Mieheni mielestä minun ei kuuluisi saada mitään tukia..
Mieheni tienaa töistä 1100 e/kk, minä saan vanheimpainrahaa ja lapsilisän. Jonka päälle saan n.300 euroa vanhemmiltani velkoja.. Näin äkkiälaskettuna joku 800 e? Vanheimpainpäivärahastani vähennetty jokunen euro, sillä kelalta ovat maksaneet liikaa asumistukea aikoinaan.
Mieheni sanoi tänään että on epäreilua että saan melkein samanverran rahaa kuussa, vaikka en tee mitään! Hänen mielestään 3 kk ikäisen lapsen hoito ei ole minkään tekemistä, vaikka teen sitä koko ajan.. Olenko naurettava, mutta loukkaannuin tästä aika pahasti? Hoidan lastani lähes 24/7 ja tiedän kyllä että no sitähän tämä on kun hankkii lapsia. Mutta loukkaa kuulla omalta mieheltä, etten tee mitään! Kotona yritän siivoilla lapsenhoidon ohessa, tehdä ruokaa ym.. Mieheni mielestä pitäisi vielä ehtiä tekemään vaikka mitä! Mutta mikään ei riitä?? Töitäkö mies tarkoittaa sitten tuolla, etten tee mitään? MITEN MÄ MINNEKKÄÄN TÖIHIN VOIN LÄHTÄ?
Mielestäni tuo vanheimpainpäiväraha on tavallaan ''palkkaa'' lapsenhoidosta. Korvaus siitä, ettei voi mennä ''OIKEISIIN TÖIHIN''.. Lapsenhoito on välillä oikeastikkin raskasta ja menee jo ihan työstä..
Ihanaa kuulla illalla kun romahtaa väsyneenä sänkyyn, että.. ''sä et oo taaskaan tehny mitään''..614
Kommentit (34)
Sanopa että ennen oli kunnia-asia että mies elättää perheensä (vaimo+lapset).
Ehdota että mies tuo paksumman tilipussin kotiin että elätte sillä koko perhe ja sen jälkeen lahjoitatte saamanne tukirahat köyhemmille.
Vittu että mua puistattaa tuollaiset idioottimiehet minkälaisen ap on haaviinsa saanut.
Miehelläsi on surkea palkka joten jossain välissä voisit kehottaa hankkimaan kunnollisen ammatin että ansaitsisi paremmin.
aluksi, teillä on todella pienet tulot, hienoa että selviätte. Äitiyspäiväraha, kodinhoitotuki, asumistuki ovat todella tärkeitä varsinkin nuorelle lapsiperheelle. Itse lähtisin supistamaan miljönäärien maataloustukia. (tällä en tarkoita normaalia suomalaista maataloustuottajaa)
Mulkku mies. Mun mies ei ole IKINÄ arvostellut sitä, teenkö kotona jotain vai en. Ymmärsi hyvin, että kun heräili yöt läpeensä 2 tunnin välein, päivällä piti myös levätä kun tilaisuus tuli. Sitä se rakkaus musta on, toisen ymmärtämistä ja hänestä huolehtimista... Ja luulisi äijän olevan vain tyytyväinen, että talouteenne tulee mahdollisimman paljon rahaa?!?
Jätä se. Ihan käsittämätöntä, että kehtaa marmattaa, vaikka tosiaan yhteiset tulonne olisivat surkeat pelkällä miehen palkalla. Tod.näk. häpeää omaa palkkaansa, ja siksi kiukuttelee. Kuulostaa siltä, ettei mies ajattele teidän olevan edes varsinainen perhe, tiimi. En usko, että tämä on miehen ainoa vastenmielinen piirre, jos ajattelee jo perheestään noin. Juokse ja lujaa!!
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 11:07"]
Ei miehesi sitten tullut ajatelleeksi, että tuot kuitenkin melkein puolet syömästänne leivästä pöytään? Noin pienellä palkalla luulisi olevan tyytyväinen, kun saatte edes jotain helpostusta.
jos olisin sinä niin pakkaisin lapsen kainaloon ja lähtisin. siinähän idioottimiehesi itse ruokkii itsensä ja pesee sukkansa. Alle viikko ja pyytää sinua palaamaan.
[/quote]
Ja jos ap ei palaa, niin mies maksaa sitten vielä elarit tuosta palkastaan.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 10:39"]
Olet kerran haaravälisi levittänyt miehelle ja sieltä lapsen synnyttänyt, mitaliko pitäisi lähettää. Lapsen saaminen on henkilökohtainen arvovalinta, ei sankari teko, josta pitäisi olla palkitsemassa.
[/quote]
Lapsen saaminen on kahden ihmisen arvovalinta. Jos miestä pännii noin pahasti se, että yhteiskunta haluaa tukea hänen lapsensa parasta takaamalla lapsen mahdollisuuden saada parasta mahdollista hoitoa - johon siis kuuluu ensimmäisinä elinkuukausina ehdottomasti rintaruokinta sen vain ollessa mahdollista (tiedän, aina tämä ei ole mahdollista) -, mies ei ehkä ole ajatellut asiaa ihan loppuun ollessaan käyttämättä ehkäisyä tai tekemättä vasektomiaa.
Ihan vain esimerkkinä omasta elämästäni voin sanoa, että aikuinen ja asiat loppuun asti ajatteleva mies ei näin ajattele. Olen itse vielä äitiysvapaan synnyttystä edeltävällä jaksolla. Pelkästään sohvalla en makaile, koska olo on suhteellisen hyvä, mutta kyllä mies ymmärtää, että sisälläni kasvaa hänen lapsensa, jonka hyvinvoinnin takia tässä "lepäillään". Ja jo koko raskausajan hän on huolehtinut siitä, että minä, ja sitä kautta sikiö, saa riittävän määrän hyvää ravintoa. Hän ymmärtää myös oikein hyvin, ettei heräily yöllä aluksi 2 tunnin välein lasta syöttämään ole mikään helppo homma (itse asiassa pitää yöunia sen verran tärkeinä omallekin työteholleen, että ainoat hankkimamme kasvatusoppaat koskevat lasten unikoulua :-P). Että näin perheessä, jossa aikuinen mies selkeästi ymmärtää isyyden mukana tulevan vastuun.
AP:n puoliso nyt vaikuttaa ainakin kovin nuorelta ja kypsymättömältä, vaikkakin olen kyllä törmännyt myös ihan parikymppisiin isiin, joilla on ollut huomattavasti aikuisempi käsitys vanhemmuudesta.
No en mikä koe että saan palkkaa lastenhoidosta vaan mahdollisuuden itse hoitaa lapseni kun saan tukia että voin olla töistä pois. Täällä pyörii jaloissa 5v, 3v ja 6kk ikäiset lapset ja tämä on lomaa päivästä toiseen. Mies on yrittäjä ja on viimeksi huhtikuussa kerennyt olemaan lasten kanssa kunnolla. Pärjää silti erittäin hyvin jos saa niiden kanssa viettää aikaa ilman minua. Ihme napinaa omasta jälkikasvusta, tuleeko se oikeasti yllätyksenä millaista se on?
Ja sinä olet ap suhteessa niin paljon parempi ihminen, että et koskaan sano mitään äkkiväärää...
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 11:50"]
Ja sinä olet ap suhteessa niin paljon parempi ihminen, että et koskaan sano mitään äkkiväärää...
[/quote]
En kuvittele olevani mikään täydellisyys ja tietysti sanon!
Mutta mieheni on puhunut tästä aiemminkin, tänään vasta sanoi kunnolla asiasta. Että on epäreilua että minä saan rahaa, vaikka makaan vaan kotona..
En nyt ihan sanoisi miksikään sohvalla makaamiseksi tätä. Jos todella olisi vaan sohvalla makaamista, olisin kyllä keksinyt muuta ajanvietettä! Mutta ei ole aikaa millekkään, saatikka että lasta raahaisi mukana jokapaikkaan
ap
Niin ettäs siinäs kuulit ap. Miehet ovat niin kädettömiä, että eivät pärjää päivääkään ilman naista, kun ei ole puhtaita sukkia ja lasten-, ja kodinhoito se vasta onkin rakettitiedettä, mies hajoo siihen heti. Hohhoijaa...
Meillä mies oli samaa mieltä, hänen mielestään en tehnyt mitään (tai no luin hänen mukaansa kyllä lehtiä) kun olin yhteisen lapsen kanssa kotona äitiyslomalla. Hoidin vauvan yksin 24/7, maksoin yli puolet menoista, hoidin ruuan pöytään, siivosin, hoidin pyykit jne. Huolehdin myös pääosin hänen entisen suhteen lapsistaan näiden tullessa tapaamisiin.
Jep, erohan siitä tuli. Ja nyt mies yrittää seuraavaa kierrosta seuraavan uhrin kanssa, aika heikoin tuloksin.
Sellaisia ne jotkut miehet on. Ei ne itse haluaisi jäädä kotiin vauvan tai taaperon kanssa, koska se on niin hirveän tylsää, kun "ikinä ei tapahdu mitään". Just joo varmaan. Oikeasti ne eivät halua hoitaa lastaan vähintään puolet vuorokaudesta ja tehdä pitkin päivää niitä tylsiä ja toistuvia rutiinihommia, kuten syöttää lasta 3-5 kertaa päivässä säännöllisinä aikoina, vaihtaa vaippaa, ulkoiluttaa, kylvettää, nukuttaa... Jossain välissä voisi pitää huolta itsestäänkin. Ja kun noita hommia ei tee itse joka päivä, niin "eihän siihen mene kuin pari minuuttia aikaa..." Niin. Pisaroista ne valtameretkin syntyvät ja siihen se päivä sitten menikin. Jossain välissä sai maata rötköttää sängyllä vauvan kanssa, mutta sekin oli oikeastaan työtä, koska tarkoituksena oli se, että vauva nukahtaisi, mutta eipä tuo suostunut kuin vasta 1-2 tunnin makoilun jälkeen, mutta ihan rentoa puuhaa kuunnella vauvan itkua vai mitä? Silloin sinä saatkin sen mahtavan puolen tunnin tai jopa tunnin taukosi, jonka aikana voit tehdä mitä vain? :D
Onhan se niin "rankkaa" tehdä palkkatöitä 8 tuntia päivässä, kun saa siinä välissä pari lakisääteistä taukoa ja töiden jälkeen saattaa lähteä omiin harrastuksiin ja kavereita tapaamaan ennen kuin kotiutuu, kun kotona on niin tylsää eikä siellä tapahdu ikinä mitään.
Minä olen sanonut omalle miehelleni, että työtä se on perseellään istuminenkin. Joillekin maksetaan siitä, että ne istuvat perseellään ja tuijottavat vaikka tietokoneruutua ja seuraavat tilanteen kehittymistä, joten minulle työtä on esim. se, että katson mitä lapseni tekee... Kun kysyin mieheltä, että voisiko hän kuvitella jäävänsä kotiin, niin sanoi suoraan, ettei jäisi, koska ei hän kestäisi olla vain kotona, johon totesin, että no voisithan sinä lähteä lapsen kanssa vaikka ulkoilemaan. Ei tarvitse olla aina kotona ja olla tekemättä yhtään mitään... ;)
Ehkä miehesi innostuu lapsenhoidosta enemmän sitten, kun lapsi oppii kävelemään ja sitä voi alkaa kävelyttää ulkona. Toivottavasti.
Luulen, että suurin osa miehistä ei halua jäädä kotiin, koska se on heidän mielestään niin tappavan tylsää ja siinä pitäisi tehdä sellaisia toistuvia pikkurutiineja... pieniä juttuja kuten kulkea koko ajan siivousrätin kanssa ja siivota lapsen aiheuttamia sotkuja sitten kun se opettelee syömään itse ja heittää ruoat seinälle, mutta eihän se ole mitään. Äkkiäkös ne sotkut siivoaa? Pari lisäminuuttia sinne tai tänne... :D
Meillä on loppujen lopuksi ketään hyödyttämätön pienten tukien viidakko, joten tuet pois.
Miksi kaikilla aikuisilla tulisi olla oikeus lapsiin. Eikö lähtökohtana pitäisi olla lasten oikeus riittävään elatukseen. Ja aikuisuuttahan on oma tili, omat tulot ja oma taloudellinen vastuu perheestä.