Isä on vauvalle/lapselle ihan yhtä hyvä hoitaja kuin äitikin.
Imettää ei tietenkään voi, mutta kaikki muut hommat hoituu yhtä hyvin kuin äidiltä.
Antakaa niille vauvojenne isille edes mahdollisuus hoitaa sitä pienokaista!
Kommentit (15)
Näin on. Imetys on ainoa asia missä isä ei voi olla samanarvoinen.
Isä ei ole vauvalle yhtä hyvä hoitaja kuin vauvan äiti. Ihminen on imeväinen/nisäkäs, ja pennun luontainen ja paras hoiva löytyy emon luota. Heidän välinen siteensä on uniikki.
Kaikki muu on sukupuoliongelmaisten angstista vastaantaistelua "rationaalisin" "tasa-arvo"perustein. Se, että isä hoitaa vauvaa, jos hoitaa, on pelkkää korviketta ja lisä ja antaa äidille lepotauon. Mutta se ei poista sitä, että vauva on kuitenkin äidin mielessä koko ajan ihan eri tavalla kuin miehen.
Olin ennen samanlainen naurettava samanlaisuus-/tasajako-/tasa-arvoidealisti... Silloin ei ollut lapsia. Sitten kasvoin aikuiseksi.
Tasa-arvo-ongelmassa ei ole kysymys lastenhoidosta, vaan naisten arvostuksesta ja kunnioituksesta yleensä. Se ei muutu sillä, että pakotetaan esim. tytöt jalkapalloa pelaamaan tai armeijaan tai miehet synnyttämään 50 % perheen lapsista.
No ei ole. Äideillä on etuna äitiys ja hormonimyrskyt ynnä kaikki emovietit sun muut. Miehen rooli on olla siittäjä ja perheen puolustaja eikä mikään emo.
Ja ihan henk. koht. tasolla sanon, että kyllä mä lasten hoitajana olen pärjännyt miestäni paremmin. Mun mies on ihan hyvä jannu mutta aikamoisen käsi lastenhoitohommissa ja yleensäkin lasten kanssa olemisessa.
Sanotaan, että kun oikein koville ottaa niin koiraskin poikii mutta ei se silti mikään emo ole.
Voi että! Minun mieheni on LOISTAVA isä! Pärjää lasten kanssa, vauvojenkin. Vaikka kaikki lapset vauvoina ovat loistaneet kuin aurinko kun ovat minut nähneet :) Ja minun kanssani ovat vauvoina rauhoittuneet :)
Mieheni pärjäisi myös monta kk kotona jos siihen olisi mahdollisuus :) Nyt hän viettää kaikki vapaa aikansa lasten kanssa. Työn salliessa ottaa isompia mukaankin.
Meillä on maatila. Ei taida olla miehen mahdollista jäädä kotiin lasten kanssa.
Minä en ole millään tavalla osallisena tilan suhteen.
Mutta hän haluaisi pitää pienet lapset kotona. Tila vain ei tuota niin paljoa, että voisin ilman minkäänlaista rahaa heitä hoitaa jos en saa kotihoidontukea.
Lapset kulkevat tulevaisuudessa minun töiden mukaan hoidossa. Ei ole isästä kiire aikoina mukavaa kun ei välttämättä ehdi nähdä lapsia ollenkaan koko päivänä :/
Mutta tätähän valtio haluaa. Ei voi mitään.
Kyllä näin vain on.
Itse palasin töihin kun kuopus oli 4kk ja mies jäi hänen ja esikoisen kanssa kotiin. Päivääkään ei ole kyllä tarvinnut katua, ei minun eikä miehen.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 15:29"]
Ruotsissa tiedetään näin
[/quote]
Olipas järkyttävää paskaa! Ihan uskomatonta sontaa kehtasi suoltaa se nainen...
Ei vaan isä on parempi hoitaja lapselle kuin äiti. Äitien ja ylipäätänsä naisten tunteiden epävakaus on liikaa monelle pienokaiselle, joka tarvitsee elämäänsä säännönmukaisuutta ja selkeitä rajoja. Joissain tapauksissa äitien tunnekuohut menevät niin pitkälle että he murhaavat omat lapsensa. Tämä ja naisten mielenterveysongelmien epidemia tekee äideistä huonompia kasvattajia.
Niin on. Hän ei vaan voi jäädä kotiin hoitamaan vauvaa, koska hän tienaa paljon paremmin. Pelkästään minun palkallani emme tulisi toimeen.
Vauva on sen mielessä, joka hänen hoidostaan pääasiallisesti vastaa. Kiintymyssuhde kehittyy vauvaa hoitaessa ja sitä kiinteämmäksi, mitä enemmän vauvan kanssa viettää aikaa ja tekee asioita. Jos isä on se pääasiallinen hoitaja, niin kyllä useimmille miehillekin ottaa lujille siinä tilanteessa viettää päivää erossa vauvasta! Toisaalta on paljon äitejä, jotka eivät välitä vähääkään missä heidän lapsensa ovat.
Nainen voi imettää ja hänellä on synnytyshormonit, joiden seurauksena lasta jaksaa hoitaa ne ekat kuukaudet yötäpäivää. Yli vuoden ikäisen lapsen imettämisestä ei ole käytännössä mitään ravitsemuksellista hyötyä eikä siinä vaiheessa nuo hormonitkaan enää jyllää samalla tavalla kuin ekat kuukaudet.
Vauvan hoitaminen muuttaa tutkimusten mukaan myös miehen hormonitoimintaa hoivaamiskäyttäytymistä ja vauvan tarpeille herkistymistä tukevaan suuntaan.
http://yle.fi/uutiset/sairaan_vauvansa_humalaisen_hoteisiin_jattaneelle_sakkoja/6807804
Onneksi äidit osaa niin mahtavan kivasti hoitaa lapsiaan! Muistetaanhan tässäkin tapauksessa, että jokainen äiti on omalle lapselleen se kaikkein paras! Tämä lapsi ei siis kovin kummoisia selvästikään ansaitse.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 16:06"]
http://yle.fi/uutiset/sairaan_vauvansa_humalaisen_hoteisiin_jattaneelle_sakkoja/6807804
Onneksi äidit osaa niin mahtavan kivasti hoitaa lapsiaan! Muistetaanhan tässäkin tapauksessa, että jokainen äiti on omalle lapselleen se kaikkein paras! Tämä lapsi ei siis kovin kummoisia selvästikään ansaitse.
[/quote]
Mahtavaa! Ei muuta kuin poikkeustapausten perusteella kaikki äidit on perseestä :)
Mitenkäs sitten, luokitellaanko kaikki isätkin surkeiksi kun jotkut ovat väkivaltaisia? Niin kaikki ovat?
Meillä ei ole imettänyt äitikään. Ihan on sekä isä että äiti alusta alkaen lämmittänyt korviketta vauvalle yhtä näppärästi. Naisen hormonimyrskyt taas eivät mielestäni ole lainkaan positiivinen asia vastasyntyneelle, saatika jatkuvan heräilyn tai raudanpuutteen aiheuttama väsymys. Meidän perheessä minulla on paljon isompi palkka kuin lapsen isällä, joten rahakaan ei tee isästä parempaa elättäjää kuin hoitajaa.
Itse asiassa olen tässä vasta lapsen saaneena jutellut kavereiden kanssa siitä, kuinka hyviä hoitajia isät ovat. Tunnustin häpeillen, että en laitoksella ja kotiin tultua uskaltanut edes ottaa tuota pientä ruipeloa käsiini esim. vaipanvaihtoa tai pukemista varten, kun pelkäsin, että taitan vielä vauvan käden tai tiputan hänet taitamattomana. Lapsen isä oli paljon varmakätisempi ja käytännössä hoiti vauvaa ensimmäiset viikot. Minä sitten vain lämmitin korviketta ja sylittelin vauvaa ja lauleskelin hänelle. Nyt kun vauva on jo isompi, minäkin käsittelen häntä paljon varmemmin. Kaverini kertoivat, että heillä oli ihan sama juttu, heitä pelotti ensimmäisen vauvan hoitaminen ja käytännössä isä nosteli, kanteli, käänteli ja väänteli vauvaa milloin minkäkin hoitotoimenpiteen takia pelkäämättä. Mielestäni on siis ihan puppua se, etteikö mies voisi olla ihan yhtä hyvä ja joskus parempikin hoitaja vauvalle kuin nainen.
Totta! Meillä mies on aivan mahtava isä! Osaa hoitaa vauvaansa/lastaan siinä missä äitikin, tosin joo, kyllähän minä olen imettänyt mutta muuten mies osaa hoitaa yhtä hyvin kaiken muun :) Olisitte valinneet paremmat miehet itsellenne, jos ne eivät osaa lapsiaan hoitaa ;)
Ai on vai? Oisko linkkiä luotettavaan tutkimukseen vai onko vain omaa mutu-tietoa?