Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää kun anoppilasta on tullut työleiri

Vierailija
29.08.2013 |

anoppi asuu yksin omakotitalossa 76v. Ikäisekseen erittäin hyvässä kunnossa, mutta tottakai ikä tuo jo omat rajoitteensa. Joka kerta kun käymme siellä, niin hänellä on tehtäviä meille. Leikkaatko nuo oksat tuosta omenesta, otatko jouluvalot esille ja laitat valmiiksi katajaan, laitatko verkon marjapuskaan, käännättekö pellon syksyllä lapiolla, haetko sitä sun tätä vintiltä. Siis nämä listat ovat loputtomia... Nurmikon leikkuun ostaa kotitalonmieheltä. Ei ole enää kiva käydä, kun aina menee koko kyläily johonkin kivaan pikku puhteeseen. On syitä miksi emme asu omakotitalossa =) 

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 17:27"]

Ymmrrän ne jotka sanovat että toisia pitää auttaa. MUTTA

miksi esim. köyhn opiskelijan joka asuu vuokralla kerrostalossa 20 neliön yksiössä eikä rahaa ole kuin makarooniin, pitäisi kuluttaa rahansa bussiin, että pääsee raatamaan vanhempiensa luokse, jotka asuvat 130 neliön omakotitaloa ja lisäksi eivät suostu luopumaan perimästään kesämökistä, perimästään kt-asunnosta ym? 

siis voinko ostaa vanhana kartanon ja velvoittaa, että mua pitää auttaa, ilmaiseksi?

ei minusta jotenkaan reilua, vaikka periaatteessa käsitän sen auttamisen.

[/quote]

entä jos ostan kunnostettavan kartanon, joka periaatteessa on niin huonossa kunnossa että sen remontoiminen maksaa ja kestää aikaa moninkertaisesti mitä uudenrakentaminen.

ja sitten kiukuttelen jos lapset eivät tule "auttelemaan"...

kyllähän auttelussa on oltava kohtuus.

Vierailija
42/64 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 16:22"]

Musta tää on ihan järkyttävää, että vanhemmat passaa lapsensa vimpan päälle ja vips joku pikkuhutsu poimii pojan eikä mitään apua tule, missä vastavuoroisuus vai luuletko miehesi vaihtaneen vaippansa itse ja keittäneen tuttipullotkin?

[/quote]

Luuletko että se mies itse itsensä siitti ja halusi tähän maailmaan??? Vanhemmilla on velvollisuuksia mutta ei se toisin päin päde!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 17:34"]

Musta tää on ihan järkyttävää, että vanhemmat passaa lapsensa vimpan päälle ja vips joku pikkuhutsu poimii pojan eikä mitään apua tule, missä vastavuoroisuus vai luuletko miehesi vaihtaneen vaippansa itse ja keittäneen tuttipullotkin?

[/quote]

Luuletko että se mies itse itsensä siitti ja halusi tähän maailmaan??? Vanhemmilla on velvollisuuksia mutta ei se toisin päin päde!

[/quote]

Lisään vielä että itse kyllä autan vanhempiani jos osaan ja isovanhempiani autan koska ovat jo iäkkäitä.  Nämä teen omasta halustani ja en todellakaan olisi velvollinen tekemään sitäkään mitä teen vaikka kuinka joku olisi mua pienenä paaponut ja hoitanut.

Vierailija
44/64 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu se on meillä, mutta ajattelen, että tämä on sitä elämää. Ei elämän tarvitse olla niin hedonistista. Voi myös uhrautua muiden hyväksi ja siitäkin voi lopulta tulla itselle hyvä mieli.

Vierailija
45/64 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksesi on ap hirveää luettavaa.

Kyllä me ainakin pyritään anoppia ja appea auttamaan siinä missä voimme siellä käydessämme. Pyydettiinpä soittamaan meidät sitten avuksi perunannostoonkin kun se aika on, vaikka matkaa on 300km.

Minusta vähintä mitä voimme tehdä on mahdollistaa vanhusten asuminen kotonaan mahdollisimman pitkälle.

Vierailija
46/64 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lakkasin käymästä mummoni luona kun se vittuilee koko ajan. Mikä siinä onkin, että kun ihminen kasvaa vanhaksi se saa haukkua läskiksi tai kertoa mun miehelleni miten hankala vaimo (minä ) sillä on, ja kaikki pitäisi sivuuttaa vaan siksi että se on saatanan vanha. Onpa kiva siinä mummon kotiaskareita tehdä kun mummo istuu tuolissa vieressä ja arvostelee mun persettä ja vaatetusta negatiivisesti. Se on nöyryyttävää, tehdä sen kotityöt ja kuunnella vittuilua. Nyt se soittaa sitten ja mankuu, syyllistää kun ei kukaan käy mutta sitten kun menee, valittaa kun ei käydä koskaan ja sitten alkaa se pään aukominen. Mulla ei ole mitään velvollisuutta hoitaa mun mummoa, koska mummo ei pätkääkään arvosta sitä työtä mitä teen. Vaari kun kuoli niin mummolta hävisi se syntipukki sen pahaan oloon ja nyt se purkaa sen paskan meihin lapsenlapsiin. Sillä käy siis siellä kotiapulainen neljästi päivässä ja sille tulee sinne safkat, mutta on niin paljon siistimpää vaan vittuilla lapsenlapsille kun niille palkoillisille ei kehtaa, saattaisivat vielä suuttua. Ai niin, kerran olen puolustautunut mummoa vastaan ja kiistänyt sen että olen ruma, niin suuttui ja huusi sitten oikein että olen tyhmäkin vielä ja ruma. Ja joo, sillä ei ole mitään sairautta eikä dementiaa tms. vaan mummo on vaan ihan helvetin ilkeä. Sanoin omalle lapselleni että jos minusta tulee samanlainen, lakkaa käymästä. Siinähän sitten jupisen.

Vierailija
47/64 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mäkin ihan mielelläni autoin mummoa aikanaan kun asui vielä itsenäisesti vaikka ripustamalla jouluverhot tai ne valot tai vaihtamalla lampun tai käymällä tullessani kaupassa, välillä vähän myös pientä siivoilua ja tiskausta. Siinä vaiheessa kun kunto ei riittänyt oikein mihinkään kotitöihin, tilattiin kyllä siivous ihan siivousfirmalta säännöllisesti. Näin jäi niiltä pieniltä askareilta hyvin aikaa istua kahvipöytään ja vaihtaa kuulumisetkin. Siinä vaiheessa kun mummon luona olisi pitänyt käydä auttelemassa joka päivä (asuimme kaikki muilla paikkakunnilla) ja parhaina useita kertoja ja se itsenäinen asuminen oli käytännössä sitä, että hän makaa siellä yksin sängyssä ja melkein kaiken mitä kotona on tehtävää tekevät muut, hän muutti palvelutaloon.

Mut sitä en ymmärrä, mitä varten ihmisen, jonka kunto ei riitä sen enempää perunamaan kääntämiseen, perunan istuttamiseen kuin nostoonkaan, täytyy se perunamaa saada? Kyllä niillä, jotka sen oikeasti joutuvat hoitamaan, pitäisi olla päätäntävalta homman mielekkyydestä. Meilläkin saatiin sitten vihdoin muorille menemään perille, että jätetään ne perunat istuttamatta ja tyydytään semmoisiin kasveihin, jotka hän saa ihan itse hoidettua. Mielenvirkistyksen saa niistäkin ja ruokaa voi ostaa sitten kaupasta. Tokihan sitä saa asua omakotitalossa vaikka hautaan asti, rappusetkin voi kulkea vaikka konttaamalla jos ei pystyssä pysy, mutta täytyy jotenkin mitoittaa se oma vaatimustaso sen suhteen missä kunnossa paikat ja puutarha on pidettävä siihen, mitä itse kykenee tekemään. Se, että toiset auttavat pärjäämisen kannalta välttämättömissä asioissa, kuten vaikka asioinnissa, on eri asia kuin se, että toiset ylläpitää vanhuksen puolesta jotain kulissia, jossa kaikkien paikkojen täytyy olla yhtä tiptop kuin talossa asuisi ihan päätoimisesti työ- ja toimintakykyinen ihminen. Joistain jutuista on vaan vanhennuttua luovuttava. Jos ei itse jaksa eikä kestä kuitenkaan sitä että asiat jää tekemättä, on joko ostettava sitä apua tai sitten muutettava semmoiseen ympäristöön jonka ylläpitämiseen ne omat voimat riittää.

Vierailija
48/64 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 15:24"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 15:22"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 15:19"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 15:13"]

Niin, eikö niitä lapsia tehty sen takia ettei tarvitse vanhana olla yksin ja lapset auttaa vanhaa äitiä? Siinä nyt kysytään sitä lähimmäisenrakkautta. Toki voitte kyörätä muorin väkipakolla vanhainkotiin tai palkata sille palvelijan tai jättää vaan yksinään heitteille jos ei huvita vanhusta auttaa. Pistä miehesi auttamaan äitiänsä, sinunhan ei tarvitse koska et ole sukua. Lakkaile vaan kynsiäsi rauhassa.

[/quote]

LAPSIA EI TEHDÄ SEN TAKIA

[/quote]

Eikö? Sitähän vapaaehtoisesti lapsettomalle aina toitotetaan että kuka sua sitten auttaa kun olet vanha ja sitten olet ihan yksin. Eikö ne lapset sitä auttamista varten olekaan?

[/quote]

Niin toitotetaan ja eikös se ole aivan sairas ajatus? Järkyttävän itsekäs ajatus tehdä lapsia siksi, että saisi vanhuudenturvaa.

[/quote]

Ja ajattele, ennen se oli ihan normaalia. Ja nyt ihan sairasta.

Vierailija
49/64 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 17:31"]

Mun vanhemmat sai kestää mun nuoruudessa niin paljon ja ostella kaikkee että ihan mielelläni nykyään oon valmis tekemään kaikkeni auttaakseni heitä. Payback time. Ja ihan samalla tavalla oon valmis auttaa ukon vanhempia.

[/quote]

Ihana, kun sinunlaisia on olemassa !

Vierailija
50/64 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 15:15"]

Juuri tuosta syystä veli käy äidillä ilman puolisoa ja lapsia. Siellä kun aikanaan käly halusi olla perheenjäsen (lue: käydä jääkaapilla omia aikojaan, järjestää pihassa pieniä juhlia, viettää kavereineen saunailtoja rantasaunalla jne.). Kun isä kuoli ja äiti ikääntyi, alkoi pienten palvelusten pyytäminen, mutta nyt käly ei enää halunnutkaan olla perheenjäsen vaan katsoi, että ei tule työleirille. Harmittelee usein sitä, miten kiva oli puutarhajuhlia järjestää, kun piha oli kunnossa.

[/quote]

Jutusta ei nyt käynyt ollenkaan ilmi se, halusiko se käly sitten oikeasti osallistua talon töihin, vai vaan kuoria kermat päältä? Kuulosti aika lailla jälkimmäiseltä.

EIkä kenelläkään kyllä ole velvollisuutta antaa itselleen tuntemattoman ihmisen tulla omaan kotiinsa järjestelemään juhlia. Eikä ole kohteliasta käydä muussa kuin omassa kodissa itsekseen jääkaapilla, ellei siihen olla erikseen kehotettu.

Sen sijaan on julmaa ja typerää alkaa kostaa vanhalle ihmiselle sitä, että tämä ei luovuttanut omaa kotiaan toisen bilekäyttöön.

Mummo tuskin kovin kaipaa kälyään. Eiköhän se riitä kun oma lapsi vierailee. Itselleni ainakin riittäisi, jos käly olisi noin röyhkeä idiootti.

Vierailija
51/64 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kohta täällä itketään että anoppi ei pitänyt "perinnöstä" huolta ja käytti kaikki rahansa "turhuuksiin".

Vierailija
52/64 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exän äiti aina toitotti, kuinka hääään on hoitanut omat ja appivanhempansa, ettei ole tarvinnut muuttaa vanhainkotiin, kuinka häääään on venyttänyt päiviä ja raatanut työssä ja vanhuksilla, että saavat asua kotonaan, kuinka hääääään on niin uhrautunut. Vissiin kaavaili minulle sitä osaa. Valitettavasti poikansa vetäisi maton haaveiden alta, kun erosi minusta. Tästä kohtaa olen aika helpottunut. Suoraan sanoen.

Vierailija
53/64 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa junttia ja joltain kivikaudelta olevaa miettiä että äherränpä pari kakaraa, niin on sitten ilmaista työvoimaa hoitamaan talon työt kun en itse enää viitsi.

Vierailija
54/64 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis toivottavasti tämä toimii niin että jos miniältä odotetaan työtä ja apua niin samalla tavoin odotetaan vävyltä naisen vanhempien luona. Minulla ei ole kokemusta tuollaisesta koska isovanhemmat ovat jo kuolleet ja molempien vanhemmat ovat vielä ihan työkykyisiä, mutta olen huomannut että minun odotetaan laittelevan tiskejä koneeseen sun muuta vastaavaa miehen vanhempien luona, mutta miehen ei tarvitse. Minun vanhempieni luona mies taas on enemmänkin vieras eli siellä ei odoteta että hän menisi tiskaamaan tai jotain. En tiedä onko kyse sukupolvien kuilusta mutta itse en siihen halua lähteä. Poikaa passataan kotonaan ja minä siellä enemmän vieras olen joten en halua osallistua kotitöihin vain siksi että olen nainen. Sukujuhlissakin koko suvun naiset aina yhdessa tiskaavat ja siivoavat kaiken, mikä sinänsä on viehättävää mutta kun ne miehet eivät tee mitään... Kotona minun kanssani mies tekee erinomaisesti kotitöitä kyllä. Mielestäni miniä voi olla ihan hyvissä väleissä anopin kanssa vaikka ei suostuisikaan kaikkeen. Olen päättänyt että minäkin voin olla edes jossakin paikassa vieras eikä tarvitse tehdä kotitöitä. Jos olen törkeä vieras anopin mielestä niin sitten olen. Voi voi.

Vierailija
55/64 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet voisi laittaa järjestämään sukujuhlat ja tiskaamaan niissä ja kaatamaan kahvit.

Vierailija
56/64 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekeskeinen sukupolvi. Minä, minä ja minä ja muita en taatusti auta. Ennen vanhaan tehtiin talkoita nyt ei kukaan auta edes pyydettäessä pikemminkin nauraa vahingoniloisena päälle että siitäs saa kuten ap.

Vierailija
57/64 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja osa täällä itkee kun mummo ja papat ei hoida lapsenlapsiaan. Miksi hoitaisi jos vastavuoroisesti saa vain "en mää viitti" paskaa niskaan kun vähänkin apua pyytää.

Kannattaa myös miettiä millaisen kuvan antaa omille lapsilleen toisten auttamisesta. Eipä tarvitse sitten vanhana ihmetellä kun ei itsekkäitä lapsia ja lapsenlapsia näy mailla halmeilla.

Vierailija
58/64 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:lla on asennevamma, joka hoituu ihan omaa asennetta muuttamalla. Älä ärsyynny vaan ajattele että auttaminen on iloinen asia, jossa on kaksi voittajaa. Sinulla kasvaa mm, kunto, kuluu aika ja toinen osapuoli saa avun. Eikä tarvitse kyyhöttää kerrostalossa sohvalla.

Vierailija
59/64 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama aikoinaan mun anoppilassa. Sinne on matkaa 850km ja käymme vain kerran vuodessa ja viivymme pari päivää. Heillä ei ole autoa ja meille oli varattu hommia: nyt pitäisi kuskata heidät sienimetsään (ja tietysti tulla mukaan poimimaan sieniä) tai pitäisi viedä sinne ja tänne, käydä ostamassa kaukana olevasta rautakaupasta jotain jne.

Olisin ymmärtänyt tämän, jos asuisimme lähempänä ja kävisimme useammin. Matka on pitkä ja raskas ja matkustimme tapaamaan heitä ja seurustelemaan, emme kuskaamaan heitä ympäriinsä. Eivätkä ole mitään köyhiä, joten voisivat käyttää taksia.

Sitten emme käyneetkään moneen vuoteen ja siitäkin alkoi kitinä.

Kuten joku jo totesikin, vanhemmilla on velvollisuuksia lapsia kohtaan, muttei toisin päin. Vanhemmat ovat syyllisiä lasten olemassaoloon, joten ovat velvollisia huolehtimaan.

Ja lapsettomille ei sanota, että sitten vanhana kukaan ei ole auttamassa vaan sanotaan, että sitten vanhana kukaan ei käy KATSOMASSA. Siinä on ero. Katsomassa voi käydä ja jutella, mahdollisesti lukea ja ehkä syöttääkin mutta ei kääntää peltoa, poimia marjoja, siivota jne.

Muutaman vuoden tauko käynneissä teki hyvää. Seuraavalla kerralla ei tarvinnut enää kuskailla :-)

Vierailija
60/64 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 16:26"]

[/quote]

mieheni on samaa mieltä kanssani, seuraa tarjoamme. Emme vaan halua työleirille anoppilaan. 

[/quote]

Eikös sen saa lukea netissäkin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan