Miksi nyky naiset eivät tunnu ymmärtävän raskauden vaikutuksia kehoon?
Olen lukenut paljon näistä "en tiennyt että vatsanahkani alkaa roikkua, tai en tiennyt että virtsankarkailua saattaa esiintyä raskauden jälkeen tai aikana" tyylisiä keskusteluja jonkin verran. Ja hämmästyttää MIKSI sitä ei voi tajuta, maalaisjärellä miettiä, että onhan se nyt päivän selvää että kokonaisen uuden elämän ja uuden ihmisen sisällään kasvattaminen ja pienestä reiästä ulos ahtaminen aiheuttaa muutoksia kehossa!! Ja näitä on punnittava. Jos EI ole valmis mahd. muutoksiin ja riskeihin ON lapset jätettävä tekemättä. Ei ulistava niistä nettiin pelotellen lapsettomia tai esikoistaan yrittäviä.!!
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Raskauden vaivoista ei juuri puhuta esim neuvolassa ennen kuin niitä ilmaantuu. Ei puhuta siitä miten kuntoutua synnytyksen jälkeen. Oma kokemus kahden raskauden verran kahden eri kunnan neuvolasta on se että kaikki pitäisi jotenkin ihmeellisesti itse tietää heti kun tiinehtyy. Ketään ei kiinnosta se äiti enää kun vauva on syntynyt.
Ai :( Neuvola omalla paikkakunnallani on avoin niistäkin asioista. On mm. puhuttu kaunistelematta siitä mitä synnytys aiheuttaa välilihalle, siihen kirjalliset ohjeet sain ja öljyäkin suositeltiin. Myös keskustelua siitä mitä imettäminen voi tehdä rintakudokselle mutta äidinmaidon hyötyjä miettiessäni ei minua kiinnosta mitä se rinnoilleni tekee/teki. Tietoa saa myös kysymällä. Jo on ihme ja kumma jos ei saa kysymykseen vastausta. Neuvolaterkalla mutismi? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsestäänhän ihmiset ei asioista tiedä. Ellei oma äiti kerro kokemuksiaa, kaverit kerro kokemuksiaan tai raskaaksi haluvat tai raskaana oleva itse etsi tietoa, niin yllätyksenähän asioita tulevat.
Äiti ei puhunut mitään raskauteen ja synnytykseen liittyvistä asioista. Ei ollut kavereita.
No höhhistä. Äitisikö vika se on nyt että pikku primadonnan alapää on hajalla?
Sanoinko että mun alapää on hajalla? Sanoin että mulla ei ollut tietoa siitä mitä saattaa tulla. :D
Olettepa te nuoret niin mukavia täällä.
Vierailija kirjoitti:
Olettepa te nuoret niin mukavia täällä.
Tervetuloa joukkoon iloiseen, mummeli!
Tietoja saa kyllä etsimällä ja kysymällä. Siis kuka hitto miettii näin "en tiedä tuleeko synnytyksestä jälkiä alapäähän mutta olenpas tyhmeliini enkä kysy piruuttani koska minulle se tieto pitää kertoa"...? Kysyminen ei maksa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos on mies, jota haittaa, kun vatsa ei olekaan enää yhtä timmi välttämättä koskaan raskauden jälkeen (toisilla iho jää roikkumaan enemmän) ja joka tarkkailee muutenkin naisen ulkonäköä ja melkein etsii vikoja. Tällaisia miehiä on. Vaikka oma maha pönöttäisi turvonneena, kokevat oikeudekseen arvostella naista.
Miesten syyllistäminen on alkamassa.. Eikö oo mitään ketjua minne ei feministit jo kerkeis ?
Mitä itse täällä teet? Epäoikeudenmukaisesti arvostelevia miehiä ei ole olemassa? Kuule, olen itse sellaisia tavannut enkä kuvittele asiaa. Tässä ketjussa puhutaan naisista ja äitiydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos on mies, jota haittaa, kun vatsa ei olekaan enää yhtä timmi välttämättä koskaan raskauden jälkeen (toisilla iho jää roikkumaan enemmän) ja joka tarkkailee muutenkin naisen ulkonäköä ja melkein etsii vikoja. Tällaisia miehiä on. Vaikka oma maha pönöttäisi turvonneena, kokevat oikeudekseen arvostella naista.
Miesten syyllistäminen on alkamassa.. Eikö oo mitään ketjua minne ei feministit jo kerkeis ?
Mitä itse täällä teet? Epäoikeudenmukaisesti arvostelevia miehiä ei ole olemassa? Kuule, olen itse sellaisia tavannut enkä kuvittele asiaa. Tässä ketjussa puhutaan naisista ja äitiydestä.
Mitäkö ketjussa teen? No olen nainen ja äiti.
Mä luulin että raskaus/synnytys ei aiheuta mitään vartalolle. Ei tullut mieleenkään kysyä siitä keneltäkään.
Vierailija kirjoitti:
Mä luulin että raskaus/synnytys ei aiheuta mitään vartalolle. Ei tullut mieleenkään kysyä siitä keneltäkään.
Hauska 😂
Ap on ristiriitaisen. Kaikki pitäisi vain tietää koska ainakaan keskustella ei saa.
Ei minun maalaisjärkeni venynyt siihen montako viikkoa on saatanan niagra jalkojen välissä synnytyksen jälkeen. Se ei johdu verenvuodatusta mistään vauriosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos olet nainen, en pidä tavastasi asettua miesten puolelle "miehet on aina niin hyviä ihmisiä ja jos mies haukkuu, nainen on aina ansainnut sen".
Vierailija kirjoitti:
Ap on ristiriitaisen. Kaikki pitäisi vain tietää koska ainakaan keskustella ei saa.
Ei minun maalaisjärkeni venynyt siihen montako viikkoa on saatanan niagra jalkojen välissä synnytyksen jälkeen. Se ei johdu verenvuodatusta mistään vauriosta.
Synnärillä kerrotaan jälkivuodosta ja sen kesto on yksilöllinen, mutta voi myös kysyä kuinka kauan se saattaisi kestää :).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos olet nainen, en pidä tavastasi asettua miesten puolelle "miehet on aina niin hyviä ihmisiä ja jos mies haukkuu, nainen on aina ansainnut sen".
Ilman miehiä tätäkään ketjua ei olisi.
Vierailija kirjoitti:
Tietoja saa kyllä etsimällä ja kysymällä. Siis kuka hitto miettii näin "en tiedä tuleeko synnytyksestä jälkiä alapäähän mutta olenpas tyhmeliini enkä kysy piruuttani koska minulle se tieto pitää kertoa"...? Kysyminen ei maksa mitään.
Ai keskustelu koskikin vain jälkiä alapäässä. Eiköhän jokainen sellaisen tajua. Mitä harva varmaan tulee etukäteen pohtineeksi on se miten oksettavaa on irroittaa itsestään sulavien tikkien jämiä omista häpyhuulista samalla kun sieltä tulee verta ja hyytymäkokkareita kiini niissä naruissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minun maalaisjärkeni venynyt siihen montako viikkoa on saatanan niagra jalkojen välissä synnytyksen jälkeen. Se ei johdu verenvuodatusta mistään vauriosta.Synnärillä kerrotaan jälkivuodosta ja sen kesto on yksilöllinen, mutta voi myös kysyä kuinka kauan se saattaisi kestää :).
Ap oli sitä mieltä että pitää tietää etukäteen. Varmaan myös se oma yksilöllinen kesto.
Itse en juuri edes ajatellut koko asiaa, koska lähipiirini naisilla (kuten äitini, kaikki hänen siskonsa, jo synnyttäneet kaverini) ei ollut kropat pilalla tai muutakaan. Eikä jäänyt mitään minullakaan ensimmäisen raskauden/synnytyksen jälkeen. Muutamassa kuukaudessa palauduin entiselleni. Toisen synnytyksen jälkeen asiat eivät olleetkaan sitten niin hyvin. Hoikka olen edelleen, mutta pahat repeämät tuli, eikä niitä korjattu kunnolla :(.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauska 😂
Eihän se aiheutakaan.
Jokainen ihminen on erilainen. Äitini kertoi, että pari tikkiä tuli ja kuukauden jälkeen ei enää tuntunut missään. Mitä vanhoja valokuvia katson, hän käytti napapaitoja syntymäni jälkeen ja vatsalihakset näkyi (vaikka hän ei mikään himourheilija ollutkaan).
Jos itsellä alapää levähtäisi aivan täysin ja leviäisin kuin pullataikina, olisin tosi järkyttynyt. Vaikka tiedän, että niin voi käydä.
Ei kehon muutokset haitannut, mutta se, että oli koko ajan joku vieressä 24 h, oli aluksi ihan todella ahdistavaa.
En raskausaikana viihtynyt mammakerhoissa. Otin lähinnä netistä selvää. Koitin käydä kaupungin synnytysvalmennuksessa, mutta se oli yhtä tyhjän kanssa. Opetetut jumppaliikkeet olivat tehottomia.
Äiti oli etäinen ja ystävistä ei ollut apua. Lapsen isää ei kiinnostanut miten voin, hänen mielestään ei kuulunut hänelle miehenä. Elin omassa kuplassani. Pelotti jaksaminen, taloudelliset resurssit, kaikki se, mikä oli uutta ja vierasta. Elämän mullistuminen.
Huutista, ettö kaikki jo synnyttäneet laskeuma-mammelit joilla pazgat tursuaa peräpäästä ovat täällä nyt puolustelemassa omaa laiskuuttaan ja typeryyttään että yhyybyäää kun en tiennyt!! :D ja tietoa en saanut internetin aikakautena hommattua mistään :(