Kenen mies jäisi 300 eurolla kotiin hoitamaan lasta?
Onko jollakin tässä maassa mies, joka vaihtaisi palkkatyön lapsen hoitamiseen ruhtinaallisella 300 euron korvauksella? Jäisi naisen armoille ja ruinaamaan ehkä rahaa omiin yllättäviin menoihinsa. Pistäisi pienen lapsen kaiken muun edelle, uhraten oman elämänsä ja riskeeraten tulevaisuutensa?
Onko jollain miehellä niin rikas vaimo, että tämä kykenisi elättämään koko konkkaronkan, jos vaikka mies ei löytäisikään töitä enää lapsenhoitovuosien jälkeen? Ennenkaikkea onko jollain miehellä niin miehekäs ja paineensietokykyinen vaimo, että kestäisi kantaa taloudellisen vastuun ja onnistuisi sysäämään huolen lapsista ja kodista miehen käsiin, ilman että parisuhde siitä yhtään kärsisi?
Kotihoidontuen leikkamisella ei säästetä mitään, päinvastoin, mutta otetaan nyt ihan piruuttaan kotona lusmuilijoilta viimeisetkin pennoset pois.
Mitään rahaa ei katsos saa olla sellaisen naisen tilillä, joka 24/7 pitää jälkikasvustaan huolta, olisihan se nyt aivan älytöntä, 300 euroa kuukausipalkkaa ympärivuorokautisesta työstä/päivystyksestä. Pois moiset rahat, ei tarvitse äitien elää kulutusjuhlaa ja luksuselämää kun eivät mitään edes tee... miehen armoille vaan!
Ja ne pienet taaperot, ne joutaa sysätä päiväkoteihin, nehän on puolityhjillään muutenkin, eikä siellä leviä edes tauteja ja hoitajiakin on pilvin pimein ja syliä aina tarjolla kun itkettää... sinne vaan kaikki..!
Kommentit (57)
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 00:58"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 00:35"]
On.
Arvaas mitä, meitä kohtuupalkkaisia naisia on aika paljonkin, jotka pystyvät tarpeen tullessa pitämään "huolta koko konkkaronkasta" . Ja joilla on miehen kanssa yhteinen tili eli miehen ei tarvitsisi ruinata rahaa.
Meillä mies ja lapset pärjäävät ihan hyvin kotona mun työreissujen aikana, ei minun tarvitse olla erityisen "paineensietokykyinen" ettenkö uskoisi siihen että nuo pärjäävät ihan keskenäänkin - miksi ihmeesä eivät pärjäisi, kun se isä on saanut kantaa vastuuta lasten vauvaiästä saakka sen sijaan, että olisin ollut siinä koko ajan märssyämässä miten asiat "pitää" tehdä?
Joko olet valinnut miehen täysin väärin tai sitten sun omassa marttyyriajattelutavassa on ison pohtimisen paikka jos noin kovasti ahdistaa...
[/quote]
Et sitten ymmärtänyt kärjistettyä tekstiä? Meillä miehellä on huippupalkka, mulla surkea, eikä mies liikahtaisikaan kotoa mun palkalla saatikka jäisi kotiin hoitamaan 300 eurolla. Mutta että sekin 300 pitää viedä!? Minkä takia? Ei ainakaan säästön! Tällä vissiin halutaan sanoa että köyhät älkää lisääntykö! Rikkaat pyyhkii persettä tuolla 300 eurolla.
Ja todellakin valitsin miehen väärin, kun ei osaa hoivata eikä tehdä kotitöitä, mutta rahaa osaa takoa ja se riittää, kaikkea ei voi saada... Perheet on erilaisia.
[/quote]
tota minkä ikäiset on lapset?JA oletko 100% varma että liittosi kestää eli kakaunko olette olleet yhdessä?suurinosa eroaa ja se on fakta.
Leveästi on omakotitalo ja lainaa niin paljon et on silmät ja suut täynnä. Eletiin sitä ennenkin koko porukka yhdessä huoneessa,nyt ei tule kuuloonkaan.HETI KAIKKI NYT MULLE JA TÄNNE:
Mun saldoni on nyt sairaspäiväraha ja asumstuki,elatusmaksu sekä vammaistuki lapselle ja lapsi lisä.Niillä pitäs elää ja harrastaa 2 henkinen perhe, vähän aikaa kunnes paranen leikkauksen jälki temmellyksestä.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 01:47"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 00:58"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 00:35"]
On.
Arvaas mitä, meitä kohtuupalkkaisia naisia on aika paljonkin, jotka pystyvät tarpeen tullessa pitämään "huolta koko konkkaronkasta" . Ja joilla on miehen kanssa yhteinen tili eli miehen ei tarvitsisi ruinata rahaa.
Meillä mies ja lapset pärjäävät ihan hyvin kotona mun työreissujen aikana, ei minun tarvitse olla erityisen "paineensietokykyinen" ettenkö uskoisi siihen että nuo pärjäävät ihan keskenäänkin - miksi ihmeesä eivät pärjäisi, kun se isä on saanut kantaa vastuuta lasten vauvaiästä saakka sen sijaan, että olisin ollut siinä koko ajan märssyämässä miten asiat "pitää" tehdä?
Joko olet valinnut miehen täysin väärin tai sitten sun omassa marttyyriajattelutavassa on ison pohtimisen paikka jos noin kovasti ahdistaa...
[/quote]
Et sitten ymmärtänyt kärjistettyä tekstiä? Meillä miehellä on huippupalkka, mulla surkea, eikä mies liikahtaisikaan kotoa mun palkalla saatikka jäisi kotiin hoitamaan 300 eurolla. Mutta että sekin 300 pitää viedä!? Minkä takia? Ei ainakaan säästön! Tällä vissiin halutaan sanoa että köyhät älkää lisääntykö! Rikkaat pyyhkii persettä tuolla 300 eurolla.
Ja todellakin valitsin miehen väärin, kun ei osaa hoivata eikä tehdä kotitöitä, mutta rahaa osaa takoa ja se riittää, kaikkea ei voi saada... Perheet on erilaisia.
[/quote]
tota minkä ikäiset on lapset?JA oletko 100% varma että liittosi kestää eli kakaunko olette olleet yhdessä?suurinosa eroaa ja se on fakta.
Leveästi on omakotitalo ja lainaa niin paljon et on silmät ja suut täynnä. Eletiin sitä ennenkin koko porukka yhdessä huoneessa,nyt ei tule kuuloonkaan.HETI KAIKKI NYT MULLE JA TÄNNE:
Mun saldoni on nyt sairaspäiväraha ja asumstuki,elatusmaksu sekä vammaistuki lapselle ja lapsi lisä.Niillä pitäs elää ja harrastaa 2 henkinen perhe, vähän aikaa kunnes paranen leikkauksen jälki temmellyksestä.
[/quote]
Ja mitäköhän tuolla on tekemistä kotihoidontuen leikkauksen kanssa?
Ikinä, ikinä ei pidä laskea elämäänsä toisen ihmisen varaan, koskaan ei tiedä mitä tapahtuu. Lapset on meillä aika isoja ja tilaa tarvitaan tällä hetkellä paljon. Nyt on kaikki hyvin ja kiitollisina nautitaan tästä hetkestä kun voidaan.
En tiedä, mutta itse en ole tähänkään asti tahtonut olla joku martyyritar joka hiki hatussa leikkii kodinhengetärtä. Menen mistä aita on matalin ja pidän siitä ettei seinät kaadu päälle kotona möllöttäessä.
Ei ne lapset kärsi. Tykkäävät päiväkodista.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 01:10"]
Toi että aletaan puuttumaan perheen päätöksiin lapsen hoitamisessa menee liian pitkälle. Minusta ne päätökset kuka hoitaa kuuluu kullekin perheelle. Tollaisella mallilla ei säästetä mitään. Veikkaanpa että suurimmalla osalla miehillä on parempi palkka kuin naisilla elättää perhettä koska ei sillä 300 eurolla ketään elätetä. Kyse ei varmastikkaan ole siitä kuka haluaa hoitaa vaan siitä että perheen talouskin pitää pysyä tasolla että pystyy hoitamaan tarvittavat menot. Luulempa että tälläinen ratkaisu toisi vain kaksi vuotiaita lapsia lisää päiväkoti hoitoon ja onko se sitten hyvä lapsen kannalta olla pitkää päivää päiväkodissa?
[/quote]
Uudistuksen tarkoitus ei olekaan ilmeisesti ensisijaisesti saastaa mitaan, vaan lahinna estaa naista muodostamatta itselleen tulevaisuuden koyhyysloukkua linnoittumalla liian pitkaksi aikaa kotiin ja tyomarkkinoiden ulkopuolelle. Nykyinenkin kodinhoitotuki on hirvean pieni, ja ajaa lapsiperheita koko ajan lisaantyvaan koyhyyteen. Valtiovallalta on ihan hyva viesti perheille, etta "hei, tama kodinhoidontuki ei ole tarkoitettu naisen palkaksi jaada kotiin, vaan perhe pitaa elattaa tyon teolla."
Meidän perheestä löytyy mies joka vaihtaisi palkkatyönsä heti lasten kanssa kotona olemiseen, vaikka se tarkoittaa tulojen romahtamista. Minä olen ollut 3 lapsen kanssa kotona, mies tulee olemaan neljännen kanssa. Itse lähden jatkamaan opintoja heti neljännen jälkeen. Oltiin nuoria ja pienituloisia esikoisen syntyessä, joten osataan elää "kädestä suuhun" periaatteella. Turhia lainoja ei olla koskaan otettu, joten niitä ei tarvitse nyt minimituloista maksella. Sossun luukullakaan ei tarvitse vierailla, poikkeuksena oli tokan muksun sairastelukierre, jolloin pyydettiin sossusta tukea sairaala- /lääkekulujen maksamiseen. Jos sen osaa, niin vähälläkin pärjää :)
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 04:14"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 01:10"]
Toi että aletaan puuttumaan perheen päätöksiin lapsen hoitamisessa menee liian pitkälle. Minusta ne päätökset kuka hoitaa kuuluu kullekin perheelle. Tollaisella mallilla ei säästetä mitään. Veikkaanpa että suurimmalla osalla miehillä on parempi palkka kuin naisilla elättää perhettä koska ei sillä 300 eurolla ketään elätetä. Kyse ei varmastikkaan ole siitä kuka haluaa hoitaa vaan siitä että perheen talouskin pitää pysyä tasolla että pystyy hoitamaan tarvittavat menot. Luulempa että tälläinen ratkaisu toisi vain kaksi vuotiaita lapsia lisää päiväkoti hoitoon ja onko se sitten hyvä lapsen kannalta olla pitkää päivää päiväkodissa?
[/quote]
Uudistuksen tarkoitus ei olekaan ilmeisesti ensisijaisesti saastaa mitaan, vaan lahinna estaa naista muodostamatta itselleen tulevaisuuden koyhyysloukkua linnoittumalla liian pitkaksi aikaa kotiin ja tyomarkkinoiden ulkopuolelle. Nykyinenkin kodinhoitotuki on hirvean pieni, ja ajaa lapsiperheita koko ajan lisaantyvaan koyhyyteen. Valtiovallalta on ihan hyva viesti perheille, etta "hei, tama kodinhoidontuki ei ole tarkoitettu naisen palkaksi jaada kotiin, vaan perhe pitaa elattaa tyon teolla."
[/quote]
Näitä viestejä lukiessa tällainen herättely tuntuu olevan ihan tarpeen. Etukäteen luin, että nimenomaan pienipalkkaiset naiset ovat kotihoidontukea käyttäneet pidempään - heikentäen lisää omaa asemaansa työmarkkinoilla. Osalla ei ole edes työpaikkaa, mihin palata, mutta silti ollaan huolettomasti vuosikausia pois kotona ja sitten ihmetellään kotihoidontuen päätyttyä, että mistäköhän niitä töitä löytyisi...
Mieheni jäi kaikista kolmesta lapsestamme 6-12k ajaksi kh-tuella hoitamaan lasta kun vanhempainvapaa päättyi.
Että kyllä näitäkin löytyy.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 00:19"]
miehen armoille vaan!
[/quote]
Parempi jättää lapset tekemättä, jos maailmankuva on sellainen että perheessä ollaan toisen mielivallan armoilla.
Minun mies jäi kotiin.
Tämä on ihan oikeasti hyvä päätös. Toivon todella että miehet jäävät kotiin edes vähäksi aikaa.
On tässä myös se juttu, kun nainen voi olla kotona 9 vuotta putkeen. Hänen työnantaja joutuu pitämään paikan hänelle. Sitten naiset ihmettelee, miksi saa vaan pätkä töitä.
Miettikää nyt hormoonipäät!
no ei voi meillä, koska hänen kolminkertaisilla tuloilla muhun verrattuna maksetaan esim. asuntolainanlyhennykset.
Minun mieheni jää! :) Jää meidän kaksosten kanssa kotiin, eikä tarvitse ruinata minulta rahaa, kun meillä on yhteiset rahat :) Minusta on aivan mahtavaa, että tämä muuttui tälläiseksi, isät käyttää muutenkin jo useasti isyysloman, miksei siis isät muka voisi jäädä taaperon kanssa kotiin? Miksei? :) Mammat nyt vaan itkee, kun joutuvat menemään niinkin pahaan paikkaan, kun TÖIHIN!
Kuka nainen jää tuolla summalla kotiin - en minä ainakaan. Ei tässä perheessä miehen tuloilla makseta lainaa ja osteta ruokaa, ainkaan molempia yhtä aikaa.
Itse olen sitä mieltä että kotona saa olla joka haluaa mutta ei ole meidän muiden asia sitä kustantaa. Jos toisen puolison tulot riittävät elättämään kaksi niin kotin voi jäädä. Itse tykkään ansaita ja olla töissä,niin miehenikin
T. äiti jonka lapset menneet päiväkotiin 4 v ja 2,5 v
Kauhea poru jos ei mamma saa olla kotona kolmea vuotta..huhhuh. Omalle kohdalle sattui avioero kun nuorimmainen oli vasta vauva. Kuulkaa kyllä se oli mentävä töihin kun tämä taapero oli 1v8kk, koska mun oma henk. koht. talous ei vaan kestänyt kotihoidontuella olemista. Pitäiskö nyt olla katkera jollekin?
Vingutaan kyllä kun naiset tienaa vähemmän...no miksiköhän? Ihan totta, on jo aikakin että perhevapaat jyvitetään koskemaan myös isien työpaikkoja. Mitä sitten, vaikka jotkut isät eivät halua jäädä pieneksikään ajaksi hoitamaan lapsiaan (on vaikea kuvitella että talouttaan ei saa siihen kuntoon etteikö isä voisi olla esim. muutamaa kuukautta kotona jos niin haluaa). Tämä päätös antaisi niille halukkaille kuitenkin paremmin mahdollisuuden.
Minun.
Tai markkoja ne siihen aikaan olivat, ja mikä pahinta, minä olin vielä samaan aikaan enimmäkseen työtön, ansiosidonnaisella sentään.
Oli muuten hoitovapaalla monta vuotta. Eihän meillä koskaan rahaa ollut, mutta mitä väliä kun (lähes) kaikkea tarpeellista kuitenkin saatiin, ja ihan hyvää elämää elettiin.
Minun mieheni oli kahden lapsen kanssa vuoden kotona, itse pidin 6kk äitiysloman. Hallituksen päätös oli hyvä. Naisten on turha valitella matalia palkkoja tai työllistymisvaikeuksia, jos työnteko ei kiinnosta. Aamen.
Mun mies jäi. Se oli taloudellisesti ja muutenkin järkevä valinta meille. Olisi jäänyt kolmannenkin lapsen kohdalla, mut silloin minä halusin jäädä kotiin ja järjestettiin asiat niin että se onnistui.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 01:18"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 01:12"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 01:05"]
No hittoako me sille voidaan, että sun mies on hyväpalkkainen kusipää?
[/quote]
Ei tartte olla kateellinen vaikka me ja monet muut pyyhitään sillä 300 eurolla persettä. Jollekin perheelle se voi kuitenkin olla iso raha minkä turvin äidillä on varaa jäädä kotiin. Ja naisilla kun yleensä tuppaa olemaan pienempi palkka, niin toisinpäin se ei monesti onnistu.
[/quote]
Ei ollakaan kateellisia, meillä mies oli juuri muksujen kanssa puoli vuotta kotona ja tuo 300 egeä ei todellakaan ollut se ratkaiseva asia.
Ihmetyttää vaan tuo AP:n aloitus - naisella tarvitsee olla kova paineensietokyky että voi jättää miehen ja lapset kotiin ja mennä itse töihin..?
[/quote]
Vitsit te olette tyhmiä...ettekö ymmärrä sarkasmia...?
Ja totuuden siemen sieltä myös löytyy, kyllä ahdistais ottaa itselle vastuu kaikista talolainoista ym, meillä on kovat menot ja ei kyllä olisi mitään mahdollisuuksia mun palkalla maksella mitään... menettäisin yöuneni...
Ja pikku taaperoa en olisi voinut jättää kenellekään, ilman että ikävä olisi tullut. Kyllä olisin miettinyt lasta töissä ollessa aivan varmasti, meitä on moneen junaan, kaikki ei ole niin musta valkoista aina. On erilaisia vanhempia, sekä isiä että äitejä, toiset on herkempiä, toisille lapsenhoito kotona on pakkopullaa...
Mutta kukaan vanhempi ei varmasti veisi tuota 300 euron rahaa, kyllä ne on kateelliset lapsettomat asialla...