Onko alle 50- vuotiasta, jolla ei enää menkkoja?
Niin toivois et pääsis menkoista jo eroon. Mutta säännölliset on, olen 49v. Syöpäriskiä vaan kasvattaa jos jatkuu vielä useamman vuoden.
Kommentit (27)
En ole Ap, mutta kiva kuulla teidän muidenkin vähän alle 50-vuotiaiden naisten kokemuksia! Täytän syksyllä 47 ja tänä vuonna on kierto alkanut reistata: viimeisimpien pituus on ollut 16, 51 ja 19 vrk... Sitä ennen kuopuksen syntymän jälkeen meni aika tasaisesti 24-29 vrk.
Menkat loppuivat, kun olin 47-vuotias. Hormonikorvaushoitoa käytin 6 vuotta ja sitten löytyi rintasyövän esiaste. Nyt olen sitten rinnaton ja kärsin ajoittain melko ikävistä vaihdevuosioireista.
Loppui kuukautiset 43 -vuotiaana (nyt 49) ihan luonnollisesti. Pari vuotta ennen loppumista kuukautisten väli saattoi olla muutaman kuukaudenkin välillä ja sitten tosiaan loppui kuin seinään. Ei tiputteluja, ei mitään. Sinällään olen päässyt todella helpolla, lukuunottamatta vähäisiä kuumotuskohtauksia öisin ja nekin tulevat vain ajoittain. Välillä kuukausia, ettei ole mitään, sitten tulee niitä taas hetken, mutta vain vähäisesti. Ei siis ole ongelma. Muita oireita ei ole, paitsi pari kiloa lihoin, mutta olen aina ollut hoikka, joten sekin ihan fine.
Mä olen kohta 45, ja odottelen myös pääseväni menkoista eroon. Muutaman viimeisen vuoden ajan on kierto lyhentynyt ja oli jonkin aikaa säännöllisempi n. 24-26 päivää (mulla ollut aina pitkähkö epäsäännöllinen). Nyt yhtäkkiä tuli ensin 30 päivän kierto, sen perään 23 päivää, ja nyt mennään kp 29 eikä menkkoja näy. Tällaisia pidempiä kiertoja ei ole näkynyt muutamaan vuoteen ollenkaan, joten varmaan pikkuhiljaa alan minäkin mennä jo kohti menkkojen loppumista.
5 vuotta sitten kun kävin "ikäkausi-papassa", hoitajan kanssa juteltiin muustakin ja hän sanoi silloin, että jos menkat loppuu ennen 45 vuoden ikää, kannattaisi aloittaa hormonikorvaushoito osteoporoosiriskin takia (varhaiset vaihdevuodet lisää osteoporoosiriskiä, ja meillä on sukurasite vielä tähän). Että saapa nähdä...
jos kuukautiset on aikoinaan alkaneet nuorena, loppuuko ne myös aikaisin?
Vierailija kirjoitti:
jos kuukautiset on aikoinaan alkaneet nuorena, loppuuko ne myös aikaisin?
Mä olen lukenut korrelaation olevan toisin päin: alkaa aikaisin, loppuu myöhään ja alkaa myöhään, loppuu aikaisin. Mene ja tiedä, yksilöllistähän tämä on.
Loppui 40-vuotiaana hormonikierukan laittamisen myötä. Parin vuoden kuluttua olikin sitten erikoinen tilanne, kun päälle iski lyhyessä ajassa aivan järjetön unettomuus. Lopulta yhdeksi merkittäväksi tekijäksi paljastui vaihdevuodet, mutta hetki kyllä selviteltiin eri lääkäreiden kanssa, että mistä ihmeestä on kysymys (kun ei niitä menkkoja ollut joka tapauksessa ollut pariin vuoteen kierukan takia). Ei siis muita vv-oireita, tilanne vamistui lopulta FSH-hormonitason mittauksella.