Rojunraivausvinkkejä?
Menossa on taas hieno yritykseni päästä eroon kaikesta turhasta (in your dreams...). Olisiko jollakulla jotain vinkkiä?
Kommentit (34)
Sitten kun annatte niitä leluja ja muita tuttaville, niin annatte vanhemmalle, eikä lapselle.
Mä yritän kiertää veljenvaimokkeen syksyisin ja keväisin kaukaa, kun tiedän sen siivoovan niitä kaappeja. Ja ojentaa meidän nappulalle kassillisen roskaa (rikkinäisiä leluja)... sitten ne on meidän nurkassa kun lapsi on samanlainen hamsteri kuin isänsä. Siinä säkissä kun on kerran vuodessa yksi toimiva, kiva, sellainen mitä meillä ei jo ole tai edes oikean ikäiselle sopiva juttu.
Sitten kun annatte niitä leluja ja muita tuttaville, niin annatte vanhemmalle, eikä lapselle.
Mä yritän kiertää veljenvaimokkeen syksyisin ja keväisin kaukaa, kun tiedän sen siivoovan niitä kaappeja. Ja ojentaa meidän nappulalle kassillisen roskaa (rikkinäisiä leluja)... sitten ne on meidän nurkassa kun lapsi on samanlainen hamsteri kuin isänsä. Siinä säkissä kun on kerran vuodessa yksi toimiva, kiva, sellainen mitä meillä ei jo ole tai edes oikean ikäiselle sopiva juttu.
Ei aina vaan voi elää tuon jos et vuoteen käytä roskiin-metodin mukaan. Meillä tapetoitiin tänä vuonna ja ostettiin sellainen tapetointisetin (harja, lasta yms). Ei nyt ajateltu seuraavaan vuoteen tapetoida, mutta eihän noita pois kannata heittää. Joskus sitä luultavasti tulee uudelleen tapetoitua. Maksaa kuitenkin rahaa ja jos aina heittää menemään ja ostaa uutta niin typeräähän se on. On mulla mehumaijakin, jota ei ole vuoteen käytetty, mutta en heitä menemään. On sukset, sammutuspeite, lankoja jne. juuri sitä roinaa, mutta ei niitä voi poiskaan heittää.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 10:13"]
[/quote]
Ilman muuta näin. Aina kysyn vanhemmilta, että haluavatko lapsilleen tätä tai tätä. Sitten lapsen iästä riippuen ottavat tai jättävät lelut ym. tai antavat luvan kysyä lapselta itseltään haluaako hän jotakin. Rikkinäisten tavaroiden antamista en ymmärrä. T.21
Minun vinkkini vie kauan aikaa, vuosiakin, mutta on sitäkin tehokkaampi.
Lähdin käymään järjestelmällisesti läpi vaatteitani, kirjojani sekä elokuvia. Eli pääasiallisia hamstraukseni kohteita. Sunnuntaina valkkaan viikolle vaatteet. En niitä perusjuttuja joita käytän aina, vaan niitä "en luovu koska saatan tarvita"-vaatteita. Käytön jälkeen vaate menee pesuun, ja pesun jälkeen, joko takaisin kaappiin tai poistokassiin. Käyttämättä jääneet vaatteeni ovat liian pieniä, jotka olen ostanut alennusmyynneistä kivan kuosin ja halvan hinnan takia "kun voinhan mä vielä vaikka laihtua". En voi; pois.
Illalla katson aina yhden elokuvan. En niitä lemppareita, joita katson uudelleen ja uudelleen, vaan niitä joita aioin katsoa "sitten joskus". Mikäli elokuva ei sykähdytä, laitan sen poistokassiin. (Olen muuten säilönyt VHS-elokuviakin, vaikkei minulla ole edes laitetta millä niitä katsoa! Pois!)
Kirjoissa tarvitaan eniten kärsivällisyyttä. Yritän lukea tunnin joka päivä, aina se ei tietenkään ole mahdolllista. Käsilaukussani on aina joku pokkari, mitä sitten luen bussissa/junassa/odotushuoneessa. Ennen pitkää kirjat tulevat yksi toisensa jälkeen luetuksi, ja osaan lukemisen jälkeen arvioida haluanko lukea kirjan vielä uudelleen. Mitään ehkä-pinoa en kasaa, koska kirjasto on keksitty.
Tätä samaa taktiikkaa olen laajentanut myös kaikkeen muuhun mitä säilön. Laitoin ikkunaan verhot joita en koskaan käytä. Eivät ne olleet sen kivemmat vaikka olinkin halvalla ostanut. Kun vaihdoin verhot, laitoin nämä ei-käytetyt poistokassiin. Minulla oli myös piirustus- ja maalausvälineitä, joita en koskaan käytä. Sukulaislapsille kelpasivat.
Viimeinen vinkkini on tämä: älä osta halpaa. Kalliimpi ei tietenkään ole automaattisesti parempi, mutta ei se halpa hinta lohduta jos tuote ei ole mieluinen.
Muuta usein! :D Me nimittäin muutettiin tässä kolmatta kertaa 1,5 vuoden sisällä, joten tavaroita on vihdoin tullut karsittua aika rankalla kädellä. Sen voin sanoa että mikään kirppiksille tms. jemmailu ei kannata: risa ja huono tavara suoraan roskiin, käyttökelpoinen hyväntekeväisyyteen ja halukkaille sukulaisille. Esimerkiksi lastenvaatteille ja tavaroille olen tehnyt niin, että olen kutsunut mahdollisesti niitä haluavat ystävät ja sukulaiset käymään ne läpi ja ottamaan haluamansa, loput kuskaan SPR:n keräykseen. Sama juttu muiden tavaroiden kanssa: jos tiedän heti että joku ystävä tai sukulainen voisi haluta sen niin tarjoan ensin heille ja jos ei kelpaa, vien keräykseen. Ainoastaan isommat ja arvokkaammat tavarat kuten hyväkuntoiset huonekalut tms. olen myynyt tai lahjoittanut nettikirppiksellä.
Huone kerrallaan, kaappi kerrallaan, toisto vaikka parin kuukauden välein koska ensimmäisellä kierroksella ei ikinä raaski luopua kaikesta ylimääräisestä vaikka sille ei mitään tarvetta olisikaan.
Voi miten toivoisin, että Suomessa olisi tehokkaammat kierrätyssysteemit kaikelle turhalle.
Joo, ei rikkinäisiä tavaroita tai vaatteita kannata lahjoituksiin viedä. Mutta se materiaali on kuitenkin joko sellaisenaan käyttökelpoista tai ainakin olisi hyvää raakamateriaalia uudelleenjalostukseen. Mutta sitä ei vain tehdä. Suomessa siis.
Moni tuttuni tosin heittelee täysin ehjää ja käyttökelpoistakin tavaraa roskiin ihan vain siksi, että on kyllästynyt siihen eikä jaksa tehdä muuta (haluaa uuden astiaston => vanhaa ei kannata raahata muutamalla eurolla kirpparille, eikun roskiin vaan).
Kysykää itseltänne, jos se tavara ei ole rikki mutta on niin "turhaa" ja arvotonta että sen voi sumeilematta heittää roskiin, mihin tarkoitukseen sen edes alunperin hankitte? Kertakäyttötavaraksiko? Onko meillä ja tulevilla sukupolvilla todellakin varaa kertakäyttökulttuuriin?
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 08:08"]
Mutta kun on niin tunnearvoa XD
ap
[/quote]
Kulahtaneella t-paidalla tunnearvoa? Eiköhän sun ongelmasi ole tuossa kirjoitettuna. Kun tuosta fiiliksestä pääset eroon, on se kaman pois heittäminenkin helpompaa. Ja samaa sanon minäkin, IKINÄ ei tule sitä päivää kun saat sen kirppispöydän varattua, ei ikinä. Jätesäkki käteen ja kaapille. KAIKKI mikä ei ole ollut käytössä vuoteen, voi heittää.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 14:36"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 08:08"]
ap
[/quote]
Kulahtaneella t-paidalla tunnearvoa? Eiköhän sun ongelmasi ole tuossa kirjoitettuna. Kun tuosta fiiliksestä pääset eroon, on se kaman pois heittäminenkin helpompaa. Ja samaa sanon minäkin, IKINÄ ei tule sitä päivää kun saat sen kirppispöydän varattua, ei ikinä. Jätesäkki käteen ja kaapille. KAIKKI mikä ei ole ollut käytössä vuoteen, voi heittää.
[/quote]
Mutta onko ne jätesäkit pakko viedä ROSKIIN?
Sitä paitsi en tajua tuota asennetta. Jos kukaan ei ikinä kuitenkaan saa aikaiseksi viedä tavaraa kirpparille, niin miksi hemmetissä kirpputorit ovat ihan täynnä?
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 14:36"]
Kulahtaneella t-paidalla tunnearvoa?
[/quote]
Menee jo hieman yli aiheen, mutta tiedätköhän sinä lainkaan mitä tunnearvolla tarkoitetaan? Tuo termi yleensä juuri liitetään asioihin, jotka on omistanut kauan ja/tai jotka on esim. saatu lahjaksi tärkeältä ihmiseltä. Esim. juuri kulahtanut t-paita :).
Vai onko sinulle uusilla tavaroilla eniten tunnearvoa?
Se on sitten toinen asia, kuinka kauan tuollaisia tavaroita kannattaa säilyttää (minä säilytän kauan), mutta sen saa asianomaiset ihan itse päättää.
Ei roskiin, jos lähistöllä on kierrätyskeskus tai edes UFF:n keräyslaatikoita!
Tänään tuli Kotivinkki nro 15. Siinä oli kahden aukeaman kokoinen juttu "Kaaos kuriin", sivuilla 70-73. MInä olen alkanut keräillä näitä raivausjuttuja jne joten tavara lisääntyi TAAS yhdellä mapilla, kun pidän kyllä paperini järjestyksessä, vaikka niitäkin paljon on! Itse asiaan eli raivaamiseen en ole vielä päässyt ;)
Ah josko se viisastenkivi löytyisi tästä ketjusta myös mulle...jäänkin taka-alalle seuraamaan keskutelua :)
Jätesäkkejä ja kamat mielellään roskiin tai sitten edes varastoon. 1-3 säkkiä per huone pitäisi lähteä.
Älä ala haaveilemaan kirpparimyynnistä, lahjoittamisesta, nettimyynnistä, kierrätyksestä, tulevien vuosien mahdollisista tarpeista jne tai et saa ensimmäistäkään säkkiä täyteen.
Toista kerran vuodessa, koska tavaraahan kertyy.
varaa kirpputoripöytä, jota voit koko ajan täydentää siivouksen kuluessa ja huushollista yksi huone lajittelutilaksi, jonne kannat kaiken ylimääräisen muualta ja jossa lajittelet huusholliin jäävän ja kirpparille menevän. Varaa riittävästi aikaa. Minä olen nyt raivannut lasten huoneet, olkkarin, osin keittiön, yhden vaatehuoneen ja myynyt kaikkiaan 28 ikeasäkillistä tavaraa...
Nimenomaan tuota olen miettinyt, että jos on sillä fiiliksellä, että kaikki vaan äkkiä roskiin. Kuka tekee mitään kulahtaneilla paidoillani, jotka ei kelpaa edes itselleni?! Mutta entäs jos sittenkin... :D
ap
Jaa tavarat hylly tms. kerrallaan kolmeen kasaan. 1. säilytetään, 2. eos, 3. saa lähteä. Toimi ripeästi, tunteilematta.
Kun yksi osio (hylly, kaappi tms.) on lajiteltu, tarkastele pinoja. Kuinka paljon tavaraa onkaan 2. ja 3. pinoissa!
Aika vähällä sitä pärjää. Muistot säilyvät ilmankin vetoketjuttomia lasten huppareita, rispaantuneita verhoja tai kolhuisia kahvikuppeja...
Mun vinkkini on, että kaikkea, mitä ei itse oikeasti tarvitse, niin antaa pois tai kierrätykseen. Itse käyn kerran vuodessa kaikki kaapit ja tavarat läpi. Silloin mulla on yksi jätesäkki roskiin meneville ja yksi kierrätykseen. Kirpparille en jaksa roudata ja annan muutenkin kaikki lapsille pieneksi menneet vaatteet ja lelut heti tuttaville ja sukulaisille. Sitten vain kylmästi kaikki tarpeeton pois. Pyyhkeitä jos on saatu sinä vuonna lahjaksi lisää, heitän vastaavan määrän epämieluisampia pois jne. Jos mies ei ole vuoteen pitänyt jotain takkia, lahjoitan senkin pois.
Me ylipäätään ostamme hyvin vähän tavaraa ja sekin tulee aina tarpeeseen. Mitään ylimääräistä meillä ei ole edes varaa ostaa, joten sinällään kaikki ostokset on meillä tarkkaan harkittuja. Se on paras keino päästä tavarasta pitkäaikaisesti eroon.