Millainen olo teillä on päiväunien nukkumisen jälkeen?
Nukuin juuri pitkästä aikaa päiväunet ja nyt taas muistan, miksi en yleensä nuku päivällä. Olo on kuin krapulassa: janottaa, heikottaa, pyörryttää... Osa lihaksista ei tunnu heränneen ollenkaan. Olo on kaikkea muuta kuin virkistynyt!
Millainen olo teillä on päiväunien jälkeen?
Kommentit (36)
Huono, mutta silti nukun päikkäreitä
Päikkärikrapula on sen verran paha, että en päikkäreitä nuku enää
Lapset nukkuvat päiväunia ja vanhukset.
Oliko se niin että liian pitkät päikkärit saa aikaan unikrapulaa? Eikö sanota että joku alle puoli tuntia virkistäisi riittävästi?
Alle 30min päiväunet virkistävät, sitä pidemmistä tulee huono olo.
Olo on usein pöpperöinen, kuin olisin mennyt rem uneen joka katkesi kesken syklin ja täten tunnen oloni pöpperöiseksi.
Ei oikeastaan edes kannata tämän kaltainen nukahtaminen, aiheuttaa vain huonomman olon.
Ehkä parempi meditoida, jos kaipaa levähdyken.
Minulle tulee myös jopa tunteja kestävä etova ja puolikuntoinen olo. Usein myös pulssi jotenkin koholla sen jälkeen, jos on erehtynyt nukkumaan päiväunet.
Todella huono olo. Aivot ihan sumeat, eivät "toimi", huono olo, heikko olo jne. Olo kestää tunteja. Ihan lyhyet päiväunet alle 20 min on ok, silloin huono olo on selvästi vaimeampi ja olo menee nopeasti ohitse. Mun on tosi vaikeaa nukahtaa päivällä, joten näiden takia en yleensä nuku päikkäreitä. Kunpa osaiskin!
Ois mielenkiintoista tietää, miksi tällainen olo tulee. Vaikka yöllä heräisi syvästä unesta, niin olo ei ole noin karmea.
Joskus olo on ok, joskus taas tuollainen kuin aloituksessa kuvailtiin. Aika usein myös mieliala on alhaisempi kuin normaalisti, ja sitä saattaa jatkua monta tuntia heräämisen jälkeen.
Vuosia sitten luin jonkun tiedeuutisen, jossa selitettiin aivojen välittäjäaineilla sitä ilmiötä, että pikkulapset ovat usein kiukkuisia päiväunilta herättyään. Sama syy on varmaan aikuisillakin taustalla.
Jos vain mahdollista, en nuku päiväunia. Harmi vain, että päiväunille on ihana käydä, lipua höyhensaarille viltin alla.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Tuo olo tulee, jos nukut liian paljon. Ne "päiväunet" kai pitäisi olla alle tunnin pituiset, vai oliko se jotain 30min. Jos nukkuu useamman tunnin, niin silloin aivot jää sumeaksi.
Vierailija kirjoitti:
Oliko se niin että liian pitkät päikkärit saa aikaan unikrapulaa? Eikö sanota että joku alle puoli tuntia virkistäisi riittävästi?
Näinhän se on. Tosin jos oikein pitkät ottaa, niin silloin ei varmaan tule? En muista enää minkä pituisia päiväunia joskus nukuin, mutta olo niiden jälkeen oli hirveä sellaisen puolen tunnin ajan. Nykyään kärsin unettomuudesta, eivätkä päiväunetkaan siksi onnistu. Torkahdan max 10 minuutiksi päivällä, vaikka olisin nukkunut yöllä tunnin.
Olen myös kuullut, että päiväunia ei tulisi nukkua liian myöhään eli kuuden jälkeen illalla ei enää kannata mennä päiväunille.
Minulle tulee kipeä olo, aivan kuin olisi flunssa ja kokovartalokooma iskenyt. Niveliä ja lihaksia särkee ja aivosumu + väsymys on valtava jne. Olo kestää monta tuntia, joskus koko lopppupäivän.
Joskus on juuri tuollainen erittäin tahmea, heikottaa ja aivosumu ihan hirveä. Tuntuu, että jokaista solua kolottaa, ja ikäänkuin ottaisi ihan rinnasta. Se väsymys ei jotenkin väisty kehosta ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Todella huono olo. Aivot ihan sumeat, eivät "toimi", huono olo, heikko olo jne. Olo kestää tunteja. Ihan lyhyet päiväunet alle 20 min on ok, silloin huono olo on selvästi vaimeampi ja olo menee nopeasti ohitse. Mun on tosi vaikeaa nukahtaa päivällä, joten näiden takia en yleensä nuku päikkäreitä. Kunpa osaiskin!
Ois mielenkiintoista tietää, miksi tällainen olo tulee. Vaikka yöllä heräisi syvästä unesta, niin olo ei ole noin karmea.
Jopas, olen aina luullut olevani outo, kun koen näitä samanlaisia, voimakkaita fyysisiä olotiloja päikkäreiden jälkeen. Tämähän onkin aika yleistä 😧
Herätessä hetken aikaa uninen, mutta sitten piristyn ja ajatus kulkee.
Olen koululaisesta asti nukkunut noin tunnin päikkäreitä (olen yli 50-vuotias). Huomasin silloin sen auttavan läksyjen teossa. Jos tein läksyt ennen päikkäreitä, niihin tuli paljon virheitä. Nukkumisen jälkeen pystyin keskittymään paremmin ja tehtävät menivät oikein.
Minulle on aina sanottu, että noin ei saisi tehdä. En kuitenkaan varmaan ole ainoa.
Samanlainen kuin sinulla. Runsas veden juonti auttaa jonkin verran mutta parempi olo on ilman päiväunia. Mistähän ihmeestä tuo olo voi johtua, se tulee tosiaan vain päivällä nukkuessa, ei yöllä, vaikka unet jäisivätkin saman pituisiksi kuin päiväunet.