Rojunraivausvinkkejä?
Menossa on taas hieno yritykseni päästä eroon kaikesta turhasta (in your dreams...). Olisiko jollakulla jotain vinkkiä?
Kommentit (34)
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 07:54"]
Menossa on taas hieno yritykseni päästä eroon kaikesta turhasta (in your dreams...). Olisiko jollakulla jotain vinkkiä?
[/quote]Mitä et ole vuoteen tarvinnut niin roskiin/kierrätykseen/varastoon. Pikkuesineet kenkälaatikoihin varastoon, lappu päälle. Laitat esille aina fiiliksen mukaan jotain, mutta EI kaikkia (siivous helpottuu) Vähennä ylimääräisiä kodintekstiilejä...(torkkupeitot ja pikkutyynyt pois mitä ei tarvita) jne...
Kulahtaneista vaatteista saa riepuja. Avuksi siihen siivoukseen...
Kerrankin tässä onnistuneena oli pakko tulla jakamaan muutamia itsellöni toimivia vinkkejä.voin luvata, että lopputulos palkitsee, mun on suorastaan helpompi hengittää täällä kun on päässyt eroon turhasta.löydän helposti sen mitä tarvitsen, kun ei tarvitse ensin raivata tieltä sitä roinaa.siivoaminen on helpottanut.lue minimalismiblogeja, se auttoi mulla inspiraation lähteenä.mä en vaan voi heittää käyttökelpoista roskiin, joten lahjoitin paljon konttiin.päätin että pussi päivässä työmatkan varrella tyhjennän kotia.roju tietenkin roskiin, mutta luopuminen oli hrlpompaa, kun ajatteli, että tekee samalla hyvää lahjoittamalla.otin myös asenteen, että uutta en kanna sisään, en enää käy shoppaamassa huvin vuoksi.nautin tyhjästä tilasta, se on luksusta.keskityn tuhlaamaan aineettomiin nautintoihin, kuten harrastuksiin ja elämyksiin.
Mitä turhaa teillä oikein on? Jos siis jätetään vaatteet tästä sivuun. Ei meillä ole koriste-esineitä, astioita, tyynyjä jne. ylimääräisinä.Kirjoilla on paikka hyllyssä. Tavaraa on, mutta vaikka miten raivaisin, ei siitä roskiin ja kierrätykseen ole laitettavaksi, koska jos on 10 pussilakanaa ja 5 perheenjäsentä, niin vähemmällä ei oikein pärjää (en ole niitä, jotka aamulla pesevät lakanat ja illalla laittavat taas sänkyyn).
Mä olen aika hyvä pääsemään tavarasta eroon, mutta koko muu perhe on erilaisia; melkein kaikki pitäisi säilyttää... (lapset 5v ja 8v) Mies tuntuu kantavan vaan kaikkea "kivaa" lisää. Salaa sitten vien tavaroita kasseissa varastoon ja jos kukaan ei sitä kaipaa riittävän pitkään aikaan niin hankkiudun niistä eroon (jos joskus kaipaa niin salaa tuon sit takaisin). Mies kyllä tietää mun systeemin, mutta vaikuttaa olevan ihan tyytyväinen järjestelyyn.
Unohda tunnearvo. Ota tavarasta kuva ja laita kiertoon. Minä olen aina ollut keräilijä. Olen säästänyt kaiken joko tunnarvon vuoksi tai siksi, että jos joskus tarviin. Nyt olen opetellut laittamaan tosi raa'asti pois tavaraa. Aloita vaikka siitä että keräät samanlaiset tavarat kasaan. Kaikki koriste-esineet, kaikki kahvimukit jne. Silloin huomaat, kuinka paljon niitä oikeasti on. Otat parhaat päältä käyttöön ja loput heität pois. Minä jätin kaksi koriste-esinettä. Nyt nekin pääsevät paremmin oikeuksiinsa. Siitä vain kaappi kerrallaan käyt läpi.
Ota kaksi muovikassia. Toiseen laitat roskiin meneviä tavaroita ja toiseen kirpparille meneviä. Täytät kassit kerran päivässä, viet toisen roskiin ja toisen lahjoitat tai myyt kirpparilla.
Meillä tuota turhaa löytyy laidasta laitaan. Esim. rakasta kirjoja siis toooosi paljon ja sen kyllä huomaa... Astioita on liikaa ja meillä on kahden hengen perheelle pussilakanoita ja pyyheitä monia kymmeniä... Kun ei kato voi heittää pois, kun sukulaiset niitä tuo lahjoiksi. Ja vielä kun eivät ole sitä sarjaa, mitä kerään...
mulla / meillä on sama proggis edessä ;) Mies hokee, että tänä syksynä käydään kaikki huoneet läpi ja hävitetään turhat tavarat. Mä olen jo käynyt lasten vaatteet läpi, neljä kassillista lähti talosta pois (kaksi roskiin, kaksi kaverille). Seuraavana on omat vaatteet, vaatehuoneeseen mun puolelle ei enää vaatteet mahdu hyllyille ja tangoille (miehen suosikki on kuitenkin mun vaatesäilö vierashuoneen kaapissa, lykkäsin vaatteita sinne kuusi vuotta sitten, kun muutettiin, mutten ole niihin vielä koskenut...). Ja sitten tarttis käydä lasten lelut läpi, kaikkea löytyy vauvaleluista lähtien lasten huoneista.
Tuo on totta että kun siivoaa kunnolla esim vaatekaapit niin omakin olo raikastuu ja on helpompi hengittää.
Minä vedin kaikki roinat kaapista pois, pyyhin hyllyt ja laitoin takaisin vain ne mitä käytetään. Varsinkin lasten kaapeista lähti isot kasat rikkinäisiä ja pieniä vaatteita pois. Nyt siellä on siistit pinkat, joista on helppo aamulla ottaa eikä tarvitse käydä sekaista kasaa läpi löytämättä ehjiä housuja kouluun.
Pyykinpesu ja kaappiin laitto on nyt suorastaan nautinto! Ja tiedän tarkkaan mitä täydennystä kaappiin tarvitaan, jos sattuu hyvä alennus tai kirppisostos kohdalle. Eikä tule turhaan ostettua sitä viidettä kymmenettä t-paitaa.
Sama karsinta pitäis vaan tehdä koko huushollille!
Jee, mä muuten meen heti kaapeille -sain tästä oikein inspiraation!
Mä tein niin, että raivasin eka pussillisen vaatteita, jotka haluan heittää pois. Sitten toinen pussi sellaisia, joita haluan ehdottomasti säilyttää. Toisen pussin täyttäminen olikin sitten vaikeaa!
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 14:36"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 08:08"]
Mutta kun on niin tunnearvoa XD
ap
[/quote]
Kulahtaneella t-paidalla tunnearvoa? Eiköhän sun ongelmasi ole tuossa kirjoitettuna. Kun tuosta fiiliksestä pääset eroon, on se kaman pois heittäminenkin helpompaa. Ja samaa sanon minäkin, IKINÄ ei tule sitä päivää kun saat sen kirppispöydän varattua, ei ikinä. Jätesäkki käteen ja kaapille. KAIKKI mikä ei ole ollut käytössä vuoteen, voi heittää.
[/quote]
Eräs rakkaimmista esineistäni on yksi kulahtanut t-paita :D sillä ON TUNNEARVOA.
Anna, suostuttele, käske, palkkaa tms kaverisi tai miehesi tehdä / tekemään homma puolestasi. Et huomaa mitä kaikkea katoaa.