Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mun äitini oli aikaansa edellä!

Vierailija
02.09.2013 |

Pakko antaa äidilleni vähän tunnustusta. Hän oli selkeästi aikaansa edellä kun osti 60-luvulla tytölleen pikkuautoja  töistä tullessaan tuliaisiksi. Hyvä mun äiti!

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno juttu! Meidän perheessä kaikki oli jaettu tyttöjen ja poikien leluihin ja hommiin. Olin kyllä kateellinen isoveljelle.

Vierailija
2/13 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin vanhemmat olivat edelläkävijöitä, kun 1970 isä imuroi, hoiti esikoistaan, työnteli lastenvaunuja ja pesi tuttipulloja. Se ei ollut ihan tavallista vielä silloin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 15:21"]

Meilläkin vanhemmat olivat edelläkävijöitä, kun 1970 isä imuroi, hoiti esikoistaan, työnteli lastenvaunuja ja pesi tuttipulloja. Se ei ollut ihan tavallista vielä silloin.

[/quote]

Oliko farkkuhaalarit päällään eli muodinkin edelläkävijä?

Vierailija
4/13 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin kasvatettiin edistyksellisesti, minut ja veljeni samanlailla ja sen teki vuonna 1913 syntynyt kipakka mummo.

Vierailija
5/13 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa - kyllä mekin saatiin pikkuautoja sukulaisilta tuliaisiksi, kaikki neljä lasta. Kaksi poikaa ja kaksi tyttöä. 70-luvulla, enkä koskaan törmännyt mihinkään tällaisiin etteikö lapsi voisi jollain lelulla leikkiä sukupuolensa vuoksi. Enkä kyllä usko että ikinä maalaisjärkiset ihmiset olisi näin toimineetkaan.

Vierailija
6/13 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 15:22"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 15:21"]

[/quote]

Oliko farkkuhaalarit päällään eli muodinkin edelläkävijä?

[/quote]

Leveälahkeiset farkkuhousut, joita äiti lyhensi sopiviksi. Ylijääneistä osista ommeltiin minulle lappufarkkuhameita. Paita oli sellainen ihonmyötäinen, kaulukset teräviä ja suuria, kaulassa iso hopeinen riipus. Jotakin hopeisia lenkkejä siinä kilisi.

Vierailija
7/13 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti osti oman nuken mun pikkuveljelle, vaikka anoppinsa ja appensa kielsi. Ei tullut veljestä homoa eikä muutenkaan outoa. Kunnollinen perheenisä vain :) 

Vierailija
8/13 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini taas toimi 60-70 -luvulla, kuten nykyiset nuoret aikuiset. Kävi ulkomailla hakemassa työkokemusta yliopisto-opintojen aikana ja hankki lapset vasta yli 30-vuotiaana.

Vierailija
9/13 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ollut naisten töitä tai miesten töitä. Ajoin traktoria 9-vuotiaana, tein taimikonhoitoa suunnilleen samassa iässä ja maalasin maalarin apuna taloa. Ja tietty leivoin, siivosin, tiskasin jne.

Lapsuus 60-luvulla oli ahkeraa aikaa!

Vierailija
10/13 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 15:16"]

Pakko antaa äidilleni vähän tunnustusta. Hän oli selkeästi aikaansa edellä kun osti 60-luvulla tytölleen pikkuautoja  töistä tullessaan tuliaisiksi. Hyvä mun äiti!

[/quote]

Joo ja sanoi, että menette sitten aikuisina inttiin. Ja osti teille miesten polkupyörät. Hyvä hyvä!

Vierailija
11/13 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 15:26"]

Jaa - kyllä mekin saatiin pikkuautoja sukulaisilta tuliaisiksi, kaikki neljä lasta. Kaksi poikaa ja kaksi tyttöä. 70-luvulla, enkä koskaan törmännyt mihinkään tällaisiin etteikö lapsi voisi jollain lelulla leikkiä sukupuolensa vuoksi. Enkä kyllä usko että ikinä maalaisjärkiset ihmiset olisi näin toimineetkaan.

[/quote]

Höpsis, te tytöt ette vain huomanneet, että ne tuliaiset tuotiin vain tärkeämmille lapsille eli pojille :D

Vierailija
12/13 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli tinasotilaita, intiaaneja, rakennussarjoja, legoja, juna... ei autoja, nukeilla en juuri leikkinyt, barbeille tein vaatteita ja pehmoeläinsirkuksia rakentelin.

Vierailija
13/13 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Para joululahjani 4-vuotiaana oli iso puna-keltainen kippiauto, jonka lavalla saattoi istua ja laskea mäkeä. Paras leikkikaveri Hannu sai samana jouluna vaalensinisen kippiauton. Harmi, ettei meistä suurista autoilijoista ole jäänyt yhtään valokuvaa, liekö otettukaan. Autoa ei tietenkään ole enää olemassa, mutta yksi pieni punainen kilpa-auto on, samoin aika iso nalle, jolla tulee vuoden kuluttua ikää kokonaista 60 vuotta. Pitäisköhän pitää juhlat? Nukkejakin oli tottakai, ja kyllä niilläkin leikittiin. Mutta poikamaisia leikkejä taisi olla enemmän, syynä varmaan se, että lähiympäristön kaikki samanikäiset kaverit olivat poikia. Ja nuoret enotkin taisivat yllyttää pientä siskontyttöään vähemmän tyttömäisiin puuhiin.