Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Käyttääkö sokeat (100%) valoja päällä pimeällä, vai istuvatko pimeässä yksin ollessa?

Vierailija
20.08.2020 |

EIlisen leffan innoittamana heräsi kysymys, täysin sokeat, yksinasuvat, pitääkö he valoja päällä koskaan, esim. wc asioinnissa, suihkussa, jos olisi yö, ilta, pilkkopimeää. Ees naapureitten vuoksi? Sähköklaskut kai pienet?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu myös siitä, onko henkilö syntymäsokko vai myöhemmin sokeutunut. Minä olen syntymäsokko enkä yksin ollessani valoista piittaa ollenkaan. Täytyy usein myös muistuttaa porukkaa, että sammuttakaa valot lähtiessänne, sillä minä en muista ajatella koko asiaa. Kytkimien asennoista ei voi aina päätellä, ovatko valot päällä.

Mikä tekniikka sinulla on käytössä netissä surffaamiseen?

Tavallinen pöytäkone, jossa vielä Windows 7, JAWS-ruudunlukuohjelma, suomalainen puhesyntetisaattoriohjelma, pistenäyttö ja Firefox.

Vierailija
22/41 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysin sokea isäni ei pidä valoja. Ei tietenkään, miksi ihmeessä pitäisi. Ei hän näe mitään valonkajoa, kun silmät ovat 100% sokeat. Toinen  silmä on vielä tekosilmä.

Niin minullakin, vaikken ole isäsi. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on täysin sokea, miksi vaivautuisi edes opettelemaan sellaista tapaa, että laittaa valot päälle ja pois, kun sen merkitystä ei ymmärrä eikä sillä ole mitään vaikutusta mihinkään?

En siis usko, että syntymästään asti täysin sokea välittää valoista, miksi välittäisi? Jostain syystä elämänsä aikana sokeutunut taas saattaakin tällaista harrastaa vanhasta tottumuksesta.

Ja tosiaan asia erikseen vielä nämä, jotka näkevät kuitenkin sen valon, vaikkei siitä välttämättä muuta hyötyä olekaan.

Vierailija
24/41 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mitä mieltä te sokeat olette siitä että jotkut , kuten minä, ja aika moni, pelkkään pimeää, jopa pidän yövaloa, ja jätän verot raolleen että ulkoa tulisi valoa?

Eipä tuossa mitään erikoista. Stephen King on usein sanonut monien ideoidensa kumpuavan sellaisesta kauhuelementistä, että sängyssä jalka on peiton ulkopuolella ja synkässä pimeydessä sängyn alta kurkottaa jokin, joka tarttuu kiinni jalkaan ja sitten...

Minun kannaltani pimeä ja valoisa tila ovat samanlaisia, eli niillä ei ole mitään konkreettista eroa. Niinpä pimeää en voi pelätä, koska sitä ei ole.

Vierailija
25/41 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on täysin sokea, miksi vaivautuisi edes opettelemaan sellaista tapaa, että laittaa valot päälle ja pois, kun sen merkitystä ei ymmärrä eikä sillä ole mitään vaikutusta mihinkään?

Nyt unohdat, että sokeat elävät normaalia elämää normaalissa yhteiskunnassa. He eivät ole millään eristetyllä saarella. Heillä on sisaruksia, kavereita, luokkakavereita ja mitä tahansa kuten kellä tahansa. Tästä seuraa, että elämän aikana on pakostakin tullut selväksi, missä valokatkaisijat ovat ja mitä niillä tehdään. Totta kai he ymmärtävät niiden merkityksen, vaikka juuri heille itselleen niillä ei kovin suurta merkitystä olisikaan. Kyllä minulle on monesti jostain huoneen perältä sanottu, että laita valot, kun olen ollut tulossa sisään. On esim. saattanut olla valoja palamassa mutta tarvitaan lisää valoa. Sitten vaan ovenpielestä napsautetaan jne. Tätä tapahtui aikoinaan ihan koululuokassakin.

Eikä aina ole edes kyse siitä, että olisi jotain pitänyt erikseen ja tietoisesti opetella. Ne ovat vaan sellaisia elämän mukanaan tuomia pikku juttuja, joita tehdään ja joita tulee tehneeksi sen syvällisemmin asiaa miettimättä.

Vierailija
26/41 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

aika karmivaa vaan, istua, olla pilkkoimeässä yksin...Mitä ne ees voi tehdä? kuunnella äänikirjoja? Lukea pistekirjoja, kuunnella musiikkia? Kuunnella tv:tä?

Harrastavat sokeiden kesken irstasta seksiä ilman estoja. Muut kömpii ulos hiilosta kun lähdet.

Vierailija
27/41 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne joiden luona olen käynyt pitää yleensä joitakin koristevaloja päällä, jolloin on sellaista hämärää. Heille itselleen niillä ei varmaan ole väliä, mutta ehkä helpottaa, jos joku tulee käymään eikä haittaa jos ne jää päälle tai ne voi ollakin koko ajan päällä.

Vierailija
28/41 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten täysin syntymäsokea voi sanoa ettei näe edes mustaa kun eihän se tiedä miltä musta väri näyttää?

Vierailija
29/41 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan hän nähnyt pimeää koko elämänsä niin ei liene vaikeaa tietää mikä on musta

Vierailija
30/41 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt unohdat, että sokeat elävät normaalia elämää normaalissa yhteiskunnassa. He eivät ole millään eristetyllä saarella. Heillä on sisaruksia, kavereita, luokkakavereita ja mitä tahansa kuten kellä tahansa. Tästä seuraa, että elämän aikana on pakostakin tullut selväksi, missä valokatkaisijat ovat ja mitä niillä tehdään. Totta kai he ymmärtävät niiden merkityksen, vaikka juuri heille itselleen niillä ei kovin suurta merkitystä olisikaan. Kyllä minulle on monesti jostain huoneen perältä sanottu, että laita valot, kun olen ollut tulossa sisään. On esim. saattanut olla valoja palamassa mutta tarvitaan lisää valoa. Sitten vaan ovenpielestä napsautetaan jne. Tätä tapahtui aikoinaan ihan koululuokassakin.

Eikä aina ole edes kyse siitä, että olisi jotain pitänyt erikseen ja tietoisesti opetella. Ne ovat vaan sellaisia elämän mukanaan tuomia pikku juttuja, joita tehdään ja joita tulee tehneeksi sen syvällisemmin asiaa miettimättä.

Ei tietenkään sokeat elä eristyksissä, ja varmasti tietävät mikä merkitys valolla on muille ihmisille, ja tietävät myös, missä valokatkaisijat ovat ja miten ne toimivat. Valtaosa on varmasti niitä joskus käyttänytkin. Syntymästä asti sokean on kuitenkin mahdotonta todella YMMÄRTÄÄ valon merkitystä, vaikka hän tietää että sillä on merkitystä muille, ja varmasti tietää senkin, ettö se auttaa näkemään paremmin.

Sokea voi siis hyvinkin laittaa aina valot päälle, kun näkeviä vieraita on tulossa, mutta yksin eläessä valojen päälle ja pois laittaminen aina huoneeseen tullessa ja sieltä poistuessa vaatii nimenomaan opettelua, koska sillä ei ole mitään vaikutusta mihinkään. Miksi siis syntymästään asti täysin sokea, yksin asuessaan, näin toimisi?

Vierailija
31/41 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En siis usko, että syntymästään asti täysin sokea välittää valoista, miksi välittäisi? Jostain syystä elämänsä aikana sokeutunut taas saattaakin tällaista harrastaa vanhasta tottumuksesta.

Ja tosiaan asia erikseen vielä nämä, jotka näkevät kuitenkin sen valon, vaikkei siitä välttämättä muuta hyötyä olekaan.

Ei kai kukaan näkeväkään vain tavan vuoksi laita valoja päälle? Laitan valon vasta sitten, kun tarvitsen sitä ja sammutan heti, kun sitä ei enää tarvi. Tähän aikaan vuodesta käytän lähinnä vessan ja keittiön valoja ja niitäkin vain tarpeen mukaan.

Ohis

Vierailija
32/41 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai he aistii valoa silmissään??

Myös täysin sokeat aistii jossain määrin usein valoa.

Vierailija
33/41 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisin päällä, jotta varkaat ei luule, että kämppä on tyhjä.

En haluaisi joutua keskelle ryöstöä.

Vierailija
34/41 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onhan hän nähnyt pimeää koko elämänsä niin ei liene vaikeaa tietää mikä on musta

Häh? Miten se voi tietää näkeekö se pimeää vai näkeekö punaista vai mustaa.

Vierailija
35/41 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännää lukea sokeiden (ja heidän läheistensä) vastauksia - itse ajattelisin oikopäätä, että eihän sokea valoja pidä, kun valolla ei ole mitään merkitystä heille. Olinpa väärässä :)

Vierailija
36/41 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten täysin syntymäsokea voi sanoa ettei näe edes mustaa kun eihän se tiedä miltä musta väri näyttää?

Helposti. Ei tarvitse kuin sanoa niin. :)

No, minulla ainakin näköhermo on niin surkastunut, että taitaa olla mahdotonta havaita sen avulla mitään. On kuulemma olemassa joitakin tutkimusmenetelmiä, joilla syötetään näkökeskukseen tai jonnekin päin aivoja jotain ärsykkeitä, joihin tulee joku vastareaktio. En ole semmoisessa tutkimuksessa koskaan ollut, kun ei ole mitään väliä eikä tarvetta tai mielenkiintoa. Mutta luulen, että kun näköhermo on tarpeeksi tuhoutunut, ei tule mitään havaintoja ulkoisesta ärsykkeestä.

Vierailija
37/41 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään sokeat elä eristyksissä, ja varmasti tietävät mikä merkitys valolla on muille ihmisille, ja tietävät myös, missä valokatkaisijat ovat ja miten ne toimivat. Valtaosa on varmasti niitä joskus käyttänytkin. Syntymästä asti sokean on kuitenkin mahdotonta todella YMMÄRTÄÄ valon merkitystä, vaikka hän tietää että sillä on merkitystä muille, ja varmasti tietää senkin, ettö se auttaa näkemään paremmin.

Sokea voi siis hyvinkin laittaa aina valot päälle, kun näkeviä vieraita on tulossa, mutta yksin eläessä valojen päälle ja pois laittaminen aina huoneeseen tullessa ja sieltä poistuessa vaatii nimenomaan opettelua, koska sillä ei ole mitään vaikutusta mihinkään. Miksi siis syntymästään asti täysin sokea, yksin asuessaan, näin toimisi?

No nyt olet taas asian ytimessä ja näinhän se homma on. Yksin ollessa asialla ei tosiaan ole merkitystä. Mutta heti kun joku tulee käymään jne.

Tarkoitin vain aiemmin sitä, että valojen kytkeminen päälle ja sammuttaminen on niin perusarkeen kuuluva asia, että sen tulee oppineeksi elämällä muiden ihmisten kanssa. Taaperovaiheessa jo alkaa napsutella kytkintä ja kysyä äidiltä, että mikä tää on. Siitä laitetaan valot päälle ja pois, älä renkkaa sitä ettei mee rikki. :)

Vierailija
38/41 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä ne tietää, että uunipizzan pinta on ruskeahtava?

Ei mistään, se on vain sanonta. Sen sijaan paistamiseen käytetystä ajasta ja tuoksuista saa jo osviittaa.

Vierailija
39/41 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs sokea, jo iäkäs, mutta yksinasunut nainen piti valoja päällä vähän aikaa aamuisin ja iltaisin, jotta lähinaapurit tiesivät hänellä kaiken olevan hyvin. Samalla tavallahan muistakin yksinasuvista huolestutaan, jos valot eivät pala.

Vierailija
40/41 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mitä mieltä te sokeat olette siitä että jotkut , kuten minä, ja aika moni, pelkkään pimeää, jopa pidän yövaloa, ja jätän verot raolleen että ulkoa tulisi valoa?

Pelkäät pimeää XD ihme paskahousu. T. Syntymäsokko.