Palkaton vapaa lapsen sairaalakäyntiä varten - pomo sanoi ettei ole varma, voiko myöntää?
Käynti siis yliopistosairaalassa ja erikseen pyydetty molemmat vanhemmat mukaan (lääkityksen aloitus, harvinaissairaus). Voiko tosiaan esimies evätä vapaan?
Kommentit (53)
Tulipahan mieleen, että jos esimies on noin nuiva tässä tilanteessa, niin mitenhän meinaa suhtautua jatkossa, kun pitäaikaissairaan lapsen vanhemmille tulee varmasti kontrollikäyntejä ja muita lääkärikäyntejä ihan sovitusti (ei äkillisesti).
Vierailija kirjoitti:
Mulla vähän vastaava tapaus. Minä vaan kylmästi ilmoitin pitäväni silloin vapaapäivän.
Ei pomo pyristellyt vastaan, tiesi, että haen viikon saikun, jos kieltää.
Haet? Mistä niitä saikkuja niin vaan haetaan? Joku tuttu lääkärikö. Ainakin meillä työterveydessä mitataan kuume ym jos flunssassa, burnout ym vaatii keskusteluja psykologilla jne. Pomon näpäyttäminen ei kelpaa syyksi.
Tässä tapauksessa ymmärrän vapaan toki. Mutta toivottavasti ei ole hoitotyö tms jossa sijaisia ei ehkä saa.
No kyllä on typeriä pomoja näissä esimerkeissä!
Tottakai tollaiseen pitää järjestyä vapaata ja pomohan sen tietää, jos joku, että onnistuuko! Ihan uskomatonta, että tarvii edes arpoa. Sinuna minä ilmoittaisin pomolle, että nyt on sen verran tärkeästä asiasta kyse (oman lapsen terveys ja sen hoito), että päättäköön itse, antaako palkallista, palkatonta vai lopputilin, mutta minä menen sinä päivänä sinne lääkäriin mukaan ja piste.
Jos tämä johtaisi lopputiliin, niin en olisi moksiskaan, koska sellaisessa firmassa en haluaisi edes olla töissä, ihan sama, mitä maksettaisiin.
Onneksi mulla on järkevä ja reilu esimies. Tiedän, että tuollainen järjestyisi ilman mitään mukinoita, olisi lähinnä ilmoitusluontoinen asia minun suunnaltani. Todennäköisesti vain kysyisi, haluanko käyttää siihen vuosivapaan (eli saisin palkan) vai otanko muuten vaan vapaana.
Kaikki muutkin vapaatarpeet on aina onnistuneet pyytäessä. Toki jousto toimii myös toisin päin, tälläkin viikolla luovuin yhdestä vapaapäivästä, koska minua tarvittiin paikkaamaan kollegan poissaoloa. Viime viikolla vaihdoin aamuvuorot yövuoroihin, kun niihin ei ollut tekijää toisen kollegan sairastuessa, jne...
Kivojakin työpaikkoja ja fiksuja esimiehiä on tässä maassa. Ala etsiä uutta duunia. Kuka tahansa normaalijärkinen olisi tuossa tilanteessa sanonut, että totta kai pidät vapaan ja jaksamista lapsen sairauden hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut esimiehet eivät tiedä mitään työehtosopimuksista ja vielä vähemmän työlainsäädännöstä.
Epävarmat esimiehet ovat kaikkein pahimpia, eivät uskalla itse päättää mitään, koska ei ole kokemusta omasta hommastaan tarpeeksi, eikä osaa työtään kunnolla.
Ja tietenkin on aina niitäkin esimiehiä, joilla se pienikin valta on ns. mennyt päähän.
Tuota ihmettelen nro 5 kommenttia, että miten sitä noin vain haetaan viikon sairasloma?
Kerrohan meille muillekin kuinka se tapahtuu, kun noin varmasti kerrot sairasloman tulevan, ihan vaan ilmoitusasianako esität sen lääkärillekin?
Kuule menepä lääkäriin ja sano, että alaselkään koskee etkä pysty istumaan / nukkumaan niin saikkua tulee samantien. Toki vittumainen lääkäri voi määrätä röntgeniin ja muihin testeihin, joissa sitten juostaan se koko sairaslomaviikko. Mutta kyllä selkäkivulla saa ainakin ensikertalainen saman tien viikon sairaslomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla vähän vastaava tapaus. Minä vaan kylmästi ilmoitin pitäväni silloin vapaapäivän.
Ei pomo pyristellyt vastaan, tiesi, että haen viikon saikun, jos kieltää.Haet? Mistä niitä saikkuja niin vaan haetaan? Joku tuttu lääkärikö. Ainakin meillä työterveydessä mitataan kuume ym jos flunssassa, burnout ym vaatii keskusteluja psykologilla jne. Pomon näpäyttäminen ei kelpaa syyksi.
Kuten tuossa ylhäällä kirjoitettiin niin esim. selkäkivuista saa kyllä sen viikon sairaslomaa heittämällä. Harva lääkäri alkaa mitään selkää vääntämään tai lähetteitä kirjoittamaan vaan buranaa ja viikko lepoa tulee melkein automaattisesti.
Ymmärrän että periaatteesta esimiehet ei noin vain suostu. Kaikenlaisia vapaiden hakijoita on niin paljon, ja 2 viikkoa saattaa olla aikaa hankala poissaolo joillakin työpaikoilla, esim luokanopettajan tehtävissä. Sen takia varmasti monet esimiehet ei noinvvain myönnä vapaata, vaan haluavat varmistaa onko poissaolo pakollinen. Varmaan käsitys työtekijästä myös vaikuttaa, eli onko usein epäilyttävillä saikuilla.
Alkaisin etsiä uutta työpaikkaa samantien. Onko teillä työpaikalla luottamusmiestä?
Duecorso kirjoitti:
Kaikki muutkin vapaatarpeet on aina onnistuneet pyytäessä. Toki jousto toimii myös toisin päin, tälläkin viikolla luovuin yhdestä vapaapäivästä, koska minua tarvittiin paikkaamaan kollegan poissaoloa. Viime viikolla vaihdoin aamuvuorot yövuoroihin, kun niihin ei ollut tekijää toisen kollegan sairastuessa, jne...
Olennainen pointti tämä.
Vierailija kirjoitti:
Ei pomo pyristellyt vastaan, tiesi, että haen viikon saikun, jos kieltää.
Olet varmaan arvostettu työntekijä pomosi silmissä, jos tietää että tahtoessasi haet aiheettoman sairasloman. Tosi fiksua toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Häh. Pomohan sen päättää myöntääkö vapaata vai ei. Laki ei tuossa velvoita myöntämään, mutta superdorka pomo on, jos ei myönnä. Sitä kutsutaan pelisilmäksi ja hyväksi johtamiseksi.
Etenkin, jos kyseessä ei ole esim. joku pikkuliike, jonka ainoa työntekijä olet, vaan jotain konttorinäpyttelyä vaan isommassa tiimissä.
Ota yhteyttä pomon pomoon.
Muistaakseni laki velvoittaa, että on annettava vapaa, mutta palkkaa ei tarvitse maksaa. Lääkäriltä pitää olla todistus.
Täytyy kyllä sanoa, että on todella veemäinen pomo.