Mitä kahvia juot!
Hörppäsin juuri kupin kahvia, ja nyt ei uni tule.
Eli siis lähden galluppia tekemään, mitä kahvia kotonasi juodaan? :)
Meillä juodaan Arvid Nordquist Classic Rekoa. Tykkään tummasta paahdosta, siinä on kiva kipakka sivu maku :-)
Kommentit (73)
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 00:57"]
venäläisestä kaupasta itiksessä saa hyvää intialaista pikakahvia. sitä juon. muutenkin murukahvi pesee suodatinsukkamehun mennen tullen.
[/quote]
Älä muuta sano, ja sitä sukkamehua aina tarjotaan ja kohteliaasi pitäisi juoda...
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 08:50"]
Tummapaahtoinen kahvi on pahaa. Tulee tympeän tunkkainen olo.
[/quote]
Vaaleapaahtoinen kahvi polttaa sisuksiani kuin rikkihappo.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 08:43"]
Starbucks toi vihdoin aidon kahvikulttuurin Hesaan. Tätä on odotettu. Niiin hyvää ;)
[/quote]
Starbucksin kahvit on pahoja ja oi niin yliarvostettuja. En tajua, miksi ihmiset ovat valmiita maksamaan sellaisia summia huonosta tai korkeintaan keskivertoisesta kahvista.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 09:28"]
Roberts coffeen suklaakahvia...
[/quote]
Komppaan!! Tosin laitan sitä normipurujen sekaan, muuten tulisi omaan mieleen liian makeaa.
Mutteripannulla keittyy espressot ja lattet, kahvi vaihtelee. Moccamasterilla brazil, juhla mokka. Meillä on myös kahvimylly, jauhetaan pavuista tuoretta kahvia. Ai että kahvi on hyvää <3
Kahvista puheenollen, tuleeko teille aamukahvista ''heikko olon'' jonkin aikaa juonnin jälkeen? Itselleni tulee ja olenkin miettinyt, olenkohan yliherkkä kofeiinille. Juon kyllä kahvia tästäkin huolimatta, tuntuu etteivät aamut käynnisty ilman sitä. Kofeiinittomalla kahvilla en herää. Luin jonkin aikaa sitten eräästä urheilublogista, että heikotus saattaisi johtua myös kahvissa olevista hyönteismyrkyistä (ilmeisesti kahvipapukasvien kasvatuksessa käytetään paljon hyönteismyrkkyjä jne ja osa näistä päätyy itse kahviinkin) ja että luomukahvi ei aiheuttaisi samaa heikotuksen tunnetta. Onko kukaan kokeillut ja huomannut eroa? Asun ulkomailla ja täällä luomutuotteet ovat aikalailla kiven alla ja jos niitä löytyy, niin hinnat ovat pilvissä. Tästä syystä en ole vielä itse päässyt asiaa kokeilemaan.
Mä oon tykästynyt Saludoon, en tiedä onko ne muuttanut sitä "reseptiä" jotenkin, mut mun suuhun maistuu hyvälle, maidon kera tietty. Rainbow-kahvia tulee kans ostettua, kun rahat tiukilla.
Juhla Mokka on musta kitkerää, joskus ostin jonkun Euroshopper-kahvin (maksoi euron) kitsauksissani, eikä oo sen jälkeen enää tarvinnu ostaa hyi h..
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 09:34"]
Mutteripannulla keittyy espressot ja lattet, kahvi vaihtelee. Moccamasterilla brazil, juhla mokka. Meillä on myös kahvimylly, jauhetaan pavuista tuoretta kahvia. Ai että kahvi on hyvää <3
[/quote]
Miten säilytätte pavut ennen jauhamista? Onko pavut kalliimpia kuin valmiiksi jauhettu? Pitääkö ostaa isompi satsi kerralla? Onko näissä oikeasti niin iso makuero että kannattaa alkaa jauhamaan itse?
Tarjoustalon Priimamokka, on hyvää ja halpaa!
Reko ja Mundo on hyviä. Nyt on Aeropress-kahvintekijä, sillä Caffista saatavat Sulawesi Kalossi (se joku Extra Dark -versio) pavut on supersuperhyviä! Itse jauhetaan. Tuo Aeropress ei ole edes kallis, suosittelen! Ja vielä lämpimämmin suosittelen noita papuja tumman kahvin ystäville. Ne tulee kyllä aika kalliiksi jos päivittäin juo, mutta jos vaikka vain sunnuntaisin. ;) Jos juo maidon kanssa niin suosittelen täysmaitoa.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 09:42"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 09:34"]
[/quote]
Miten säilytätte pavut ennen jauhamista? Onko pavut kalliimpia kuin valmiiksi jauhettu? Pitääkö ostaa isompi satsi kerralla? Onko näissä oikeasti niin iso makuero että kannattaa alkaa jauhamaan itse?
[/quote]
Vastaillaanpa toisten puolesta. Juurijauhetun kahvin käyttö on suurin yksittäinen makua parantava keino. Esim. kahvinkeittimellä ei ole yhtä suurta merkitystä, kunhan on jotensakin kohtuullinen.
Pavut maksavat saman verran, säilytys kuten kahvilla muutenkin.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 09:42"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 09:34"]
[/quote]
[/quote]
Itse ostan Lavazzan Crema e Gusto papuja kilon pakkauksen kerrallaan ja säilytys ilmatiiviissä purkissa jääkaapissa.
Jauhatus juuri ennen keittämistä ja Moccamasterilla suodatinkahvia tietenkin.
http://www.iltalehti.fi/ruoka/2015012119059746_ru.shtml
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 09:20"][quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 00:57"]
venäläisestä kaupasta itiksessä saa hyvää intialaista pikakahvia. sitä juon. muutenkin murukahvi pesee suodatinsukkamehun mennen tullen.
[/quote]
Älä muuta sano, ja sitä sukkamehua aina tarjotaan ja kohteliaasi pitäisi juoda...
[/quote]
Hyss! Keisarilla on vaatteet, keisarilla on vaatteet..
Suurin osa suodatinkahvista on aika roskaa. Työpaikan automaatti tekee parempaa ja murukahvi on ihan kelpo vaihtoehto. Yhden paikan olen löytänyt Suomesta, mistä saa herkullista capuccinoa - vaikea laji sekin.
Makuja on monia ja on kivaa kuulua kahvikansaan.
Kupeissa on Jacobs Krönung arkiaamuina.
Niin ja juu, mä investoisin ensimmäiseksi hyvään kahvimyllyyn, jos haluaa parantaa kahvinautintoa helpoimmalla ja nopeimmalla tavalla tavallisesta suodatinkahvipakettikulttuurista. Tuore, vastajauhettu kahvi on aina vastajauhettua.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 08:43"]Starbucks toi vihdoin aidon kahvikulttuurin Hesaan. Tätä on odotettu. Niiin hyvää ;)
[/quote]
Mikä siinä on se juttu? Miten maku eroaa ja miksi?