Ärsyttää kun anoppilasta on tullut työleiri
anoppi asuu yksin omakotitalossa 76v. Ikäisekseen erittäin hyvässä kunnossa, mutta tottakai ikä tuo jo omat rajoitteensa. Joka kerta kun käymme siellä, niin hänellä on tehtäviä meille. Leikkaatko nuo oksat tuosta omenesta, otatko jouluvalot esille ja laitat valmiiksi katajaan, laitatko verkon marjapuskaan, käännättekö pellon syksyllä lapiolla, haetko sitä sun tätä vintiltä. Siis nämä listat ovat loputtomia... Nurmikon leikkuun ostaa kotitalonmieheltä. Ei ole enää kiva käydä, kun aina menee koko kyläily johonkin kivaan pikku puhteeseen. On syitä miksi emme asu omakotitalossa =)
Kommentit (64)
Ei kukaa siksi tee lapsia. Mutta kyllä lasten kuuluu auttaa vanhempiaan. Ihmisetn kuuluu välittää toisistaan, ystävistään ja vanhemmistaan. Vaikka mikään sääntö tai laki ei sitä määrää, niin jo inhimmillisyys edellyttää sitä että vanhuksia autetaan. Varsinkin jos he ovat omat vanhemmat, jotka ovat itseä kasvattaneet vauvasta aikuiseksi! Ne jotka jättävät vanhempansa yksin vanhuuteen ovat aika säälittäviä. Tiedättekö kuinka paljon yksinäisiä vanhuksia on??
Minä ainakin innosta puhkuen tartun hommiin... on paljon mielekkäämpää tehdä jotain kun istua kolmatta tuntia juoden kahvia ja jutellen menneiden aikojen vääryyksistä (kuinka se siskon mies silloin sotavuosina vei isän kellon eikä koskaan palauttanut jne). Yritän aina keksiä jotain puuhattavaa noille vierailuille, että saa ajan kulumaan nopeammin, eikä visiitti kuitenkaan jäisi lyhyeksi.
No minusta on ainakin pikkuisen eri asia käydä vanhuksen puolesta kaupassa tai asioilla kuin hoitaa toisen kaikki pihatyöt, kun omakotiasuminen on selvästi käynyt liian vaativaksi. Ihan hölmöläisten hommaa se on.
Musta tää on ihan järkyttävää, että vanhemmat passaa lapsensa vimpan päälle ja vips joku pikkuhutsu poimii pojan eikä mitään apua tule, missä vastavuoroisuus vai luuletko miehesi vaihtaneen vaippansa itse ja keittäneen tuttipullotkin?
Ihme asenne sinulla. Minusta se on ihan luonnollista, että omia vanhempia (molempien!) autetaan, kun sille on tarvetta.
Mieheni kävi juuri maalaamassa äitini parvekkeen kaiteen, eikä valittanut yhtään. Päinvastoin, sai siitä iloisen mielen (sekä hyvää ruokaa).
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 15:29"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 15:18"]
Jaa, no kyllä oikeasti aika laiskoja etelälänveteliä olettekin, jos ette edes itse asu omakotitalossa ettekä silti jaksa pientä puuhastelua anopin luona käydessänne. Ymmärtäisin, jos kotona olisitte jo saaneet itsenne puhki vastaavista hommista, mutta ilmeisesti ette ole ollenkaan tottuneita fyysiseen työhön.
[/quote]
Kaikki meistä eivät halua tehdä muiden ihmisten pihatöitä, vaikka olisimmekin täysin kykeneviä siihen. Minulle yksi painava syy asua kerrostalossa on nimenomaan se, ettei pihatöitä ja pikku fiksailua tarvitse tehdä. -2
[/quote]
Ja mistäs marketista sinä ukkosi ostitkaan?
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 16:07"]
Ei kukaa siksi tee lapsia. Mutta kyllä lasten kuuluu auttaa vanhempiaan. Ihmisetn kuuluu välittää toisistaan, ystävistään ja vanhemmistaan. Vaikka mikään sääntö tai laki ei sitä määrää, niin jo inhimmillisyys edellyttää sitä että vanhuksia autetaan. Varsinkin jos he ovat omat vanhemmat, jotka ovat itseä kasvattaneet vauvasta aikuiseksi! Ne jotka jättävät vanhempansa yksin vanhuuteen ovat aika säälittäviä. Tiedättekö kuinka paljon yksinäisiä vanhuksia on??
[/quote]
no emme missään nimessä ole jättäneet yksin, yritämme vaan saada pihahommat jne delegoitua vaikka sille kotitalkkarille. Kyllä me kylässä käydään ja hän meillä jne
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 16:22"]
Musta tää on ihan järkyttävää, että vanhemmat passaa lapsensa vimpan päälle ja vips joku pikkuhutsu poimii pojan eikä mitään apua tule, missä vastavuoroisuus vai luuletko miehesi vaihtaneen vaippansa itse ja keittäneen tuttipullotkin?
[/quote]
mieheni on samaa mieltä kanssani, seuraa tarjoamme. Emme vaan halua työleirille anoppilaan.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 16:23"]
Ihme asenne sinulla. Minusta se on ihan luonnollista, että omia vanhempia (molempien!) autetaan, kun sille on tarvetta.
Mieheni kävi juuri maalaamassa äitini parvekkeen kaiteen, eikä valittanut yhtään. Päinvastoin, sai siitä iloisen mielen (sekä hyvää ruokaa).
[/quote]
niin, autamme todella paljon ja tämä lisääntyy koko ajan. Siksi yritämme päästä talonmiehen töistä eroon. Jos olisikin yhden parvekkeen kaiteen maalaus mutta kun viikottain on liuta tehtäviä. Enää ei voi mennä käymään norm vaatteissa, vaan pitää olla saappaat suunnilleen mukana jos pitää taas pelto kääntää tms
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 16:24"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 15:29"]
Jaa, no kyllä oikeasti aika laiskoja etelälänveteliä olettekin, jos ette edes itse asu omakotitalossa ettekä silti jaksa pientä puuhastelua anopin luona käydessänne. Ymmärtäisin, jos kotona olisitte jo saaneet itsenne puhki vastaavista hommista, mutta ilmeisesti ette ole ollenkaan tottuneita fyysiseen työhön.
[/quote]
Kaikki meistä eivät halua tehdä muiden ihmisten pihatöitä, vaikka olisimmekin täysin kykeneviä siihen. Minulle yksi painava syy asua kerrostalossa on nimenomaan se, ettei pihatöitä ja pikku fiksailua tarvitse tehdä. -2
[/quote]
Ja mistäs marketista sinä ukkosi ostitkaan?
[/quote]Mitä tarkoitat tällä kysymyksellä? -2
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 16:18"]
No minusta on ainakin pikkuisen eri asia käydä vanhuksen puolesta kaupassa tai asioilla kuin hoitaa toisen kaikki pihatyöt, kun omakotiasuminen on selvästi käynyt liian vaativaksi. Ihan hölmöläisten hommaa se on.
[/quote]
Minä olen ihan samaa mieltä. Jos ei enää jaksa hoitaa omakotitaloaan tai raski hankkia apua, niin sitten pitää itse älytä vaihtaa helpompaan asumismuotoon.
Ja miniäkö haluaisi vain istua kammarin sohvalla ja odottaa, että ruoka ja kahvit tuodaan sijalle?
Eikö miehesi voisi jutella äitinsä kanssa, mitkä töistä ovat oikeasti tarpeellisia ja mitkä vain töitä, "jotka on tähänkin asti tehty", mutta minkä tekeminen ei hyödytä ketään? He voisivat vaikka yhdessä listata töitä ja jotkut tuollaiset pellon kääntämiset voi unohtaa kokonaan. Pyytää jonkun naapurin traktorilla tasaamaan sen ja antaa kasvaa nurmeksi mielummin tai hankkia mummolle kasvilaatikot, missä on helpompi porkkanoitaan kasvattaa. Ja rehuja saa kaupastakin, ei niitä ole mikään pakko itse kasvattaa koko talven varalle.
Jos anoppi ei voi siivota tai tehdä muita kotijuttuja, voi soittaa jollekin kotiapua tekevälle yrittäjälle. Varsinkin yksin tekevät yrittäjät tekevät melkein mitä vaan siivouksen lisäksi, mm. avustusta ja asiointia, tekstiilihuoltoa, piha-ja puutarhatöitä jne. Vanhukset, sairaat ja heikkokuntoiset saavat nämä työt myös ilman alvia, mutta kotitalousvähennys tulee normaaliin tapaan. Myös joku Sivina tekee tällaista apua, mutta heillä on ison firman hinnatkin. Kannattaa siis miettiä anopin kanssa mitä haluaa nyt ja mikä on tarve myöhemmin, tuskin ainakaan avuntarve vähenee..
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 15:22"]
[/quote]
Molempien työ on fyysistä =) Ei kiinnosta vapaa-ajalla mökin lisäksi toisten tontteja hoitaa. ap
[/quote]
jaa, miehen työ on istumatyötä, aivoja rasittavaa, samaa häneltä kotona odotetaan (tekniikan päivitystä ym)... ja eihän fyysisestä kuormituksesta mene kuin selkä, aivojen kuormituksesta seuraa pahimmassa tapauksessa dementia... muistisairaus
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 15:08"]
anoppi asuu yksin omakotitalossa 76v. Ikäisekseen erittäin hyvässä kunnossa, mutta tottakai ikä tuo jo omat rajoitteensa. Joka kerta kun käymme siellä, niin hänellä on tehtäviä meille. Leikkaatko nuo oksat tuosta omenesta, otatko jouluvalot esille ja laitat valmiiksi katajaan, laitatko verkon marjapuskaan, käännättekö pellon syksyllä lapiolla, haetko sitä sun tätä vintiltä. Siis nämä listat ovat loputtomia... Nurmikon leikkuun ostaa kotitalonmieheltä. Ei ole enää kiva käydä, kun aina menee koko kyläily johonkin kivaan pikku puhteeseen. On syitä miksi emme asu omakotitalossa =)
[/quote]
Suurin osa noista luettelemistasi asioita on pikkujuttuja. Pellon kääntämisen voisi suosiolla jättää muille tai ulkoistaa.
Minun äitini on 85 ja kääntää vielä mökkimaansa itse, multaa perunat ja nostaa sadon, mutta siinä vaiheessa kun hän ei enää jaksa, on ihan selvää kaikille osapuolille, että sen jälkeen pelto jää kääntämättä - ellei sitten ykskaks innostuta pienviljelystä.
Mulla ainakin on tarpeeksi puuhaa kotona, en mene muualle töihin. Vierailut anopille tai vanhemmille kestävät tasan kahvikupillisen verran, kuten heilläkin meillä. Ellei pysty itse hoitamaan omakotitaloa, pitää ostaa apua tai muuttaa pois.
Ymmrrän ne jotka sanovat että toisia pitää auttaa. MUTTA
miksi esim. köyhn opiskelijan joka asuu vuokralla kerrostalossa 20 neliön yksiössä eikä rahaa ole kuin makarooniin, pitäisi kuluttaa rahansa bussiin, että pääsee raatamaan vanhempiensa luokse, jotka asuvat 130 neliön omakotitaloa ja lisäksi eivät suostu luopumaan perimästään kesämökistä, perimästään kt-asunnosta ym?
siis voinko ostaa vanhana kartanon ja velvoittaa, että mua pitää auttaa, ilmaiseksi?
ei minusta jotenkaan reilua, vaikka periaatteessa käsitän sen auttamisen.
Kyllä minusta on hyväksikäyttöä, jos tietää että ei pysty ylläpitää ja asua ja hoitaa ja vaivihkaa teetättää kyläilijöillä. Kyllähän näistä asioista pitäisi sopia rehellisesti.
aivan samoin kuin jos tietää että oma lapsi ei pärjää kotona, niin ei voi vaan olettaa etttä muut hoitavat koulun jälkeen. pitää olla rehellinen ja maksaa jollekin. Tai edes kysyä haluaako joku hoitaa ilmaiseksi. ei voi vain hoidattaa.
Jos ei ole rahaa maksaa lapsen hoidosta, voi jäädä kotiin ja hoitaaa itse.
Jos ei ole varaa maksaa ruohonleikkaamisesta tai ruoanlaitosta, pitää muuttaa kunnan avustamaan taloon.
Mun vanhemmat sai kestää mun nuoruudessa niin paljon ja ostella kaikkee että ihan mielelläni nykyään oon valmis tekemään kaikkeni auttaakseni heitä. Payback time. Ja ihan samalla tavalla oon valmis auttaa ukon vanhempia.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 15:19"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 15:13"]
Niin, eikö niitä lapsia tehty sen takia ettei tarvitse vanhana olla yksin ja lapset auttaa vanhaa äitiä? Siinä nyt kysytään sitä lähimmäisenrakkautta. Toki voitte kyörätä muorin väkipakolla vanhainkotiin tai palkata sille palvelijan tai jättää vaan yksinään heitteille jos ei huvita vanhusta auttaa. Pistä miehesi auttamaan äitiänsä, sinunhan ei tarvitse koska et ole sukua. Lakkaile vaan kynsiäsi rauhassa.
[/quote]
LAPSIA EI TEHDÄ SEN TAKIA
[/quote]
Tässähän oli nyt kysymys miniästä, joka ei halua auttaa anoppia. Anoppi ei ole tehnyt miniää. Ikävä miniä on tullut oman lapsen ikään kuin sivutuotteena. Tähän olisi kannattanut varautua olemalla tekemättä lapsia ollenkaan tai pitämällä huolen, että anoppi olisi taannoin päättänyt tehdä ja tehnyt pelkkiä heterotyttöjä. Olkaa te nykypäivän miniät valveutuneita tässä suhteessa ja satsatkaa tulevaisuuteenne lastentekovaiheessa.