vilkkaan lapsen äiti, onko lapsesi viisas?
meillä hirmu viisas ja kekseliäs tyttö. nopea liikkeissään. ehkä vähän arka.
mua harmittaa joskus kun muut sukulais tytöt istuvat ja ihmettelvät, meidän tyttö vähän aristellut vieraita ja sitten leikkii riemuisasti ja odottaa. miten tästä olosta pääsee eroon. kuitenkin meillä tarkat säännöt kotona ja osaa hän istuakkin paikollaan ja ikää on vasta 3v, mutta tuntuu juuri sukulaisissa että meidän lapsi tekee kaiken väärin.
ja kysymys vielä onko adhd lapset oppineet nopeasti kaiken?
Kommentit (11)
Viisas on eri asia kuin älykäs. Älykäs on nokkela ja hoksaa asiat nopeasti, asioita joita toiset eivät hoksaa. Viisaus tulee iän myötä, toiselle enemmän ja toisille jos ollenkaan. Tiedät varmaan eron?
Kylässä riehuminen on aika normaalia, paljon kiinnostavaa josta älykäs tyttö haluaa ottaa kaiken "irti". Hän kaipaa älyllistä stimulaatiota ja virikkeitä, ja niitä tarjoutuu paljon enemmän kylässä kuin kotona sillä kotona kaikki on jo kaluttu loppuun.
ADHD on monitahoinen diagnosi, ei vilkasta lasta pidä ADHD:ksi leimata. Osa ADHD:ksi epäillyistä kärsiikin SI-oireista ja osa on poikkeuksellisen lahjakkaita, osalla voi olla lisänä vaikkapa lievä Asperger. Jos tyttäresi muuten osaa olla rauhassa, mutta kylässä riehaantuu, melkein sanoisin oman rajallisen kokemuksen perusteella että saattaisi kuulua niiden lahjakkaiden joukkoon.
Sitten on temperamenttieroja myös olemassa, osa harvinaisemmista temperamenteista käyttäytyy kuvaamallasi tavalla. Ja temperamentti voi olla aivan toinen kuin vanhemmilla. Voisin meilata sinulle aiheesta havainnollisen englanninkielisen kirjan, jos laitat jonkun anonyymin sähköpostiosoitteen tähän vastaukseksi.
hei kiitos, laittaisin, mutta englantini on niin huonoa että olisi tosi vaikea lukea.
niin olen kuullut että lapsi on kuvailemallasi tavalla kekseliäs. mutta muu suku aina korostaa sitä että kun tuo yksi on niiiiiin vilkas. ja palapelit ja lukemiset kyllä istuu tai piirtelee" kiltisti". ja se että raskasta muistuttaa lasta miten saisi ne muurahaiset pysymyään pöksyissä niin ettei kokoajan liikuta. ja se että ihan kuin meillä ei olisi opetettu sitä
Meillä adhd-lapsi joka on neuropsykologin tutkimuksissa todettu ikätasoaan älykkäämmäksi.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 15:41"]
Viisas on eri asia kuin älykäs. Älykäs on nokkela ja hoksaa asiat nopeasti, asioita joita toiset eivät hoksaa. Viisaus tulee iän myötä, toiselle enemmän ja toisille jos ollenkaan. Tiedät varmaan eron?
Kylässä riehuminen on aika normaalia, paljon kiinnostavaa josta älykäs tyttö haluaa ottaa kaiken "irti". Hän kaipaa älyllistä stimulaatiota ja virikkeitä, ja niitä tarjoutuu paljon enemmän kylässä kuin kotona sillä kotona kaikki on jo kaluttu loppuun.
ADHD on monitahoinen diagnosi, ei vilkasta lasta pidä ADHD:ksi leimata. Osa ADHD:ksi epäillyistä kärsiikin SI-oireista ja osa on poikkeuksellisen lahjakkaita, osalla voi olla lisänä vaikkapa lievä Asperger. Jos tyttäresi muuten osaa olla rauhassa, mutta kylässä riehaantuu, melkein sanoisin oman rajallisen kokemuksen perusteella että saattaisi kuulua niiden lahjakkaiden joukkoon.
Sitten on temperamenttieroja myös olemassa, osa harvinaisemmista temperamenteista käyttäytyy kuvaamallasi tavalla. Ja temperamentti voi olla aivan toinen kuin vanhemmilla. Voisin meilata sinulle aiheesta havainnollisen englanninkielisen kirjan, jos laitat jonkun anonyymin sähköpostiosoitteen tähän vastaukseksi.
[/quote]
Hei! Kiinnostaisi tietää, mikä kirja on kyseessä :)
Liisa Keltikangas-Järvinen on kirjoittanut selvällä suomen kielellä erilaisista temperamenteistä ynnä muistakin persoonallisuuden piirteistä. Mene kirjastoon ja lainaa niitä.
Lapsesi kuulostaa täysin normaalilta 3-vuotiaalta. Enemmän olisin huolissani niistä flegmaattisista istujista. Oma lapsesi on iloinen ja sosiaalinen, niitä piirteitä tässä yhteiskunnassa nykyään tarvitaan.
Minuakin kiinnostaisi, mikä kirja on kyseessä!
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 18:36"]
Lapsesi kuulostaa täysin normaalilta 3-vuotiaalta. Enemmän olisin huolissani niistä flegmaattisista istujista. Oma lapsesi on iloinen ja sosiaalinen, niitä piirteitä tässä yhteiskunnassa nykyään tarvitaan.
[/quote]kiitos! :)
Minä en nyt tajua tuossa mitään ongelmaa. Mulla on 2,5-vuotias, joka juoksee joka paikkaan, hyppii kaiken aikaa, syö kuin muurahaisia olisi housuissa, nukkumaankin käy kontaten ja pyörien - ei sängyllä makoillen, niin kuin ehkä moni muu lapsi.
Fiksu ja rohkea on. Ja minulla on kaksi isompaa lasta, joten on mihin verrata. Isommatkin ovat fiksuja, pärjäävät hyvin koulussa eivätkä ole opettajalle vaivaksi. Mutta tämä pienin on vielä ihan toista maata, en tiedä mikä lapsinero tuo oikein on.
Mutta tuo ei todella istu kylässä nätisti paikoillaan. On muutenkin aina kuin jokin huvipuistolaite. Enkä minä häpeä lasta yhtään vaan olen todella ylpeä hänestä! Siksi en ajattele, että ap:n lapsessa olisi minkään valtakunnan vikaa. Ap:lla vain epävarmuutta vanhemmuudesta, johon nuo sukulaisten huokailut purevat ikävällä tavalla.
Epävarmuus on vanhemmillekin sallittua. On helppo olla sellaisen lapsen vanhempi, joka vaikutta kaikin puolin todella keskivertoiselta. Silloin ulkopuoliset ei kummemmin kommentoi. Ehkä sun sukulaiset on vähän sivistymättömiä. Eivät tiedä, että lapsia on erilaisia. Eihän kaikki ole puristettu samasta muotista. Erilaisista geeneistähän eri lapset on tehty, puhumattakaan eri perheiden lapsista. Miten ne voisi olla samanlaisia, kun ei valmistusaineetkaan ole samat!