Kertokaa millaisia vaivoja raskaus ja synnytys aiheuttavat
Olen nuori nainen ja harkitsen lapsen hankkimista, mutta punnitsen vielä raskauden ja synnytyksen aiheuttamia riskejä ja mietin että kannattaako niitä ottaa. Minua huolettaa erityisesti krooninen kipu, vatsalihasten erkauma, repeämät, pidätyskyvyn heikkeneminen (tai katoaminen), halvaantuminen, kävelyn muuttuminen vaikeaksi tai mahdottomaksi sekä kosmeettiset ongelmat (esim. nenän kasvaminen, arvet, suonikohjut, vatsanahan pilalle meneminen).
Miten te synnyttäneet naiset olette pärjänneet? Pystyttekö kävelemään normaalisti pitkiäkin matkoja ilman kipuja, ja onko pidätyskyky 100% yhtä hyvä kuin ennen synnytystä? Entä missä kunnossa hampaanne ovat?
Kommentit (13)
Miksi ihmeessä hampaissani olisi jotain vikaa? Tai nenässä? Repeämä parantui hyvin. Aivastaessa voi vähän lirahtaa, mutta ihan sama. Sain paljon raskausarpia mutta se ei vaivaa minua mitenkään. Ihan luonnollinen asia. Jalan koko kasvoi numerolla. Voin kävellä vaikka koko päivän eikä minulla ole mitään kipuja.
Jotkut raskausarvet yms. ovat herttaisen yhdentekeviä lapsen ja äitiyden rinnalla. Harva saa sellaisia vammoja, että ne estäisivät normaalia elämää.
Minulla ei ollut alun pahoinvointia ja lopu pientä närästystä lukuunottamatta yhtään mitään. Synnytystä edeltävänä päivänä kävelin neuvolaan ja takaisin kotiin 6 km.
Palauduin nopeasti synnytyksestä , menkatkin alkoivat vain joitain viikkoja synnytyksen jälkeen.
Voi hyvänen aika.. jos joku vastanahan muuttuminen estää sinua tekemästä sitä lasta, niin parempi ettet tee.
En varmaan saa vastata tähän mutta olkoot.
Kaksi lasta suunnitellulla sektioilla 1,5v ikäerolla. Ei muuta ongelmaa kuin muutamia raskausarpia vatsassa joista en itse tosin kärsi mitenkään. Taisin olla onnekas.
Nenän kasvaminen? Siitä en ole edes kuullut.
Nenä kasvaa raskauden aikana. Niin kävi minullekin. Rinnat venyy napaan asti ja raskausarvet lasketaan varmaan sadoissa. Synnytyksessä repesin klitorista myöten. Siihenkin tuli tikit. Tuli vaikeat traumat synnytysväkivallasta. Sairastuin masennukseen ja sillä tiellä ollaan. Eläkkeelle pääsin pysyvästi kun esikoinen oli 16v.
Raskaana voi olla hieman huono ja väsynyt olo, mutta itse synnytyksestä ei jää mitään, kun valitsee suunnitellun sektion!
Vierailija kirjoitti:
Raskaana voi olla hieman huono ja väsynyt olo, mutta itse synnytyksestä ei jää mitään, kun valitsee suunnitellun sektion!
Tästä taisi nyt unohtua se, että sektiossa on erilaisia riskejä, kuten nyt vaikka kiinnikkeiden syntyminen.
Raskaus ja synnytys kestää niin vähän aikaa että ne menee vaikka päällään seisten. Itsellä kyllä oli ihan hirveä synnytys mikä kesti 32h plus sitä ennen kotona monta päivää hirveät suppari kivut.
Mutta oleellisinta on sen jälkeinen aika. Jaksatko valvoa vuosi tolkulla. Jaksatko hoitaa lasta kotona kun koronapöpit sulkee kouluja ja päiväkoteja.
Kun lapsi on plus 15vee niin alat saada elämäsi takaisin. Eli jaksatko 15 vuotta laittaa jonkun toisen tarpeet kokoajan etusijalle elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Raskaus ja synnytys kestää niin vähän aikaa että ne menee vaikka päällään seisten. Itsellä kyllä oli ihan hirveä synnytys mikä kesti 32h plus sitä ennen kotona monta päivää hirveät suppari kivut.
Mutta oleellisinta on sen jälkeinen aika. Jaksatko valvoa vuosi tolkulla. Jaksatko hoitaa lasta kotona kun koronapöpit sulkee kouluja ja päiväkoteja.
Kun lapsi on plus 15vee niin alat saada elämäsi takaisin. Eli jaksatko 15 vuotta laittaa jonkun toisen tarpeet kokoajan etusijalle elämässä.
Siis eikö tää lasten kanssa elettävä elämä oo omaa elämää?
Mikä homma toi nenän kasvaminen!?
2 lasta, toinen hätäsektiolla ja toinen luomusynnytyksellä ja ihan samanlainen nenä edelleen, toosa kunnossa eikä karkaa virtsa eikä pieru. Vatsassa löysää ihoa ja tisseillä voi pelata fussballia mutta so what?
Jos ajatuksesi on tuollaiset, että mitä kosmeettisia haittoja syntyy elämän suurimman ihmeen tekemisestä niin ota vaikka ensiksi koiranpentu tai ihan mitä muuta tahansa kun se, että esinellistät vauvan ja itsesi, hyi helvetti.
Minulle tuli toisen asteen repeämät ja laskeuma. Laskeuma vaivasi ensimmäisen vuoden ja sitten se helpotti. Välillä se kummittelee jos on vaikka ummetusta, mutta ei vaikuta elämänlaatuun.
Raskausarpia tuli, mutta minulla ne haaleni melkein näkymättömiksi.
Oikeastaan ainut asia, joka minua jäi lapsen saannin jälkeen vaivaamaan, on rintojen kasvu. Eikä silleen kivalla tavalla vaan rinnat roikkuvat ja ovat raskaat.
Vakavat komplikaatiot ovat harvinaisia ja harvoille pysyviä vammoja jää. Vatsalihasten erkauma taitaa olla kyllä aika yleinen.
Raskaudesta palautumista edesauttaa hyvä fyysinen ja henkinen kunto. Itsestään pitää pitää huolta. Oli lapsia tai ei.