Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä voin tehdä? Minut savustetaan ulos työpaikalta.

Vierailija
20.08.2020 |

Olen vakituisessa työssä, teen työni erittäin hyvin. Esimies vaihtui vuosi sitten ja kaikki muuttui. Edellinen esimies (samalla siis koko yrityksen toimitusjohtaja) sanoi usein, että teen työni loistavasti, täällä ei pärjättäisi ilman minua jne. Eli minuun oltiin todella tyytyväisiä. Sain palkankorotuksia ja lisävastuita.

Vuosi sitten toimitusjohtaja vaihtui. Minulta otettiin monia työtehtäviä pois ja syyksi sanottiin, että halutaan, että työntekijät jaksavat paremmin. Olin vähän ihmeissäni, koska työni ei ole millään tavalla kiireistä tai stressaavaa. Päinvastoin työni väheni niin, että vaikka sain samaa palkkaa, viikossa oli pari päivää, jolloin oli hankala jopa keksiä tekemistä.

Kehityskeskustelussa kerroin, että haluaisin lisää työtehtäviä, lisää vastuuta ja mahdollisten lisävastuiden perusteella myös lisää palkkaa. Esimies sanoi, ettei näille lisätehtäville, joita ehdin, ole tarvetta (kehitysideoita), eikä firmalla ole nyt ylimääräistä rahaa palkankorotuksiin.

Ja mitä kuulen nyt: firmaan on palkattu UUSI TYÖNTEKIJÄ tekemään tasan niitä asioita, jotka nostin kehityskeskustelussa esiin. Kehitystehtäviä, lisävastuuta. Tämä kaikki tälle uudelle, joka nyt sitten sattuu olemaan toimitusjohtajan hyvä ystävä.

Minulta otettiin taas työtehtäviä pois, siirettiin toisaalle. Olen oikeasti jo vähän toimeton. En yksinkertaisesti saa keksittyä tarpeeksi tehtävää työpäivien ajaksi, joten joudun vain istumaan ja selaamaan nettiä tai tekemään jotain ihan muuta. Minulle maksetaan turhasta.

Pelkään aivan järjettömästi sitä, että joudun työttömäksi. Kolmen lapsen äitinä ja asuntovelallisena minulla ei ole varaa työttömyyteen. Mitä ihmettä voin nyt tehdä!?! Miten todistan mihinkään, että minua savustetaan ulos tästä yrityksestä? Teen kohta niin vähän töitä, että minut on helppo korvata apinalla tai siirtää ne loputkin työtehtävät jollekin muulle.

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit ainakin alkaa etsiä uutta työpaikkaa. Mä aloin ainakin tekemään omia järjestelyitä vastaavassa tilanteessa, laskin tuloja menoja yms. Tsemiä!

Vierailija
2/52 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaus: ...ettei näille lisätehtäville, joita ehdotin, ole tarvetta...

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit ainakin alkaa etsiä uutta työpaikkaa. Mä aloin ainakin tekemään omia järjestelyitä vastaavassa tilanteessa, laskin tuloja menoja yms. Tsemiä!

Tätä olen jo pikku hiljaa tehnytkin, mutta omalla alalla työpaikat ovat kiven alla. Hain juuri yhtä työtä, johon vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto, vähintään viisi vuotta työkokemusta ja näyttöä vaativien projektien läpiviennistä tällä alalla. Minulla on tätä kaikkea. Hakemuksia tuli 365!

ap

Vierailija
4/52 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa uusi tj. tekee muitakin mokia ja jää kiinni. Nostat nyt rahat niin kauan kuin voit, ja ehkäpä pomon ystävälle riittää titteli iloksi eikä havittele loppujakin töitäsi, koska jaksaminenhan hänelläkin sitten kärsisi.

Voithan myös katsella uusia paikkoja ja pyytää edellistä pomoa suosittelemaan, kun tuntee sinut pidemmältä ajalta.

Vierailija
5/52 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa uusi tj. tekee muitakin mokia ja jää kiinni. Nostat nyt rahat niin kauan kuin voit, ja ehkäpä pomon ystävälle riittää titteli iloksi eikä havittele loppujakin töitäsi, koska jaksaminenhan hänelläkin sitten kärsisi.

Voithan myös katsella uusia paikkoja ja pyytää edellistä pomoa suosittelemaan, kun tuntee sinut pidemmältä ajalta.

Täältä on lähtenyt viimeisen vuoden aikana paljon työntekijöitä pois nimenomaan uuden toimitusjohtajan johtamistyylin takia. Täysin joustamaton nillittäjä kaikkia muita paitsi omia kavereita kohtaan ja se näkyy. Arvostan kuitenkin vakituista työtä ja palkkaa tässä koronatilanteessa enemmän mitä kärsin epäkohdista, joten ollut hiljaa. Nyt kuitenkin näyttää vahvasti siltä, että kohta olen täysin tarpeeton täällä. En tiedä, miten tämän nyt voisin johonkin liittoon tai liiton juristille todistaa. Jos voisin, olisin kyllä vahvoilla. Minulla on kehityskeskustelusta kirjallinen paperi, jossa nämä MINUN kehitysideani ovat kirjoitettuna auki. Ja nyt niitä sitten tekee joku toinen.

ap

Vierailija
6/52 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä huoli. Nostat vaan palkkaa kaikessa rauhassa ja etsit uutta työtä työajalla jos ei kerran mitään oikeata työtä ole. Ei sinua voi irtisanoakaan.

Vierailija
7/52 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kertonut näkemyksesi suoraan uudelle johtajalle? Vain suoraan puhumalla ja kysymällä voit saada asioiden nykytilasta selvityksen. Ainahan kyse voi olla jonkun sortin väärin käsityksestä tai "no kun mä luulin" tyyppisestä jutusta. 

Itse toimarina törmäsin pari kertaa vähän vastaavaan tilanteeseen. Molemmilla kerroilla oli kyse juurikin väärin käsityksestä puolin ja toisin. Eli näissä tapauksissa huonosta kommunikaatiosta, joihin olin osasyyllinen.

Ja keskustelua mielestäsi ehkä vaikeasta aiheesta ei ole syytä pelätä. Kaikki johtoasemassa olevat haluavat myös tietää työntekijöidensä näkemykset ja huolet. Itse olin vain tyytyväinen, kun oli sitten hyvää debattia ja vähän haastamistakin.  

Vierailija
8/52 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi johtaja pitää sinua kilpailijanaan jos osaat hommat todella hyvin. Sinuna vaan sitkeästi etsisin uutta työpaikkaa. Käytä vapaaksi jäävä työaika hakemusten tekoon.

Vierailija
9/52 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimitusjohtaja vastaa toiminnastaan vain yrityksen hallitukselle. Kirjoita vaikkapa nimetön kirje toimitusjohtajasta hallitukseen kuuluville henkilöille. Kyllä hallitusta luulisi kiinnostavan, jos ihmiset vaihtuu ja ovat tyytymättömiä paskan johtamisen takia.

Vierailija
10/52 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kertonut näkemyksesi suoraan uudelle johtajalle? Vain suoraan puhumalla ja kysymällä voit saada asioiden nykytilasta selvityksen. Ainahan kyse voi olla jonkun sortin väärin käsityksestä tai "no kun mä luulin" tyyppisestä jutusta. 

Itse toimarina törmäsin pari kertaa vähän vastaavaan tilanteeseen. Molemmilla kerroilla oli kyse juurikin väärin käsityksestä puolin ja toisin. Eli näissä tapauksissa huonosta kommunikaatiosta, joihin olin osasyyllinen.

Ja keskustelua mielestäsi ehkä vaikeasta aiheesta ei ole syytä pelätä. Kaikki johtoasemassa olevat haluavat myös tietää työntekijöidensä näkemykset ja huolet. Itse olin vain tyytyväinen, kun oli sitten hyvää debattia ja vähän haastamistakin.  

Olen. Ja kuten sanoin, minulla on jopa kirjallisessa muodossa kaikki tämä. Kehityskeskustelun asiat kirjattiin kirjalliseen dokumenttiin ja luin sen äsken uudestaan. Siinä nimenomaan toivoin lisää työtehtäviä, lisää vastuuta, ehdotin erilaisia työyhteisöä ja ilmapiiriä parantavia asioita. Kirjasin, miten monia asioita voisi tehdä toisin, jotta asiat tulisivat tehtyä tehokkaammin tai halvemmalla, laadun kärsimättä. Viisi A4-sivua vaikka mitä. Ja näistä on nyt poimittu uudelle työntekijälle aivan suoraan työtehtäviä. Sanoin kyllä, että olisin ollut itse valmis tekemään näitä, mutta esimies sanoi, että minua tarvitaan niissä töissä, joita nyt teen. Eli en mitään.

ap

Vierailija
11/52 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täältä on lähtenyt viimeisen vuoden aikana paljon työntekijöitä pois nimenomaan uuden toimitusjohtajan johtamistyylin takia. Täysin joustamaton nillittäjä kaikkia muita paitsi omia kavereita kohtaan ja se näkyy. Arvostan kuitenkin vakituista työtä ja palkkaa tässä koronatilanteessa enemmän mitä kärsin epäkohdista, joten ollut hiljaa. Nyt kuitenkin näyttää vahvasti siltä, että kohta olen täysin tarpeeton täällä. En tiedä, miten tämän nyt voisin johonkin liittoon tai liiton juristille todistaa. Jos voisin, olisin kyllä vahvoilla. Minulla on kehityskeskustelusta kirjallinen paperi, jossa nämä MINUN kehitysideani ovat kirjoitettuna auki. Ja nyt niitä sitten tekee joku toinen.

ap

Heillä on varmaan käyttöä sinulta omituille ideoille jatkossakin, joten niitä vain kekeissä pöytään...

Vierailija
12/52 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan ansiosidonnainen työttömyyskorvaus varmistettu?

Vierailija
13/52 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko toimitusjohtaja myös omistaja vai ulkopuolelta palkattu?

Vierailija
14/52 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudet toimarit ovat aina ehdottomasti uhka, eivät mahdollisuus. Heillä on tendenssinä tuoda mukanaan oma hovinsa, ikävää mutta totta ja useasti nähty.

Vierailija
15/52 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan ansiosidonnainen työttömyyskorvaus varmistettu?

On kyllä.

ap

Vierailija
16/52 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko toimitusjohtaja myös omistaja vai ulkopuolelta palkattu?

Talon sisältä tullut täysin epäpätevä henkilö tähän tehtävään. Valittiin ilman minkäänlaisia rekryprosesseja, kun edellinen toimitusjohtaja sairastui vakavasti ja jätti pestin. Kukaan ei tajua tätä, mutta hallitus tämän päätti ja sillä mennään.

ap

Vierailija
17/52 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elintaso nousi itsellä reippaasti kun tulin irtisanotuksi. En sitä ennen edes tiennyt mitä kaikkia tukia olikaan mahdollista saada ja kun päivähoit yms. maksut pienenivät reippaasti jää tällä hetkellä rahaa enemmän käyttöön kuin töissä käydessä. Ei se maailma siihen lopu, jos työpaikka lähtee.

Vierailija
18/52 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimitusjohtaja vastaa toiminnastaan vain yrityksen hallitukselle. Kirjoita vaikkapa nimetön kirje toimitusjohtajasta hallitukseen kuuluville henkilöille. Kyllä hallitusta luulisi kiinnostavan, jos ihmiset vaihtuu ja ovat tyytymättömiä paskan johtamisen takia.

Kuulostaa firmalta, jolla on huonot ajat edessä ja joka joutuu saneeraukseen. Etsisin kiihkeästi uutta työpaikkaa.

Vierailija
19/52 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uudet toimarit ovat aina ehdottomasti uhka, eivät mahdollisuus. Heillä on tendenssinä tuoda mukanaan oma hovinsa, ikävää mutta totta ja useasti nähty.

Mitä teitte niissä tilanteissa?

Lapsethan kasvaa siinä samalla ja voi olla, että joku iäkkäämpi ihminen tarvitsee apua. Niin se aika menee meidän ohi - ei kannata jäädä rypemään sinne, jos joutuu pelinappulaksi.

https://yle.fi/uutiset/3-10421446

Tuossa olis kehitysmahdollisuuksia, ei yksin, mutta sopivien kavereiden kans:-)

Vierailija
20/52 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elintaso nousi itsellä reippaasti kun tulin irtisanotuksi. En sitä ennen edes tiennyt mitä kaikkia tukia olikaan mahdollista saada ja kun päivähoit yms. maksut pienenivät reippaasti jää tällä hetkellä rahaa enemmän käyttöön kuin töissä käydessä. Ei se maailma siihen lopu, jos työpaikka lähtee.

En halua tukia. Haluan olla osa yhteiskuntaa ylläpitävä ihminen, enkä pelkkä kuppaaja. Haluan maksaa veroja, joilla saadaan yhteistä hyvää aikaan. Haluan tehdä jotain merkityksellistä elämälläni.

Lapset ovat kouluikäisiä, päivähoitomaksuja en siis maksa.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan