Itku meinasi päästä ruoka-jonossa
Tilanne se, että olen yh ja lapsenisä on jättänyt taas elatusavun maksamatta, kela ei ole vielä käsitellyt elatustuki-hakemustani. No, opiskelevana yh:na näin loppukuu tekee tiukkaa. Mulle neuvottiin, että hae ruoka-apua, mutta kukaan ei kertonut paikalla olevan lähestulkoon vain juoppoja ja narkkeja! Itku meinasi päästä. Itku pääsikin, kun saatiin kassit käteen ja ystävällinen rouva totesi pojan nähdessään, että pistetääs tänne kassiin pullaa lisää pienelle. Ei se pulla, vaan se, että nyt me pärjätään ruuan puolesta ensi viikkoon kun tulee opintotuet!
Kommentit (97)
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 09:47"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 09:26"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 09:12"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 09:10"]
Kuule sosionomiksi opiskelen amk:ssa.
[/quote]
Mutta et malttanut äidin kielen tunnilla kuunnella ja opetella alkeellisimpia oikein kirjoitus sääntöjä?
[/quote]
Minä toivon sydämestäni, että sinun elämästäsi tulisi todella kauhea ja paha ja löytäisit nämä sanat edestäsi. Kärsit vielä elämässäsi jokaisesta paskakirjoituksesta, mitä tänne kirjoitat. Joku päivä tulet olemaan niin kuilun partaalla, että ei ole enää mitään mahdollisuuksia. Silloin mieti, kuinka ilkeä olit ja kuinka vahingoniloisia läheisesi ovat, kun sinulle tulee käymään huonosti.
Varo vain, se päivä lähestyy. Toivottavasti näitä kirjoituksiasi ei kosteta lapsellesi.
[/quote]
Siis että löytäisin äidinkielentunnin ja oikeinkirjoitussäännöt edestäni? Uskon, että sinä tarvitse niitä minua enemmän.
Sosionomiopiskelijalta luulisi edellytettävän edes oman äidinkielensä perusteiden hallintaa, mutta nähtävästi ammattikorkeakouluun päätyvät ne, joilla on elämänhallintaongelmien lisäksi puutteita yleissivistyksessä.
[/quote]
Virheettömällä oikeinkirjoituksella ei ole merkitystä, jos kirjoittajalla ei ole mitään kunnollista sanottavaa. Sanon tämän yliopistokoulutettuna suomen kielen ammattilaisena, kustannustoimittajana. Alkuperäisen kirjoittajan viesti oli naseva, tunteita herättävä ja kaiken kaikkiaan hyvin kirjoitettu. Se kelpaisi esimerkiksi köyhyyttä käsittelevään kirjaan julkaistavaksi, kunhan muutamat oikeinkirjoitusvirheet korjattaisiin. Sen sijaan sinun parjausviestisi eivät kelpaisi edes vessapaperiin painettavaksi.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 11:01"]
Nämä rahat on kuitenkin pieniä ja esimerkiksi elatusavut, lapsilisät... ym.tuet pysyvät ja liikkuvat Suomessa.
Toisin kuin tukipaketit Kreikkaan, Kyprokseen jne.
!!!
[/quote]
Muistan kuin luvattiin, että näiden tukipakettien takia ei tule leikkauksia. Tiesin jo silloin, että valehtelevat. nyt ollaan käymässä heikompien kimmppuun, heidän joiden oletetaan olevan hiljaa.
Nämä rahat on kuitenkin pieniä ja esimerkiksi elatusavut, lapsilisät... ym.tuet pysyvät ja liikkuvat Suomessa.
!!!
[/quote]
Muistan kuin luvattiin, että näiden tukipakettien takia ei tule leikkauksia. Tiesin jo silloin, että valehtelevat. nyt ollaan käymässä heikompien kimmppuun, heidän joiden oletetaan olevan hiljaa.
Suomi on siitä jännä maa, että täällä miehellä ei ole mitään velvollisuuksia, yhteiskunta on ottanut isän roolin. Jos isä ei maksa elareita, niin ei mitään, Kela maksaa. Ja yh-äiti itkee sitä, kun ei riitä rahat ja aika ja veronmaksajatkin parjaa.
Entä jos isät velvoitettaisiin ihan oikeasti maksamaan, raha otettaisiin tilistä, etuuksista, työmarkkinatuesta, mistä tahansa suoraa, riitti sille isälle itselleen sitten tonni tai satanen sen jälkeen. Miksi ihmeessä me muut joudumme maksamaan sen, että ap:n mies pani paljaalla, tuli vauva ja isä on sitä mieltä, että hän ei anna euroakaan jälkikasvulle?
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 10:00"]
Elatusmaksut voi laittaa perintään heti ekana päivänä kun ovat myöhässä.
[/quote]
Kerro miten menetellään ( tiedän työkaverini jolta ei todellakaan onnistunut heti mikään, vaikka kuinka yritti ) kun niin tiedät.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 18:09"]
Suomi on siitä jännä maa, että täällä miehellä ei ole mitään velvollisuuksia, yhteiskunta on ottanut isän roolin. Jos isä ei maksa elareita, niin ei mitään, Kela maksaa. Ja yh-äiti itkee sitä, kun ei riitä rahat ja aika ja veronmaksajatkin parjaa.
Entä jos isät velvoitettaisiin ihan oikeasti maksamaan, raha otettaisiin tilistä, etuuksista, työmarkkinatuesta, mistä tahansa suoraa, riitti sille isälle itselleen sitten tonni tai satanen sen jälkeen. Miksi ihmeessä me muut joudumme maksamaan sen, että ap:n mies pani paljaalla, tuli vauva ja isä on sitä mieltä, että hän ei anna euroakaan jälkikasvulle?
[/quote]
elatusmaksut voi laittaa perintään heti kun ovat myöhässä. Niin ap:nkin pitäisi nyt toimia. Perintä vie tietenkin hetken mutta kyllä se sitten otetaan sieltä tililtä pakolla.
Edellyttäen tietysti että tilillä on jotain mistä ottaa.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 13:39"]
joskus olen sen jonon ohi kävellyt ja saman todennut: narkkeja ja alkkiksia lähinnä. Surettaa nähdä lapsiperheitä siellä välissä.
Pistää myös miettimään miksi selkeästi päihdeongelmaisille annetaan esim. sossusta tukea rahana, kun todellisuudessa usein käyttävät sen päihteisiin. Esim. ruokakupongit olisivat tuhat kertaa hyödyllisempiä.
[/quote]
komppi
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 09:07"]
Mitä opiskelet? Ruokajono on yhdyssana ilman väliviivaa.
[/quote]
Mikä viiva tätä palstaa vaivaa? Olen ammatiltani pilkunviilaaja (FM), eikä tulisi mieleenkään reagoida aloitukseen silkalla vihalla (luin muutamat ekat kommentit). Onko täällä kenties pelkkiä teinipoikia ja katkeria ämmiä, joiden elämän tarkoitus on lantionpohjajumppa ja rakennekynnet sekä Casa Stockmann -tuotteiden hankkiminen postimyynnistä?
[/quote]
Mutta et malttanut äidin kielen tunnilla kuunnella ja opetella alkeellisimpia oikein kirjoitus sääntöjä?
[/quote]
Voi apua :). Kuinka monta virhettä löydät?
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 11:34"]
!!!
[/quote]
Rahat ovat pieniä per yksikkö, mutta kun näiden avuttomien ja saamattomien, siis anteeksi huono-onnisten ja -osaisten, joukko jatkuvasti kasvaa ja kasvaa, ja tarvitsee tukea läpi elämänsä... Tarvittavat rahamäärät ovat valtavia!
Sosionomiksi opiskeleva valmistunee aikanaan, mutta jatkaa tukiluukulla, koska sosionomeille(kaan) ei ole töitä.
Olenko avuton ja saamaton, kun sairauden takia en voi luultavasti koskaan enää tehdä töitä, ja minusta on tullut todella köyhä?
[/quote]
Minäkin olen ollut opiskeleva vähävarainen äiti - vaikka lapset saadessani minulla oli vakinainen työpaikka ja ammatti!!! Vaan kun elämä joskus heittelee kyselemättä lupaa. Minulla oli mies, mutta tuli paljon ikäviä asioita työttömäksi jäädessäni, äiti kuoli samaan aikaan yms.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 19:39"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 18:09"]
[/quote]
elatusmaksut voi laittaa perintään heti kun ovat myöhässä. Niin ap:nkin pitäisi nyt toimia. Perintä vie tietenkin hetken mutta kyllä se sitten otetaan sieltä tililtä pakolla.
Edellyttäen tietysti että tilillä on jotain mistä ottaa.
[/quote]
Hoh hoh, ei ole todellista näitä dillejä. Mikään perintätoimisto ei ota rahaa kenenkään tililtä ja melkoisen kauan menee ennenkuin lasku on ulosotossa, että nälkään kerkii kyllä kuolla. Ja ulosotosta ei saa mitään , jos esim. tulot velallisella on pienet. Että joo, kannattaisko ottaa asioits aselvää ennekuin huutelee ?
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 20:05"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Voi apua :) Kuinka paljon huumorintajuttomuutta löydät?
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 13:48"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 12:08"]
On erittäin suotavaa, että ihmiset, jotka erottelevat kanssaeläjiään "juopoiksi" ja "narkeiksi", kokevat ap:n tavoin millaista on elää, kun joutuu turvautumaan ruokajonoihin elääkseen. Toivottavasti kokemus auttaa sekä ap:tä että hänen lastaan näkemään kaikki ihmiset tasa-arvoisina ja ihmisyydeltään yhdenvertaisina. Miksi ap ja hänen poikansa olisi millään tavalla eri "tasoa" kuin nämä hänen parjaamansa yksilöt? Jos ap näin on kuvitellut, on erittäin terveellistä tiedostaa moinen harha jo opiskelijana eikä vasta mahdollisessa työelämässä.
Oliko lapsen isä mahdollisesti myös jonottamassa ruokaansa, mutta vaan eri seurassa?
[/quote]
oletko koskaan nähnyt ruokajonoa ja siellä jonottavia ihmisiä? Siellä jonotetaan oluttölkki kädessä ja neulat povitaskussa, usein myös haastetaan riitaa. Kyse on ihmisistä jotka ihan oikeasti ovat juoppoja ja narkkareita, kyllä sen voi sanoa suoraan. Menisitkö itse sinne jonottamaan lapsesi kanssa?
[/quote]
Me olemme monesti olleet siellä lasten kanssa. Eihän se kivaa ole mutta näkeepä lapset sen toisenkin laidan elämästä. Tulee elämän realiteetit tutuiksi jo nuorena. Ehkäpä se kannustaa kuitekin tähtäämään siihen parempaan elämään. Kuka tietää.
Häpeää en ole jaksanut edes tuntea. Miksi minun pitäisi hävetä? Ei ole minun syyni, että minä ja kymmenet muut menetimme työpaikkamme. Pahempi asia on se, että meidät korvattiin ulkomaisella työvoimalla. Ihan kuin meidänkään palkat olisivat näin Suomen mittakaavassa olleet suuria.
Ja muuten, ylivoimaisesti suurin osa kävijöistä ovat aivan tavallisia, ainakin noin ulkonäön perusteella. Ei sen kummempia kuin minä tai sinä.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 17:28"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 09:47"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 09:26"]
[/quote]
[/quote]
Minä toivon sydämestäni, että sinun elämästäsi tulisi todella kauhea ja paha ja löytäisit nämä sanat edestäsi. Kärsit vielä elämässäsi jokaisesta paskakirjoituksesta, mitä tänne kirjoitat. Joku päivä tulet olemaan niin kuilun partaalla, että ei ole enää mitään mahdollisuuksia. Silloin mieti, kuinka ilkeä olit ja kuinka vahingoniloisia läheisesi ovat, kun sinulle tulee käymään huonosti.
Varo vain, se päivä lähestyy. Toivottavasti näitä kirjoituksiasi ei kosteta lapsellesi.
[/quote]
Siis että löytäisin äidinkielentunnin ja oikeinkirjoitussäännöt edestäni? Uskon, että sinä tarvitse niitä minua enemmän.
Sosionomiopiskelijalta luulisi edellytettävän edes oman äidinkielensä perusteiden hallintaa, mutta nähtävästi ammattikorkeakouluun päätyvät ne, joilla on elämänhallintaongelmien lisäksi puutteita yleissivistyksessä.
[/quote]
Virheettömällä oikeinkirjoituksella ei ole merkitystä, jos kirjoittajalla ei ole mitään kunnollista sanottavaa. Sanon tämän yliopistokoulutettuna suomen kielen ammattilaisena, kustannustoimittajana. Alkuperäisen kirjoittajan viesti oli naseva, tunteita herättävä ja kaiken kaikkiaan hyvin kirjoitettu. Se kelpaisi esimerkiksi köyhyyttä käsittelevään kirjaan julkaistavaksi, kunhan muutamat oikeinkirjoitusvirheet korjattaisiin. Sen sijaan sinun parjausviestisi eivät kelpaisi edes vessapaperiin painettavaksi.
[/quote]
Minussa ja ap:ssa on se ero, että minä olen julkaissut kirjan, hän ei. En tiedä, missä kustannusyhtiössä kirjat painetaan wc-paperille, mutta nähtävästi sinä olet sellaisessa paikassa töissä.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 20:05"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
En yhtään. Nykyisin yhdys sanoja kirjoitellaan miten sattuu. Aikoinaan kassa neiti meitä opasti omalla esi merkillään, ja me opetus lapsensa mieli hyvin painoimme kaiken aivo jemme sopukoihin.
Pakko olla trolli, ei suomessa ole kenelläkään asiat näin huonosti :)
Tunneäly. Joskus on asioita joissa pilkuviilauksen voi jättää omaan arvoonsa ja tämä on ketju, johon huumorin tuominen tai pilkunviilaus osoittaa törkeää tilannetajun puutetta. Ihminen joka tulee tähän ketjuun ensin viilaamaan pilkkuja, sitten tuomaan huumoria ja lopulta kehumaan itseään, on tunneälyltään sairas.
Voin kertoa, että olo on huojentunut oikeasti siinä vaiheessa, kun ne kassit sai käteen ja pääsi kotiin. En oikeasti osannut odottaa, että se ruoka-apu olisi ollut niin kattava. Oli kanasuikaileta, makaronia, maitojauhetta ja munia. sillähän valmisti jo kana-makaronilaatikon! En ymmärrä, miksi noita ruoka-apuja on parjattu, kuinka siellä olisi huonoa tavaraa, meille juuri loistava, kun viitsi vähän nähdä vaivaa sen ruoan valmistamiseen. Saatiin tehtyä riisipuurokin, kun siellä oli puuroriisiä. :) Onnellinen olen tuista apumuodosta, vaikka se jonottaminen ottikin koville. Ja joidenkin mielestä tuo pulla on hölmö asia, mutta me herkutellaan nykyisin pojan kanssa todella harvoin. jos kaupassa pitää valita pullan ja kasvisten välillä, niin meillä ei ainakaan sitä pullaa osteta.
ap
Hienoa Ap! Juuri noin sen pitääkin mennä. Monet jää ruikuttamaan kun ei tulekaan rahaa kun pitäisi eikä ymmärrä toimia. Jos vaan mahdollista niin käy vaikka joka kuu siellä niin saatte ehkä joku viikko lapsen kanssa hieman hienomman aterian taikka herkkupäivän. Vaikka siellä monet on alkoholisteja ja narkkeja niin kyllä monet lapsiperheetkin sieltä hakevat ruokaa kun ei omat rahat riitä. Onneksi niitä jaetaan.