokero on pesun jälkeen pikkasen raollaan , ettei homehkdu kosteana, vaan kuivuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, kyllä. Joka kerta kuumin ohjelma ja puhdistuksen jälkeen vielä normipesuaineella ja kuumimmalla ohjelmalla. Vanhasta koneesta lähti vastaava ummehtunut haju näin tekemällä, mutta tästä ei sitten millään.
ap
Kerroppa mieten sait siihen vahaan koneeseen sen ummehtuneen hajun. Meillä oli pesukone kovassa käytössä yli 20 v , eikä ikinä haissut ummehtuneelle. Eikä haise 3v vanhakaan. Jätän aina luukun auk/ raolleen pesujen välillä ja samoin pesuainelokero on pesun jälkeen pikkasen raollaan , ettei homehkdu kosteana, vaan kuivuu.
Et sitten lukenut aloitusta tai ketjua, hohhoijaa...
sivusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile vielä kloriitilla.
Meillä kone haisi ja kokeilin kaikki samat kikat mitä sinäkin, lopuksi kokeilin kloriittia ja toimi.
Kloriittia pesupalloon ja 30 asteen pesu.Kiitos tästä vinkistä. Paljonko laitoit kloriittia?
ap
Muistaakseni lähes täyden pallollisen.
Et maininnut mitä kaupan aineita kokeilit, joten linkkaan varmuuden vuoksi aineen, joka mulla toimi vastaavassa tilanteessa (käytetty kone, hajut kaupan päälle). Ei auttanut mullakaan sitruunahapot, etikat ja ysikymppipesut, mutta tämä tosiaan tepsi. On kyllä aika yleinen, joten oot saattanut juuri tuota kokeilla. Ja itse käytin nimenomaan siis tuota jauhetta enkä nestemäistä.
https://fi.dr-beckmann.com/kodin-puhdistus/kodinkoneet/pyykinpesukoneen…
Meille pesukoneen korjaaja vinkkas, että pesee konessa 90 asteen pesun astianpesukonetabletin kanssa ja sen jälkeen vielä pari tyhjää koneellista viileemmällä, vaikka 40 asteella, niin haju lähtee. Meillä tämä toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Öh, no en varmaks tiiä mistä se ummehtunut haju tuli vanhaan koneeseeni, ei mitenkään usein, mutta joskus satunnaisesti, mutta se haju lähti sitruunahapolla.
ap
Olethan pessut pesuainelokeron myös jollain noista mainituista konsteista? Ja muutenkin pyyhkinyt tiivisteet ja koneen?
Joskus se haju vaan ei vanhasta koneesta lähde ja joudut ostamaan uuden.
Vierailija kirjoitti:
Et maininnut mitä kaupan aineita kokeilit, joten linkkaan varmuuden vuoksi aineen, joka mulla toimi vastaavassa tilanteessa (käytetty kone, hajut kaupan päälle). Ei auttanut mullakaan sitruunahapot, etikat ja ysikymppipesut, mutta tämä tosiaan tepsi. On kyllä aika yleinen, joten oot saattanut juuri tuota kokeilla. Ja itse käytin nimenomaan siis tuota jauhetta enkä nestemäistä.
https://fi.dr-beckmann.com/kodin-puhdistus/kodinkoneet/pyykinpesukoneen…
Toinen oli tosiaan tuo merkki, mutta se nestemäinen versio.
ap
Jos myivät koneen, koska se haisee? Ja miksei myyjä putsannut sitä itse? Epäilyttävää.
En tiedä olenko tähän jo vastannut, mutta....
Mulla on toiminut ummehtuneeseen hajuun tasan yksi asia:
Yhteen pesupalloon täyteen klooria, laita kone pesemään pisimmällä 40´C tai 20'C asteen ohjelmalla ensiksi kerran. Anna tämän jälkeen hetki levätä kun on pessyt, sitten vielä kerran vedä klooripesu pikaohjelmalla.
Mulla auttaa tuo ainoastaan. Tiedän tiedän vesistölle ei ole kloori hyväksi, mutta ei myöskään luonnolle se, että ostan uuden koneen ja vien entisen kaatopaikalle hajun takia.
Lämmittääkö kone varmasti? Lämpeneekö ja onko varsinaisesta pesusta pois tuleva vesi kuumaa?
Vierailija kirjoitti:
Olethan pessut pesuainelokeron myös jollain noista mainituista konsteista? Ja muutenkin pyyhkinyt tiivisteet ja koneen?
Joskus se haju vaan ei vanhasta koneesta lähde ja joudut ostamaan uuden.
Joo olen myös nuo muut puhdistanut, mm. pesuainelokero haisi samalle mikä haju tulee ite pesukoneesta ja siitä se haju lähti puhdistuksessa.
ap
Niin ja ton kloorin kanssa on tärkeää että nimenomaan lämpimällä/viileällä se pesu. Ei missään nimessä kuumalla.
Vierailija kirjoitti:
Jos myivät koneen, koska se haisee? Ja miksei myyjä putsannut sitä itse? Epäilyttävää.
Tää kone myytiin, kun ei mahtunutkaan uuden kodin kylppäriin. Myyjä ei kuulemma ollut ehtinyt tekee tuota puhdistusta, voi toki olla vaan selitys, mutta todennäköisemmin pitää paikkansa. Tää pesukoneen myyjä on erään tuttuni tuttu ja sitä kautta tiedän, että elämänsä on tällä hetkellä kiireistä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Lämmittääkö kone varmasti? Lämpeneekö ja onko varsinaisesta pesusta pois tuleva vesi kuumaa?
Kyllä lämmittää
ap
Vierailija kirjoitti:
Niin ja ton kloorin kanssa on tärkeää että nimenomaan lämpimällä/viileällä se pesu. Ei missään nimessä kuumalla.
Tämän tiesinkin, ettei kloorille sovi kuuma pesu.
ap
Haju ei tule lähtemään kerralla. Epäilen että edellinen omistaja on käyttänyt liikaa pesuainetta ja liian lyhyitä ohjelmia, sekä pitänyt kantta kiinni. Nyt vaan säännöllisesti peset 90 asteessa joka viikko ja välillä sitruunahapolla. Haju lähtee ajan kuluessa ei kerralla koska kone on täynnä likaa. Vaihda myös pesuaineeseen jossa ei ole zeoliittia.
Meillä ainskin ne kumiset tiivisteet haisee, kun niitten väleihin menee töhnää. Siinä luukun etuosassa. Tutkipa ne ja putsaa. Ei oo helpooo.
Mä just sitä tein ja edelleen haisee ja töhnää on.
Ja pidä se luukku auki, kun on tyhjä kone. Ei ummehdu niin helposti.
Koneeseen kaataisin kiehuvaa vettä sisään, ja näillä aineilla
Ensin ajaisin koneellisella suolaa (irrottaa karstat putkista, putkien vaihtokin olisi ihan fiksu operaatio, nehän siellä yleensä haisee), Sen jälkeen ajaisin sen jollain desinfiointiaineella, johon vielä lisäisin vähän potkua, ja tätä sinne kunnolla puoli pulloa /pullinen suoraan, sitten ajaisin vielä övereillä pesuaineilla 90 asteessa siis 10x pesuainetta, kaikki tietenkin mahd. pitkillä pesuilla ja kaataisin kaikkiin käsittelyihin kattilalliseen kiehuvaa vettä koneen pohjalle.
Zinc
Kiitos tästä vinkistä. Paljonko laitoit kloriittia?
ap