Käyttääkö sokeat (100%) valoja päällä pimeällä, vai istuvatko pimeässä yksin ollessa?
EIlisen leffan innoittamana heräsi kysymys, täysin sokeat, yksinasuvat, pitääkö he valoja päällä koskaan, esim. wc asioinnissa, suihkussa, jos olisi yö, ilta, pilkkopimeää. Ees naapureitten vuoksi? Sähköklaskut kai pienet?
Kommentit (41)
Täysin sokeita on aika pieni osa, mutta useat joilla valosta ei ole hyötyä tai iloa pitää ne kiinni tai hyvin häränä säästö syistä.
Riippuu myös siitä, onko henkilö syntymäsokko vai myöhemmin sokeutunut. Minä olen syntymäsokko enkä yksin ollessani valoista piittaa ollenkaan. Täytyy usein myös muistuttaa porukkaa, että sammuttakaa valot lähtiessänne, sillä minä en muista ajatella koko asiaa. Kytkimien asennoista ei voi aina päätellä, ovatko valot päällä.
Huudatko sinä jatkuvasti vaikka se ei ole tarpeellista? Käytätkö aurinkorasvaa keskellä kaamosta, pesetkö hiukset heti uudelleen kun tulet suihkusta?
Vierailija kirjoitti:
Kai he aistii valoa silmissään??
Täysin sokea on sokea eivät he näe mitään edes mustaa.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu myös siitä, onko henkilö syntymäsokko vai myöhemmin sokeutunut. Minä olen syntymäsokko enkä yksin ollessani valoista piittaa ollenkaan. Täytyy usein myös muistuttaa porukkaa, että sammuttakaa valot lähtiessänne, sillä minä en muista ajatella koko asiaa. Kytkimien asennoista ei voi aina päätellä, ovatko valot päällä.
Mikä tekniikka sinulla on käytössä netissä surffaamiseen?
Sokea mummoni aina muistutti sammuttamaan valot, kun hänen luotaan lähti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tekniikka sinulla on käytössä netissä surffaamiseen?
Minuaki kiinnostaa
aika karmivaa vaan, istua, olla pilkkoimeässä yksin...Mitä ne ees voi tehdä? kuunnella äänikirjoja? Lukea pistekirjoja, kuunnella musiikkia? Kuunnella tv:tä?
Leila Koo kirjoitti:
Täysin sokeita on vähemmän kuin erittäin heikkonäköisiä. Täysin sokealle ei valojen päällä olemisella ole mitään merkitystä. Heikkonäköinen hyötyy tehokkaasta ja oikein suunnatusta valaistuksesta.
Sokeiksi usein kyllä luokitellaan myös ihmiset, jotka pystyvät näkemään varjoja ja valoa.
Vierailija kirjoitti:
aika karmivaa vaan, istua, olla pilkkoimeässä yksin...Mitä ne ees voi tehdä? kuunnella äänikirjoja? Lukea pistekirjoja, kuunnella musiikkia? Kuunnella tv:tä?
Aika yksinkertainen ajatusmaailma sulla.
Täysin sokea isäni ei pidä valoja. Ei tietenkään, miksi ihmeessä pitäisi. Ei hän näe mitään valonkajoa, kun silmät ovat 100% sokeat. Toinen silmä on vielä tekosilmä.
Kai sokeat selaa nettiä pistenäytöllä, readeri ohjelmilla ja kirjoittavat näppäimistöllä, jossa kuviot??
Mielenkiintoinen ketju. Mä ihmettelin lapsena, miksi kuuro naapuri kävi lavatansseissa ja rakasti tanssimista. Selvisi sitten, että hän tuntee musiikin lattian kautta jalkoihinsa.
Vierailija kirjoitti:
Leila Koo kirjoitti:
Täysin sokeita on vähemmän kuin erittäin heikkonäköisiä. Täysin sokealle ei valojen päällä olemisella ole mitään merkitystä. Heikkonäköinen hyötyy tehokkaasta ja oikein suunnatusta valaistuksesta.
Sokeiksi usein kyllä luokitellaan myös ihmiset, jotka pystyvät näkemään varjoja ja valoa.
Aloituksessa puhutaan 100% sokeista.
Sisäinen elämä on tavattoman rikasta jos on sokea, kaikki muu terävöityy kertaa tuhat.
mitä mieltä te sokeat olette siitä että jotkut , kuten minä, ja aika moni, pelkkään pimeää, jopa pidän yövaloa, ja jätän verot raolleen että ulkoa tulisi valoa?
Kai he aistii valoa silmissään??