Millä muulla vois viel koittaa saada pesukoneesta ummehtuneen hajun pois?
Ostin käytetyn pesukoneen ja siinä oli ummehtunut haju. Oon yrittänyt saada hajun pois sitruunahapolla, etikalla, ruokasoodalla ja kahdella eri merkin kaupasta ostettavalla pesukoneen puhdistajalla. Menestys ollut kuitenkin heikkoa. Haju ei ole enää niin voimakas näiden useiden puhdistuskertojen jälkeen, mutta kokonaan ei ole hävinnyt. Oon puhdistanut myös mm. nukkasihdin, joten siitä ei hajun pitäs johtua.
Mietin onko vielä jotain, jolla vois koittaa lähtiskö tuo haju pois?
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse pesen pesukoneen niin, että laitan pesuohjelman 90 astetta ja pesuaineen tilalle pyykkietikkaa ja kone pyörii tietysti tyhjänä.
K-menun tavallinen väkiviinaetikka maksaa alle euron 1.5 litraa ja ajaa saman asian
S-marketista alta euron saa usein 1,5 litraa, täysin ajaa pyykkietikan asian. Pyykkietikka on yhtä suuri huijaus kuin Martina aitolehmän valmennus.
Olen pessyt pesukoneen aina välillä siten, että avaan nukkasihdin. Lasken pesukoneeseen suihkulla vettä ja pesen sieltä sisältä ne kaikki lokoset. Raikas tulee.
Joko aapeellä on mennyt uuden koneen edestä fyffee tähän putsailufarssiin? No ehkä ensikerralla tietää paremmin.
Ällöttävää kuvitella mitä kaikkea se edellinen omistaja on pessyt jos tuollaisen hajun onnistunut samaan. Jarrutusjälkiä kalsareista, sp*rmaisia vaatteita, ureilukasiin unohtuneita hikisiä sukkia, kesto kk-suojia... Oma 12v vanha pesukone ei haissut ollenkaan kun meni vaihtoon hajotessaan.
Mutta valkaisuaine voi olla tehokasta https://www.theorganizeruk.com/2019/09/washing-machine-smells-mould/
Tilaisin huollon. Huoltomies löytää syyn katkuun.
Halvempi vaihtoehto kuin uusi pesukone.
Vierailija kirjoitti:
Haju ei tule lähtemään kerralla. Epäilen että edellinen omistaja on käyttänyt liikaa pesuainetta ja liian lyhyitä ohjelmia, sekä pitänyt kantta kiinni. Nyt vaan säännöllisesti peset 90 asteessa joka viikko ja välillä sitruunahapolla. Haju lähtee ajan kuluessa ei kerralla koska kone on täynnä likaa. Vaihda myös pesuaineeseen jossa ei ole zeoliittia.
Okei. Pitääpä tehdä noin, jos haju ei kloriitillakaan lähde. Tosin jos haju tarttuu vaatteisiin/muihin pyykkeihin niin siinä tapauksessa kone kyllä hyödytön.
Käytän hajusteetonta pyykinpesunestettä, joten siinä ei tuota zeoliittiakaan ole
ap
Tulipa mieleen, että jos siellä pesukoneen poistoputken puolelle ei ole toimivaa vesilukkoa, niin haju tulee viemäristä vaikka pesukone olisi aivan uusi.
Eli siis voisi olla myös väärin tehty poistoputken liitäntä tai pesukoneen poistoputken vuotava lattiakaivo.
Vierailija kirjoitti:
Joko aapeellä on mennyt uuden koneen edestä fyffee tähän putsailufarssiin? No ehkä ensikerralla tietää paremmin.
Onhan noihin aineisiin jonkin verran mennyt, osaa kyllä ollut jo muuten varastossa niin kaikkea ei oo tarvinnut ostaa. Mutta siltikään ei olla ees lähellä uuden vastaavan koneen hintaa, vaik itse koneen hinnan päälle laskis ne muutamat eurot, jota puhdistukseen menny. Ja kuten sanottu, ikää tällä koneella on se reilu pari vuotta. Kyllä tästä varmasti tuli opittuakin jotain, jatkossa tuskin ostan konetta, jossa ummehtunut haju, vaikkei ois vanhakaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Tulipa mieleen, että jos siellä pesukoneen poistoputken puolelle ei ole toimivaa vesilukkoa, niin haju tulee viemäristä vaikka pesukone olisi aivan uusi.
Eli siis voisi olla myös väärin tehty poistoputken liitäntä tai pesukoneen poistoputken vuotava lattiakaivo.
Uusissa systeemeissä on kaksi tulppaa ja molemmilla toimii, mutta vain toisella haisee.
Mulla auttoi nukkasihdin putsaaminen ja postoletkun vaihto. Pesuainelokeron keitin kattilassa. Mulla siis vanha pesukone.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusissa systeemeissä on kaksi tulppaa ja molemmilla toimii, mutta vain toisella haisee.
Niin on, siksipä mietinkin että jos on kaivon puolella jos ei meinaa konetta tuolla tavalla puhdistamalla asettua. Lattikaivossa (märkäkaivo vesilukolla) kuin on sille pesualtaalle putken paikka ja jossa on altaan alla usein vesilukko, jos ei vesilukollinen allas niin sitten lattiakaivossa liitäntä vesilukon taakse eikä viemärin puolelle.
Eipä kai ammattilaiselle pitäisi virhettä sattua, mutta vaiva kuulostaa siltä että kannattaa katsoa sen vesilukon tilanne sieltä poistoputken puolelta.
Vierailija kirjoitti:
Tän koneen on asentanu ihan ammattilainen, joten tuosta ei pitäs johtua.
ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla auttoi nukkasihdin putsaaminen ja postoletkun vaihto. Pesuainelokeron keitin kattilassa. Mulla siis vanha pesukone.
Nukkasihti on putsattu ja putsauksen myötä siitä hävis myös se haju, samoin pesuainelokerosta lähti se haju kun sen putsasin. Poistoletku on uusi.
ap
Käytä pitkiä ohjelmia. Nykyään koneet käyttää niin vähän vettä että pesuainetta kertyy koneeseen ja pitkällä aikavälillä haisee etenkin jos pesee lyhyillä ohjelmilla.
Oli muuten noissa kaupan kloriiteissa aika paljon eroa, kun luin pullon kyljestä.
Toinen oli jotain 5x vahvempaa, kuin toinen, joka oli laimennettu oikein kunnolla.
Zinc
Kannattaa lukea tuoteselosteetkin ..