Äiti lähtee neljäksi yöksi muualle.
Voiko äiti poistua 2,5-vuotiaan lapsen luota neljäksi yöksi aiheuttamatta traumoja? Kärsiikö kiintymyssuhde ja luottamussuhde? Tietenkin kaikki lapset suhtautuvat eri tavoin.
Äiti on hoitovapaalla ja isä tekee pitkää päivää töissä ja raksalla, eikä välttämättä näe lasta joka päivä. Muuten hoitaa ja osallistuu lapsen asioihin. Vauvasta asti olemme hoitaneet tasavertaisesti, tietenkin minä pääasiassa, koska mies on ollut töissä. Tällä hetkellä olen selvästi se "ykkösvanhempi" ja mietinkin olisiko mahdollisesta poissaolostani henkistä haittaa lapselle. Kun katoan yhtä äkkiä ja lapsi on kuitenkin tottunut minun olevan yleensä paikalla. On tietenkin lyhyitä aikoja ollut isän kanssa ja hoidossa. Itselläni harvoin vaan on mitään menoja.
Isä on ollut öitä pois ja lapsi selvästi ymmärtää, että isä tulee takaisin. Mutta on kuitenkin tottunut isän poissaoloon.
Pari yötä ei huolettaisi, mutta onko neljä jo liikaa?
Kommentit (31)
Kännikö kutsuu vai musta makkara. Paskiainen olet.
Mene vain, ja nauti. Tästä ei mitään kruunua saa, te äidit jotka esitätte marttyyria ettekä ikinä poistu lastenne luota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi poistua. Mun lapsi oli 2,5-vuotias,kun hänen paljon läsnäoleva ja tärkeä isänsä kuoli. Lapsi on nyt 6, eikä ole traumatisoitunut.
Ehket vain huomaa, kun olet niin lähellä.
Mieheni äiti kuoli kun hän oli vajaa 2-vuotias. Kyllä hän traumatisoitui. Huomaan sen selvästi. Ei jotenkin pysty luottamaan kuin itseensä. (ollaan oltu yhdessä 30 vuotta)
Lapsella voi (ja pitäisikin) olla useampia turvallisia kiintymyssuhteita aikuisiin kuin vain yhteen vanhempaan, jos on trauma, johtuu enemmänkin siitä.
Eli ihan vakavissasi olet sitä mieltä, että jos pikkulapsen vanhempi kuolee, niin sillä ei ole minkään valtakunnan väliä loppuelämän kannalta, jos lapsi on ollut vaikka päivähoidossa?
En huolehtisi poissaolosta vaan siitä mitä on: millaisia ovat tunnelmaltaan ja kokemukselta ne päivät isän kanssa. Jos hyviä, hyvä.
Kyllä lapsi pärjää, jos on toinen vanhempi siinä. Tuon ikäistä ei voi neljäksi päiväksi laittaa täysin vieraaseen paikkaan, siitä voisi tulla kriisi. Sen sanon kuitenkin, että lopetetaan nyt tämä vouhottaminen, ei lapset rikki mene siitä, että toinen vanhemmista reissaa muutaman päivän vuodessa!
Vierailija kirjoitti:
Lapsen ikävuosien mukaan. 2,5-vuotias, 2 yötä.
Tuo sääntö pätee, kun lapsi menee vieraaseen paikkaan. Esimerkiksi isovanhemmille.
Tottakai, jos on läheinen/luotettava aikuinen siellä paikalla, niinkuin nyt onkin.
Meillä lapsi matkusti jo pienestä isänsä kanssa toiseen kotimaahansa mummolaan/sukuloimaan kesäisin, itse en saanut lomaa joten jäin kotiin. 3 viikkoa taisi olla kolmen vuoden ikäisenäkin reissussa, ja nautti olostaan.
Meillä oli vähän samanlainen tilanne lasten ollessa 1v ja 3v. Olin aina ollut se ykkösvanhempi, isäänsä näkivät säännöllisesti, mutta eivät päivittäin. Yllättäen jouduin 5 päiväksi sairaalaan ja lapset olivat sen ajan isänsä kanssa. Ei niillä mitään hätää ollut tai traumoja tullut. Vähän kerkesi ikävä tulemaan, mutta sekin on ihan terve tunne.
Sille joka sanoi että vuorokausi per ikävuosi on huono ohje niin normaalitilanteessa se on yleensä sopiva ohjeistus, tottakai jos vanhempi joutuu olemaan sairaalassa taju kankaalla sille ei mahda mitään eikä siitä pidä ketään syyllistää vaan ainoastaan tukea jos vanhempaa esimerkiksi harmittaa se jälkikäteen. Kyse enemmänkin siitä ettei kannata lähteä kymmenen päivän lomalle vauvan synnyttyä tms ellei ole pakkotilanteita, sairaalassaolot on kurjia pakkotilanteita kaikille. Ei tietenkään pidä ketään syyllistää joka ei vapaaehtoisestikaan tuota ohjetta noudata mutta turha ohjeistusta mielestäni haukkua.
Aloittajalle niin itsellä (totaaliyh) on kohta samanikäinen lapsi ja hän on aina kiinni minussa ja rinnassa eikä ole koskaan tuntiakaan hoidossa, niin itse en tietenkään voisi jättää edes yhdeksi yöksi kun toinen sekoaa jos kerkeän vessaankaan mennä ennenkun hän on ehtinyt paikalle :D
Sitten esimerkiksi tuttuni samanikäinen sosiaalinen lapsi on jo päiväkodissakin ja yökyläilee millon missäkin ja äiti on jo lomaillut 4päivää kun lapsi oli 1v. Lapset on erilaisia ja sinä varmasti tunnet lapsesi parhaiten ja tiedät voiko hän olla isänsä kanssa neljä päivää, ja sinä varmasti tiedät kuinka läheinen on isänsä kanssa yms. Jos on hyvä isä ja ovat läheisiä ja lapsi muutenkin on tottunut olemaan sinusta erossa öitä jo niin eiköhän se ole luultavasti ihan ok :)
Tietysti jos sinusta tuntuu hyvin pahalta lähteä neljäksi päiväksi voi miettiä jos kuitenkin vaan stressaisit lapsesta koko loman ajan että olisiko se nautinnollista ja rentouttavaa lomaa ollenkaan :D jos kyseessä joku muu juttu kuin hupiloma, esimerkiksi työmatka asia toki eri.
Enpä ole vielä tavannut 2,5v ikäistä, joka nauttisi siitä, että on erossa vanhemmistaan. Ei lapsi erosta kärsi, mutta että ihan nautinto, kun äiti ei ole paikalla - miksi en oikein usko tätä?