Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni 2v aloittaa ensi viikolla päivähoidon. Olimme viime viikolla ja

Vierailija
02.09.2013 |

menemme tälläkin viikolla 3 päivänä tutustumaan ryhmään. Olen siis paikalla lapseni kanssa ainakin nyt alku viikosta. Viime perjantaina tapahtui seuraavaa. Lapseni on kova nipistelemään toisia lapsia ei niinkään aikuisia. Olemme toki kotona kieltäneet, jos hän on meitä vanhempia nipistänyt muttemme mitenkään erityisen tiukasti, kun hän on vasta 2v. Nyt hän sitten nipisti uudessa päiväkodissa paria lasta. Luulen, ettei hän pitänyt kun toiset tulivat uteliaina niin lähelle. Ryhmän lto puuttui tilanteisiin tiukasti. Meni lapseni eteen ja sanoi kovalla äänellä ei saa tai jotain sinnepäin. Lapseni säikähti ja alkoi itkemään. Nyt hän selvästi aristelee päiväkotiin menoa ja henkilökuntaa myös. Minusta tuo oli tarpeetonta lto.lta näin alkututustumisen aikaan. Miten lapseni voi jäädä sinne luottavaisin mielin? Minusta juuri lämpimien suhteiden luominen olisi näin alussa tärkeää eikä komenteleva käytös. Ihmetyttää ja myös mieheni oli ihmeissään, kun kerroin kotona. Viikonloppuna mietin, että otanko asian puheeksi kys. henkilön kanssa vai soitanki johtajalle. Toisaalta uutena en haluaisi heti valittaa johtajalle. Mitä neuvoisitte?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että lapsesi pääsee päiväkotiin kasvatettavaksi. Sinuna olisin vain tyytyväinen, että joku puuttuu lapsesi käytökseen.

Vierailija
2/22 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huokaus. Keksi nyt ensi alkuun ainakin parempia provoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ajattelit sanoa johtajalle? "Meidän niko-jenniina pahoitti kovasti mielensä kun häntä kiellettiin nipistelemästä toisia lapsia. Ettehän enää toimi näin?"

Vierailija
4/22 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en tarkoittanut, että lapsemme saisi nipistää vaan pahoitin mieleni tämän aikuisen käytöksestä. Alussa kuitenkin luottamuksen rakentaminen on tärkeää. Olisin toivonut hänen suhtautuvan ystävällisemmin lapseeni. Tämän haluaisin sanoa lto.lle/johtajalle.

ap

Vierailija
5/22 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mieti toisin päin; jos sinun lastasi nipisteltäisiin päiväkodissa, toivoisitko, että nipistelijää kiellettäisiin napakasti vai ymmärtäväisesti päästä siliteltäisiin?

Kiusaamiseen ym. toisten häiritsemiseen saati fyysiseen vahingoittamiseen on puututtava heti ja napakasti. Harmi, että lapsesi siitä pelästyi, ehkä viesti meni kuitenkin perille, ettei muita voi nipistellä?

Vierailija
6/22 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kyllä 2-vuotiasta komentanut hyvinkin tiukkaan sävyyn ja samaa suosittelen sinullekin.  Aika vaikeaa on lapsesi päästä leikkeihin mukaan, jos hän tosiaan on kova nipistelemään muita.  Lto teki aivan oikein, kun puuttui tilanteeseen.  Sinun lapsesi itki vain, koska häntä ei ole niin koskaan kielletty.  Lapsiryhmään tuleminen tarkoittaa muidenkin huomioonottamista ja se on yksi päivähoidon parhaita puolia.  Älä vaan mene tuosta asiasta soittamaan johtajalle, hänellä on muutakin puuhaa kuin asiattomat valitukset vanhemmilta, joiden lapsia ei saa komentaa yhtään.  Sori nyt, mutta pakko on sanoa, että mikäli et pysty kieltämään nipistelyä 2-vuotiaaltasi, niin sinulle tulee vielä todella tukalat paikat , kun lapsesi kasvaa ja ongelmat ovat hiukan eri kokoluokkaa...  Näin se vaan on tässä maailmassa.  t. äiti ja luokanope, joka komentaa siis sekä kotona että työssä :)

Vierailija
7/22 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on päiväkoti. Siellä on kymmeniä lapsia, alimiehitys ja ei siellä ehditä joka lasta paapomaan. Lapset riviin, potalle, syömään, nukkumaan, syömään ja taas pihalle. Jos joku ei tykkää komennustavasta, Se on pientä! Omani joskus istui likomärissä haalareissa aika pitkään puunjuurella itkenässä, eikä kukaan ollut huomannut mitään.

Vierailija
8/22 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asian vierestä, mutta kasin kommenttiin haluan vain sanoa, että juuri tuon vuoksi meidän lapset ovat hoidossa perhepäivähoitajalla eivätkä tule jalallaankaan astumaan päiväkotiin ikinä. No, se tosiaan ei liittynyt ap:n asiaan mitenkään.

Vierailija
9/22 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä sua, ap. Keksit itse omasta päästäsi tällaisia juttuja ja liioittelet niin että jokainen tajuaa niiden olevan provoja. Mihin näillä pyrit? Et saa aikaan asiallista keskustelua koska sellaiseksi aiheesi ei ole tarkoitettu, ja aika harva palstalla pitempään pyörinyt enää lankeaa näihin jorinoihisi. En käsitä mitä koet näistä saavasi. Samalla energialla voisit tehdä jonkun järkevänkin aloituksen.

Ja joo, toki kerrot seuvaarassa lauseessa että et provoile ja olet muutenkin harvoin palstalla, ja sen jälkeen joku kirjoittaa tänne vastauksen jonka sisältö on suurinpiirtein tämä "jumalauta palstamamman nicopetteri ei tarvitse kuin kuria eikä mitään nössyttelyä". Nähty juttu.

Vierailija
10/22 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 jatkaa, että laittoin lapsen tarhaan tutustuttuani paikallisiin perhepäivähoitajiin puistossa. Ihan järkkyjä, eikä mitään kunnioitusta lapsia kohtaan. Lasta itketti ja harmitti, niin akkalauma nauramaan kiukuttelulle, että onpas siinä hömppä lapsi kun noin pienestä

Vierailija
11/22 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu mun lapsen ei tarvitse kestää nipistelyä

Vierailija
12/22 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapaset käteen sun lapselle

Vierailija
13/22 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos asiallisista vastauksistanne. Yritän nähdä asian toisinpäin ja totta tuo mitä joku kirjoitti. En haluaisi, että minun lastani nipistettäisiin. Ehkä mulla on tunteet niin pinnassa, kun hän on ainut lapseni ja päivähoidon aloitus jännittää mua. Ja toiseksi tuo on ensimmäinen kokemus, että joku muu kuin minä tai mieheni ohjeistaa lastamme. Miehenikin kyllä yritti sanoa, että voisiko olla osana asiassa että mua vähän hävetti kun en itse puuttunut tilanteeseen ensin. Kiitos kun sain purkautua. 

Vierailija
14/22 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

annat asian olla ja toivot, että 2-vuotiaasi, joka on btw huonoimmassa mahdollisessa tarhan aloittamisiässä oppii tottelemaan, olemaan pelkäämättä, itsenäistyy riittävästi pärjätäkseen isossa ryhmässä ja sopeutuu anarkistiseen menoon

Vierailija
15/22 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ed. oli siis ap.

Vierailija
16/22 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lto:na sanon kyllä, että on ammattitaidotonta mennä komentelemaan napakasti lasta jota ei vielä tunne hyvin eikä hänen reagointitapojaan eri asioihin. Itse olisin kyllä varmaan samassa tilanteessa sanonut lempeästi kumartuen lapsen tasolle, että ei saa nipistää sen kummemmin asiaan jyrkästi heti puuttumalla. Ja olisin saman tien kysynyt vanhemmilta, että onko nipistely normaalia käytöstä ja keskustellut asiasta. Ja kun olisin oppinut tuntemaan lapsen niin sen mukaan miettinyt ja päättänyt millaista menettelyä ja jyrkkyysastetta kielloissa ja ohjeistuksessa käytän. Lapset on erilaisia ja itse ainakin pyrin heidät yksilöinä huomioimaan.

Vierailija
17/22 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapahtuu sitä pahempaakin tarhassa. Ei ne lähärit ole aina ihan täyspäisiä ja korrekteja!

Vierailija
18/22 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

17 oikeassa. 

Vierailija
19/22 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

18:lle tiedoksi. Lähäri ei ole lto. Lto on lastentarhanopettaja. ;) Sisälukutaitoa kiitos.

Itse asiaan. Totta on, että kiusaamiseen täytyy puuttua napakasti ja nipistely kieltää. Eri asia onkin sitten se, voiko 2 vuotias kiusata. Kiusaaminen on tahallaan tehtyä ilkeää toisille. Toki kieltää pitää, mutta itse toimisin samoin, kuin nro 17. Eli laskeutuisin lapsen tasolle ja sanoin nätillä äänellä, mutta selkeästi, että ei saa nipistää. Se sattuu. Toiselle tulee paha mieli.

Toki, jos vanhempi on paikalla, odotan myös hänen ohjaavan omaa lastaan, mutta tilanteeseen on silti pakko puuttua.

Lähäri päiväkodista

Vierailija
20/22 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 2-vuotiasta voi kieltää kotonakin ihan napakasti. Minä otin jo reilun vuoden ikäisen esikoisen tiukkaan katsekontaktiin ja kielsin tekemästä kiellettyä asiaa. Tyttö oli 1v9kk kun aloitettiin jäähyn käyttö kun oikein töpeksi kielloista huolimatta. Siitä kuukauden päästä jo osasi pyytää anteeksi ja ymmärsi merkityksen.

Nyt 2,5-vuotiaana osaa pyytää anteeksi ihan käskemättäkin jos on hölmöillyt. Joskus pyytää anteeksi pikkuveljenkin puolesta :D

Ei nuo lapset mene kieltämisestä rikki. Rohkeutta ap sinulle napakampaan kieltämiseen. Ainakin omat lapset näyttävän rakastavan minua ihan höpelönä, vaikka tällainen natsimutsi olenkin. :D ..ja usko pois.. 2-vuotias ihan oikeasti ymmärtää asioita enemmän kuin antaa ymmärtää ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kaksi