Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olemmeko ainoa perhe joka ei nosta äitiysrahoja tai lapsilisiä?

Vierailija
31.08.2013 |

Nostatteko te kaikki muut nämä lapsen tulon myötä Kelan myöntämät tuet? Siis vaikka teillä olisi varaa elättää omilla tuloillanne lapsi? Olemmeko tosiaan harvinaisuus?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkesäästäminen on meillä kunnossa kyllä rahaston kautta ja kyseessä tosiaan on kuitenkin lyhyt ajanjakso. Osaksi varmaan kyse myös laiskuudesta selvittää, mihin olisi oikeutettu ja miten pitäisi hakea. Kuten sanoin, en käynyt neuvolassa koskaan, joten ei ollut mitään luonnollista väylää, missä näistä olisi neuvottu. Olemme asuneet välillä Suomessa välillä ulkomailla, mutta pysyneet kokoajan Suomen sosiaaliturvan piirissä, mutta silti "oikeutemme" eivät ole tuttuja. 

Ap

Vierailija
22/47 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja edellä oleva koskee siis äitiys- ja vanhempainrahoja. Niitä ei saa, jos on viettänyt syntymää edeltävät kuukaudet ulkomailla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovan luokan valejtelija, tyrsk! Vaikka siis olisi ei-totta. Mutta itse uskon, että ap puhuu totta. Mitä henkilökohtaista hyötyä hän täällä kerää, anonyyminä "valehtelemalla" tästä asiasta? 

Maatilatukiaiset ja lapsilisä... voi valheena muutenkin verrata samana päivänä.. tai sitten ei :)

Vierailija
24/47 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut Suomessa virallisesti aina. Vain väliaikaisesti ulkomailla. Ennen raskautta oleilin jonkun verran poissa Suomesta ja synnytin suunnitellusti ulkomailla, vaikka Espoossa kotimme onkin. Teen töitä Suomeen sekä kv. järjestöön.

Vierailija
25/47 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 13:49"]

Ja edellä oleva koskee siis äitiys- ja vanhempainrahoja. Niitä ei saa, jos on viettänyt syntymää edeltävät kuukaudet ulkomailla.

[/quote]

Ei pidä paikkansa. Tiedän tämän kokemuksesta. Kela vaatii, että on pitänyt asua 180 päivää Suomessa ennen lapsen syntymää TAI muussa EU-maassa (väliaikaisesti) ja kuitenkin kuulua Suomen sos.turvaan. Minä ainakin sain tuet.

Vierailija
26/47 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sinulla ei olisi ollut oikeutta äitiyspäivärahoihin ja äitiyspakkaukseen. Ne vaativat sen, että olet käynyt neuvolassa ensimmäisellä raskauskolmanneksella ja olet asunut Suomessa 180 vuorokautta ennen synnytystä.

Vierailija
27/47 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 13:34"]

Todellakin nostamme. Saamme myös alinta vammaistukea, sen nostaminen kyllä jo vähän hävettää, varsinkin kun vakuutus kattaa kaikki lapsen sairastamat kulut. 

[/quote]

vammaistuki on tarkoitettu korvaamaan vanhemmille myös sitä työmäärää, joka vanhemmille lapsen sairaudesta/vammasta aiheutuu.

Vierailija
28/47 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 13:56"]

Eli sinulla ei olisi ollut oikeutta äitiyspäivärahoihin ja äitiyspakkaukseen. Ne vaativat sen, että olet käynyt neuvolassa ensimmäisellä raskauskolmanneksella ja olet asunut Suomessa 180 vuorokautta ennen synnytystä.

[/quote]

Kuten sanoin, en ole ottanut selvää, mihin olemme oikeutettuja. Sen tiedän, että olen aina kuulunut normaalisti Suomen sosiaaliturvaan ja maksanut Suomeen verot. Koskaan en myöskään ole siirtänyt vakituista osoitetta pois Suomesta.

Ap

Vierailija
29/47 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 13:56"]

[/quote]

Kelan sivuilta: "Jos kuitenkin olet ulkomailla oleskellessasi edelleen Suomen sosiaaliturvan piirissä, sinulle maksetaan päivärahaetuuksia kuten Suomessa asuvalle vakuutetulle. Tällöin kyse voi olla esimerkiksi tilapäiseksi katsottavasta, enintään yhden vuoden kestävästä oleskelusta ulkomailla tai yli vuoden kestävästä oleskelusta ulkomailla työkomennukselle Suomesta lähetettynä työntekijänä. Tällainen aika lasketaan mukaan myös arvioitaessa vanhempainrahojen maksamisen edellytyksenä olevaa 180 päivän asumista Suomessa välittömästi ennen laskettua synnytysaikaa. Sinulla on siis tällöin oikeus päivärahaan, vaikka lapsi syntyy ulkomailla tai lyhyen ajan sisällä Suomeen paluun jälkeen."

Kuten sanoin, on mahdollista.

t. 26 tai jotain 

Vierailija
30/47 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi munkin vanhemmilla ollu hyvin varaa itse elättää meidät kaikki kolme lasta. Silti ovat nostaneet ne tuote jouhin ovat olleet oikeutettuja - ei niistä haittaakaan ole ollut.

Lapsilisien lisäksi esim minun sairastuttuani leikki-ikäsenä kelakiaan nostivat ilman muuta sitä pienintä sairaan/vammaisen lapsen hoitotukea, millä nimellä nyt kulkeekaan ja jota mitä erilaisimmin perustein myönnetään.

Ei varmasti niistä pikkurahoista haittaa ole ollut vaikka itsellään oli ihan hyvin muutenkin varaa. Vanhemani olivat rahankäytöstään tarkkoja kun olimme pieniä, mutta varsin avokätisesti omillemme muuttaessa ovat meitä kaikkia tukenaat ja kannustaneet ja esimerkiksi sossuun turvautumisesta ovat sanoneet aina että ei koskaan, se on sitä oikeasti tarvitseville, teillä lapsilla on me vanhemmat jotka autamme kelan opintotukien yms. lisäksi. Vnahemmillani vaikuttaisi olevan ajatusmaailma siis se että kelan tuet joihin on oikeutettu voi ihan hyvällä omalla tunnolla nostaa, sossu on oikeasti vähävaraisille. Samaa ajatusmaailmaa itsekin kannatan...

Nojoo sekava kommentti... mutta en kyllä ymmärrä miksi tietentahtoen jättäisi esim. lapsilisät nostamatta kun niistä voi vaivatta muodostaa pesämunaa vaikka sille lapselle tulevaisuutta varten - mistä sen tietää jos aloittaja teilläkin tilanne joskus heikentyy, silloin ne lapset ainakin hyötyisi olemassa olevasta pesämunasta. ei se ole muilta pois.

Vierailija
31/47 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jätin nuorempana jonkin verran opinto- ja työttömyystukia nostamatta. Varsinkaan työttömyystukea en halunnut nostaa lainkaan, koska halusin niin sanotusti tulla omillani toimeen. Nykyään minulla on oma yritys ja maksan todella paljon veroja. Esim. Yle-veroa maksan sekä yksityisesti että yrityksen kautta.

Nykyään nostan ihan kaikki mahdolliset etuudet, joita vain voi saada. Samaten järjestelen veroni sillä tavalla, että maksan mahdollisimman vähän. Idealismi on karissut aika tavalla tässä vuosien varrella. Ihan sama kuinka paljon veroja maksaa, ekana leikataan aina lapsiperheiltä ja vanhuksilta. 

Minä siis tosiaan nostan tuet, mutta laitan ne suoraan tietyille järjestöille, lähetystyöhön yms. Samaten, jos onnistun hyödyntämään verovähennysoikeuksia tms., laitan rahat hyväntekeväisyyteen. Omalla nimelläni en tästä asiasta kertoisi täällä eikä tästä kukaan ulkopuolinen tiedä.

Vierailija
32/47 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ihailen sinua. Ihannemaailmassa yhteiskunnan tukiin turvautuisivat vain niitä tarvitsevat. Nyt tilanne on se, että sossupummit nostavat rahaa millä hyvänsä verukkeella ja roikkuvat taakkana muiden niskasssa. Toisaalta taas kaikki avuntarpeessa olijat eivät saa yhteiskunnalta välttämättä mitään. Itse olin takavuosina 3 kk todella tiukassa paikassa, ja sossusta saamani kohtelu oli niin törkeää, että päätin jatkossa mieluummin varastaa kuin mennä sossuun uudestaan.

Hyvinvointivaltio on mennyttä.

Vierailija
33/47 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hei, palataan asiaan taas jouluna Pelastuarmeijan joulupadan muodossa. Vai onko vaan tyhjää sanahelinää?

Vierailija
34/47 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesämunaa kasvatamme lapselle tottakai. Meille ei kuitenkaan ole realistista näkymä, jossa elintasomme romahtaisi sellaiselle tasolle, ettemme tulisi toimeen. Jos näin kuitenkin tapahtuisi, varmasti hakisin tukia. Olen kuitenkin sitä mieltä, että ne kuuluu niitä tarvitseville. En viitsi niitä turhaan nostaa, mutta myönnän toki senskin, että se tuntuu vaivalloiselta alkaa selvitellä mihin olisi oikeutettu ja kuinka hakea. Uskoisin, että kun tarve on todellinen, sen vaivan jaksaisi ehdottomasti nähdä. 

Uskon silti, ettemme ole ainoa tällainen perhe.

Vierailija
35/47 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 14:21"]

Pesämunaa kasvatamme lapselle tottakai. Meille ei kuitenkaan ole realistista näkymä, jossa elintasomme romahtaisi sellaiselle tasolle, ettemme tulisi toimeen. Jos näin kuitenkin tapahtuisi, varmasti hakisin tukia. Olen kuitenkin sitä mieltä, että ne kuuluu niitä tarvitseville. En viitsi niitä turhaan nostaa, mutta myönnän toki senskin, että se tuntuu vaivalloiselta alkaa selvitellä mihin olisi oikeutettu ja kuinka hakea. Uskoisin, että kun tarve on todellinen, sen vaivan jaksaisi ehdottomasti nähdä. 

Uskon silti, ettemme ole ainoa tällainen perhe.

[/quote]

Tämä oli siis Ap, unohtui toistamiseen.

Vierailija
36/47 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että joku ei nosta lapilisiä, ei tarkoita, että muut saisivat enemmän.

Vierailija
37/47 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan kahdelta lapselta mutta olen samalla summalla yhden ympäristöön ja yhden lapsiin kohdistuvan hyväntekeväisyys järjestön kuukausilahjoittaja. Jos jätän nostamatta niin säästö voidaan käyttää  vaikka uuden golfkentän rakennukseen tai virkamieslauman Kiinan matkaan mistä en välitä.

Vierailija
38/47 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 14:36"]

Se, että joku ei nosta lapilisiä, ei tarkoita, että muut saisivat enemmän.

[/quote]

Kuka niin olettaa ? Itse ajattelen, että jos esim. lapsilisiä nostavat ainoastaan pienituloiset, niin ehkä yhteiskunnalla on paremmat mahdollisuudet panostaa enemmän vaikka vanhustenhoitoon ?

Vierailija
39/47 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aloittaja voi laittaa vaikka Björn Wahlroosille tämän viestin. Käsittääkseni tällekin miehelle on maataloustuet ja yritystuet kelvanneet, vaikkei niitä varmasti olisikaan tarvinnut :)

Jotenkin en ihan nyt usko tätä provoiluyritystä. Itse asun Kauniaisissa, enkä ole kuullut, että täällä mikään perhe olisi jättänyt käyttämätä mahdollisuutta nostaa lapsilisää tai kotihoidontukea. Itse asiassa muutama vuosi sitten täällä oltiin hyvinkin tyytyväisiä siitä, että kunnan kuntalisästä poistui tuloleikkuri (=kaikille perheille tuli mahdollisuus saada kuntalisää riippumatta perheiden tuloista).

Vierailija
40/47 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 13:57"]

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 13:34"]

Todellakin nostamme. Saamme myös alinta vammaistukea, sen nostaminen kyllä jo vähän hävettää, varsinkin kun vakuutus kattaa kaikki lapsen sairastamat kulut. 

[/quote]

vammaistuki on tarkoitettu korvaamaan vanhemmille myös sitä työmäärää, joka vanhemmille lapsen sairaudesta/vammasta aiheutuu.

[/quote]

Aloin miettiä, että jos itse olisin jättämässä lapsilisän nostamatta, niin voisinko todella tehdä niin. Mutta päädyin siihen tulokseen, että jo se työ mitä lapset tuovat tullessaan on syy miksi voisin ottaa rahan vastaan, kun siihen kuitenkin olen oikeutettu. Eli lapsilisän voi ajatella korvaavan myös sitä työtä, jota vanhemmat lasten kanssa tekevät, vaikkei sitä ole siihen tarkoitettukaan.