Jatkossa työttömät äidit jää työttömyystuelle ja saavat tuplakorvaukset!
On tosi säästöä taas kyllä... hohhoijaa.
Ne äidit, joilla on vakityö joutuvat palaamaan töihin lapsen ollessa pieni, mutta ne, joilla ei työpaikkaa ole voivat vain jättäytyä työttömyystuelle ja saavat näin ollen tuplatulot kotihoidontukeen verrattuna.
En voi kertakaikkiaan käsittää tätä touhua!
Kommentit (40)
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 23:49"]
Kotohoidon tuella äiti voi olla varma, että työ on lasten ja kodin hoitoa, kun taas"kortistoon ilmoittautuminen" merkitse, että töihin on mentävä, kun niin määrätään. Vai kuinka? Onhan tämä siis iso muutos, eikä vaan joku tuplakorvaus.
[/quote]
Niin kun olisi niitä töitä!
Ei oota tutukin saa kuulla.
Kotohoidon tuella äiti voi olla varma, että työ on lasten ja kodin hoitoa, kun taas"kortistoon ilmoittautuminen" merkitse, että töihin on mentävä, kun niin määrätään. Vai kuinka? Onhan tämä siis iso muutos, eikä vaan joku tuplakorvaus.
[/quote]
Heh, ei kyllä ole pelkoa, että työkkäristä tulisi mitään osoituksia.
Itse olen ollut vuoden työkkärin kirjoilla (siitä lähtien kun kuopus täytti kolme) eikä ole tullut minkään sortin osoituksia. Ei kursseille, ei töihin.
Ei sillä, että se minua haittaisi. Kuopus voi edelleen olla kotona eikä tarvitse mennä oppimaan viidakon lakeja päiväkodin ylisuuriin ryhmiin. Esikoinen taasen aloitti juuri koulutaipaleen, joten kotona on aina joku lähettämässä hänet kouluun ja ottamassa vastaan kun koulupäivä on ohi.
Nooh, kyllä minä jonnekin kurssille hain (omasta halustani). Haku loppuu vasta joskus marraskuussa eli varmaan ihan ensi vuoteen asti ollaan kotosalla.
Ja mikä parasta, rahaa tulee melkein puolet enemmän kuin silloin kun kuopus oli alle 3v.
[/quote]
Näinpä juuri. Kortistosta töihin mennään heti kun niitä ilmaantuu. Mutta mutta..
mitäpä teet neljälle lapsellesi? Niille hoitopaikka ei ilmaannukaan samantien. Minnekäs ne laitat kun eivät voi hoidossakaan olla kun äidillä ei ole työpaikkaa?
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 23:39"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 23:37"]
Haloo! Ei kenenkään tarvitse lapsia hoitoon pieninä laittaa, vaan ihan voi olla kotona niin pitkään kuin haluaa. Ero on se, että enää sitä ei kustanna yhteiskunta, vaan se pitää kustantaa itse.
[/quote]
No halloota halloota vaan sullekkin. Ei sitä tarvitse itse kustantaa, riittää kun ilmoittautuu sinne kortistoon.
[/quote]
Ooh! Todellinen pummi! Kohta onkin vaikeeta kun rahaa ei tule mistään raosta! Valtiolla ei ole yksinkertaisesti varaa. Kataja jo sen sanoi heti kättelyssä että kun tarve tulee niin leikataan lisää:)
Se nyt vaan on niin että jokainen on omasta ja lastensa elämästä vastuussa, ei kukaan muu. Ei valtio, ei naapuri. Joillakin tuo aivokapasiteetti vaan on sellainen ettei ymmärrä vaan väkisin pitää syy laittaa jonkun muun niskaan. Kaikille ei ole töitä ja hyvin valtiolta hiffattu tuo että puolet kotihoidontuesta isille sillä tavallisilla isillä ei ole varaa sellaiseen luksukseen kuin omien lasten täyspäiväiseen hoitoon jos vaimo makaa lahnana kotona työttömyyskorvauksilla. Miettikääs nyt vähän!
Joo sitä ei tiedä mihin vielä kajotaan kun on pakko ei ilmasta rahaa voi jaella loputtomiin..ja hyvä niin.
Sitä en kyllä käsitä miten joku hankkii neljäkin lasta ja on valmis tuuppaamaan vaikka kaikki hoitoon, ei siinä kyllä paljon lapsia ajatella.
[/quote]
No kuka työnantaja palkkaa epämotivoituneen äidin joka mielummin haluaisi olla kotona ja selvästi vihjailee lastenhoito-ongelmista jos tarjolla on reilusti muutakin työvoimaa? Ja sitähän on, kun kunnatkin lomauttavat... ei kiva juttu, kun samalla pitäisi saada lisää pk-paikkoja kun äidit menevät töihin jos ei äidin palkka riitä elättämään koko perhettä.Pelottaa jo etukäteen pk:n ryhmäkoot :/
[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 00:01"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 23:39"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 23:37"]
Haloo! Ei kenenkään tarvitse lapsia hoitoon pieninä laittaa, vaan ihan voi olla kotona niin pitkään kuin haluaa. Ero on se, että enää sitä ei kustanna yhteiskunta, vaan se pitää kustantaa itse.
[/quote]
No halloota halloota vaan sullekkin. Ei sitä tarvitse itse kustantaa, riittää kun ilmoittautuu sinne kortistoon.
[/quote]
Ooh! Todellinen pummi! Kohta onkin vaikeeta kun rahaa ei tule mistään raosta! Valtiolla ei ole yksinkertaisesti varaa. Kataja jo sen sanoi heti kättelyssä että kun tarve tulee niin leikataan lisää:)
Se nyt vaan on niin että jokainen on omasta ja lastensa elämästä vastuussa, ei kukaan muu. Ei valtio, ei naapuri. Joillakin tuo aivokapasiteetti vaan on sellainen ettei ymmärrä vaan väkisin pitää syy laittaa jonkun muun niskaan. Kaikille ei ole töitä ja hyvin valtiolta hiffattu tuo että puolet kotihoidontuesta isille sillä tavallisilla isillä ei ole varaa sellaiseen luksukseen kuin omien lasten täyspäiväiseen hoitoon jos vaimo makaa lahnana kotona työttömyyskorvauksilla. Miettikääs nyt vähän!
[/quote]
Jeesh, ei haukku haavaa tee.
Hallitushan kiristää myös työttömysturvan ehtoja. Kieltäytyminen on aika vaikeaa ja rankempi sanktio napsahtaa jos kieltäytyy.
Tämä on hyvä uudistus. Ensinnä sillä kannustetaan perheitä miettimään tarkemmin, voisiko isä jäädä kotiin. Aina se ei ole mahdollista, tiedän karvaasti omasta kokemuksesta. Mutta ennen kaikkea se pakottaa sen työttömyydestä kärsivän äidin miettimään aikaisemmin, mitä meinaa tehdä lasten kasvaessa.
en ole yllättynyt että viestejä taloudellisten tukien maksimoinnista itselleen sataa joka kommentissa. Enkä myöskään siitä että yhdessäkään viestissä ei ilmaista halua kantaa minkäänlaista moraalista vastuuta tämän maan tulevaisuudesta. Kaikkimullehetinyt ja hallitus on vastuussa. Tämän ajattelun takia tässä mennään syvälle suohon.
työtön on oikeutettu lasten osalta kokopäivä hoitopaikkaan,osaaikainen hoito koski vain äitiys ym lomalla olevia,nyt työttömien lapset tarhaan niin voi ottaa töitä vastaan
[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 06:51"]
en ole yllättynyt että viestejä taloudellisten tukien maksimoinnista itselleen sataa joka kommentissa. Enkä myöskään siitä että yhdessäkään viestissä ei ilmaista halua kantaa minkäänlaista moraalista vastuuta tämän maan tulevaisuudesta. Kaikkimullehetinyt ja hallitus on vastuussa. Tämän ajattelun takia tässä mennään syvälle suohon.
[/quote]
Sepä nyt vain on niin, että me emme pysty yksin nostamaan tätä maata mistään suosta. Hallituksella on vastuu teoistaan ja hallitus sai tänne tehtyä helkkarin paljon lisää työttömiä tappelemaan samoista työpaikoista joille on ennestäänkin hakijoita. Vastuu on meilläkin, mutta ei tässä ihmeisiin pysty kun kaikki on tehty niin pirun vaikeaksi.
Ei, en kanna minkäänlaista moraalista vastuuta, koska tämän maan hyvin toimeentulevat (joita on koko ajan vähemmän) eivät sitä tee.
Me elämme oikeasti kädestä suuhun töissä ollessakin. Ajattelin, että tulisin vanhempainvapaan aikana toimeen kh-tuella ja viikonlopun keikkatöillä, vakituista paikkaa ei ole. Mutta kyllä mulle sitten vaihtoehtoisena sopii myös se työttömänä oleminen. Ja työn saanti on helppo välttää valittamalla vaikka väsymystä lapsen korvatulehduskierteen takia :)
Olen tullut siihen tulokseen, että tyhjän saa pyytämättäkin. Eläisimme leveämmin sossun tuilla ja eronneena. Voi olla, että siihenkin joskus päädytään.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 08:46"]
Ei, en kanna minkäänlaista moraalista vastuuta, koska tämän maan hyvin toimeentulevat (joita on koko ajan vähemmän) eivät sitä tee.
Me elämme oikeasti kädestä suuhun töissä ollessakin. Ajattelin, että tulisin vanhempainvapaan aikana toimeen kh-tuella ja viikonlopun keikkatöillä, vakituista paikkaa ei ole. Mutta kyllä mulle sitten vaihtoehtoisena sopii myös se työttömänä oleminen. Ja työn saanti on helppo välttää valittamalla vaikka väsymystä lapsen korvatulehduskierteen takia :)
Olen tullut siihen tulokseen, että tyhjän saa pyytämättäkin. Eläisimme leveämmin sossun tuilla ja eronneena. Voi olla, että siihenkin joskus päädytään.
[/quote]
Et tosiaan näemmä kanna moraalista vastuuta, etkä muutakaan. Valitat silti kun se raha sitten aikanaan sinullekin vähenee ja loppuu. Johtuu suoraan siitä, että et itse ole sitä rahaa tekemässä. Ne, jotkas töitä tekee ja suostuu tekemään (myös niitä ei oman alan lempiduuneja), kasvattavat sitä rahaa, joka muun muassa näihin tukiin käytetään. Kaikki kotona oleskelevat kuvittelevat, että se toimeentulotuki ja kotihoidontuki VAIN tulee jostain ja nyt iso paha hallitus vain kiusaa kun laittoi kukkaron nyörit kiinni. Tosiasia on se, että se raha sieltä suuresta kukkarosta on lopuillaan- ymmärrätkö? Ei ole mistä antaa. Ei ole mahdollista olla taloudellisesti vastuussa kaikista niistä lapsista, jotka kukin on itse tehnyt vailla tietoa siitä, että miten tulee ne ja itsensä elättämään. Jos sinulla on esim. se 4 lasta eikä varaa niihin, ei vika ole "pihissä" hallituksessa, vaan sinussa kun et paremmin ole talouttasi järjestänyt jo lapsia suunnitellessa. Jokainen ottakoot oman vastuunsa omistaan. Sanana TUKI, tarkoittaa sitä ,että sillä tuetaan jotain- ei kustanneta sitä kokonaan kaiken aikaa.
Jokainen myös voi vaikuttaa siihen, että työllistyisi edes jotenkin. Harva vaan oikeasti jaksaa panostaa kaikin tavoin siihen, että olisi hyvä ja osaava työntekijä.
Maamme on nyt köyhä, kun sitä rahaa on jo liikaa annettu niille, jotka sitä eivät ole tienanneet. Nyt tulee kaikkien antaa omistaan, jotta talous saadaan paremmaksi. Sitä se nyt vaan on, vaikka kuinka kitisisi.
Jotkut nähtävästi vielä luulevat että kun kotihoidolta tippuva äiti ilmoittautuu kortistoon niin sieltä "annetaan" työ. Näin ei valitettavasti tapahdu muuta kun unelmissasi. Sitä työtä ei ole annettu monelle muullekaan jotka ovat paljon motivoituneimpia kun nämä kotiäidit.
Kohta varmaan yleisesti kysytään äitiyslomalaiselta: Mitä ajattelit tehdä äitiysloman jälkeen. Palaatko töihin vai jäätkö kotiin hoitamaan lapsia ja pistät itsesi työkkärin listoille?
[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 09:16"]
[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 08:46"]
[/quote]
Et tosiaan näemmä kanna moraalista vastuuta, etkä muutakaan. Valitat silti kun se raha sitten aikanaan sinullekin vähenee ja loppuu. Johtuu suoraan siitä, että et itse ole sitä rahaa tekemässä. Ne, jotkas töitä tekee ja suostuu tekemään (myös niitä ei oman alan lempiduuneja), kasvattavat sitä rahaa, joka muun muassa näihin tukiin käytetään. Kaikki kotona oleskelevat kuvittelevat, että se toimeentulotuki ja kotihoidontuki VAIN tulee jostain ja nyt iso paha hallitus vain kiusaa kun laittoi kukkaron nyörit kiinni. Tosiasia on se, että se raha sieltä suuresta kukkarosta on lopuillaan- ymmärrätkö? Ei ole mistä antaa. Ei ole mahdollista olla taloudellisesti vastuussa kaikista niistä lapsista, jotka kukin on itse tehnyt vailla tietoa siitä, että miten tulee ne ja itsensä elättämään. Jos sinulla on esim. se 4 lasta eikä varaa niihin, ei vika ole "pihissä" hallituksessa, vaan sinussa kun et paremmin ole talouttasi järjestänyt jo lapsia suunnitellessa. Jokainen ottakoot oman vastuunsa omistaan. Sanana TUKI, tarkoittaa sitä ,että sillä tuetaan jotain- ei kustanneta sitä kokonaan kaiken aikaa.
Jokainen myös voi vaikuttaa siihen, että työllistyisi edes jotenkin. Harva vaan oikeasti jaksaa panostaa kaikin tavoin siihen, että olisi hyvä ja osaava työntekijä.
Maamme on nyt köyhä, kun sitä rahaa on jo liikaa annettu niille, jotka sitä eivät ole tienanneet. Nyt tulee kaikkien antaa omistaan, jotta talous saadaan paremmaksi. Sitä se nyt vaan on, vaikka kuinka kitisisi.
[/quote]
Naivia ajatella että Suomen talous kohenee kotihoidontuen uudistuksella kun kaikki laskelmat osoittavat kotihoidon olevan edullisempaa! Iltasanomien uutisessa juuri eilen sen hallituskin myönsi, eli säästöjä uudistuksella synny mutta pyritään rakennemuutokseen. Unohdettiin vain se, että monet kotihoidontuelle jäävät ovat työttömiä tai pätkätöissä, ja on ollut valtiolle säästöä että he ovat kotona saamassa pientä korvausta lasten hoidosta. Eivät pätkätöiden ehdot tai naisten "alojen" palkat tuolla uudistuksella parane kun sinäkin sen sanoit, rahat ovat lopussa!
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 21:41"]
Eiköhän tuo ole arvovalintakysymys. Pakkoko niitä lapsia on tehdä, jos ei ole varaa hoitaa itse kotona? Miksi valtion pitäisi maksaa sun kotona lomailu?
[/quote]
Miksi valtio haluaa maksaa mun kotona lomailun työttömänä? Olen pätevä opettaja. Miksei minulle osoiteta koulutustani vastaavaa työpaikkaa?
Tuttavapiirissäni on kolme muutakin työttömänä kotona yhteiskunnan kustannuksella lomailevaa opettajaa. Kaikki olisivat mieluiten työssä. Miksei meille anneta opettajanvirkoja, että pääsisimme töihin pois lomailemasta?
Eli kannustetaan äitejä joilla ei työpaikkaa odottamassa, menemään kortistoon (työttömyyskorvaus luksusta verrattuna kotihoidontukeen) ja koska työtön työnhakija ei voi hoitaa lapsiaan kotona, niin nämä lapset joutuvat päiväkotiin kun äiti etsii päivät töitä... Ja eihän työttömällä ole varaa maksaa päivähoitomaksuja, niin eikös siitä kerry moninkertainen kulu kunnalle?
Hoitopaikat maksaa huomattavasti enemmän, mikä lasku kuukausittain perheelle siitä tulee ja jos senkin maksaa kunta...
Onko järkee vai ei?
Ja aina tää sama kitinä, että työssäkäyvät maksavat ITSE lastensa hoidon. Laitetaan sitten samantien maksuun ne todelliset kustannukset eikä murto-osaa niistä. Ne äidit jotka ovat hoitaneet lapsensa kotona 3-vuotiaaksi, ovat säästäneet yhteiskunnan varoja. Samat naiset ovat tehneet töitä ja maksaneet veroja ennen ja jälkeen tilapäisen kotiäitikauden. Sinänsä on kaunis ajatus jakaa näitä kustannuksia naisten ja miesten välillä, mutta mikäli perheessä on suuret palkkatuloerot, niin utopiaksi jää. Ne äidit taas, jotka ovat työttömiä, ovat tulleet toimeen sillä 400 eurolla, kun tällä mallilla maksetaankin se 800 euroa kuussa työttömyyskorvausta. Mainittakoon vielä, että olen itse hoitanut omat lapseni aina kouluikään asti ja tämä kaikki on mahdollistettu miehen tuloilla. Alentunut työkyky syynä tähän. Nyt sitten työttömänä ja arvatkaapa löytyykö töitä....ei löydy ei! Marginaaliryhmästä on kysymys eikä tällä mitään säästöjä saada aikaiseksi, kuhan hankaloitetaan perheiden elämää entisestään.
[/quote]
Äkkiä ne parin vuoden sisällä katoaa nuo työttömyyskorvauksetkin. Ei riitä rahat kun ei ole tarpeeksi työssäkäyviä maksamassa niitä.