Ylen mukaan hyväosaiset ovat käyneet hamstraamassa huono-osaisille tarkoitettuja ilmaisia maskeja
Sossun pihaan on oikein karautettu uudenkarhealla mersulla hakemaan maskeja vaikka ei se Mersu kerro onko vähäosaimen vai ei sillä voihan se Mersun omistaja olla taloudellisessa vaikeuksissa kuten esim lomautettu tai irtisanottu koronan takia eikä poikkeusolojen vuoksi ole saanut myytyä sitä autoa pois: https://yle.fi/uutiset/3-11501838
Kommentit (127)
Olen miettinyt pitäiskö noita maskeja hakea, mutta palstan mielestä olenkin VARAS. Sitten pitää jättää maskit hakematta, kun ei rahaa ole, vaikka olen töissä.
Olen kouluavustajana ja palkka n. 1400€/kk ja kätee jää n.1100€, siitä vuokra 500€, työmatkat, sähkö, puhelin, vakuutus, ruoka jne. eipä siinä jää rahaa enää maskeja ostella, kun vielä valtiolle joutuu jokaisesta maskista maksamaan 24% veroa, muiden verojen lisäksi.
Minullakin menisi useampi maski päivässä, kun työmatkat, kaupassa käynnit ja käyn vielä vanhempieni luona eli vähintäin 3-5 maskia päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt pitäiskö noita maskeja hakea, mutta palstan mielestä olenkin VARAS. Sitten pitää jättää maskit hakematta, kun ei rahaa ole, vaikka olen töissä.
Olen kouluavustajana ja palkka n. 1400€/kk ja kätee jää n.1100€, siitä vuokra 500€, työmatkat, sähkö, puhelin, vakuutus, ruoka jne. eipä siinä jää rahaa enää maskeja ostella, kun vielä valtiolle joutuu jokaisesta maskista maksamaan 24% veroa, muiden verojen lisäksi.
Minullakin menisi useampi maski päivässä, kun työmatkat, kaupassa käynnit ja käyn vielä vanhempieni luona eli vähintäin 3-5 maskia päivässä.
No tottakai nyt itsekin ymmärrät, että juuri kaltaisesi pienituloiset ja kädestä suuhun eläjät ilman muuta ovat oikeutettuja hakemaan ilmaisia maskeja, jos niitä jossain vielä jaetaan. Ilman muuta menet hakemaan jos mahdollista, eikä todellakaan tarvitse tuntea syyllisyyttä! Sen sijaan jos itse yli keskitason tienaavana ja yksinelävänä lähtisin hakemaan ilmaisia maskeja tai ruokajonoon, niin tottakai olisin törkeä pummi!
Mistä ihmeestä tiedetään onko maskin hakija hyvä- vai huonoosainen, jos nimiä ja tuloja ei kysytä. Vain halutaanko nyt leimata ja syyllistää, jos joku on erehtynyt hakemaan ilmaisia maskeja.
Nykyään luulisi olevan vaikea erottaa vaatteiden perusteella, onko rikas tai köyhä.
Vai oliko alun alkaen tarkoituskin jakaa maskeja vain huono-osaisille, josta jo näkee päällepäin köyhyyden esim. kodittomat alkoholistit, mutta eikö silloin maskien jakopaikka ole väärä, vaan olisi pitänyt mennä jakamaan missä kodittomat asuvat esim. metsään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tottakai nyt itsekin ymmärrät, että juuri kaltaisesi pienituloiset ja kädestä suuhun eläjät ilman muuta ovat oikeutettuja hakemaan ilmaisia maskeja, jos niitä jossain vielä jaetaan. Ilman muuta menet hakemaan jos mahdollista, eikä todellakaan tarvitse tuntea syyllisyyttä! Sen sijaan jos itse yli keskitason tienaavana ja yksinelävänä lähtisin hakemaan ilmaisia maskeja tai ruokajonoon, niin tottakai olisin törkeä pummi!
Onko sinulla antaa vinkkejä, miten näyttäisin köyhältä, etteivät muut haukkuisi minua varkaaksi. Olen 25v ja mielestäni pukeudun siistiltä, enkä näytä köyhältä, vaikka ostan kirpparilta, mutta aina laadukkaita ja merkkivaatteita. Ja näytän jo luonnostaan hyvältä, kun "helppo" elämä.
Mun työpari, hyväpalkainen opettaja nytkin näyttää ihan "köyhältä", on vetäisyt vaatteet päälle, pitkä on löytänyt, kun on kahden pienen lapsen äiti, jotka valvottavat öitä. Hiukset hapsottavat ja ulkonaiselta olemukselta päätellen voisi sanoa rutiköyhäksi, vaikka hyvä liksa, okt ja purjeveneet.
Vierailija kirjoitti:
Oli niissä jonoissa nuorisoa joilla oli kalliit älypuhelimet joita he räplös koko ajan ja päällään kalliit vaatteet. Varsinkin näki että nuorison Makian takit ja Adidaksen kengät oli uusia.
Ihan uteliaisuuttani kysyn, mistä sen kalliin puhelimen voi huomata jonossa tai ihan vaikka seisoisi vieressä. Onko joku tuntomerkki, josta helppo huomata?
Vierailija kirjoitti:
Oli niissä jonoissa nuorisoa joilla oli kalliit älypuhelimet joita he räplös koko ajan ja päällään kalliit vaatteet. Varsinkin näki että nuorison Makian takit ja Adidaksen kengät oli uusia.
ahahahah salli mun nauraa,semmonen nuori ei kyl laita maskia,imago kärsii nääsnääs
Auto voi olla myös lainassa esim vanhemmiltaan.
Minä olen hyvätuloinen Br 6000€/kk. Silti ajoittain kamppailen rahaongelmien kanssa. Tarvitsemme työn vuoksi 2 autoa ja niiden kulut on olleet tänä vuonna isot kun on molemmissa ollut isompia remppoja. Asuntolainan lisäksi meillä on muutakin velkaa jota lyhennetään tiukalla tahdilla. Ruokaan menee yllättävän paljon rahaa vaikka teen paljon itse. Nettopalkkani on 3300€, josta 1700€ menee lainoihin ja laskuihin. Lopusta on pitänyt maksaa sitten autot ja ruoka. Joinain kuukausina ei ole riittänyt rahaa lasten harrastuksiin (ei mitään ylettömän kallista edes) eikä esim poika saanut talvella uusia suksia. Onneksi ruokaan on vielä riittänyt rahat juuri ja juuri.
Mieheni rahat menee pääasiassa tuon ”muun lainan” maksuun. Hänellä ei riittänyt rahat ostaa minulle edes kunnollista synttärilahjaa keväällä. Sain silti uuden arabian kahvimukin etätyön iloksi. Hän on pienyrittäjä, joten korona veti tulot minimiin.
Että vaikka olen ns hyvätuloinen en silti katso olevani varakas. Ja ihan samalla tavalla kamppailen välillä rahojen riittämisen kanssa kun muutkin. Onneksi opiskeluajat opettivat miten ruokkia perheensä vaikka 20€ viikkobudulla tilapäisesti.
Koitan
Ha hah haa, saivat varakkaat vanhoja maskeja!!
Nämä maskit suojaavat toisia, ei itseä. No, hienoa, että varakkaat suojaavat toisia ihmisiä näin. Itse eivät ole silti suojassa.
Minäpäs olen niin hyväosainen, etten tarvitse enkä käytä maskia lainkaan! Köyhät vinkuu jonoissa ja ovat niin häpeissään, että peittävät naamansa jollain läystäkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä tässä yllättää, hyväosaiset käy ruokajonoissakin.
Ei taatusti käy. Hyväosaiset ovat jakoaikaan töissä, joten ei ole edes mahdollista. Jos jaot järjestetään ilman esim. tulojen tarkastusta tms. niin tällaisia hölmöjä viranomaisia kuuluukin huijata, että ymmärtävät, miten järjetöntä tämä oli. Elämme sosialismissa, kaikki eivät ole sitä vaan ymmärtäneet. Kannattaisi miettiä, miksi äänestää näitä sosialistipuolueita.
Kyllä todellakin käyvät. Leipäjonot on puoliksi miehitetty hyväosaisilla eläkeläisillä, joiden ainoa motiivi jonossa seisomiseen on AHNEUS. Ne on niitä samoja kun jonottaa ilmaisia euron ämpäreitä vaikka kaksi vuorokautta, kun ilmaseksi saa.
Et ole tainnut koskaan käydä leipäjonossa.Toisaalta jos haluaa positiivisesti ajatella, se on ainakin hyvä että kaupasta pois laitetut tuotteet ei mene haaskuun, toivottavasti nämä ahneet hyväosaiset myös syövät ne ilmaiset ruokansa, eivätkä vain jemmaa niitä vuosiksi pakastimeen, kunnes itse heittävät ne menemään uusien ilmaisruokien tieltä....
Sinulla nyt käsitteet ovat hukassa. "Leipäjonot" ei ole yhteiskunnallinen sosiaallinen etuus, eikä hakijan tuloja tai nimiä kysellä, vaan leipäjonot on perustettu kaupan ja elintarv.teollisuuden elintarvikkeiden kierrätykseen, jotka ovat syömäkelpoisia, mutta ei lain mukaan myyntikelpoisia, jotka muuten jouduttaisiin laittamaan jätteisiin, joka kuormittaa luontoa ja ympäristöä. Samoin se lisäisi elintarvikkeiden kustannuksia ja ruuan hintaan jätemaksujen muodossa.
Ihan sama juttu kun ravintolat ja kahvilat myyvät ylimääräruuan poisvientihintaan. Ei sielläkään kysellä oletko köyhä vai rikas..Leipäjonot ovat perustettu lähinnä luonnon ja ympäristön näkökulmista, jotta elintarvikkeiden jätemäärä saataisi mahdollisimman pieneksi, siitä on jopa Eu-määräykset.
Ja olen kuullut, että yleensä leipäjonoissa riittää tavaraa kaikille, jopa liiaksi ja jätteeksi heitettäväksi.
Olet väärässä. Leipäjonot on alunperin (1990-luvulla) perustettu nimenomaan vähavaraisten avuksi paikkaamaan sosiaaliturvan aukkoja. Ruokahävikistä on niiden yhteydessä alettu puhumaan vasta paljon myöhemmin, kun ihmisten ympäristö- ja ilmastotietoisuus on lisääntynyt.
Olet ilmeisesti hyvin nuori, jos et näin perustavanlaatuista asiaa tiedä. Tai sitten olet (oikeistolainen) trolli.
Ei minusta ainakaan mitenkään näy ulospäin, että olen toimeentulotuella elävä opiskelija. Etenkin, koska elämäntilanteeni vaihtelee, ja aina välillä minulla on ihan ok tulotkin. Nyt tosin ei ole melkein vuoteen ollut. Joten vaikka autoa tms ei olekaan, niin en kyllä näytä mitenkään huono-osaiselta.
Eikö jossain jutussa puhuttu että työntekijä oli tiennyt juuri nämä volvo-ihmiset tms. ihan henkilökohtaisesti, ja siksi tiesi etteivät ole köyhiä.
Jos itse hakisin maskeja niin kyydin tarvitsisin minäkin joltain, en usko että nyt on katsottu vain sitä että nousee autoon joka on liian hieno.
Vierailija kirjoitti:
Eikö jossain jutussa puhuttu että työntekijä oli tiennyt juuri nämä volvo-ihmiset tms. ihan henkilökohtaisesti, ja siksi tiesi etteivät ole köyhiä.
Jos itse hakisin maskeja niin kyydin tarvitsisin minäkin joltain, en usko että nyt on katsottu vain sitä että nousee autoon joka on liian hieno.
Aika mautonta kertoa, kai niillä volvo-ihmisilläkin on oikeus yksityisyyteen. Miksi menisivät edes hakemaan, jos siellä joku tuttu työntekijä? Eikä se edes välttämättä tunne heitä, voihan sitä puhua mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
No siis ulkoiset puitteethan nyt eivät kerro paljoakaan hyvinvoinnista, henkisestä tai taloudellisesta. Volvo voi olla tappovelkainen, koti myös, ja koko elämä roikkuu ohuen langan varassa. Surullistahan se vain on. Itse en jaksa nillittää jos joku velkainen raukkaparka käy jonkun maskin hakemassa -- se voi olla heidän viimeinen oljenkortensa.
Älä nyt naurata. Nillittää? On syytäkin kritisoida kun rikkaat hakevat maskeja ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos itse hakisin maskeja niin kyydin tarvitsisin minäkin joltain, en usko että nyt on katsottu vain sitä että nousee autoon joka on liian hieno.Aika mautonta kertoa, kai niillä volvo-ihmisilläkin on oikeus yksityisyyteen. Miksi menisivät edes hakemaan, jos siellä joku tuttu työntekijä? Eikä se edes välttämättä tunne heitä, voihan sitä puhua mitä tahansa.
No sitähän minäkin mietin että tuossa nyt lipsahti julkisuuteen vähän kyseenalaista juttua.
T. Lainaamasi
vantaalla tänään alkanut jako ei sujunut ollenkaan. piti alkaa kun terveysk. aukeaa. kukaan ei tiennyt siellä missä maskit viipyvät tai milloin tulevat. vasta 9 aikoihin vantista (joka hoitaa jakamisen) tuli joku muovikassin!? kanssa jakamaan maskeja. eikä hänkään osannut sanoa muuta kuin että keskusvarastolta ne ovat tulossa. myönsi itsekin että huonosti hoidettu vantilta.
Jussi Halla-aho vastusti ilmaisten maskien jakamista sillä perusteella, että "kerjäläiset" hamstraavat niitä ja kohta kaupittelevat Forumin nurkilla. Totuus onkin näköjään päinvastainen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on firman auto. Mutta koko perheen talous on koronan takia ihan mullin mallin. Sitä autoa ei vaan kesken liisauksen kannata antaa poiskaan, eikä voidakaan antaa, koska lapset kuskaamme nyt kouluun Helsingissä.
Koska meidän asiakkaamme on samanlaisia yrityksiä joiden talouden korona pisti hetkellisesti sekaisin, emme oikeastaan voi juuri tällä hetkellä yhtään mitään tilanteelle kuin odottaa että tilanne normalisoituu ja tehdä koko ajan töitä.
Kaksi teiniä kuitenkin tarvitsee ne lukiokirjansa, vaatteensa, silmälasinsa jne ja ruokansa, jota muuten kuluukin paljon.
Aina ei edes se kade suojatyössä oleva sossu ilmeisesti hahmota kaikkea.
Kade?
Mielenkiintoinen kommentti.
Musta parasta olisi, jos mitään ilmaisia maskeja ei jaettaisi, sillä se mahdollistaa trokaamisen ja pimeät markkinat. Sen sijaan kunnat voisivat MYYDÄ edullisia maskeja siten, että niitä riittää kaikille eli vaan tyyliin 20 maskia saa ostaa kerralla.