Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kahden/kolmen lapsen vanhemmat, kuinka usein viikossa itse harrastatte jotain?

Vierailija
19.08.2020 |

Tällaista kysyisin muilta. Meillä kaksi lasta (13 ja 11), joilla tietysti omat harrastukset ja niihin kuskaamiset. Miehen kanssa harrastamme itse liikuntaa 5-6 kertaa viikossa kerrallaan noin tunnin. Tämä ei riitä tavoitteelliseen harjoitteluun lähellekään, mutta jo tuon määrän sovittaminen perheen aikatauluihin on kyllä todella vaikeaa. Aikatauluttamisella saadaan kyllä jotenkin toimimaan, mutta käytännössä perheen yhteistä aikaa ei ole arkisin lainkaan. Olenkin ruvennut miettimään, onko tässä mitään järkeä...

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä välissä kokkaat, pyykkäät, siivoat jne.? En ymmärrä miten ehditte harrastamaan noin paljon.

Meitä on perheessä viisi ja jokainen hoitaa osansa.

Niin ja sitä perheen yhteistä aikaa ei sitten jääkään.

Kyllä sitä jää. Esim yhdessä tehdään ruokaa pakkaseen, syödään joka päivä yhdessä, liikutaan yhdessä luonnossa, jne...

Vai tehdäänkö tuokin vuorotellen tai poissaollen?

Ei tehdä. Enää ei eletä 60 luvulla vaan paljon arkea helpottavia tekijöitä, kuten pesukoneet, tiskikoneet, eikä niitä perunoita tarvitse maasta kaivaa ja kun ne lapset pienestä pitäen kasvattaa kotitöihin se helpottaan arjen organisointia, että aikaa jää muuhunkin kuin kotitöiden käyttämiseen oman egon jatkeena. ( tai lapisia, kuinka MINÄ elän vain lasten kautta)

Vierailija
22/39 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä välissä kokkaat, pyykkäät, siivoat jne.? En ymmärrä miten ehditte harrastamaan noin paljon.

Kyllä sitä jää. Esim yhdessä tehdään ruokaa pakkaseen, syödään joka päivä yhdessä, liikutaan yhdessä luonnossa, jne...

Rakas lapsi et saa minua tuntemaan huonoa omatuntoa. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tehdä. Enää ei eletä 60 luvulla vaan paljon arkea helpottavia tekijöitä, kuten pesukoneet, tiskikoneet, eikä niitä perunoita tarvitse maasta kaivaa ja kun ne lapset pienestä pitäen kasvattaa kotitöihin se helpottaan arjen organisointia, että aikaa jää muuhunkin kuin kotitöiden käyttämiseen oman egon jatkeena. ( tai lapisia, kuinka MINÄ elän vain lasten kautta)

Ihan ohis, mutta itse en ole vielä löytänyt konetta, joka istuisi ruokapöydässä ja seurustelisi perheen kanssa puolestani. Samoin hakusessa on kone, joka käyttäisi näitä muita koneita.

Vierailija
24/39 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaaha. Vanha tuttu superäiti ”viiden äiti” joka pätee jokaikisessä ketjussa.

Vierailija
25/39 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli et ole ap. Ap:han nimenomaan sanoi ettei perheen yhteistä aikaa jää tuolla harrastustahdilla. Eikä mikään ihme. Miten sitä voisi jäädä jos kaikki illat menevät kuskaillessa lapsia sinnetänne ja aikuisten omissa jutuissa ja kotityötkin pitäisi hoitaa.

Vierailija
26/39 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä harrastan lasten kanssa olemista. Tavoitteet saada perhesiteet vahvoiksi ja kasvattaa täyspäisiä lapsia.

Säälittävää elää vain lasten kautta.

Vierailija
27/39 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trolli taisi ottaa ketjun haltuun.

Vierailija
28/39 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lopetin lasten pienenä ollessa omat kodin ulkopuoliset harrastukset. Toki ulkoilua, käsitöitä, lukemista ym kotoilua harrastin. Lisäksi joka ilta oli lasten kyyditsemiseen ja harrastamiseen osallistumista. Kolme lasta harrastaa tavoitteellisesti kuka mitäkin . Asutaan maalla niin etäisyydet on pitkät ja mies tekee yrittäjänä pitkää päivää. Helpotti kun ensimmäinen sai ajokortin.

Vierailija
29/39 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotitöiden tekeminen on sitä perheen yhteistä tekemistä.

Vierailija
30/39 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä harrastan lasten kanssa olemista. Tavoitteet saada perhesiteet vahvoiksi ja kasvattaa täyspäisiä lapsia.

Säälittävää on mikäli vanhemmat ovat itsekkäitä. Normaali ihminen haluaa tarjota lapsilleen parhaat mahdolliset eväät elämään. Jos ei kiinnosta niin kannattaa jättää lapset tekemättä.

Vierailija
31/39 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaaha. Vanha tuttu superäiti ”viiden äiti” joka pätee jokaikisessä ketjussa.

Meidän perheessä on viisi supersankaria, jotka osallistuu kodinhoitoon eli minä, mies ja kolme lasta eli en ole superäiti yksin sillä en myöskään asu yksin.

Vierailija
32/39 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säälittävää on mikäli vanhemmat ovat itsekkäitä. Normaali ihminen haluaa tarjota lapsilleen parhaat mahdolliset eväät elämään. Jos ei kiinnosta niin kannattaa jättää lapset tekemättä.

Mitkä on sitten ne hyvät eväät elämään? Äiti tekee kaiken lasten eteen ja he ovat loppuun palaneita ennen kuin ovat itsenäisyyden ja aikuisuuden kynnyksellä, kun kaikki ei tulekaan valmiina?

Vierailija
33/39 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen päivittäin noin romaania 30-60 minuuttia. Käyn kävelyllä lasten/lapsen kanssa tai ilman. Käydään uimassa yhdessä, nyt kesällä 2 kertaa päivässä. Kerran viikossa käyn kielitunnilla ja kaksi kertaa viikossa tanssitunnilla. Toki kieltä harjoittelen päivittäin.

Vierailija
34/39 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa mitään aikataulutettuja omia harrastuksia. Niistä on enemmän stressiä kuin iloa. Aina joku kipeänä, aina miehellä työmatka (yrittäjä), aina jokin koulun älyvapaa osallistamis-idea, aina aina jotain. 

Meillä on autotallissa kuntoilutila ja muuten hoidan kuntoani lenkittämällä koiria ja tekemällä puutarhatöitä (niitä riittää ja on tehokasta ja erittäin rentouttavaa). 

Vierailija
35/39 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäytykää pois töistä.

Vierailija
36/39 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä on sitten ne hyvät eväät elämään? Äiti tekee kaiken lasten eteen ja he ovat loppuun palaneita ennen kuin ovat itsenäisyyden ja aikuisuuden kynnyksellä, kun kaikki ei tulekaan valmiina?

Minusta tuntuisi todennäköisemmältä, että ne ”tavoitteellisesti” harrastavat, koulua käyvät ja siihen päälle kodin hoitavat lapset nimenomaan uupuisivat aikuisuuden kynnyksellä.

Itse olin patalaiska teini, ja yllättävän hyvin olen selviytynyt aikuisiän stressitilanteista. Toki jonkinlainen kultainen keskitie olisi paras, ja paljon varmasti riippuu ihmisen persoonastakin. On sähköjäniksiä, joille harrastaminen sopii, ja sitten niitä, joiden pitää palautua koko ilta jaksaakseen taas koulussa keskittyä.

-eri.

Vierailija
37/39 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastan av-palstaa ;) 

Vierailija
38/39 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kirjoitti:

Aikatauluttamisella saadaan kyllä jotenkin toimimaan, mutta käytännössä perheen yhteistä aikaa ei ole arkisin lainkaan. Olenkin ruvennut miettimään, onko tässä mitään järkeä...

Nyt pitää miettiä tärkeysjärjestys kaikilla, myös lapsilla. Ovatko kaikki harrastukset ihan pakollisia, onko kimppakuljetuksia, voisiko vaikka siivouksessa miettiä apua jne.

Vierailija
39/39 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

5-6h aikuisen harrastukseen viikossa kuullostaa paljolta. Itse käyn 3-4 kertaa viikossa juoksemassa vajaan tunnin lenkin ja kotona iltaisin jumppaan. Miehellä samat plus kerran viikkoon sovitut treenit. Meillä 4 lasta ja kaikilla on 1-2 harrastuskertaa viikossa. Työt siihen päälle niin kiirettä pitää, mutta jos alkaa tuntua raskaalta niin sitten se on jätettävä itse lenkki väliin.