Kahvila-alan yrittäjyydestä haaveilua... Mistä etsiä yrityskumppania?
Olen jo pitkään miettinyt että haluaisin yrittäjäksi. Olen ollut vuosia kotiäitinä ja mies tehnyt uraa, nyt mietin että nyt voisi olla minunkin aikani...? Olen hyvä leipomaan, ja todella hyvä asiakaspalvelussa - hymyileväinen, kielitaitoinen, vastuuntuntoinen jne. ja olen ajatellut että joku kahvila-/kioskiala voisi olla minun juttuni... Mutta en haluaisi yrittää yksin, vaan olisi kiva saada mukava yhtiökumppani, jolla myös olisi hieman pääomaa, jotta yritys saataisiin käyntiin (itselläni olisi pieni pesämuna laittaa likoon). Mutta mietin että mistä tällaisia yrityshenkisiä ihmisiä, mahdollisia kumppaneita, kannattaisi etsiä? Työkkäristä? Hmm, en tiedä. Perhe- ja vanhemmuuslehtien keskustelupalstoilta? Joo! :) Mitä mieltä te olette, mistä kannattaisi kysellä? Kiitos!
Kommentit (21)
Jaa-a, vaikea sanoa, koska en kuuna päivänä ottaisi ketään yhtiökumppaniksi.
Olisiko helpoin kuitenkin aloittaa pestautumalla johonkin kahvilaan/kioskiin työntekijäksi? Tai ainakin ottaa yhteyttä lähiseudun alan yrittäjiin ja kertoa oma tilanne. Voisin kuvitella että löytyisi joku, joka on vaihtamassa alaa/jäämässä eläkkeelle/kaipaisi kumppania, ja voisit aloittaa työntekijänä ja sitten vähitellen ottaa enemmän vastuuta ja jossain vaiheessa kenties ostaa koko firman..?
Entuudestaan täysin tuntemattoman ihmisen kanssa yhteisen yrityksen perustaminen saattaa olla hieman riskaabelia enkä kovin helpolla siihen lähtisi.
Mieti vielä mitä muuta voisit tehdä, sillä naisten eka idea yrittäjyyteen on kahvila ja miehillä baari... Tottakai se voi onnistuakkin ei siinä mitään :)
Onko sulla edes mitään koulutusta alalle? Kuulostaa tosi heppoiselta, jos ei sulla edes sitä ole taustalla. Ei minkään tason yrittäjyys tai edes pikku bisneksen pyöritys menestyksellisesti onnaa ihan tuosta noin vain pystymetsästä sohaisten, kun on vaan niin kivaa leipoakin... Tai senkun toki yrität, todellakin evvk se mulle, miten tyrit. Se nyt vaan on vähän muutakin kuin pullapellillisten pyöräyttelyä tosi tosi herttaisen hymyn kera.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 21:38"]
Onko sulla edes mitään koulutusta alalle? Kuulostaa tosi heppoiselta, jos ei sulla edes sitä ole taustalla. Ei minkään tason yrittäjyys tai edes pikku bisneksen pyöritys menestyksellisesti onnaa ihan tuosta noin vain pystymetsästä sohaisten, kun on vaan niin kivaa leipoakin... Tai senkun toki yrität, todellakin evvk se mulle, miten tyrit. Se nyt vaan on vähän muutakin kuin pullapellillisten pyöräyttelyä tosi tosi herttaisen hymyn kera.
[/quote]
Ihanan kannustava viesti. Kateus vie kalatkin vedestä. Perästä kuuluu. :)
Olen kateellinen siis tuossa tarkalleen ottaen mistä? Lähes satavarmasti epäonnistumaan tuomitusta liikeideastasiko? :) Voi ei, en sentään, usko pois vain.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 21:44"]
Olen kateellinen siis tuossa tarkalleen ottaen mistä? Lähes satavarmasti epäonnistumaan tuomitusta liikeideastasiko? :) Voi ei, en sentään, usko pois vain.
[/quote]
Kateudesta en tiedä, mutta ainakin masentava ja idioottimainen asenne sinulla on. Et taida olla mikään Miss Päivänpaiste?
[/quote]
Kateellinen asenteesta ja innostuksesta, itse et taida suhtautua elämään mitenkään erityisen positiivisesti?
Mielellään leipuri-kondiittorin tai kokin koulutus ja bisnesälyä samassa paketissa. Bonuksena on tuo hyvä asiakaspalvelutaito mistä kerrot.
Hyvä leipomaan ei vaan riitä, pitää olla erinomainen menestyäkseen. Pitää osata luoda uusia tuotteita, toistaa onnistuneesti reseptit jatkuvasti päivästä toiseen.
Yrittäjäksi ryhtyminen on iso askel, mukaan tulee paljon velvollisuuksiakin, esimiesasema jne. Harvemmin kahvilaa pyörittää 1-2 henkilöä, tarvitaan työntekijöitä. Jos yrittäjä valmistaa tuotteet ja vielä myy ne on työpäivä kohtuuttoman pitkä pitkällä aikavälillä. En halua lannistaa, kerron vaan faktat.
Ehkä kannattaisi hakeutua kahvilaan töihin ja katsoa onko ala oma. Nykyään on aatavilla paljon koulutettua työvoimaa ja jos sinulla ei ole koulutusta voi työllistyminen olla vaikeaa.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 21:51"]
[/quote]
Kateellinen asenteesta ja innostuksesta, itse et taida suhtautua elämään mitenkään erityisen positiivisesti?
[/quote]
Kas kun asenne ja innostus ei vaan riitä. Liikeideaa miettiessä kannattaa välillä palauttaa itsensä maan pinnalle, parempi että se tapahtuu tässä vaiheessa eikä esim. pankissa lainaneuvotteluissa.
ohis
Kysymys aloittajalle, kerro minkälaisia tuotteita osaat tehdä hyvin. Onko sulla itse kehittelemiä reseptejä vai käyttäisitkö muiden suunnittelemia reseptejä.
Onko työsi jälki tasalaatuista maun ja ulkonäön suhteen?
Jos olet pääkaupunkiseudulta, minä olisin valmis luopumaan tuottavasta kahvilabisneksestä. En halua kuitenkaan tähän laittaa nimeä tai muita tietoja, joten jos haluat, että otan yhteyttä, laitatko vaikka meiliosoitteesi tänne? Eikä mitään epämääräistä, ihan kunnollista ja oikeaa kahvilatoimintaa.
Olen kondiittori ja tein koulun työharjoittelut kahvilassa. Olen hyvä numeroissa, kirjoittanut pitkän matikan, päätin vaan kokeilla vähän jotain muuta välillä. Ja yrittäjäkurssejakin olen suorittanut, eli periaatteessa valmis paketti.
Voin kertoa että työ on 90 % ihan helvetistä. Aamulla klo 6 tulet paistamaan pullia, jotta klo 7 on ovet auki ja vitriini täynnä, eli vitriini on täynnä raakapakasteita. Jos olet yksin ihan taatusti joku pultsariporukka yrittää tulla sisään, arvaa kauanko poliiseilla kestää tulla ja arvaa tuleeko ne seuraavana aamuna uudestaan.
Lounas voi maksaa max 8 euroa, jos tarjoo soppalounaan ja siihen leivän. Pieni pelivara voi olla paljonko syöjiä tulee, mutta yhtäkkiä voi tulla kova sade ja kukaan ei tulekaan. Tai jos on Stockan hullut päivät, ei ketään tule koko aleaikana.
Tai nämä teinilaumat. 10 teiniä, jokainen ostaa halvimman mitä on ja ulos et saa niitä millään. vessa on jatkuvasti ihan sotkuinen, vessapaperit varastetaan.
10 viikon harjoittelujaksolla ekalla viikolla näki mitä homma on. Ei kiitos enää. Oppi tuli, ammattia en vaihtanut.
Esim bussikuskit, poliisit, vartijat, jos saat heidät asiakkaaksi, iso plussa. Ja naapurin toimistojen naiset.
Katsoin, että muutama vuosi sitten oli noin 100 perustettua ja noin 100 lopetettua kahvilatoimintaa Suomessa. Ala on kova mutta joukosta löytyy myös aivan helmiä. Yritysideassa pitäisi löytyä jotain uutta ja yhdistelmät eli hynttyyt yhteen vaikka karkkikaupan edustajan kanssa. Suosittelen, että yrityksessä on vain yksi omistaja. Kaksikin omistajaa saavat jo riitoja aikaan. Tsemppiä suunnitelmiin!
Vaikka viestiketju vanha niin aihe ei ole.
En tiedä onko aloittaja missä jamassa nykyään, mutta voin suositella yrittämistä, etenkin, jos puoliso on (vaki)duunissa, joka kantaa myös leipää kotiin. Mikäli yrityksesi on vähänkään orastava eikä pelkästään tappiota tuottava luomus, niin yrittämällä luot mukavasti myös pohjaa lapsillesi, jos niin haluat / kykenet.
En ymmärrä tuota pessimististä asennetta, joka ihmisiltä kumpuaa, että "ei sinusta tule mitään" ja toisessa lausessa laiteaan "evvk" ja loppupeleissä ei tunneta toista ollenkaan, joten informaatio arvo on tasan 0. Myös valtiolla on suhteellisen pessimistinen asenne yrittäjiin; esimerkiksi, miksi yrittäjän pitää tarinoida pitkät pätkät saadakseen starttirahaa, mutta työttömäksi voi kirjaantua kun ilmoittaa, että nyt ei ole töitä? Sen pitäisi olla mielestäni toisinpäin. Työttömysturva ei kannusta työllistämään itseä / muita. Toki on erikseen sairaudet yms, jonka takia joudutaan olemaan työttöminä, mutta siis näin yleistasolla.
Olen myös sitä mieltä, että yrittäminen on myös helposti avain onneen. Sinulla ei ole yläpuolellasi tuommoisia rajoittavia kommentaattoreita "ei sinusta tule mitään, onko edes koulutusta jne" vaan voit perustaa semmoisen nakkisämpyläkahvilan kuin itse haluat.
Otetaanpa esimerkki:
Perustat kahvilan ja alat myymään sämpylöitä. Sämpyläohjeen olet löytänyt ulkomaiselta netisivulta ja kokeilet sitä ensimmäisen kerran, maistat; ok, laitat myyntiin seuraavana päivänä - 5e/kpl. Mainostat uutta kahvilaasi oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Sisustat kahvilasi idyllisesti joka vetää puoleensa, olet valoisa persoona. Sämpylääsi kehutaan maasta taivaaseen ja ne viedään käsistä. Teit ensimmäisen satsin 5000kpl, ja ne myytiin loppuun ekana päivänä.
Okei. Esimerkki on kärjistetty, mutta ei mahdoton (mieti miljoonakaupungissa esim. New York / Moskova / Tokio).
Seuraavaksi kysymyksiä, joita voi pohtia;
- Kuinka moni asiakkaista tiesi, että leivoit ensimmäistä kertaa sämpylöitä edellisenä iltana?
- Kuka tiesi ammattitutkinnostasi mitään? Olitko lääkäri, lakimies, kondiittori vai kotileipuri?
Ja varmaan monta muutakin kysymystä voi tulla mieleen. Toki kahvilan pyörittämisessäkin on byrokratiansa, mutta mielestäni koko yrittämisen mukavin ja se ei niin tiedostettu pointti on yllämainittu esimerkki. Ja vielä, jos olet ensiksi vaikka 2 vuotta kahvilassa töissä (palkkalistoilla) ja perustat perään oman, niin voit hyvillä mielin puhua asiakkaille kahden vuoden kokemuksesta, Kuinka moni saa tietää että se kaksi vuotta kokemusta on kertynyt toisen alaisuudessa (ja mitä väliä?).Tässä pieniä pohdintoja, jotka ei mielestäni ole vanhentunut. Toivottavasti auttaa pohdinnoissa eteenpäin.
Niin, jatkaakseen aiheesta. Tuossa nyt liikaa puututtiin tuohon 5000 kpl, joka oli kärjistetty tahalleen.
Pointti oli 5000 kpl, että yrittämisessä ei ole ansaitsemiseen ylärajaa.
Jatkakseen vielä (päättääkseen) sen verran esimerkkiä, että mikä oli ajatuksen takana, niin tietääkö moni, että montako donitsia arnold donuts leipoo päivässä? entä jos esimerkin aloitteleva yrittäjä on voittanut lotossa / ottanut miljoonalainan ja laittaa kaikki peliin. Yrittämisessä on myös riskinsä ja se miljoonan sijoitus vaikka tuottaisi 5000kpl sämpylöistä 5e/kpl (25000e - verot - mainoskulut - kirjanpito jne) ei ole kovin hyvä voitto. Mutta esimerkki esimerkkinä, tuota voi jäädä vatvomaan loputtomiin.
Suosittelen myös pestautumaan muutamaksi vuodeksi toiselle töihin ja katsomaan mitä työ pitää sisällään. Huomaa vain kirjoittaessa työsopimusta, että teetkö kuinka pitkäksi aikaa sopimuksen kilpailukiellosta tai vastaavaa. En tiedä kahvilatoiminnasta, mutta voi olla 6-12kk ettei saa perustaa kilpailevaa kahvilaa. Voi myös olla ettei ole mitään rajoitusta.
Ihmisiä on monenlaisia, jos mahdollisuudet perustamiseen löytyy (kuten ed. kirjoittaja laittoi, niin varaudu siihen, että vuosi ollaan ilman palkkaa), niin älä anna homman kaatua liiketoimintasuunnitteluun tai muuhun esim. kirjanpitovelvollisuuteen. Jos haluat liiketoimintasuunnittelussa mustaa valkoisella, löytyy varmasti joku joka osaa homman tehdä ja autaa sinua tai jos numerot ei pysy päässä, niin kirjanpitäjä auttaa.
Lopuksi haluan vielä sanoa, että jos on paloa ja halua ja pienikin mahdollisuus siihen mitä haluaa tehdä, niin älä sammuta sitä vaan mene täysillä eteenpäin (älä ole tyhmä riskien suhteen vaan realisti).
Kuka leipoo 5000 sämpylää? Betoniautollako sekoitit taikinan? On tainnut ensimmäinen pellillinen olla jo kuivaa känttyä siinä vaiheessa kun viimeinen meni uuniin. Vastaavasti taisi se viimenen pelti olla hieman ylikohonnutta.
5000 sämpylän aineksetkin vie jo kohtalaisesti tilaa, eikä ole ihan halpa satsi ostaakaan. Aika hullua toimintaa, tuskin olisi viikkoakaan pystyssä tällainen kahvila.
Edellisellä kirjoittajalla oli asiaakin, mutta hänen esimerkkinsä sämpylät 5€ /kpl ja myynti 5000 kpl / päivä oli kyllä joltain toiselta planeetalta.
Ensimmäinen vinkki olisi mennä joksikin aikaa toiselle töihin, pitää siellä silmät auki ja katsoa miten työt tehdään, ja miten ne voisi tehdä paremmin.
Seuraava asia on tajuta, että aloiitavalla yrittäjällä on aina vähintään ensimmäinen puoli vuotta hankalaa, asiakaskunnan vakiinnuttaminen vie aikansa. Ja laatu täytyy pystyä pitämään siitä huolimatta, ettö toiminta ei vielä tuota.
Jos pystyt tulemaan ilman tuloja toimeen vuoden ajan, sitten sinulla voisi olla mahdollisuuksia.
Liikepaikan sijainti on tärkeä, mutta hyvä liikepaikka maksaa. Elintarvikelainsäädännöstä sinun tulee tietää niin paljon, että tiedät missä tiloissa kaavailemasi toiminta on ylipäänsä mahdollista. Tärkeimpiä asioita elintarvikehygienia ja vaatimusten mukaiset asiakastilat.
Ei nuo mitään kovin ihmeellisiä asioita ole, mutta ne vain pitää tietää.
Kyllä aina joku yrittäjä pärjääkin, ja ilman yrittämistä ei ainakaan tule mitään.
Se edellisen kirjoittajan esimerkki, oikeampi hinta hyvälle täytetylle sämpylälle on 3,5 euroa / kpl, ja myynti 50 kpl päivässä. Kohtalaisen hyvällä liikepaikalla.
Hanki sen verran oaamista, että osaat tehdä realistisen liiketoimintasuunnitelman. Millaisen myynnin oikeasti voit saavuttaa, mitkä ovat kulusi ym. Ja ne kulut menevät joka tapauksessa.
Tämän sanon 15 vuoden yrittäjäkokemuksella. Muutama työntekijä ja vakiintunut toiminta. Olen nyt jo opettamassa tyttöä ottamaan vastuuta firmasta.
Menestystä, sille alkuperäiselle aloittajalle ja muille mahdollisesti liiketoimintaa suunnitteleville.
otaapa joku ukoivumetsästä repäisty joka luulee jollain toimialalla jossa eiliikoja vaadita että kun höylää lafkan korttia ja häiriköi entisille asiakkaille ja muutenkin metelöi, huomaa että ei voi sillä lailla höylätäkkään korttiaan koska palkkasi maksajat olet itse karkoittamassa.
siinä siis pikkuinen konsulttipaja putoaa polvilleen ja kaatuu, omaa tökeryyttään. ei auta keskittyminen.
En siis ole mukana.
Mieti nyt vielä hetki tota yritysideaa. Kahviloita on pilvin pimein ja on tosi hankala erottua.