Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa, häihin kasvisruokaa!

Vierailija
02.09.2013 |

Olemme pitämässä häitä ja yllättäen muutama vieras ilmoittikin olevansa kasvisruokailija (nämä vieraat siis sukulaistemme puolisoita ja tämä ei ole ennen tullut esille). Häihin tulee siis buffet-ruokailu ja menussa on pääruokana naudanfilettä. Haluamme toki tarjota kasvisruokailijoille ns. "samantasoisen" pääruoan, mutta itse olen täysin avuton näiden kasvisruokien kanssa. Ehdottakaapa, mikä ruoka olisi hyvä pääruoka kasvisruokailijoille? Buffetpöydässä on siis lisäksi jo kasvisgratiinnia ja erilaisia salaatteja.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos hyvistä ehdotuksista! Emme tee ruokia itse, vaan pitopalvelu ne tekee. Pitopalvelun ruokalistoilla ei (mielestäni melko yllättäen) ollut kuitenkaan juuri mitään vaihtoehtoja kasvisruokailijoille, vaan he pyysivät meitä miettimään haluamamme vaihtoehdon jonka he sitten toteuttavat. Meinasimme kyllä merkitä nämä annokset esim. lapulla jossa lukee "kasvisruokailijat" tms. joka sitten toivottavasti karkoittaa sekasyöjät heidän ruokansa kimpusta. Nuo sienet tuli omaankin mieleen... mutta onkohan ne miten "riskialtis" ruoka? Meinaan että aika moni sekasyöjä ei syö sieniä, joten voinko "luottaa" siihen että kasvisruokailijat syövät sieniä?

Vierailija
22/30 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla sivulla oli ehdotuksia, jospa sieltä jotain pomppaisi silmään. http://www.confetti.co.uk/food-drink-catering/catering/meatless-menus-for-vegetarian-weddings/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkäisin varmaan eniten jostakin marinoidusta tofusta, se on vähän kuin pihvinkorvike. Musta on hienoa, että tarjoatte jotain pääruuan vastineeksi kasvissyöjille. Kasvisgratiinit ovat mielestäni yleensä pahoja ja pelkät salaatit eivät kyllin ruokaisia (toki joskus voivat olla mutta harvemmin).

Vierailija
24/30 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse kasvissyöjänä, joka ei varsinaisesti tykkää sienistä: syön kyllä sienikastiketta, jos sitä "kasvisvaihtoehtona" on tarjolla, enkä valita. Hyvä että jotain on järjestetty. Mutta iloisempi olen, jos tarjolla on jotain runsaasti proteiinia sisältävää kasvisruokaa, kuten tofua tai papupaistosta tai kikhernesalaattia.

Kasvissyöjätkin ovat aika erilaisia mieltymyksissään, joten kaikkia ei pysty miellyttämään. Tiedän, että jotkut kaipaavat nimenomaan tuoreista kasviksista tehtyä ruokaa, kun taas itse toivon reilusti proteiinia esimerkiksi tofusta. Tärkeintä mielestäni on, että kasvissyöjiä on ajateltu ja kasvisruokaa on varattu riittävästi. Sitä tarvitaan suhteellisesti enemmän kuin lihaa per naama. 

Vierailija
25/30 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

25 jatkaa: luin tarkemmin aloitusviestin, ja sanoisin, että tärkeintä on varmistaa, että kasvissyöjienkin vatsa täyttyy. Siihen jokin marinoitu tofu tms. sopii hyvin. Sienet eivät välttämättä vie nälkää eivätkä kaikki tykkää sienistä. Tofu on monien mielestä neutraalimpi. Pitopalvelu vaikuttaa vähän kokemattomalta kasvissyöjien suhteen, joten kannattaa varmistaa, että varaavat oikeasti reilusti tofua tms. kasvispääruokaa. Monilla on harhaluulo, että kasvissyöjät ovat jotenkin erityisen pieniruokaisia. Raikkaita kasviksiahan teillä näköjään oli jo muutenkin.

Vierailija
26/30 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kala-kasvissyöjä ja tykkään kyllä sienistä mutta musta sieni ei näin yleisesti ottaen ole mikään lihankorvike vaan toivoisin kyllä itse saavani esim. tofua tai falafelia. Jos ihan rehellisiä ollaan niin pelkät keitetyt pavutkin peittoavat jonkun juustosienihässäkän kun lisäksi saisi niitä salaatteja ja leipiä yms.

Vierailija
27/30 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

viime viikolla oli hesarin ruokasivuilla ihan törkeän hyvä falafel-ohje, mieluummin sitä kuin iänikuisia gratiineja tai tofua, jota yleensä ei osata maustaa kunnolla. 

Vierailija
28/30 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs täytetyt paprikat tai munakoisot tai kesäkurpitsat...? Täytteeseen voi käyttää vaikka soijarouhetta, jotta ovat täyttävämpiä.

Vierailija
29/30 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta pitopalvelu ei ole ihan tehtäviensä tasalla jos kasvissyöjille ei ole mitään ehdottaa. Yleisimpien erikoisruokavalioiden luulisi olevan ruoka-alan ammattilaisten peruskauraa (kasvisruoka, laktoositon, keliaakikot), ja niistä voisi olettaa pitopalvelun osaavan tehdä edes jonkin ehdotuksen.  Ehkä tästä voisi jotenkin nätisti mainita pitopalvelulle, edes jälkikäteen? Minusta ainakin olisi vähän outoa maksaa pitopalvelulle ja silti joutua itse ratkaisemaan kaikki kysymykset, mitä vieraille syötetään.

Vierailija
30/30 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 20:29"]

viime viikolla oli hesarin ruokasivuilla ihan törkeän hyvä falafel-ohje, mieluummin sitä kuin iänikuisia gratiineja tai tofua, jota yleensä ei osata maustaa kunnolla. 

[/quote]

Aika monet kasvissyöjät ovat tympääntyneitä iänikuiseen falafeliin, eli ei sekään välttämättä ole mikään unelmaratkaisu. Kaikkia ei voi miellyttää, kuten joku aiemmin totesikin. Mutta kunhan kasvisvaihtoehto on täyttävä ja ruokaisa (kasvisproteiinia eli palkokasveja) tuskin kenelläkään kasvissyöjällä on varsinaisesti valittamista. Eiväthän kaikki sekasyöjätkään naudanfileestä erityisesti tykkää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kolme