Mitä voin tehdä? Minut savustetaan ulos työpaikalta.
Olen vakituisessa työssä, teen työni erittäin hyvin. Esimies vaihtui vuosi sitten ja kaikki muuttui. Edellinen esimies (samalla siis koko yrityksen toimitusjohtaja) sanoi usein, että teen työni loistavasti, täällä ei pärjättäisi ilman minua jne. Eli minuun oltiin todella tyytyväisiä. Sain palkankorotuksia ja lisävastuita.
Vuosi sitten toimitusjohtaja vaihtui. Minulta otettiin monia työtehtäviä pois ja syyksi sanottiin, että halutaan, että työntekijät jaksavat paremmin. Olin vähän ihmeissäni, koska työni ei ole millään tavalla kiireistä tai stressaavaa. Päinvastoin työni väheni niin, että vaikka sain samaa palkkaa, viikossa oli pari päivää, jolloin oli hankala jopa keksiä tekemistä.
Kehityskeskustelussa kerroin, että haluaisin lisää työtehtäviä, lisää vastuuta ja mahdollisten lisävastuiden perusteella myös lisää palkkaa. Esimies sanoi, ettei näille lisätehtäville, joita ehdin, ole tarvetta (kehitysideoita), eikä firmalla ole nyt ylimääräistä rahaa palkankorotuksiin.
Ja mitä kuulen nyt: firmaan on palkattu UUSI TYÖNTEKIJÄ tekemään tasan niitä asioita, jotka nostin kehityskeskustelussa esiin. Kehitystehtäviä, lisävastuuta. Tämä kaikki tälle uudelle, joka nyt sitten sattuu olemaan toimitusjohtajan hyvä ystävä.
Minulta otettiin taas työtehtäviä pois, siirettiin toisaalle. Olen oikeasti jo vähän toimeton. En yksinkertaisesti saa keksittyä tarpeeksi tehtävää työpäivien ajaksi, joten joudun vain istumaan ja selaamaan nettiä tai tekemään jotain ihan muuta. Minulle maksetaan turhasta.
Pelkään aivan järjettömästi sitä, että joudun työttömäksi. Kolmen lapsen äitinä ja asuntovelallisena minulla ei ole varaa työttömyyteen. Mitä ihmettä voin nyt tehdä!?! Miten todistan mihinkään, että minua savustetaan ulos tästä yrityksestä? Teen kohta niin vähän töitä, että minut on helppo korvata apinalla tai siirtää ne loputkin työtehtävät jollekin muulle.
Kommentit (52)
Tämän uuden mielestä sulla on liian iso liksa, olen kokenut saman. Toi on sitä hiljaista savustamista, anteeksi kun sanon, mutta tulee pahenemaan. Yritä kaikin voimin etsiä uutta paikkaa, niin varmaan teetkin. Muuten mielenterveytesi on vaarassa, kun koko ajan miettii vaan, että miksi näin. Se on niin nöyryyttävää, voi että tiedän.
Nyt kannattaa hakea uutta duunia kun olet vielä kuitenkin työssä. Laita avoimia hakemuksia, soittele, käytä verkostoja.
Valitettavasti moni (keskinkertainen tai huono) johtaja/esimies kokee uhkana jos alainen on liian omaalotteinen ja pätevä. Tuo sinun yliaktiivisuutesi on hyvin mahdollisesti voinut pelästyttää tyypin jolla ei ole mitään aikomuksia olla yhtä aktiivinen kuin sinä. On hyvinkin mahdollista että hän haluaa savustaa sinut ulos ettei teidän välinen pätevyysero olisi liian räikeä.
Parhaiten siis ehkä pärjäisit mielistelemällä pomoa "olet niin pätevä!" ja muuten pitämään matalaa profiilia niin että pomo loistaa, et sinä :D
Vierailija kirjoitti:
Toimitusjohtaja vastaa toiminnastaan vain yrityksen hallitukselle. Kirjoita vaikkapa nimetön kirje toimitusjohtajasta hallitukseen kuuluville henkilöille. Kyllä hallitusta luulisi kiinnostavan, jos ihmiset vaihtuu ja ovat tyytymättömiä paskan johtamisen takia.
Tämä. Toimitusjohtajan esimies on hallituksen puheenjohtaja. Siihen tahoon minäkin olisin tässä tapaukseessa yhteydessä. Mutta ennen sitä sinulla on oltava kunnon case, todistusaineistoineen ja mieluummin vielä jonkun muun tukemana. Miten luottamusmies? Entäs henkilöstöpäällikkö? Onko ketään sellaista, johon voisit luottaa? Kannattaa kirjata kaikki ylös, pvm, mailit, keskutelut, ym. ym. Aikoinani sain hankittua eräässä globaalissa yrityksessä isohkolle johtajalle potkut (esimieheni), joka kiusasi minua. Kokosin aineistoa 6 kk ja marssin sitten konsernin henkilöstöjohtajalle.
Kaiken kaikkiaan ap:n kertomus vaikuttaa provolta.
Ja sitä se onkin.
Vierailija kirjoitti:
Kaiken kaikkiaan ap:n kertomus vaikuttaa provolta.
Ja sitä se onkin.
en usko. Saattaa olla paremmin koulutettu kuin se nykyinen pomo. Siitähän ei yleensä hyvää seuraa:-D
Ole aivan rauhassa. Ja teet ne työsi mitä sinulla on. Älä missään tapauksessa panikoidu.
Mikäli sut irtisanotaan, sä pärjäät sen 3-4 kk jolloin saat taloutesi vakautettua uuteen rahatilanteeseen.
Ilman muuta voit etsiä uutta työtä. Älä vaivu epätoivoon mikäli ei tärppää.
Älä irtisanoudu koska karenssi.
Rautahermot nyt. Teet työsi edelleen hyvin ja tiedä että olet osaava ammattilainen.
Irtisanomiseen pitää olla syy. Jos ei ole syytä, voit riitauttaa.
Vaikea tilanne. On työnantajan velvollisuus pitää sut sopivasti työllistettynä ja sulla on vakituinen työpaikka.
Olen nähnyt vastaavia toimia tehtävän sopivasti juuri muutama kuukausi ennen ilmoitusta alkavista yt-neuvotteluista. Sitten onkin laitettu nämä, joilta on otettu tehtävät pois neuvottelujen lopputuloksena pihalle. Kuten sen otsikossa jo itsekin sanoit, sinua savustetaan pihalle. Joko lähdet itse ennen kuin yt:t alkaa, tai odotat loppuun muhkeaa irtisanomisajan palkkaa. Työvelvoite varmaan päättyy heti, mutta firma maksaa työsuhteen kestosta riippuen irtisanomisajalta täyden palkan. Ei huono vaihtoehto sekään, siinä on hyvin aikaa etsiä uusi työ samalla kun palkka juoksee.
Valitettavasti johdolla on aina ollut ja tulee aina olemaan ne omat suosikit. Jos uudesta firmasta ei niitä löydy, ne tuodaan mukana. Näihin et voi vaikuttaa valittamalla liittoon tai yhtään mihinkään. Vallan väärinkäyttöä, jota näkee valitettavan usein. Ja juuri se ahkera ja kiltti työtekijä jää jalkoihin.
Jatkat vaan hommissa niin kauan kuin mahdollista. Mikäli YT:t tulee ja sinut potkaistaan tuotannollistaloudellisista syistä pellolle, kannattaa seurata firman avoimia työpaikkoja. Mikäli rekrytoivat mitä tahansa positiota, johon sinulla olisi mahdollisuus mutta tehtävää ei sinulle tarjottu, niin haasta firma oikeuteen.
Voitat oikeudessa, koska rikkoivat YT-menettelylakia. Saat ainakin vuoden palkan sekä firman kpää toimarille merkinnän rikosrekisteriin, hänen TJ -uransa päättyy siihen firmaan.
No ei kai tuossa tilanteessa auta muu kuin kärsiä. Koita kuitenkin käyttää luppoaika hyvin esimerkiksi etsimällä uusia työmahdollisuuksia, viilaamalla hakemusdokumentteja, laittamalla Linkedin-kuntoon yms. yms. Sitten vaan armotonta työnhakua kunnes tärppää.
Miksi oletat että kehityshankkeisiin olisi pitänyt nimittää sinut
Ap nostaa itse itseään jalustalle tuossa yrityksessä.
Se ärsyttää muita ja etenkin pomoa.
Vaikuttaa myös siltä, että ap kuvittelee olevansa osaavampi ja tietävämpi ja kaiken puolin parempi kuin johtaja eli pomonsa.
Tottahan tuollaisesta pomot ärsyyntyy, etenkin kuin esimiehillä on kuitenkin työnjohtovalta alaisiinsa.
Ei ap ole ainoa, joiden esimiehet ärsyyntyvät siitä, että alainen esittää sellaisia mielipiteitä ja parannusehdotuksia, joita pomo ei itse ole huomannut, tai hänellä ei ole ollut aikaa miettiä niitä.
Esimiehellähän on muutakin työtä, kuin suunnitella uusia kehitysideoita jms., kun taas työntekijät ovat itse oman työnsä ja työyhteisönsä parhaita asiantuntijoita.
Ap:n kannattaisi pitää suunsa kiinni, ja tehdä niitä töitä mitä vielä jäljellä on.
Jos hän on niin keksiliäs ja innovatiivinen työntekijä, niin kyllä sellaiselle töitä löytyy muista firmoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elintaso nousi itsellä reippaasti kun tulin irtisanotuksi. En sitä ennen edes tiennyt mitä kaikkia tukia olikaan mahdollista saada ja kun päivähoit yms. maksut pienenivät reippaasti jää tällä hetkellä rahaa enemmän käyttöön kuin töissä käydessä. Ei se maailma siihen lopu, jos työpaikka lähtee.
En halua tukia. Haluan olla osa yhteiskuntaa ylläpitävä ihminen, enkä pelkkä kuppaaja. Haluan maksaa veroja, joilla saadaan yhteistä hyvää aikaan. Haluan tehdä jotain merkityksellistä elämälläni.
Lapset ovat kouluikäisiä, päivähoitomaksuja en siis maksa.
ap
Varmistetaan nyt vielä tämäkin sitten: jos firma jolle töitä teet katoaisi, vaikutus olisi ehdottoman kielteinen ekosysteemille, ihmiskunnalle ja tälle yhteiskunnalle?
Firma ei ole mikään luonnonvarojen ja ihmisten kulutukseen tähtäävä pulju, kuten valtaosa yrityksistä?
Ylenkatseesi työttömiä kohtaan perustuu reaalimaailmaan eikä satojen vuosien takaa periytyvään uskomuksern työn pyhittävästä vaikutuksesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kertonut näkemyksesi suoraan uudelle johtajalle? Vain suoraan puhumalla ja kysymällä voit saada asioiden nykytilasta selvityksen. Ainahan kyse voi olla jonkun sortin väärin käsityksestä tai "no kun mä luulin" tyyppisestä jutusta.
Itse toimarina törmäsin pari kertaa vähän vastaavaan tilanteeseen. Molemmilla kerroilla oli kyse juurikin väärin käsityksestä puolin ja toisin. Eli näissä tapauksissa huonosta kommunikaatiosta, joihin olin osasyyllinen.
Ja keskustelua mielestäsi ehkä vaikeasta aiheesta ei ole syytä pelätä. Kaikki johtoasemassa olevat haluavat myös tietää työntekijöidensä näkemykset ja huolet. Itse olin vain tyytyväinen, kun oli sitten hyvää debattia ja vähän haastamistakin.
Olen. Ja kuten sanoin, minulla on jopa kirjallisessa muodossa kaikki tämä. Kehityskeskustelun asiat kirjattiin kirjalliseen dokumenttiin ja luin sen äsken uudestaan. Siinä nimenomaan toivoin lisää työtehtäviä, lisää vastuuta, ehdotin erilaisia työyhteisöä ja ilmapiiriä parantavia asioita. Kirjasin, miten monia asioita voisi tehdä toisin, jotta asiat tulisivat tehtyä tehokkaammin tai halvemmalla, laadun kärsimättä. Viisi A4-sivua vaikka mitä. Ja näistä on nyt poimittu uudelle työntekijälle aivan suoraan työtehtäviä. Sanoin kyllä, että olisin ollut itse valmis tekemään näitä, mutta esimies sanoi, että minua tarvitaan niissä töissä, joita nyt teen. Eli en mitään.
ap
Olet toivonut lisää työtehtäviä ja se on kirjattu. Työnantajan on nyt helppo irtisanoa, koska olet itse kertonut, että tehtäviä on vähän ja siitä on mustaa valkoisella.
Työnantaja voi lakkauttaa tehtävän näillä perusteilla, joten sinulle ei ole tarvetta enää. Itselle kävi näin ja olin toistaiseksi voimassa olevassa työsuhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko toimitusjohtaja myös omistaja vai ulkopuolelta palkattu?
Talon sisältä tullut täysin epäpätevä henkilö tähän tehtävään. Valittiin ilman minkäänlaisia rekryprosesseja, kun edellinen toimitusjohtaja sairastui vakavasti ja jätti pestin. Kukaan ei tajua tätä, mutta hallitus tämän päätti ja sillä mennään.
ap
Työsuhteeseen saa palkata kenet vain ilman rekryprosessia. Virkasuhteeseen on valittava pätevin ja siis järjestettävä haku.
Vierailija kirjoitti:
Miksi oletat että kehityshankkeisiin olisi pitänyt nimittää sinut
Menin kehityskeskusteluun. Minulta pyydettiin ideoita ja ajatuksia, toiveita ja tavoitteita. Mitä teen nyt, mitä haluan tehdä jatkossa. Mitkä asiat motivoivat minua ja mitkä eivät. Mitä toivon johdolta ja miten voisi hoitaa työni paremmin.
Onhan se vähän kumma juttu, että jos (äärimmilleen yksinkertaistettuna) ehdotan, että olisi taloudellisesti järkevää kastella kukkia, eikä ostaa uusia tilalle niiden kuivuessa. Ja ehdottaisin, että minä voisin hyvin ottaa tämän vastuulleni. Ja sitten kuulen, että meille palkataan ulkopuolinen kastelija. Ja ei, kyse ei ole kukista - kunhan yksinkertaistin. Eli asia, joka toimii nyt huonosti, minä ehdotan asiaan muutosta ja ilmaisen halukkuuteni ottaa vastuu asiasta ja sitten tähän palkataan pomon kaveri.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talon sisältä tullut täysin epäpätevä henkilö tähän tehtävään. Valittiin ilman minkäänlaisia rekryprosesseja, kun edellinen toimitusjohtaja sairastui vakavasti ja jätti pestin. Kukaan ei tajua tätä, mutta hallitus tämän päätti ja sillä mennään.
ap
Työsuhteeseen saa palkata kenet vain ilman rekryprosessia. Virkasuhteeseen on valittava pätevin ja siis järjestettävä haku.
Näinhän se on. En vain ymmärrä sitä, että jos päteviä ihmisiä olisi talon ulkopuolella pilvin pimein, niin miksi pitää ottaa huono vaihtoehto talon sisältä. Olisihan toimariksi voitu valita vaikka 20v naapurinpoikakin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kertonut näkemyksesi suoraan uudelle johtajalle? Vain suoraan puhumalla ja kysymällä voit saada asioiden nykytilasta selvityksen. Ainahan kyse voi olla jonkun sortin väärin käsityksestä tai "no kun mä luulin" tyyppisestä jutusta.
Itse toimarina törmäsin pari kertaa vähän vastaavaan tilanteeseen. Molemmilla kerroilla oli kyse juurikin väärin käsityksestä puolin ja toisin. Eli näissä tapauksissa huonosta kommunikaatiosta, joihin olin osasyyllinen.
Ja keskustelua mielestäsi ehkä vaikeasta aiheesta ei ole syytä pelätä. Kaikki johtoasemassa olevat haluavat myös tietää työntekijöidensä näkemykset ja huolet. Itse olin vain tyytyväinen, kun oli sitten hyvää debattia ja vähän haastamistakin.
Olen. Ja kuten sanoin, minulla on jopa kirjallisessa muodossa kaikki tämä. Kehityskeskustelun asiat kirjattiin kirjalliseen dokumenttiin ja luin sen äsken uudestaan. Siinä nimenomaan toivoin lisää työtehtäviä, lisää vastuuta, ehdotin erilaisia työyhteisöä ja ilmapiiriä parantavia asioita. Kirjasin, miten monia asioita voisi tehdä toisin, jotta asiat tulisivat tehtyä tehokkaammin tai halvemmalla, laadun kärsimättä. Viisi A4-sivua vaikka mitä. Ja näistä on nyt poimittu uudelle työntekijälle aivan suoraan työtehtäviä. Sanoin kyllä, että olisin ollut itse valmis tekemään näitä, mutta esimies sanoi, että minua tarvitaan niissä töissä, joita nyt teen. Eli en mitään.
ap
Olet toivonut lisää työtehtäviä ja se on kirjattu. Työnantajan on nyt helppo irtisanoa, koska olet itse kertonut, että tehtäviä on vähän ja siitä on mustaa valkoisella.
Työnantaja voi lakkauttaa tehtävän näillä perusteilla, joten sinulle ei ole tarvetta enää. Itselle kävi näin ja olin toistaiseksi voimassa olevassa työsuhteessa.
Tätä pelkään. Mutta voiko samalla palkata jonkun lisähenkilön taloon, jos omallakaan väellä ei riitä hommia?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Tämän takia olet epäsuosittu. Kuvittelet olevasi fiksumpi kuin kaikki muut ja levittelet tuollaisia valheita. Sietääkin saada potkut.
Eikö ole omituista, etä työterveyshuoltokin jatkuu vielä puoli vuotta sen jälkeen? Käsittämätöntä, vaikkei olis tarvinnut edes lääkäriä ennen sitä? Tahtovat varmistaa, mikä sun kolesteroliarvo on, vaikka olet terve. Ja sen sinne raapivat tilastoihin, vaikka sanot, ettei kiinnosta ja ettei missään taoauksessa aio aloittaa mitään estolääkitystä - se niiden kuuluu kuulemma kirjata sinne papereihin. Ei edes sitä, että on ollut vuosikaudet ihan terve:-D