voiko fjällräven repun pestä pesukoneessa
Kommentit (25)
Miksi te ostatte lapsillenne näitä kalliita merkkireppuja
Ihan samasta syystä varmaan kun itselle ostetaan kalliita merkkilaukkuja? Ja niihin verrattuna, toihan on halpa.
Lapsille ja itselle: Koska ne on hyviä ja tyylikkäitä, ja sekä lasten että aikuisten mieleen. Meillä lapset sai itse valita millaisen koulurepun halusivat, ja molemmat päätyvät Kånkeniin. Toinen vuosia sitten, toinen tänä syksynä. Myös isovanhemmat käyttävät Kånkenia, samoin äiti ja isä, ja olipa mulla Kånken koulureppuna jo muinoin 80-luvulla. Jotkut asiat vaan toimii.
Viidenkympin reppu on "kallis merkkireppu"? No onhan siinä se merkki kyllä.
minulla on varmaan 15 vuotta vanha reppu jonka olen saanut, joten en tarkemmin osaa sanoa että miksi se on ostettu. Ja koneessa olen pessyt.
Kiva kun lapsi kulkee koulussa samanlaisella repulla, joka itselläänkin ollut. Jopo ostettiin siksi, kun muistan vieläkin sen katkeruuden, kun en itse sellaista saanut.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 10:15"]
Miksi te ostatte lapsillenne näitä kalliita merkkireppuja
[/quote]
kallita ? 50 euroa on sinusta kallis. Kai sitten vissiin. siksi kun halusi, riittääkö?
muinoin pesin omaa peruskånkeniani pesukoneessa ja vähitellen se meni pilalle siitä. Ei hylkinyt enää vettä. (En käsitellyt sitä millään aineella.)
Kånkeneitahan on ollut iät ja ajat, mutta vasta nyt niistä on tullut "merkkilaukkuja". Itse ostin lapselle mini kånkenin päiväkoti laukuksi. Ollut todella kätevä, kun tekevät metdäretkiä ja laukussa on se istuma alusta valmiiksi mukana, ettei tarvitse kylmässä maassa suoraan istua. Ja äitikin säästyy ulkovaate pyykiltä!
Fjällrävenin sivulla peauohjeessa lukee että voi pestä 40 asteessa. Jos haluaa vahamaisen pinnan takaisin repun voi esim. silittää miedolla lämmöllä tai pistää lämpimään kuivauskappiin hetkeksi. Tällöin vaha tulee ulos kankaasta. Vahaa voi myös lisätä about joka kolmannen pesu kerran jälkeen. Ostin omalle lapselleni 4€ lla kirpparilta. :) sopivan hintainen merkkilaukku ;)
Kånkenin voi pestä, siinähän ei ole mitään kovikkeita eikä pehmusteita. SItä vahaa saa ostaa palasina fjällräveniltä tai esim partiokaupasta, mutta esim housuja ei meillä kyllä ole vahailtu. Repussa pienestä vedenpitävyydestä voisi toki olla enemmän hyötyä.
Kånken ei ole kallis reppu, mutta ei se laadultaankaan täysin loistava ole. Tai siis toki se on kestävä ja pestävä ja ovathan ne hyviä ominaisuuksia esim just aikuiselle. Samoin se on kevyt, mikä aikuisen kannalta tai retkellä on hyvä. Itse kuitenkin olen sitä mieltä, että lapsen joka päivä kantama koulureppu saisi olla selästä kånkenia tukevampi ja, kun reppu pienilläkin koululaisilla usein on melko painava, pehmustetut olkaimet voisivat olla paremmat kuin nuo kånkenin hihnat. Se on siis retkireppu, ei koulureppu.
Mutta lapset haluavat mitä haluavat. Kun minä olin lapsi, kaikki raahasivat putkikasseja selät vinossa ja kirjankulmat rullalla.
Mäkin olen pessyt monta kertaa. Uutta vahaa ehkä kaipaisi jo. Lapseni käyttämä Kånken palveli jo minua 80-luvulla yläasteella ja lukiossa :)
Mulla on ollut Fjällräven (2kpl)jo ainakin 30v. ja hyvä on. Repun käyttöohjeissa sanotaan kyllä EI VESIPESUA, joten en ole pessyt. Mielestäni Kånken on ehdottomasti hintansa väärtti. On olemassa kalliimpiakin. Hinta/laatu menee käsikädessä. Mieluummin ostan sen (tai vastaavan), siinä tulee esille Kånkenin hinta (maksoin 40€), kuin jonkun Prisman 5€ repun, ryhdittömän, ilman heijastimia, ilman selän lämmittäjää,jonka on käyttänyt loppuun 3 v.
Unohdin: molemmat reput vielä käytössä hyväkuntoisina. aija
Rumaksi meni pesussa. Alle vuoden käytössä, tuli sellainen viirullinen. Mutta pakko pestä, kun partioleirien jälkeen ihan mutainen ja koulureppuna käytössä myös.
Kånkkenia ei saisi pestä koneessa. Näin sanotaan itse valmistajan sivuilla. Reppu menettää vedenpitävyytensä. Haalealla vedellä se pitää käsin pestä jos haluaa sen säilyvän hyväkuntoisena:)
Siis ne reputhan on ihan saatanan rumia.
Vierailija kirjoitti:
Siis ne reputhan on ihan saatanan rumia.
Osa hipsteriyden ydinolemusta on se että saatanan rumista asioista tulee haluttuja muoti-ilmiöitä.
Juu, monta kertaa. Vähän se pehmenee ja rypistyy, mut hyvä on edelleen. Samasta kankaasta tehtyjä housuja valmistaja kehottaa käsittelemään jollain vahalla pesun jälkeen, niin hyvät ominaisuudet palautuvat. Ehkä toimis reppuunkin, jos haluis sen vahamaisen pinnan pysyvän.
Meillä on reppuja valkoisena ja keltaisena, joten silloin tällöin on vaan pakko pestä.