Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palkaton vapaa lapsen sairaalakäyntiä varten - pomo sanoi ettei ole varma, voiko myöntää?

Vierailija
19.08.2020 |

Käynti siis yliopistosairaalassa ja erikseen pyydetty molemmat vanhemmat mukaan (lääkityksen aloitus, harvinaissairaus). Voiko tosiaan esimies evätä vapaan?

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkatonta pitää saada. Tai lomapäivä. Keka maksaa erityispäivärahan

Vierailija
22/53 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla vähän vastaava tapaus. Minä vaan kylmästi ilmoitin pitäväni silloin vapaapäivän.

Ei pomo pyristellyt vastaan, tiesi, että haen viikon saikun, jos kieltää.

Meillä se saikku olisi ollut palkaton, pomolla olisi ollut tarjolla korvaava tehtävä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut esimiehet eivät tiedä mitään työehtosopimuksista ja vielä vähemmän työlainsäädännöstä.

Epävarmat esimiehet ovat kaikkein pahimpia, eivät uskalla itse päättää mitään, koska ei ole kokemusta omasta hommastaan tarpeeksi, eikä osaa työtään kunnolla.

Ja tietenkin on aina niitäkin esimiehiä, joilla se pienikin valta on ns. mennyt päähän.

Tuota ihmettelen nro 5 kommenttia, että miten sitä noin vain haetaan viikon sairasloma?

Kerrohan meille muillekin kuinka se tapahtuu, kun noin varmasti kerrot sairasloman tulevan, ihan vaan ilmoitusasianako esität sen lääkärillekin?

Jep. Epävarmat esimiehet ovat pahimpia. Omalla kohdallani esimies kysyi kolme ihmistä yläpuolellani olevalta osastonjohtajalta onko ok myöntää minulle yksi saldovapaapäivä hiihtolomalla!

Esimies itse oli tietysti koko viikon lomalla omien lastensa kanssa, mutta hänellä olikin kunnollinen esimies.

Vierailija
24/53 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa ei pidä saada, kyse on kokonaan työnantajan linjauksesta. Meillä nuo on vuosilomapäiviä, pitää siis erikseen anoa ko. pävälle vuosilomaa.

Vierailija
25/53 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen suuresti, kuinka m*lkkuja jotkut pomot osaavat olla. Voin kertoa, että tuollaisessa tilanteessa minunkin joustaminen työnantajan hyväksi loppuu :) meillä onneksi on reilu ja hyvä esimies ja vastavuoroinen joustaminen tulee luonnostaan!

Vierailija
26/53 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun alle 10-vuotias tai vammainen lapsi sairastuu äkillisesti, on lapsen vanhemmalla, huoltajalla tai samassa taloudessa vakituisesti asuvalla oikeus saada tilapäistä hoitovapaata lapsen hoidon järjestämiseksi tai hoitamiseksi.

Pääpaino sanalla äkillinen.

Sitä ei ole etukäteen sovittu sairaalakäynti.

Vierailija
27/53 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä ihan kiltisti nielisi tuota päätöstä vaikka oon tosi tunnollinen aina työssäni.

Veisin kyllä asian eteenpäin enkä kovin vähin äänin.

Aivan naurettavaa käytöstä esimieheltä joka todennäköisesti odottaa ap:lta täyttä työpanosta ja kaikkensa työlleen antamista.

Vierailija
28/53 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kannattaa alkaa seurailla työpaikkailmoituksia, jos pomo on jatkuvasti epävarma toimenkuvastaan.

Vierailija
29/53 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin lapsiperheiden kohdalla kaiken pitää mennä heidän perheen ehdoilla. Molempien vanhempien ei ole mikään pakko olla paikalla, kun ei ole mistään saattohoidosta kyse vaan ihan sairaidenhoidosta.

Vierailija
30/53 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettisin kyllä pari kertaa haluanko olla töissä lafkassa, jossa kuvatussa tilanteessa ei järjesty palkaton vapaa.

Vierailija
31/53 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minäkin vastaisin, jos en tiedä onko se palkallista.

Ei siitä heti kannata vetää herneitä koko rööriä täyteen.

Zinc

Vierailija
32/53 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettisin kyllä pari kertaa haluanko olla töissä lafkassa, jossa kuvatussa tilanteessa ei järjesty palkaton vapaa.

Se onkin eri asia. Kyllä se vapaa järjestyy, vaan onko se palkallinen.

Zinc

Vierailija
33/53 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin yhteyttä heti liiton lakimieheen ja kysyisin neuvot sieltä. Jos et kuulu liittoon, liity ja saat edut heti käyttöön. Lakiohjaus on palveluna ilmaiseksi useimmissa liitoissa. 

Vierailija
34/53 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en kyllä ihan kiltisti nielisi tuota päätöstä vaikka oon tosi tunnollinen aina työssäni.

Veisin kyllä asian eteenpäin enkä kovin vähin äänin.

Aivan naurettavaa käytöstä esimieheltä joka todennäköisesti odottaa ap:lta täyttä työpanosta ja kaikkensa työlleen antamista.

Mitä päätöstä? Vai ymmärsinkö nyt jotain väärin? Vapaatahan ei ole vielä evätty?

Vierailija
35/53 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun alle 10-vuotias tai vammainen lapsi sairastuu äkillisesti, on lapsen vanhemmalla, huoltajalla tai samassa taloudessa vakituisesti asuvalla oikeus saada tilapäistä hoitovapaata lapsen hoidon järjestämiseksi tai hoitamiseksi.

Pääpaino sanalla äkillinen.

Sitä ei ole etukäteen sovittu sairaalakäynti.

Niinpä. Mutta palstalaisillehan se on liian vaikeata ymmärtää näitä merkityksiä.

Sekä tarvitaanko siihen reissuun kumpaakin vanhempaa. Riippuu varmaan vähän sairauden vakavuudesta.

Nämä asiat nyt vaikuttaa varmasti siihen onko vapaa palkallinen, ja se on aina pomon ensin selvitettävä, enennkuin alkaa mitään myöntelemään ..

Zinc

Tietäisitte, jos itse olisitte näitä hommia joskus tehneet

Vierailija
36/53 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottaisin yhteyttä heti liiton lakimieheen ja kysyisin neuvot sieltä. Jos et kuulu liittoon, liity ja saat edut heti käyttöön. Lakiohjaus on palveluna ilmaiseksi useimmissa liitoissa. 

Lakiohjausta saa vasta kun on ollut puolivuotta jäsenenä.

Vierailija
37/53 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään henkilökohtaisesti; mutta ap:n kaltaiset vässykät jotka hyppäävät vaikka sillalta jos työnantaja käskee, eivätkä pidä puoliaan mahdollistavat tuollaisen kankean kulttuurin olemassaolon.

Itse en tuollista katselisi. Ja aina olen töitä saanut ja niissä pysynyt kunnes itse lähtenyt.

Jotain selkärankaa please

Vierailija
38/53 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja täällä,

eli tosiaan palkatonta pyysin ja sitä en ainakaan ensipyytämällä saanut. Meidän molempien vanhempien pitäisi opetella lääkkeidn anto ja oireiden seuranta, vierimittarin käyttö yms. Kyse on erittäin harvinaisesta ja vakavasta sairaudesta.

Esitä esimiehelle tuo vastauksessa 15 oleva 17a pykälä työsopimuslaista ja kerro sama, mitä kirjoitit yllä.

Vierailija
39/53 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä,

sillä tavalla "äkillinen" että löydös tehtiin juuri ja erikoislääkäri soitti äsken verikoetuloksista ja kutsui puhelimitse tulemaan ensi viikolla.

Vierailija
40/53 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomosi antoi surkea vastauksen. Ellei hän "tiedä" voiko myöntää palkattoman, niin hänen tehtävänsä on se selvittää. Mun maalaisjärki kyllä jo sanoo että tietysti voi palkattoman myöntää.