Miten yhteiskunta säästää siinä, että esim. minä, joka
olen työtön ja saan _erittäin_ hyvää ansiosidonnaista (enemmän kuin suomal. keskipalkka) jättäydyn sitä nauttimaan enemmin kuin olen kotihoidontuella?
Entä siinä, että työsuhteessa oleva äiti PAKOTETAAN töihin... sijainen jää kenties työttömäksi... Töitä on niin vähän, korkeastikoulutettu pätevä siskoni haki 7kk ja pääsi äitiysloman ja kotihoidon ajaksi sijaiseksi. Kaikki voittivat.
Kommentit (13)
Ostat sillä hyvällä ansiosidonnaisellasi enemmän tavaroita ja palveluja -> enemmän veroja valtion kassaan
Ap siis on työtön ja kotihoidontuella. Uudistuksen jälkeen olisin työtön ansiosidonnaisella, joka on n. 8X kotihoidontuki.
Valtion ei tarvisi maksaa sitä kh-tukea sulle enää, siinä se säästö.
Keskipalkka on 3100€/kk
-http://www.iltasanomat.fi/tyoelama/art-1288553882964.html
Jotta pääsisit tuohon ansiosidonnaisella sinulla olisi pitänyt olla ennen työttömyyttö noin 10 000€/kk palkka. Tuollasta toki saa moni joka on jaksanut lukea läksynsä kunnolla, mutta silti vähän epäilen.
No onhan sulla jo nyt mahdollisuus tuohon ansiosidonnaiseen. MIKSI IHMEESSÄ ET SITÄ JO NOSTA? Oletko jotenkin jalo, kun et sitä nosta? Vai säästätkö sitä tulevaisuuteen, kuunnes lapsi on sen ikäinen, että pitää viedä hoitoon. Ei se valtion menoja lisäisi, vaan luultavasti toisi lisää verotuloja. Luultavasti päivärahasta pitää maksaa enemmän veroa kuin kotihoidontuesta.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 09:57"]
Ap siis on työtön ja kotihoidontuella. Uudistuksen jälkeen olisin työtön ansiosidonnaisella, joka on n. 8X kotihoidontuki.
[/quote]
mutta sitä ansiosidonnaista saa vain rajoitetun ajan! Eli nyt sä olet kotihoidon tuella. Et kuluta niitä ansiosidonnaisen päiviä, sitten kun kotihoidon tuki loppuu, jäät sille ansiosidonnaiselle ja tämä mahdollistaa sinun kotonaolosi pitkäksi aikaa. Meneekö se noin?
en ole varma, kun en Suomessa asu, mutta näin mä olettaisin asian menvän?
[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 09:54"]
Sitä ansiosidonnaista ei maksa valtio, vaan työttömyyskassa. Kotihoidontuen maksaa valtio/kunta.
Ja veikkaan, että jos sinulla on mieluisa vakipaikka, niin et välttämättä halua riskeerata heittäytymällä työttömäksi paikkaasi. Joutuisit hakemaan toista työtä, mikä ei ole aina helppoa. Lisäksi on todettu, että työttömän työllistyminen on vaikeampaa kuin työtä vaihtavan, vaikka olisi sama koulutus ja työkokemus aiemmin.
Eli tämmöisiä pieniä kannustimia oman elämän pohdintoihin olisi nyt tarjolla. Toki sinulla on mahdollisuus elää sillä työttömyyspäivärahalla hoitamassa omaa lasta tai viemällä hänet päiväkotiin (500päivää, ellei tätäkin jossain vaiheessa leikata), mutta haluatko todella sitä. Se onkin sitten jo toinen kysymys ja sinä teet sen valinnan
[/quote]
Ansiosidonnaisesta valtio maksaa suurimman osan, kassa 5.5%.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 09:33"]
olen työtön ja saan _erittäin_ hyvää ansiosidonnaista (enemmän kuin suomal. keskipalkka) jättäydyn sitä nauttimaan enemmin kuin olen kotihoidontuella?
Entä siinä, että työsuhteessa oleva äiti PAKOTETAAN töihin... sijainen jää kenties työttömäksi... Töitä on niin vähän, korkeastikoulutettu pätevä siskoni haki 7kk ja pääsi äitiysloman ja kotihoidon ajaksi sijaiseksi. Kaikki voittivat.
[/quote]
Ilmeisesti tämä oli spekulointia eli et ole työtön kuitenkaan nyt? Jos irtisanoudut itse, joudut karenssille. Eli olet 3 kk ilman tuloja.
Työttömyydestä ei niin vain pääse pois, varsinkin, jos olet vuositolkulla kotona, vaikka sitä lasta hoitamassa. Se on iso stigma työnantajan silmissä. Lisäksi ansiosidonnaista saa vain ensimmäiset 500 pv ja eiköhän tätäkin aikaa kohta lyhennetä. Et saa enää työterveyshuoltoa, tämä on monelle iso etu, mitä ei tajua, ennen kuin menettää. Lisäksi työttömyysaika pienentää eläkekertymääsi. Yleensä työttömille tulee myös muita ongelmia, esimerkiksi vuorokausirytmi alkaa menemään sekaisin.
Mutta itse tietysti teet valintasi.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 09:57"]
[/quote]
Ei voi olla sekä työtön että saada kotihoidontukea.
Tätä asiaa ei nyt kannata viedä yksilötasolle, kyse on kokonaisuuksista. Jos sinun kohdallasi asia on näin, niin kymmenen muun kohdalla juuri päinvastoin.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 10:18"]
Lisäksi ansiosidonnaista saa vain ensimmäiset 500 pv ja eiköhän tätäkin aikaa kohta lyhennetä.
[/quote]
Ansiosidonnaisen työttömyysturvan kesto porrastetaan työhistorian pituuden ja työnhakijan aktiivisuuden mukaan, kesto lyhenee alle 3 vuoden työhistorialla 500 päivästä 400 päivään. - http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288594364194.html
ap koittaa vaan keksiä tässä jotain. Ihmetyttää kun ihmiset on sitä mieltä, että valtion pitää kustantaa kaikki ja pitää huoli kaikesta.
Se ei vaan toimi noin. Jokainen JÄRKEVÄ ihminen sen tajuaa. Nykyisellä menolla tämä meidän hyvinvointivaltio romahtaa kokonaan.
Sitä ansiosidonnaista ei maksa valtio, vaan työttömyyskassa. Kotihoidontuen maksaa valtio/kunta.
Ja veikkaan, että jos sinulla on mieluisa vakipaikka, niin et välttämättä halua riskeerata heittäytymällä työttömäksi paikkaasi. Joutuisit hakemaan toista työtä, mikä ei ole aina helppoa. Lisäksi on todettu, että työttömän työllistyminen on vaikeampaa kuin työtä vaihtavan, vaikka olisi sama koulutus ja työkokemus aiemmin.
Eli tämmöisiä pieniä kannustimia oman elämän pohdintoihin olisi nyt tarjolla. Toki sinulla on mahdollisuus elää sillä työttömyyspäivärahalla hoitamassa omaa lasta tai viemällä hänet päiväkotiin (500päivää, ellei tätäkin jossain vaiheessa leikata), mutta haluatko todella sitä. Se onkin sitten jo toinen kysymys ja sinä teet sen valinnan