Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sattuuko se korona-testi oikeasti vai ovatko nuo "järkyttävän kivun" valittajat vaan draamaqueeneja ja itkupillejä?

Vierailija
21.08.2020 |

Veikkaan jälkimmäistä.

Kommentit (65)

Vierailija
61/65 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epämiellyttävältä tuntuu, mutta ei satu. Meillä täällä Englannissa on ainakin mahdollisuus tehdä testi itse joko tilaamalla testi kotiin tai sitten testikeskusessa siten, että sinua opastetaan vierestä kuinka näyte otetaan, mutta näytteen otat itse peilin edessä. Voisin kuvitella, että jos testiä pelkää on se helpompi tehdä tuolla tavoin, kun saa itse kontrolloida milloin se tikku sinne nieluun ja nenään osuu. Kannataa kysyä testaajalta käykö tuommoinen vaihtoehto.

Ei kuulosta hyvältä. Miten sen testin luotettavuus pysyy jos kouluttamattomat ihmiset itse ottaa testit? Se tikku tungetaan "epäluonnollisen" syvälle, ei tekisi mieli itse tunkea.

Kaksi kertaa itse käynyt. Ensimmäinen oli epämukava, nopeasti ohi, vähän vain silmät valui vettä.

Toinen kerta aivan kamala. Jo tikun tarpeeksi syvälle tunkeminen kesti yhtä kauan kuin edellinen testi, siihen 10 (hitaan) sekunnin pyörittelyä ja poisveto. Oli todella vaikea pysyä paikoillaan, kirveli aivan älyttömästi, verta valui kunnolla ja nenää aristi vielä tuntien päästä. "Vähän" limakalvot ärtyneet ja turvoksissa.

Vierailija
62/65 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inhottavalta tuntui, vedet kihosi silmiin, mutta ei se nyt varsinaisesti kipeää tehnyt eikä kestänyt kovin kauaa. Onneksi, sen verran ikävää nimittäin ettei sitä tikkua kauaa kärsisi nenässä pitää.

Tältä se tuntui itsestäkin, oikeastaan vähän samalta kuin jos olisi mennyt vettä nenään. Ainut ehkä kivulias hetki oli, kun näytteenottotikku ohitti nenäontelon takaosan ennen kääntymistä alemmas nieluun. Ei sitä voi millään tavalla mukavaksi kokemukseksi kutsua, mutta en voi väittää että olisin varsinaisesti tuntenut voimakasta kipua. Ei myöskään tullut mitään jälkioireita, verenvuotoa tai ärsytystä. Tosin oma nenäni oli tuolloin aika räkäinen, uskon että testi olisi voinut tuntua epämiellyttävämmältä jos limakalvot olisivat olleet kuivemmat.

Toisaalta kipu on hyvin yksilöllinen kokemus. Asiaan vaikuttaa varmasti myös se, kuinka paljon näytteenottoa stressaa ja kuinka ahdistavana kokee itse tilanteen. Itse olin aika rennoissa tunnelmissa menossa testiin, en jännittänyt etukäteen kauheasti tai erityisemmin odottanutkaan testin olevan kivulias, lähinnä epämukava. En leimaisi siis voimakasta kipua raportoineita ihmisiä välttämättä valehtelijoiksi, toki mukana on varmasti liioittelijoitakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/65 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testi sattui mulla ihan hirveästi, tuli kyyneleet :(

Vierailija
64/65 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein otettu näyte ei satu. Itselläni keväällä sattui kun hoitaja tunki tikkua täysin väärässä kulmassa (käskettiin kallistaa päätä taakse ja tikku tähdättiin kohti silmää vaikka pitäisi olla pää suorassa ja tikku työnnetään kohti korvalehden alaosaa) ja nenästä tuli verta muutaman päivän ajan.

Vierailija
65/65 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovasti tästä sanotaan, että riippuu röörien rakenteesta ja miten tulehtuneet ja ärtyneet limakalvot on. Itse sanoisin kuitenkin että riippuu eniten ottajasta. Mulla on otettu jo kuus kertaa sitten maaliskuun. Joskus on ollut ihan kivuton, kutittanut vaan vähän ja pari kertaa sattunut aivan järkyttävän paljon, verta tullut kunnolla ja koko nenän ja nielun alue ollut kipeä monta päivää. Ja kertaakaan ei ollut sellaista oikein "kunnon" flunssaa päällä, että olisi ollut tosi räkäinen olo ja kärsä tukossa. Nää kivuliaimmat kerrat on ollut sellaisia, että näytteenottaja on oikein reippaasti survonut puikkoa sieraimeen. Hyi stana. Mun 13-vuotiaalta lapselta otettiin myös viimeisin näyte ihan tarpeettoman kovakouraisesti. Sattui selvästi oikein kunnolla, eikä lapsi ole edes kovin kipuherkkä. Se sanoikin ettei enää koskaan suostu menemään testiin, enkä voi oikein moittia :|

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kolme