Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tukea pienten lasten sisarsuhdetta?

Vierailija
03.09.2013 |

Mulla on 2v. tyttö ja 4v. poika kotona mutta vaikuttaa siltä että he vaan tappelevat. Pieni ei tietenkään vielä osaa leikkiä isomman tasolla ja osaa juuri vähän pompottaa legoukkelia tai jotain veljen kanssa pari minuuttia. Riehua he kyllä osaavat yhdessä. Pomppivat sängyllä ja huutavat. Suurimaan osan ajasta pienempi rikkoo isommat legotornin tai menee ja lyö, tökkii päähän, "ärsyttää". Veli hyökkää pienemmän päälle, välillä (harvoin, mutta kuitenkin), puree. Välillä isoveli ei halua olla siskon lähelläkään, tönii hänet pois kun yrittää istua vieressä sohvalla. Sisko pahoittaa mielensä ja itkee. Kun sisko sanoo että "lakastaa" veljeään, veli irvistää ja sanoo, "mä en tykkää susta."

Olen tähän asti yrittänyt leikkiä mukana ja erottaa riitapukarit ennen kun tilanne tulee päälle, tai jos joku satuttaa toista niin pannaan tuolille "miettimään."

Miten tukea tätä sisarsuhdetta? Näitä tappeluita on monta kertaa päivässä ja välillä tuntuu siltä että ainakaan isompi ei pahemmin tykkää sisarestaan ja ilmapiiri kotona on ikävä kun aina joku tappelee tai huutaa.

Onko tässä mustasukkaisuudestakin kysymys, en tiedä? Saman verran yksityishuomioita mielestäni saavat. Miten hesitä saisi leikkikaverit?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä että isoveljellä on myös aikaa ja tilaa leikkiä yksin jos siltä tuntuu.

ap

Vierailija
2/6 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaapa normaalilta uhmisten touhulta. Ei tuossa nyt auta kuin aika ja tiukka ote kasvatuksessa. Satuttaa ei saa kumpikaan toistaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tosiaan pidät vaan sitä kuria yllä ja näytät kaikin keinoin että odotat ystävällistä ja kohteliasta käytöstä toisiaan kohtaan.

Minulla on kamala suhde siskooni ja on aina ollut. Olisin toivonut että vanhempani olisivat olleet jollain tavalla mukana tai edes kiinnostuneita siitä miten hän minua kohteli. Hyvä että sinä olet.

Vierailija
4/6 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia on minusta tärkeä, joten meillä sisarussuhteita on tuettu aktiivisesti aina heti vauvan tulosta taloon.

Olen tukenut hyvällä ja samanikäiset lapset ovat parhaita kavereita. Meillä tiimiytetään paljon, eli viljellen seuraavia sanontoja: " me ollaan perhe, isi, äiti, ja lasten nimet, me rakastamme toisiamme", "äiti rakastaa sinua ja xx, xx, xx", "xx on sinun rakas veli", "xx on sinun paras kaveri". Koetan olla aina tasapuolinen, kaikki lelut ovat aina yhteisiä kotona, jos jonkun vaikkapa rakennelman haluaa säilyttää, niin siitä pitää huolehtia itse, ja tällaiseksi omaksi tilaksi on varattu jokaiselle leikki-ikäiselle oma iso lipastonlaatikko. Lapset ovat nukkuneet vauvasta asti yhdessä (eli vauva mahd.pian isompien nukkumahuoneeseen), jotta he tuntevat olevansa porukka ja me aikuiset toinen.

Kuuntelen aina jonkun aikaa lasten touhuja, eli riidat selviävät nopeasti itsekseen. Puutun vain selvään väkivaltaan, tuolloin käydään jäähyllä ja selvitetään oppimismielessä tilanne. Riehumisleikkikin on leikkiä, se on ehkä tässä vaiheessa sitä ainoata molempien kehitysvaiheeseen sopivaa. Tälle on varattava aika ja paikka. Älä ylisuojele pienempää.

Vierailija
5/6 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen usein jättänyt pienemmän odottamaan vuoroaan varsinkin vauvana. Siis ei niin että äiti aina antaa ruuan ensin pienemmälle tai auttaa vaatteet ensin pienemmälle. Näin korostetaan isommallekkin että he ovat yhtätärkeitä kun pienin ei saa aina asioita ekana.

Sinuna myös huolehtisin riittävästä virikemääräst. Pyydä vaikka lapsia siivoamaan keittiön lattia yhdessä. Näytä pienemmälle miten hän voi siirtää tuoleja ja isompi lakasee/imuroi. Sitten voit antaa nihkeät luutut joilla pyhkivät vaikka tuolit/kaapin ovet. Eli luot tunnelmaa että ovatpa he jo taitavia tekemään yhdessä hommia. Koeta joka päivä tehdä joku "erilainen" juttu eli siivoatte jonkun komeron porukalla ja lapset saa kantaa tavarat pois hyllyiltä, pyyhkiä alimmat hyllyt, ja antaa tavarat takaisin (toki katsot etukäteen ettei sielä ole mitään vaarallista/rikkoutuvaa).

Vie suuri osa leluista varastoon tai muuten piiloon. Sitten vaihdat usein näkyvillä olevia leluja niin varastossa hetken poissa olleet lelut ovat kuin uusia.

Keksi hauskoja höpsötyksiä lapsille. Isompi voisi vaikka laittaa pyykkipoikia pienemmän vaatteisiin (sinun vahtiessa) ja koristella näin pienemmän. Tai tehdä dublotorneja pienemmän kaadettavaksi.

Tosi tärkeää on myös se että kummallakin on mahdollisuus leikkiä rauhassa omiaan. Ja isompaa ei voi aina laittaa yksin leikkimään suljetun oven taakse vaan isomman pitäisi voida leikkiä myös siellä missä te olette porukalla. Meillä isompi sai leikkiä vaikka ruokapöydällä tai olohuoneen korkealla pöydällä niin että pienempi ei saanut mennä häiritsemään ja pystyin ruokaa laittaessanikin seuraamaan tapahtumia.

Vierailija
6/6 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korosta sisarten välistä rakkautta. Joka ilta ja lähtiessä annetaan suukot suukot ja halaukset. Itse voit vierestä vielä mainita, että isoveli rakastaa kuopusta ja toisinpäin. Jos nukkuminen onnistuu vierekkäin, sekin on loistava tapa lähentää sisaruksia. Kannatan myös yhteistä huonetta. Jos lastenhuoneita on useampia, tee toisesta leikkihuone ja toisesta lasten makuuhuone. Näin voi mennä vuoden verran kunnes isompi alkaa 5v tai 6v kaipaamaan enemmän omaa tilaa. Sopikaa myös niin, että makuuhuone olis sellainen, jossa saa rauhassa touhuta ja silloin sinne ei saa toinen mennä jos toinen haluaa olla rauhassa. 

Ohjaa lapset tekemään niitä asioita, joista he pitävät. Mainitsit riehumisen. Anna vaikka painia sängyllä, isompi heittelee pienempää jne. Tee temppuratoja ja kannustatte toisianne. 

MInusta jakamisen opettelu on myös tärkeää. Jos on ajatus, että vuorotellaan ja kaikki (tai melkein kaikki) lelut ovat yhteisiä, vältytään paljolta tappelulta ja leikki on näin hauskempaa. Opeta lapset vuorottelemaan. Jos isompi ajaa autolla, jonka toinen haluaisi, kerro isommalle, että ajaa vielä hetken ja sitten on pienemmän vuoro ja taas kohta vaihto. Alkuun toki hankalaa ja kiukku lisääntyy, mutta pitkällä aikavälillä kannattavaa. Anna kivoja juttuja kuten tarroja tai jäätelöä, jota liimailevat ja haukkaavat vuorotelle. Meillä ainakin nyt 5v ja 4v osaavat nykyisin iloita siitä kun toinenkin saa.

Lasten tempperamentit ja erot niissä vaikuttavat myös siihen kuinka hyvin tulevat toimeen. Tulinen lapsi tulistuu sisaruksellekin helpommin. Itse olenkin asennoitunut, että tappelua on niin kauan kun molemmat asuvat kotona. 

2v on hankala ikä. Yhteinen leikki alkaa sujua paremmin isomman kanssa kun pienempi on yli 3v. Sanotaan, että sisarusten välinen suhde on pahimmillaan kun nuorempi on 2-vuotias. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan