Äiti lähtee neljäksi yöksi muualle.
Voiko äiti poistua 2,5-vuotiaan lapsen luota neljäksi yöksi aiheuttamatta traumoja? Kärsiikö kiintymyssuhde ja luottamussuhde? Tietenkin kaikki lapset suhtautuvat eri tavoin.
Äiti on hoitovapaalla ja isä tekee pitkää päivää töissä ja raksalla, eikä välttämättä näe lasta joka päivä. Muuten hoitaa ja osallistuu lapsen asioihin. Vauvasta asti olemme hoitaneet tasavertaisesti, tietenkin minä pääasiassa, koska mies on ollut töissä. Tällä hetkellä olen selvästi se "ykkösvanhempi" ja mietinkin olisiko mahdollisesta poissaolostani henkistä haittaa lapselle. Kun katoan yhtä äkkiä ja lapsi on kuitenkin tottunut minun olevan yleensä paikalla. On tietenkin lyhyitä aikoja ollut isän kanssa ja hoidossa. Itselläni harvoin vaan on mitään menoja.
Isä on ollut öitä pois ja lapsi selvästi ymmärtää, että isä tulee takaisin. Mutta on kuitenkin tottunut isän poissaoloon.
Pari yötä ei huolettaisi, mutta onko neljä jo liikaa?
Kommentit (31)
Voi poistua. Mun lapsi oli 2,5-vuotias,kun hänen paljon läsnäoleva ja tärkeä isänsä kuoli. Lapsi on nyt 6, eikä ole traumatisoitunut.
Olen kuulemma ollut kaksivuotiaana viikon mummolassa kun vanhemmat olivat reissussa. Minulle on kerrottu, että olin vähän hämmästynyt kun he palasivat, mutta tietääkseni ei ole jäänyt pysyviä traumoja :)
Onko lapsesi ollut hoidossa ennen tämän hoitajan kanssa johon nytkin menisi, entä yöhoidossa?
Minun saman ikäinen tyttäreni on ollut hoidossa vanhemmillani 2- vuotiaasta lähtien, ensin yhden yön kerrallan ja nyt kesällä oli jo 3 yötä ja hyvin meni.
Soittelin toki videopuheluita hänelle niin rauhoitti omaakin mieltä, mutta meillä ei ainakaan ole ollut ongelmaa ja hoitoon meno on ollut aina vapaaehtoista tytön omasta halusta eli meillä ei toki ole ollut pakollista tarvetta hoidolle.
Vierailija kirjoitti:
Onko lapsesi ollut hoidossa ennen tämän hoitajan kanssa johon nytkin menisi, entä yöhoidossa?
Minun saman ikäinen tyttäreni on ollut hoidossa vanhemmillani 2- vuotiaasta lähtien, ensin yhden yön kerrallan ja nyt kesällä oli jo 3 yötä ja hyvin meni.
Soittelin toki videopuheluita hänelle niin rauhoitti omaakin mieltä, mutta meillä ei ainakaan ole ollut ongelmaa ja hoitoon meno on ollut aina vapaaehtoista tytön omasta halusta eli meillä ei toki ole ollut pakollista tarvetta hoidolle.
Oma isä siis kyseessä. Ei ulkopuolinen hoitaja.
Jospa isä antaisi tavallista enemmän huomiota, sitä laatuaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi poistua. Mun lapsi oli 2,5-vuotias,kun hänen paljon läsnäoleva ja tärkeä isänsä kuoli. Lapsi on nyt 6, eikä ole traumatisoitunut.
Ehket vain huomaa, kun olet niin lähellä.
Mieheni äiti kuoli kun hän oli vajaa 2-vuotias. Kyllä hän traumatisoitui. Huomaan sen selvästi. Ei jotenkin pysty luottamaan kuin itseensä. (ollaan oltu yhdessä 30 vuotta)
Ihan mielenkiinnosta, miksi lähdet 4 päiväksi pois?
Lapsi pärjää oman isänsä kanssa ihan varmasti vaikka 2 viikkoa. Toi 1 vrk/ikävuosi on ihan typerä ohje. Itse olin lapsen ekat 10 elinpäivää taju kankaalla sairaalassa. Lapsi oli omien vanhempieni hoidossa sen aikaa kun miehen isyysvapaa ei ollut vielä ehtinyt alkaa ennenaikaisen synnytyksen takia. Näin siis lapseni ekaa kertaa 10pv iässä. Sen jälkeen olen joutunut olemaan välillä pitkiäkin aikoja sairaalahoidossa ja lasta on isän lisäksi hoitanut kuka tahansa ystävä/sukulainen joka vaan on saatu paikalle pikaisesti. Lapsi on nyt 3v ja pärjää mummolassa kylässä viikonkin eikä ikävöi kotiin.
Nykyään puhutaan niin paljon kiintymyssuhteen muodostumisesta ja sen rikkoutumisesta. Pieni pelko siitä, että lapsi kokee hylkäämisenä.
Tänä tietotekniikan aikana on helppo soittaa vaikka aamulla ja illalla facetime puhelu kotiin ja höpötellä hetki lapsen kanssa. Ei lapsi traumatisoidu tai kärsi jos on oman vanhemman tai tutun ihmisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tänä tietotekniikan aikana on helppo soittaa vaikka aamulla ja illalla facetime puhelu kotiin ja höpötellä hetki lapsen kanssa. Ei lapsi traumatisoidu tai kärsi jos on oman vanhemman tai tutun ihmisen kanssa.
Toisin sanoen ei koe, että äiti hylkää hänet?
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, miksi lähdet 4 päiväksi pois?
Vaikkapa reissuun jonkun kanssa?
Ei tuo yö/ikävuosi sääntö päde, silloin kun lapsi on oman toisen huoltajansa kanssa. Ei hän oo hylätty, toinen vakityypeistä on vaan poissa, toinen ei. Jotain pientä reaktiota voi toki tulla, mutta tuskin isompia tai pysyviä.
Olemme läheisissä väleissä tyttären perheen kanssa (muilla ei vielä ole perhettä) ja tapaamme vähintään viikottain. Molemmat lapsenlapset ovat olleet meillä ihan vauvasta asti usein hoidossa myös vanhempien yhteisten reissujen ajan. Pienellä voi olla äidin ja isän lisäksi muitakin tärkeitä ja läheisiä aikuisia. Mene ihan rauhassa matkallesi/kurssillesi (tai mihin nyt oletkin menossa). Lapset nauttivat siitä, että saavat olla välillä erossa äidistä/vanhemmista. T. Mummo
Oman taustani vuoksi otan asian varmaan näin vakavasti. Itse en ole kokenut olevani täysin turvassa vanhempieni seurassa enkä vielä tänä päivänäkään luota heihin täysin. Vaikka taustalla ei ole mitään suurempaa tragediaa tai pahoinpitelyä yms.
Siksi olen varmaan huolissani asiasta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olemme läheisissä väleissä tyttären perheen kanssa (muilla ei vielä ole perhettä) ja tapaamme vähintään viikottain. Molemmat lapsenlapset ovat olleet meillä ihan vauvasta asti usein hoidossa myös vanhempien yhteisten reissujen ajan. Pienellä voi olla äidin ja isän lisäksi muitakin tärkeitä ja läheisiä aikuisia. Mene ihan rauhassa matkallesi/kurssillesi (tai mihin nyt oletkin menossa). Lapset nauttivat siitä, että saavat olla välillä erossa äidistä/vanhemmista. T. Mummo
Tietenkin voi olla ja meillä onkin. On lapsi ollut yhden yön kerrassaan hoidossa pari kertaa. Toiset isovanhemmat käyvät vähintään kerran viikossa. Lähinnä tuo päivien määrä huoletti minua.
Ap
Äidin ja lapsen suhde ei kärsi tuollaisesta?
Lapsen luottamus äitiä kohtaan säilyy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehket vain huomaa, kun olet niin lähellä.
Mieheni äiti kuoli kun hän oli vajaa 2-vuotias. Kyllä hän traumatisoitui. Huomaan sen selvästi. Ei jotenkin pysty luottamaan kuin itseensä. (ollaan oltu yhdessä 30 vuotta)
Lapsella voi (ja pitäisikin) olla useampia turvallisia kiintymyssuhteita aikuisiin kuin vain yhteen vanhempaan, jos on trauma, johtuu enemmänkin siitä.
Lapsen ikävuosien mukaan. 2,5-vuotias, 2 yötä.