Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko pirttipöytä ihan nolo nykyään?

Vierailija
29.08.2013 |

Meillä on noin 30 vuotta vanha pirttipöytä penkkeineen käytössä (on siis lapsuudenkotini peruja). Eräs kaverini kävi meillä ekaa kertaa ja ihan oikeasti, hän nauroi ja haukkui koko systeemin niin tyylittömäksi.

Okei, minä en toisaalta välitä nykytrendeistä sen kummempia, kunhan omaa silmää miellyttää mutta kyllä silti ärsyynnyin. 

Niin ja jos sillä jotain merkitystä on niin asutaan kerrostalossa jossa keittiö on aika lailla samassa kunnossa kuin 90-luvun puolessavälissä. Vain lattia on uusittu ja seinät maalattu.

Pirttikalusto itse on ihan hiottu ja lakattu, ei sen kummempaa.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On nolo.

Vierailija
2/28 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole nolo!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole nolo! käytännöllinen kyllä :)

Vierailija
4/28 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olisi nolo?

Itse en tykkää istua sen penkillä, kun tarviin selkänojan.

Jos selkänojattomuus ja penkkien liikkumattomuus (pitkä ja kaikki istuu samassa kohden) ei haittaa, anna arvostelujen olla ihan omassa rauhassaan.

Vierailija
5/28 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole nolo, mutta vähän retrohtava ehkä :D Älä välitä, anna muiden nauraa! Jokaisella ihmisellä on omanlaiset mielipiteet, ei kaikki voi muutenkaan tykätä samoista asioista. Ja pääasia varmaan että on jonkunlainen pöytäsysteemi, niitäkään kun ei tunnu kaikilla olevan..

Vierailija
6/28 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaanko niin, että hyvä sisustaja saa siitäkin ihan kauniin. Mäntyinen versio on aika karu, mutta maalattuna siitä voi saada todella mukavan, persoonallisen osan sisustusta.

Vierailija
7/28 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kiiltolakattu mäntyinen pirttikalusto keittiössä, ja se sopii sinne täydellisesti! Sen seurana on sopiva sekoitus uutta suomalaista ja skandinaavista designia, mummolatavaroita, peltipurkkeja ja muuta hauskaa. Älä vaan maalaa sitä, ainakaan valkoiseksi! :O

Vierailija
8/28 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taas

Omallani tavallani olen aina ollut vähän ylpeä tuosta kalustosta. Ehkä iän vuoksi. No ei se antiikkia ole mutta osa omaa lapsuuttani (tuon pöydän ääressä olen viettänyt mm. 1v. synttärit). Ja ei, en ole koskaan mainostanut sen ikää. Vastannut kyllä jos on kysytty mistä se on ostettu jne. No en tiedä, mistä on mahdettu ostaa, tiedän vain iän.

Mutta olihan se vähän yllätys kun yhtäkkiä aletaan vain nauraa. Siis ilman että mitään ollaan edes sanottu.

Pöytä on joskus ollut valkoinen (joskus silloin lapsuudessa) mutta itse tykkään tuosta männyn väristä. Sen takia se on sellaisena pysynytkin (miestä ei kiinnosta yhtään, vaikka olisi kirkuvan pinkki :D). Välillä ollaan vain hiottu ja lakattu uusiksi.

Vierailija
9/28 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin! Pääasia on että itse tykkäät :) ja VARSINKIN kun on vielä tunnearvoa!

Vierailija
10/28 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasi jatkaa

Jos mun joku kaveri nauraisi päin naamaa meidän pirttikalustolle, saisin hänet noloksi samalla sekunnilla. Pirttikalusto on nimittäin isäni tekemä, suunnilleen myös 30 vuotta vanha. Tai jos ei ymmärtäisi hävetä haukuttuaan jonkun tekemää laadukasta käsityötä, minä kyllä ymmärrän vaikka sitten ohjata ulos. Jonkun näköisiä käytöstapoja pitäisi ihmisillä olla!

Ja maalaamisella meinasin lähinnä sitä ihmetrendiä, mikä tällä hetkellä on valloillaan, että oli mikä tahansa antiikkiesine kyseessä, se pitää maalata valkoiseksi, kun se olisi muuten niin nolo. En pysty sitä käsittämään, mutta makunsa on jokaisella. Harmittaa vaan siinä vaiheessa, kun muotiin tuleekin taas vaikka koivun väriset kalusteet...

Vierailija
11/28 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 01:36"]

Kasi jatkaa

Jos mun joku kaveri nauraisi päin naamaa meidän pirttikalustolle, saisin hänet noloksi samalla sekunnilla. Pirttikalusto on nimittäin isäni tekemä, suunnilleen myös 30 vuotta vanha. Tai jos ei ymmärtäisi hävetä haukuttuaan jonkun tekemää laadukasta käsityötä, minä kyllä ymmärrän vaikka sitten ohjata ulos. Jonkun näköisiä käytöstapoja pitäisi ihmisillä olla!

Ja maalaamisella meinasin lähinnä sitä ihmetrendiä, mikä tällä hetkellä on valloillaan, että oli mikä tahansa antiikkiesine kyseessä, se pitää maalata valkoiseksi, kun se olisi muuten niin nolo. En pysty sitä käsittämään, mutta makunsa on jokaisella. Harmittaa vaan siinä vaiheessa, kun muotiin tuleekin taas vaikka koivun väriset kalusteet...

[/quote]

Ap taas

Minä nyt muutenkin vierastan tuota nauramista (pilkkaamista) huonekaluista. Käytöstavat jossakin hukassa?

Oman isäni käsialaa kalusto ei ole mutta olettaisin, että tuotakaan ei ole tehty millään massatuotannolla. Laadukas se on, koska on kestänyt 30 vuotta käyttöä (missään vaiheessa kalusto ei ole ollut esim. varastossa). Eikä ole tarvinnut kuin hioa 

Vierailija
12/28 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain lahjaksi omaan kotiini pirtinpöydän. Mitään muuta vikaa siinä ei ole kuin että vihaan sitä monen isuttavaa penkkisysteemiä. Jos jossain kyläpaikassa oli pirtinpöytä, halusin aina istumaan siihen päätyyn yksittäiselle jakkaralle. Harvemmin kun kaikki penkillä istujat olivat tismalleen saman mittaisia pituudeltaan ja paksuudeltaan. Ja jos piti keskeltä nousta, joutui kaikki muutkin nousemaan. 

Täytyy myöntää, ikinä ei ole mennyt jakeluun minulla mikä idea siinä yhtenäisessä penkissä ruokapöydän ääressä on. Ulkonäöllisesti ihan sama onko pirtinpöytää, pyöreää muovista vai vaneria parin metalliputken päällä.

Vierailija
13/28 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin meinaatko että minulla on käytöstavat hukassa, kun "haukun" valkoiseksi maalatut jutut? Ainut asia mikä minua siinä rassaa, on että sillä pilataan oikeasti arvokkaita kalusteita, 1800-luvun antiikkia jopa olen nähnyt valkoiseksi sudittavan. Ja vain siksi kun nyt on semmoinen trendi, ihan niinkuin se mänty oli joskus 80-luvulla.

Tuosta käytännöllisyydestä. No joo, myönnetään että saattaa mennä meillä vaihtoon kun lapset kasvaa, nyt meillä istuu siinä vain kolme henkeä, joten etäisyyserot ei haittaa. Vieraitakaan ei siinä montaa istu kerrallaan, isommat joukot istuu sitten olkkarin "juhla"ruokapöydässä, jossa on omat tuolit jokaiselle ;)

Mutta en toki heitä pois, vaikka vaihtoon menisikin, kyllä tavarat aina paikkansa löytää :)

8

Vierailija
14/28 |
25.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

venelakalla?

Vierailija
15/28 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihan liity aiheeseen, mutta tietääkö kukaan, millä maalata pirttipöytä penkkeineen niin, että kalusto kestäisi olla ukona terassilla?

Saamani kalusto ei ole antiikkia, vaan suoraan ysäriltä, lakattu, männynvärinen ja todella tukevaa tekoa näkemiini rimpuloihin verrattuna. Minulla on ajatus, miten sovitan pöydän ja penkit mordernin omakotitalomme terassille, mutta kannattaako nähdä vaiva, jos maalattu pinta ei kestäkään? Terassi on katettu.

Sanottakoon vielä, että sisustamisesta tiedän paljon, mutta kädentaidot ovat heikommin hallussa:)

Vierailija
16/28 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopii maalaistaloon ja kesämökille, mutta en kyllä ottaisi sitä uuteen enkä vähän vanhempaankaan kerrostaloasuntoon. Vanhan omakotitalon tilavaan keittiöön se ehkä sopii, mutta 2000-luvun talossa se on kuin hajuvesi lihapullassa. Jotain voi pelastaa, jos penkit vaihtaa tavallisiin ruokapöydän tuoleihin.

Vierailija
17/28 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 11:17"]

Nolo oli työkaveri joka nauroi. 

Mutta hei, onhan ne rumia. Itse en kotiini sellaista huolisi vaikka kuinka olisi isäni tekemä tai syntymäpäiviä olisi pöydän ääressä vietetty aina ja ikuisesti.

Mutta en myös asu teillä.

[/quote]

Samaa mieltä. Pirttikalustus sopii jonnekin pirttiin. Mutta nauraminen on noloa.

Vaikka ajattelisin mitä kenenkin sisustustyylistä, pidän pääni kiinni ja mölyt mahassani.

Vierailija
18/28 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli miten oli, kaverisi oli aika tökerö, alkeelliset käytöstavat puuttuu.

Vierailija
19/28 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen voi hioa ja petsata/maalata minkä väriseksi vain.

Meillä on iso ja moderni versio pirttikalustosta, sen ympärille mahtuu 10 henkeä.

Vierailija
20/28 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole nolo yhtään, päinvastoin. Voi kun mullakin olisi se mummolan vanha pirttikaulusto, olisinpa älynnyt sen säilyttää! Olen hieman kade sinulle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi