Perintö/avioliitto/verokysymys
Täällä kun aina löytyy joka alan osaajaa, niin osaisiko joku auttaa minua selvittämään erään periöntöä koskevan jutun. Jos mieheni (mitään avioehtoa ei ole) saa erään mökkirantatontin ennakkoperintönä isoäidiltään niin onko tosiaan niin, että se kannattaa verotussyistä laittaa vain mieheni nimiin? Anoppi sanoo, että näin on. Se on minulle sikäli ihan ok, kuvittelin, että jos mieheni esim. kuolee niin omistus siirtyy automaattisesti kuitenkin perintönä minulle ja lapsille. Anoppi kuitenkin sitte jatkoi epämääräisesti juttua niin että jollain paperilla se rajattaisiin niin, että minä en ikinä voisi omistaa sitä, vaan se menisi lapsille jos mieheni kuolisi. Voidaanko sellainen paperi tehdä ilman että minulla on asiaan sanomista? Asialla ei ole muuta kuin periaatteellinen merkitys, tuntuu loukkaavalta että minua rajataan tästä pois, vaikka olemme olleet yhdessä jo iät ja ajat ja naimisissakin kohta 10 vuotta.
Kertokaa miten tämä asia on lain suhteen, voidaanko minut rajata tästä pois täysin?
Kommentit (31)
[quote author="Vierailija" time="04.09.2013 klo 14:17"]
Te voitte ap keskenänne sopia, ettei anopin määräystä avio-oikeuden poissulkemisesta noudateta teidän välillänne. Sitä määräystä ei siis ole pakko noudattaa, jos ei halua, vaan voitte esim. sopia, ettei määräystä noudateta mahdollisessa kuolemantapauksessa tai miehesi voi esim. lahjoittaa puolet tontista edelleen sinulle.
Jos kyseessä on tosiaan pelkkä tontti, jonne on tarkoitus rakentaa yhteisillä rahoillanne teille yhteinen mökki, niin kyllä minä haluaisin jonkun em. järjestelyn. Ei se niinkään ole reilua, että yhteisillä rahoilla sinne tehdään mökki ja kuolenmantapauksessa tai erossa et saisi siitä mitään. Ei ne tontit edes välttämättä ole niin kalliiita, mutta mökin rakentaminen todellakin maksaa.
[/quote]
Itseasiassa puolisot eivät voi sopia keskenään testamentin sivuuttamisesta! Jos mies saa tontin ennakkoperintönä ja ko. perintöä annettaessa suljetaan puolison avio-oikeus pois, ei perinnön saaja voi testamenttia kumota. Toki hän voi kieltäytyä kokonaan ennakkoperinnöstä ja perinnöstä muutenkin, mutta jos ottaa perinnön vastaan, suostuu testamentin säädöksiin. Tietty puolet tontista voi myydä puolisolleen tai kenelle tahansa, sitä ei ole kielletty. Jos perinnön saanut kuolee ennen puolisoaan, ei tontti ole avio-oikeuden piirissä, oli siitä tehty mikä muu sopimus tahansa kuin kauppakirja. Perillisillä eli lapsilla on siten oikeus siihen tonttiin, ei vaimolla.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2013 klo 20:57"]
[quote author="Vierailija" time="04.09.2013 klo 14:25"]
Joku sellainen käyttöoikeus mahdollisen kuolemantapauksen varalta minulle olisi varmaan sopiva. En näe siinä ongelmaa että mökki ja tontti menee lapsille, mutta haluan välttää tilanteen missä heillä on päätösvalta laittaa minut pihalle/myydä kaikki pois jostain mitä olen mahdollisesti itse hoitanut/rakentanut/kunnostanut vuosikaudet. Katsotaan nyt miten tämä juttu etenee. Kiitos näkökulmista kaikki vastaajat!
Ap
[/quote]
Vaikka tontin omistus kuuluisi miehellesi ja rakennatte tontille yhteisillä rahoilla mökin, niin ei se tarkoita, että mökki on miehesi omistama. Mökin omistus menee sen mukaan minkä te itse haluatte eli vaikka 50%/50% tai jotain muuta. Jos miehesi saa tontin ennakkoperintönä se koskee vain ja ainoastaan tonttia, eli mitään kuoleman jälkeistä käyttöoikeutta mökkiin ei tarvitse tehdä. Voi tehdä, mutta ei tarvitse.
[/quote]
Ei mene näin. Kyseessä on kiinteistö, ja mökkirakennuksen ARVOSTA lasketaan leskelle 50%, mutta se ei takaa mitään käyttö- tai omistusoikeutta
[quote author="Vierailija" time="04.09.2013 klo 20:47"]
[quote author="Vierailija" time="04.09.2013 klo 18:55"]
[quote author="Vierailija" time="04.09.2013 klo 14:29"]
Kysessä on testametti / lahjakirja jolla antaja rajaa lahjan kuulumaan aivio-oikeuden ulkopuolelle. Näin on meidänkin suvussa tehty. Mielestäni suvussa kuleva omaisuus ei kuulu puolisolle vaan suoraan lapsille. Mahdollisella aivoerotilanteessa joutuisin muuten maksamaan niiden arvosta puolisolleni puolet.
[/quote]Höpö höpö, lain mukaan asi aei ole noin. Jos teillä ei ole avioehtoa jolla perintö rajataan osituksen ulkopuolelle, niin sinä saat pitää peintösi itsellä, mutta se tulee ositukseen mukaan sinun omaisuutena. Jos erotessa puoliso on tyhjätasku ja sinulla on vain tuo peritty omaisuus, niin silloin se peritty omaisuus jaetaan puolison kanssa.
Perinnön rajauksilla ei ohiteta avio-oikeutta, rajaus kuuluu vain sarjaan "harras toivomus".
[/quote]
Ja tämähän on silkkaa paskaa. Testamentti on vahvin.
[/quote]Testamentillä ei ole mitään virkaa sen jälkeen kun omaisuus on vaihtanut omistajaa. Myöhemmässä ero-osituksessa testamentin omaisuus menee puoliksi jos muuta omaisuutta ei ole, mutta perinnön saajalla on oikeus maksaa rahalla se osuus mitä perintön koskee. Eli joku tietty asia voidaan määrtä avio-oikeuden ulkopuolelle, mutta sen arvoa ei. Jos rahaa tai korvaavaa omaisuutta ei löydy, niin jakoon menee.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2013 klo 21:10"]
Kysessä on testametti / lahjakirja jolla antaja rajaa lahjan kuulumaan aivio-oikeuden ulkopuolelle. Näin on meidänkin suvussa tehty. Mielestäni suvussa kuleva omaisuus ei kuulu puolisolle vaan suoraan lapsille. Mahdollisella aivoerotilanteessa joutuisin muuten maksamaan niiden arvosta puolisolleni puolet.
[/quote]Höpö höpö, lain mukaan asi aei ole noin. Jos teillä ei ole avioehtoa jolla perintö rajataan osituksen ulkopuolelle, niin sinä saat pitää peintösi itsellä, mutta se tulee ositukseen mukaan sinun omaisuutena. Jos erotessa puoliso on tyhjätasku ja sinulla on vain tuo peritty omaisuus, niin silloin se peritty omaisuus jaetaan puolison kanssa.
Perinnön rajauksilla ei ohiteta avio-oikeutta, rajaus kuuluu vain sarjaan "harras toivomus".
[/quote]
[/quote]Testamentillä ei ole mitään virkaa sen jälkeen kun omaisuus on vaihtanut omistajaa. Myöhemmässä ero-osituksessa testamentin omaisuus menee puoliksi jos muuta omaisuutta ei ole, mutta perinnön saajalla on oikeus maksaa rahalla se osuus mitä perintön koskee. Eli joku tietty asia voidaan määrtä avio-oikeuden ulkopuolelle, mutta sen arvoa ei. Jos rahaa tai korvaavaa omaisuutta ei löydy, niin jakoon menee.
[/quote]
Avioliittolaki 35§
Kumpaisellakin puolisolla on avio-oikeus toisen omaisuuteen. Sen nojalla saavat omaisuuden osituksessa eloonjäänyt puoliso ja kuolleen puolison perilliset taikka kumpikin puoliso puolet puolisoiden omaisuuden säästöstä, sen mukaan kuin IV osassa tarkemmin säädetään.
Avio-oikeutta ei kuitenkaan ole omaisuuteen, josta avioehtosopimuksin taikka lahjakirjassa, testamentissa tai henkilövakuutuksen edunsaajamääräyksessä on niin määrätty, eikä myöskään siihen, mikä on tullut sellaisen omaisuuden sijaan. Jos sitä paitsi on määrätty, että avio-oikeutta ei ole myöskään tällaisen omaisuuden tuottoon, noudatettakoon tätä määräystä. (14.5.2010/427)
[quote author="Vierailija" time="04.09.2013 klo 21:10"]
[/quote]
[/quote]
Olet erittäin väärässä! Käy tutustumassa perintökaareen.
Mies perii mökin, testamentissa sanotaan ettei puolisolla ole omaisuuteen oikeutta. Jos avioparilla ei ole eikä tule lapsia, niin mitä mökille/tontille tapahtuu jos perinnönsaaja kuolee? Ymmärrän avio-oikeuden rajaamisen erotilanteissa, muttamutta...
Tästäkin keskustelusta että av-palsta on aivan väärä paikka kysyä lainopillisia neuvoja, hyvät mammat! Mielipiteitä ja kannanottoja laidasta laitaan, onneksi joku sentään ymmärsi kaivaa perintökaaren esiin👍
Appivanhempasi voivat rajata sinut ulos perinnöstään ja se on ihan ok. Lapsenne perivät.
Vierailija kirjoitti:
Täällä kun aina löytyy joka alan osaajaa, niin osaisiko joku auttaa minua selvittämään erään periöntöä koskevan jutun. Jos mieheni (mitään avioehtoa ei ole) saa erään mökkirantatontin ennakkoperintönä isoäidiltään niin onko tosiaan niin, että se kannattaa verotussyistä laittaa vain mieheni nimiin? Anoppi sanoo, että näin on. Se on minulle sikäli ihan ok, kuvittelin, että jos mieheni esim. kuolee niin omistus siirtyy automaattisesti kuitenkin perintönä minulle ja lapsille. Anoppi kuitenkin sitte jatkoi epämääräisesti juttua niin että jollain paperilla se rajattaisiin niin, että minä en ikinä voisi omistaa sitä, vaan se menisi lapsille jos mieheni kuolisi. Voidaanko sellainen paperi tehdä ilman että minulla on asiaan sanomista? Asialla ei ole muuta kuin periaatteellinen merkitys, tuntuu loukkaavalta että minua rajataan tästä pois, vaikka olemme olleet yhdessä jo iät ja ajat ja naimisissakin kohta 10 vuotta.
Kertokaa miten tämä asia on lain suhteen, voidaanko minut rajata tästä pois täysin?
Ei sun miehen omaisuus siirry automaattisesti sulle, et sä ole perijä. On ihan ok ja laillista rajata perillisen puoliso ulos, koska sun miehen suvun omaisuus ei kuulu sulle mitenkään.
Tuo on ihan hyvä ja tavallinen tapa. Te voitte taas miehesi kanssa tehdä keskinäisen testamentin, jossa hän testamenttaa tontin käyttöoikeuden sinulle elinajaksesi. Näin ollen et joudu pihalle jos kävisi hassusti.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2013 klo 14:25"]
Joku sellainen käyttöoikeus mahdollisen kuolemantapauksen varalta minulle olisi varmaan sopiva. En näe siinä ongelmaa että mökki ja tontti menee lapsille, mutta haluan välttää tilanteen missä heillä on päätösvalta laittaa minut pihalle/myydä kaikki pois jostain mitä olen mahdollisesti itse hoitanut/rakentanut/kunnostanut vuosikaudet. Katsotaan nyt miten tämä juttu etenee. Kiitos näkökulmista kaikki vastaajat!
Ap
[/quote]
Vaikka tontin omistus kuuluisi miehellesi ja rakennatte tontille yhteisillä rahoilla mökin, niin ei se tarkoita, että mökki on miehesi omistama. Mökin omistus menee sen mukaan minkä te itse haluatte eli vaikka 50%/50% tai jotain muuta. Jos miehesi saa tontin ennakkoperintönä se koskee vain ja ainoastaan tonttia, eli mitään kuoleman jälkeistä käyttöoikeutta mökkiin ei tarvitse tehdä. Voi tehdä, mutta ei tarvitse.