Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kenen mies jäisi 300 eurolla kotiin hoitamaan lasta?

Vierailija
31.08.2013 |

Onko jollakin tässä maassa mies, joka vaihtaisi palkkatyön lapsen hoitamiseen ruhtinaallisella 300 euron korvauksella? Jäisi naisen armoille ja ruinaamaan ehkä rahaa omiin yllättäviin menoihinsa. Pistäisi pienen lapsen kaiken muun edelle, uhraten oman elämänsä ja riskeeraten tulevaisuutensa?

Onko jollain miehellä niin rikas vaimo, että tämä kykenisi elättämään koko konkkaronkan, jos vaikka mies ei löytäisikään töitä enää lapsenhoitovuosien jälkeen? Ennenkaikkea onko jollain miehellä niin miehekäs ja paineensietokykyinen vaimo, että kestäisi kantaa taloudellisen vastuun ja onnistuisi sysäämään huolen lapsista ja kodista miehen käsiin, ilman että parisuhde siitä yhtään kärsisi?

Kotihoidontuen leikkamisella ei säästetä mitään, päinvastoin, mutta otetaan nyt ihan piruuttaan kotona lusmuilijoilta viimeisetkin pennoset pois.

Mitään rahaa ei katsos saa olla sellaisen naisen tilillä, joka 24/7 pitää jälkikasvustaan huolta, olisihan se nyt aivan älytöntä, 300 euroa kuukausipalkkaa ympärivuorokautisesta työstä/päivystyksestä. Pois moiset rahat, ei tarvitse äitien elää kulutusjuhlaa ja luksuselämää kun eivät mitään edes tee... miehen armoille vaan!

Ja ne pienet taaperot, ne joutaa sysätä päiväkoteihin, nehän on puolityhjillään muutenkin, eikä siellä leviä edes tauteja ja hoitajiakin on pilvin pimein ja syliä aina tarjolla kun itkettää... sinne vaan kaikki..!

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on jäänyt, 1. lapsesta oli reilun vuoden ja 2. lapsesta 1.5 vuotta.

Miehen palkka oli pieni 1. lapsen ollessa pieni, n. 2300 (mun oli about sama).

Hänellä tapahtui (1. hoitovapaasta huolimatta :D) yllättävänkin nopea nousu urakehityksessä, ja toisen lapsen syntyessä palkkansa oli n. 6000e/kk. Mun oli siinä vaiheessa n. 3500. (Lapsille on kyllä melkein 5v ikäeroa).

Mies on molemmilla kerroilla säästänyt etukäteen hoitovapaata varten. Hänelle on ollut itsestään selvää jo lapsia suunnitellessa, että jää kotiin joksikin aikaa. Kuten minullekin. Molemmat lapset on hoidettu 3-vuotiaiksi kotona.

Vierailija
22/57 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voisi jäädä. Hän tienaa 9000e kuussa ja elättää perheemme. Itse tienaan 2500e, enkä kyllä itsekään ole jäänyt hoitamaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies jäi vuorotteluvapaalle lapsia hoitamaan, vuorottelukorvaus oli huomattavasti isompi kuin kotihoidontuki. Lisäksi sai vielä kuntalisän, vaikkei kotihoidontukea muuten saanutkaan.

Vierailija
24/57 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä joku katkera lapseton taas mussuttaa ettei halua elättää kenenkään muun lapsia. Kuinka vaikea se on ymmärtää, ettei tässä mitään säästöä synny, kotona äidit kun hoitaisi lapsensa, se on halpaa ja siinä säästää, ja se on kaiken lisäksi lapselle parasta. Tupaten täynnä olevat yhteiskunnalle kalliit päiväkodit on muuten kohta pulassa..

Ja sitten joku heitti taas niin mustavalkoista ajattelutapaa kuinka mies pitää valita oikein ja säästää rahaa ennen kuin tekee lapsen ja lässyn lässyn lää...

Voi kun se menisikin noin, mutta tilanne voi olla se, ettei miestä löydy ennen kuin naisen kannalta viime tipassa, tai ei ole niin suurta palkkaa, että voisi säästää, ja vielä sekin, ettei niitä vauvoja tuosta vaan tehdä... Kaikki ihmiset kun ei ole niin kuin te täydelliset, on meitä matalapalkkaisia luusereita, jotka kuitenkin halusimme edes sen yhden lapsen...

Missä ne on ne mahtavat työpaikat joihin te arvon lässyttäjät olette meitä työntämässä? Täällä taistellaan jokaisesta avoimesta työpaikasta, niistäkin joissa palkka on köyhyysrajalla...palatkaa sieltä pilvilinnoistanne reaaliteetteihin...

Olisin varmasti palannut nopeasti kotoa töihin, jos olisi ollut työ mihin palata. Raha on mukava asia, sitä ei käy kieltäminen... Sain kuitenkin hyvällä omalla tunnolla hoitaa lapseni kotona kotihoidontuen varjolla, tunsin itseni tärkeäksi ja hyödylliseksi kansalaiseksi, en pelkäksi työttömäksi kotona makaajaksi. Nyt muutetaan tuokin illuusio... Ja kuka palkkaisi pikku taaperon äidin, kun 170 lapsetonta hakijaa taistelee samasta työstä? On hirvittävän masentavaa hakea ja hakea töitä, toivoa ja uskoa, ja pettyä kerta toisensa jälkeen. Haaveilla rahasta ja mitä kaikkea sillä saisi elämään.. Moni lopettaa työn hakemisen, kun se on ihan turhaa...

Onneksi oma lapsi on jo iso, ja onneksi on se minimipalkkainen työkin, ettei ole "yhteiskunnan pohjasakkaa joka vie valtion konkurssiin"... helvetti sentään tätä maata...

Vierailija
25/57 |
01.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 11:24"]

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 11:18"]

Mun Mies jäisi. Ja mulla on sen verran hyvä palkka, että kyllä sillä pärjäisi. Ensinnäkään en tekisi lapsia

a) miehen kanssa, joka ei halua kantaa omaa vastuutaan ja hoitaa myös lapsia. Sekä näin rakentaa vahvaa suhdetta lapsiinsa. Antaa samalla tasa-arvoisen esimerkin lapsille.

b) niin huonoon taloudelliseen tilanteeseen, että oltaisiin riippuvaisia vain toisen tuloista tai valtion rahoista. 

Esikoinen tulossa meillä.

[/quote]

Ootte tekin... 

Ei olisi kkannattanut tehdä lasta. Et ilmiselvästi ole tietoinen siitä että elämän tilanteet voivat muuttua.  Sun kohdalla nyt on myöhäistä mutta toivottavasti muut ajattelevat muuttumisen mahdollisuutta ennen lapsia. 

Ja ps. Se että hoitaako isä lasta kotona 6kk vai ei,  ei kerro mitään siitä onko hän hyvä isä. 

[/quote]

öö, olet ehkä hieman törkeä lausuntoinesi. Ensinnäkin tilanteet voi vaihtua, ei siinä. Mutta lähtökohdat joihin lapsia tehdään, pitää arvioida juuri sillä hetkellä. Jos ei ole rahaa tai töitä, kannattaa vielä harkita. Rahaa voi myös säästää. Huonoa miestä ei kannata ottaa.Ja hyvä isä todellakin hoitaa lapsiaan, kuten hyvä äitikin. 

Vierailija
26/57 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun veli jöi.Jos vakityöstä jää niin miten sitä työttömäksi joutuu?Veli jää nytkin pois työstä jos lapset on sairaita. Tällä on tarkoitus että naisetkin pysyvät töissä eikä kotona.Suomi on samassa jamassa ko Kreikka.Ei täällä riitä raha,kannattaa miettiä kannattaako niitä lapsia tehdä niin montaa?Pitääkö elää niin leveästi?Miten muuten totaali yksinhuoltajat pärjää??Miekin kuulun niihin.

Vierailija
27/57 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paska päätös. Toivottavasti hallituksen esitys kaatuu eduskunnassa, kun ei tuolla kotihoidontuen lyhentämisellä mitään säästetä. Ja ei en jäisi kotiin alle 500Eur per kk.

Vierailija
28/57 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mieheni jäisi hoitamaan lapsia jos pystyisi. Nyt tyytyy näkemään lapsia kun ei ole töitä. Viettää kaikki vapaa hetket lasten kanssa.

Minä taas olen tällä hetkellä vanhempainvapaalla. Onhan se pieni raha kun minimituella olen, mutta se auttaa minua sen verran ettei tarvitse ruinata mieheltäni rahaa koko ajan :) Tottakai sitä pitää perheen menoja maksella sen mukaan miten kummallakin on rahaa, mutta hyvin pärjätään :)

Jos tilanne olisi toisinpäin, en usko että mieheni valittaisi :) Saisihan hän hoitaa meidän lapsiamme! :) Nytkin hän ns. "heittää" minut ulos, että saa viettää aikaa lasten kanssa :)

Meidän kaverimme jäi lasten kanssa kotiin kun hänen vaimonsa oli töissä :)

Toinen kaverimme suunnittelee samaa. Äiti on kotona siihen asti, että vauva on 1v ja sitten mies jää kotiin :)

MUTTA! Näiden asioiden pitäisi olla pelkästään perheiden päätettävissä :)

Valtion ei tarvitsisi tulla sanomaan miten meidän pitäisi lasten  hoito järjestää.

Vierailija
29/57 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun mies jäisi jos minä vain tienaisin tarpeeksi. Ja minullekin se sopisi oikein hyvin. Mies pärjää paljon paremmin muksujen kanssa ja saa päivisin jotakin aikaiseksi (siivousta yms.)

Ei tartte rahaa ruinata, senkun menee mun tilille ja siirtää omalle tililleen rahaa jos sitä tarvitsee (ollaan oltu laiskoja joten edelleen meillä on erilliset tilit).

Vierailija
30/57 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies jäi. Tosin kai siinä oli kuntalisääkin, ei meillä muistaakseni noin pieni se summa ollut :O Ja kaksi lasta hoiti. Minä olin ensin, sittemmin mies. Miehelle lapset ehkäpä tärkeämpiä kuin minulle, siinä kai syy.

Oon meidän perheen mies ja mies on hyvä vaimo, voi se niinkin päin olla ilman, että asiassa on mitään ihmeellistä.

Vierailija
31/57 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 00:24"]

No mun veli jöi.Jos vakityöstä jää niin miten sitä työttömäksi joutuu?Veli jää nytkin pois työstä jos lapset on sairaita. Tällä on tarkoitus että naisetkin pysyvät töissä eikä kotona.Suomi on samassa jamassa ko Kreikka.Ei täällä riitä raha,kannattaa miettiä kannattaako niitä lapsia tehdä niin montaa?Pitääkö elää niin leveästi?Miten muuten totaali yksinhuoltajat pärjää??Miekin kuulun niihin.

[/quote]

Leveästi? :D

Mikä on sinun mielestäsi leveästi?

Vierailija
32/57 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jäi. Tosin vain vuodeksi. Mun palkka lisineen kolmisen tonnia (miehellä lähemmäs 5) ja koska oli alusta asti selvää, että isä haluaisi jäädä jossain kohtaa kotiin, pistettiin varmuuden varalta hänen palkoistaan säästöön ennen H-hetkeä. No, mun palkka ja perhe-etuudet riitti hyvin kattamaan arjen kulut. Ei matkustettu sinä aikana, mutta niillä aiemmilla säästöillä sitten myöhemmin. 

tässä talossa ei kyllä aikuiset ruinaakaan toisiltaan rahaa vaan sitä käytetään yhdessä tai erikseen, omien mieltymysten mukaan. Mies harrasti tuon vuoden aikana omia juttujaan ja maksoi yhteiseltä tililtä menonsa (MINUN RAHOILLANI).  Että Siinä mielessä olen ehkä vähän jäävi vastaamaan.

Vierailija
33/57 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. 

Arvaas mitä, meitä kohtuupalkkaisia naisia on aika paljonkin, jotka pystyvät tarpeen tullessa pitämään "huolta koko konkkaronkasta" . Ja joilla on miehen kanssa yhteinen tili eli miehen ei tarvitsisi ruinata rahaa. 

Meillä mies ja lapset pärjäävät ihan hyvin kotona mun työreissujen aikana, ei minun tarvitse olla erityisen "paineensietokykyinen" ettenkö uskoisi siihen että nuo pärjäävät ihan keskenäänkin - miksi ihmeesä eivät pärjäisi, kun se isä on saanut kantaa vastuuta lasten vauvaiästä saakka sen sijaan, että olisin ollut siinä koko ajan märssyämässä miten asiat "pitää" tehdä? 

Joko olet valinnut miehen täysin väärin tai sitten sun omassa marttyyriajattelutavassa on ison pohtimisen paikka jos noin kovasti ahdistaa... 

Vierailija
34/57 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jaetaan 3 vuotta puoliksi.

Vierailija
35/57 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jäi. Siihen sai satasen kuntalisää päälle.

Jäin minäkin ensin, vaikkei miehen palkalla koko porukkaa elätettykään. Minun palkkani siihen riitti, just ja just. Säästöjä käytettiin, mutta lyhennysvapaata ei otettu lainoista.

Vierailija
36/57 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 00:35"]

On. 

Arvaas mitä, meitä kohtuupalkkaisia naisia on aika paljonkin, jotka pystyvät tarpeen tullessa pitämään "huolta koko konkkaronkasta" . Ja joilla on miehen kanssa yhteinen tili eli miehen ei tarvitsisi ruinata rahaa. 

Meillä mies ja lapset pärjäävät ihan hyvin kotona mun työreissujen aikana, ei minun tarvitse olla erityisen "paineensietokykyinen" ettenkö uskoisi siihen että nuo pärjäävät ihan keskenäänkin - miksi ihmeesä eivät pärjäisi, kun se isä on saanut kantaa vastuuta lasten vauvaiästä saakka sen sijaan, että olisin ollut siinä koko ajan märssyämässä miten asiat "pitää" tehdä? 

Joko olet valinnut miehen täysin väärin tai sitten sun omassa marttyyriajattelutavassa on ison pohtimisen paikka jos noin kovasti ahdistaa... 

[/quote]

Et sitten ymmärtänyt kärjistettyä tekstiä? Meillä miehellä on huippupalkka, mulla surkea, eikä mies liikahtaisikaan kotoa mun palkalla saatikka jäisi kotiin hoitamaan 300 eurolla. Mutta että sekin 300 pitää viedä!? Minkä takia? Ei ainakaan säästön! Tällä vissiin halutaan sanoa että köyhät älkää lisääntykö! Rikkaat pyyhkii persettä tuolla 300 eurolla.

Ja todellakin valitsin miehen väärin, kun ei osaa hoivata eikä tehdä kotitöitä, mutta rahaa osaa takoa ja se riittää, kaikkea ei voi saada... Perheet on erilaisia.

Vierailija
37/57 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hittoako me sille voidaan, että sun mies on hyväpalkkainen kusipää? 

Vierailija
38/57 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi että aletaan puuttumaan perheen päätöksiin lapsen hoitamisessa menee liian pitkälle. Minusta ne päätökset kuka hoitaa kuuluu kullekin perheelle. Tollaisella mallilla ei säästetä mitään. Veikkaanpa että suurimmalla osalla miehillä on parempi palkka kuin naisilla elättää perhettä koska ei sillä 300 eurolla ketään elätetä. Kyse ei varmastikkaan ole siitä kuka haluaa hoitaa vaan siitä että perheen talouskin pitää pysyä tasolla että pystyy hoitamaan tarvittavat menot. Luulempa että tälläinen ratkaisu toisi vain kaksi vuotiaita lapsia lisää päiväkoti hoitoon ja onko se sitten hyvä lapsen kannalta olla pitkää päivää päiväkodissa?

Vierailija
39/57 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 01:05"]

[/quote]

Ei tartte olla kateellinen vaikka me ja monet muut pyyhitään sillä 300 eurolla persettä. Jollekin perheelle se voi kuitenkin olla iso raha minkä turvin äidillä on varaa jäädä kotiin. Ja naisilla kun yleensä tuppaa olemaan pienempi palkka, niin toisinpäin se ei monesti onnistu.

Vierailija
40/57 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 01:12"]

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 01:05"]

[/quote]

Ei tartte olla kateellinen vaikka me ja monet muut pyyhitään sillä 300 eurolla persettä. Jollekin perheelle se voi kuitenkin olla iso raha minkä turvin äidillä on varaa jäädä kotiin. Ja naisilla kun yleensä tuppaa olemaan pienempi palkka, niin toisinpäin se ei monesti onnistu.

[/quote]

Ei ollakaan kateellisia, meillä mies oli juuri muksujen kanssa puoli vuotta kotona ja tuo 300 egeä ei todellakaan ollut se ratkaiseva asia. 

Ihmetyttää vaan tuo AP:n aloitus - naisella tarvitsee olla kova paineensietokyky että voi jättää miehen ja lapset kotiin ja mennä itse töihin..?