Miten otetaan koronatesti paniikissa olevalta isommalta lapselta?
Kyse on meidän jo 12 vuotiaasta tytöstä, jota on pienenä niin ronkittu lääkäreissä, että on jäänyt ihan hirveä kammo. Verikoettakkn pelkää niin paljon, että saa paniikkikohtauksen ja on pyörtynytkin kun alkaa hyperventiloimaan, vaatii myös kaksi pitämään kiinni. Ei auta vaikka on juteltu ja varmasti tietää mitä tapahtuu ja senkin ettei se niin kamalaa ole. Ihan kaikki muutkin lääkärikäynnit aiheuttaa hirveän hädän.nyt pitäisi mennä koronatestiin. Millä ihmeellä minä sen sinne ensinnäkin raahaan väkisin, saati pidän kiinni jossakin luukulla. Ehkä vaan pidän kotona niin kauan kun yhtään nenä vuotaa, muita oireita kun ei ole kun nuha. Vai vaaditaanko siitä joku todiste että testi on käyty jos palaa kouluun kun nuha on ohi?
Kommentit (50)
Vesurilla kallo halki, niin kyllä lähtee...!
Hanki lapselle psykiatrista apua! Noin paha hoitokauhu.
Jos on noin paha tilanne, ei se näytteenotto onnistu. Selvitä koronaneuvonnasta, muten toimitte. Vaihtoehtoina näkisin joko sairastaminen eristyksissä oireettomaksi + 2 pv tai testi rauhoittavilla lääkittynä. Jälkimmäiseen tuskin kiireisessä koronatestauksessa on mahdollisuutta.
Mulla ei olisi voimia edes 5v kiinni pitämiseen.
Pelkääkö tyttö kipua? Sen mä pystyn ymmärtämään kun itselläni on hammaslääkäri kammo. Se kehittyi kun joskus pelkäsin puudutus piikkiä enemmän kuin poraamista. Kauheinta on kun toimenpide tuottaa kipua ja pitäisi vain kestää eikä voi mitään. Jos kyse on kivun pelosta tuon ikäisen saisi varmaan ymmärtämään ettei näytteen otto satu vaikka varmasti tuntuukin inhottavalta.
Vierailija kirjoitti:
Pelkääkö tyttö kipua? Sen mä pystyn ymmärtämään kun itselläni on hammaslääkäri kammo. Se kehittyi kun joskus pelkäsin puudutus piikkiä enemmän kuin poraamista. Kauheinta on kun toimenpide tuottaa kipua ja pitäisi vain kestää eikä voi mitään. Jos kyse on kivun pelosta tuon ikäisen saisi varmaan ymmärtämään ettei näytteen otto satu vaikka varmasti tuntuukin inhottavalta.
Ehh, kyllä se näytteenotto joitakin myös sattuu. Paljon kiinni testaajasta ja testaajan tekniikasta, sekä siitäkin, kykeneekö pelkotilassa olemaan täysin paikallaan useamman kymmen sekuntia, liikahtamattakaan.
Ei satu kaikkia joo, eikä kaikki yökkää kurkusta suun kautta otettavassa näytteessä. Osaa koronatesti sattuu ja ei tule yökkäystä nielunäytteestä. Ihmiset on niin vaan erilaisia. Turha valehdella lapselle, ettei varmasti satu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehh, kyllä se näytteenotto joitakin myös sattuu. Paljon kiinni testaajasta ja testaajan tekniikasta, sekä siitäkin, kykeneekö pelkotilassa olemaan täysin paikallaan useamman kymmen sekuntia, liikahtamattakaan.
Ei satu kaikkia joo, eikä kaikki yökkää kurkusta suun kautta otettavassa näytteessä. Osaa koronatesti sattuu ja ei tule yökkäystä nielunäytteestä. Ihmiset on niin vaan erilaisia. Turha valehdella lapselle, ettei varmasti satu.
Voi varmaan sattua ja miten kuun tuntee on henkilökohtaista. Uskon ettei sen vanupuikon hankaus limakalvolla nyt kuitenkaan yllä kovin korkealle kenenkään kipukynnyksen asteikolla.
Vierailija kirjoitti:
Sanot vaan, että pakko sietää.
Munkin lapsella on esim verikoekammo. Hänellä joudutaan usein pistämään monta kertaa, kun on huonot suonet. (Eli syvällä, vaikka normaalipainoinen)
Sanon vain, että nyt on pakko mennä. Olen määrätietoinen. En mene siihen pelkäämisen mukaan.
Verikokee ottikin voi tehdä kipeää sanon aikuisena. Pari kertaa kohdalle on sattunut ottaja joka pisti useamman kerran ja käänteli neulaa. Sain mahtavan mustelman.
Jokainen nuha ja pikku flunssa on nyt sitten melko varmasti koronaa vai ja lapset raahataan väkisin testeihin?
Minkähänlainen paniikki syntyy siinä vaiheessa jos maailmalla alkaa levitä joku oikeasti todella tappava tauti? Korona ei ole mitään sen rinnalla jos paiserutto esim. Tekee paluun ja pyyhkäisee monttuun pari miljardia ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
12 vuotiaan pitää jo oppia sietämään verikokeet sun muut. Noin iso osaa jo rationalisoida asioita ja ymmärtää, että fobioista pääsee sillä että kohtaa pelkonsa.
Mä pääsin mun pelosta vasta reilusti yli 20-vuotiaana. Sitä ennen jouduin aikusenakin ottaa miehen mukaan pitään mua aloillaan ja itkin hysteerisesti kuin pieni lapsi. :D
Olin lapsena jonkin aikaa sairaalassa ja joku osaamaton hoitaja rei'itti mun käden ihan täyteen kun ei saanut suonta esiin. Siitä tuli fobia.
Nykyään verikoe vaan ällöttää. Oon aina vaatinut kokeneen pistäjän.
En pakota omia isompia lapsia. Opiskelevat sitten kotona sen 2 vkoa, jos vaaditaan. 12-vuotiaan piteleminen väkisin ja tikun työntäminen ruumiinonteloon on jo sen luokan väkivaltaa, ettei minun lapsilleni tehdä niin. Kun ei se ole edes pakollista voinnin ollessa ok. Pieni nuha ja yskä ei ole henkeä uhkaava tilanne, se on ainoa jossa voi pakkohoitaa. Voisimmehan nytkin testata aikuisia väkisin, mutta jostain syystä heillä on ihmisoikeudet.
Jos 10v pelkää sormenpääpistosta noin pahasti niin tilanne on huono.
Mä en veisi. Kotona kunnes terve ja sillä selvä.
Meidän 7v lapsella nenästä otettuna ei sattunut yhtään. Muutama aivastus tuli perään ja sillä selvä.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla kotona, ei tarvitse ottaa väkisin testiä.
Muistakaa, että siinä tapauksessa kotona täytyy olla se 14 vrk. Ei riitä, että räkä ei enää valu!
Mikäli koulu hyväksyy sen, että testeihin ei mennä ja sen takia "lusmutaan" kotona karanteenissa niin on kyllä kumma juttu!
Meillä ei kouluun saa mennä, jos ei ole käynyt testissä ja saanut negatiivistä tulosta.
Vierailija kirjoitti:
Mä en veisi. Kotona kunnes terve ja sillä selvä.
Meillä ei hyväksytä tuollaista. Tyttärellä oli viime pe pieni nuha ja jäi kotiin kun oli tullut koulusta tiukka viesti, että pieninkin flunssaoire "pakottaa" jäämään kotiin!
Maanantaina oli siis täysin kunnossa niin oli saanut saarnaan siitä, että testeissä olisi pitänyt käydä ennen kouluun tuloa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla kotona, ei tarvitse ottaa väkisin testiä.
Muistakaa, että siinä tapauksessa kotona täytyy olla se 14 vrk. Ei riitä, että räkä ei enää valu!
Mikäli koulu hyväksyy sen, että testeihin ei mennä ja sen takia "lusmutaan" kotona karanteenissa niin on kyllä kumma juttu!
Meillä ei kouluun saa mennä, jos ei ole käynyt testissä ja saanut negatiivistä tulosta.
Onneksi tähän tuli tänään tuoraan THL:n kanta, kouluilla ja hoitopaikoilla ei ole oikeutta pyytää testituloksia saati kysellä sen enempää terveydentilasta.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvi viedä testiin, odota että lapsi paranee.
Tämä. Jos ei sairaalan vaativia oireita niin testiäkään ei tarvita. Pidä kotona.
Pelko näytteenotossa ei ole välttämättä hallittavissa. Itselleni tuli trauma yli 20 vuotta sitten pieleen menneessä poskiontelonhuuhtelussa ja nenään kohdistuvat toimenpiteet on sen jälkeen olleet ihan mahdottomia. Vaikka tiedän, että pitää rauhassa olla ja vaikka kuinka tsemppaan, joudun ihan paniikkiin.
Nenänielunäyte on ilman rauhotteita ja kiinni pitämistä onnistunut kerran, kun olin liian sairas mennäkseni karkuun ja hoitaja oli äärimmäisen taitava.
Sen jolla ei vastaavaa kammoa ole, on turha sanoa että pitää oppia sietämään.
Edellinen verikokeen ottaja pisti hermoon ja pyörryin, pari kertaa aiemminkin on osunut neula vähän huonosti, mutta mitään kammoa en kehittänyt. Lapsetkin on saatu ilman kivunlievityksiä, joten mistään kipukammosta ei ole kyse.
En suostu kuitenkaan menemään testiin, ennen kun on ihan pakko. Toivottavasti ei tarvitse lapsiakaan viedä.
Vierailija kirjoitti:
Pelko näytteenotossa ei ole välttämättä hallittavissa. Itselleni tuli trauma yli 20 vuotta sitten pieleen menneessä poskiontelonhuuhtelussa ja nenään kohdistuvat toimenpiteet on sen jälkeen olleet ihan mahdottomia. Vaikka tiedän, että pitää rauhassa olla ja vaikka kuinka tsemppaan, joudun ihan paniikkiin.
Nenänielunäyte on ilman rauhotteita ja kiinni pitämistä onnistunut kerran, kun olin liian sairas mennäkseni karkuun ja hoitaja oli äärimmäisen taitava.
Sen jolla ei vastaavaa kammoa ole, on turha sanoa että pitää oppia sietämään.Edellinen verikokeen ottaja pisti hermoon ja pyörryin, pari kertaa aiemminkin on osunut neula vähän huonosti, mutta mitään kammoa en kehittänyt. Lapsetkin on saatu ilman kivunlievityksiä, joten mistään kipukammosta ei ole kyse.
En suostu kuitenkaan menemään testiin, ennen kun on ihan pakko. Toivottavasti ei tarvitse lapsiakaan viedä.
Pystytkö laittamaan itse topsipuikon nenään? Kävin ko. testissä ja siinä ei tosiaan mitään muuta tapahtunut kuin sekunnin pyörätys nenässä. Ei erityisen syvälle, eikä sattunut.
Fobioita ei paljon rationalisoida. Empatia hukassa täällä aika monelta.