Miten erottaa normiflussa koronasta?
2 päivää ollut karhea kurkku ja väsyttää. Välillä vilunväristyksiä, ei lämpöä. Omassa kunnassa alle 5 todettua koronatapausta. Oikeastiko nyt testiin ja karanteeniin koko perhe 😜
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Testillä. Muuten ei voi erottaa.
Jos odotat liian pitkään, testi ei enää näytä oikeaa tulosta ja voi antaa väärän negatiivisen, vaikka olisikin korona.
Ja oikeesti testiin jos kurkku on karhea?
En ihmettele että joka paikka ruuhkautunut ...
Vierailija kirjoitti:
Jos odotat liian pitkään, testi ei enää näytä oikeaa tulosta ja voi antaa väärän negatiivisen, vaikka olisikin korona.
No eikös liian aikaisinkin otettu testi näytä väärin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos odotat liian pitkään, testi ei enää näytä oikeaa tulosta ja voi antaa väärän negatiivisen, vaikka olisikin korona.Ja oikeesti testiin jos kurkku on karhea?
Virallinen ohje on, että yhdestä oireesta testiin.
Tee vaikka Omaolo-nettitesti, laita oireeksi pelkkä kurkkukipu. Saat ohjauksen testiin.
Nyt on jokaisen pakko mennä matalalla kynnyksellä testeihin, se on ainoa keino estää koronan leviäminen. Miten voi olla mahdollista, että tämä on mennyt joltain ohi?
Työelämässä ei ole ennenkään oltu huolissaan työntekijän terveydestä.
Mitään työterveyttä ei ole järjestetty.
Minä menisin ihan normaalissa flunssassa töihin. Sitä on meiltä vaadittu vuosikymmeniä.
Pienessä yskässäkin voi tehdä töitä.
Olen duunannut aikoinaan 39 asteen kuumeessakin ja yskässä. Eipä työnantajaa hirveästi huolestuttanut vointi.
Oli vaan tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos odotat liian pitkään, testi ei enää näytä oikeaa tulosta ja voi antaa väärän negatiivisen, vaikka olisikin korona.Ja oikeesti testiin jos kurkku on karhea?
Tee vaikka Omaolo-nettitesti, laita oireeksi pelkkä kurkkukipu. Saat ohjauksen testiin.
Nyt on jokaisen pakko mennä matalalla kynnyksellä testeihin, se on ainoa keino estää koronan leviäminen. Miten voi olla mahdollista, että tämä on mennyt joltain ohi?
Kurkku ei ole kipeä, vaan tuntuu karhealta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä työntantajat hirveästi jousta. Ei lapsen kanssa voi jäädä kotiin, kun työpaikalla ei ole korvaajia.
Karenssia pukkaa jos jää kotiin yms.
Nuhassa on ennenkin töitä tehty. Sanoisin että suurin osa suomalaisista ei uskalla sanoa ei työnjohdolle.
Tulee ikään tottumuksesta. Tähän tämä kaatuu, kun meillä on perinteisesti odotettu että kipeänä tehdään duunia kuin duunia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on jokaisen pakko mennä matalalla kynnyksellä testeihin, se on ainoa keino estää koronan leviäminen. Miten voi olla mahdollista, että tämä on mennyt joltain ohi?Eipä työntantajat hirveästi jousta. Ei lapsen kanssa voi jäädä kotiin, kun työpaikalla ei ole korvaajia.
Karenssia pukkaa jos jää kotiin yms.
Nuhassa on ennenkin töitä tehty. Sanoisin että suurin osa suomalaisista ei uskalla sanoa ei työnjohdolle.
Tulee ikään tottumuksesta. Tähän tämä kaatuu, kun meillä on perinteisesti odotettu että kipeänä tehdään duunia kuin duunia.
Minäkin pistin lapsen päiväkotiin vaikka nuhaa oli. Ei voi muuta. Joustoa ei löydy.
Kyllä sen huomaa, koska silloin joutuu kahdeksi viikoksi hengityskoneeseen ja siitä selvittyään jää pysyvä keuhko- ja sydänvaurio.
Vierailija kirjoitti:
Minä menisin ihan normaalissa flunssassa töihin. Sitä on meiltä vaadittu vuosikymmeniä.
Olen duunannut aikoinaan 39 asteen kuumeessakin ja yskässä. Eipä työnantajaa hirveästi huolestuttanut vointi.
Oli vaan tyytyväinen.
Nyt koronan takia ollaan huolissaan lähinnä omista perseistään.
Ei koskaan työntekijän kunto ole ollut huolenaiheena.
Itselle olisi tosi vaikeaa soitella minnekään terkkariin testeihin pikkuisen nuhan tai kurkun karheuden takia. TOd. näköisesti menisin duuniin. Ei ole varaa olla päivääkään poissa. Tulot tippuu ja millä vuokran maksaisi sitten?
Jos olisi lapsi niin pakko se olisi nuhasena tuupata hoitoon. Ei yksinkertaisesti ole palkkataso sellainen että voisi jäädä kotiinkaan.
Varhaisessa vaiheessa testillä ja myöhemmin jos on paha versio pahoilla sydän ja hengitysvaikeuksilla
Koronan yhtinä oireina on ilmavaivat ja ripuli, sen sijaan normiflunssaan nämä oireet eivät yleensä kuulu
Mulla vuotaa nenä normaalia enemmän, ehkä, en ole pois töistä enkä ole menossa koronatestiinkään, sitten ehkä jos jotain lisäoireita selvästi tulee. Aika epätodennäköistä että olis koronaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli vaan tyytyväinen.
Itselle olisi tosi vaikeaa soitella minnekään terkkariin testeihin pikkuisen nuhan tai kurkun karheuden takia. TOd. näköisesti menisin duuniin. Ei ole varaa olla päivääkään poissa. Tulot tippuu ja millä vuokran maksaisi sitten?
Jos olisi lapsi niin pakko se olisi nuhasena tuupata hoitoon. Ei yksinkertaisesti ole palkkataso sellainen että voisi jäädä kotiinkaan.
Jos on korona, eristyksen ajalta saa palkan. Samoin jos altistuu koronalle, karanteeni on palkallinen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla vuotaa nenä normaalia enemmän, ehkä, en ole pois töistä enkä ole menossa koronatestiinkään, sitten ehkä jos jotain lisäoireita selvästi tulee. Aika epätodennäköistä että olis koronaa.
Ei monikaan voi edes olla pois töistä. Vuokrat pitää maksaa ja laskut.
Meillä on perinteisesti tehty töitä nuhassa, nyt pitäisi sitten muuttaa tätä työkultuuria. Ei tule onnistumaan.
Jos olisi perustulo, niin ehkä.
Nyt ei todennäköisesti monikaan jätä käymättä töissä, kun on ennenkin nuhassa tehty.
Osa sitten on oikeasti koronaa ja tauti tulee leviämään tälläisessä sairaassa työkultuurissa laajasti ja tehokkaasti. Edes työnjohto ei tule olemaan turvassa ja monia menehtyy.
Näin pelkään. Meillä on kuitenkin paljon sairaampi työelämä ja kultuuri sen ympärillä kuin Ruotsissa.
Ruotsissa on perheillä joustoa työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli vaan tyytyväinen.
Jos on korona, eristyksen ajalta saa palkan. Samoin jos altistuu koronalle, karanteeni on palkallinen.
Joo joo
Meillä on työelämässä sellainen juttu että edes ylitöiltä ei maksella ylityölisiä.
Palkkakuititkin pitää laskea ja tarkistaa että onko luku täsmä.
Sitten vielä ettei sopimuksiakaan haluta tehdä. Ollaan nollatuntihommilla.
Aika teoreettista on tuo korvailu.
Varmasti toimii hienostotyöpaikoissa. Niitä on vähemmistönä tässä maassa.
On kyllä todella vaikeaa, toisaalta kun koronaa on ollut niin vähän, niin tuntuu kyllä aika kohtuuttomalta, että jokaisen pienen rää'än valumisen takia pitäisi jäädä kotiin viikoksi odottamaan testitulosta, mutta toisaalta pointtina tietenkin on, ettei koronaa tuliskaan paljoa, toisaalta, koska oireettomatkin voi kantaa koronaa ja myös tartuttaa sitä, niin sen perusteella pitäisi kaikki tutkia, ei pelkästään oireilevat.
Oman ongelmansa tuo myös se, että testaus on ruuhkautunut, mahdottomiahan ei kuitenkaan voi tehdä, vaan täytyy priorisoida.
Kyllä se on melko hankalaa erottaa itse.
Se että on kunnolla kuumetta on melko hyvä merkki siitä, että voi olla korona ja testiin syytä mennä.
Minä kysyin pomolta pitääkö mennä koronatestiin jos flunssa. Ei. Toki menisin jos jotain koronaan viittaavaa. Ja töistä pois, tietysti. En edes jaksaisi olla raskaassa työssä sairaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei monikaan voi edes olla pois töistä. Vuokrat pitää maksaa ja laskut.
Meillä on perinteisesti tehty töitä nuhassa, nyt pitäisi sitten muuttaa tätä työkultuuria. Ei tule onnistumaan.
Jos olisi perustulo, niin ehkä.
Nyt ei todennäköisesti monikaan jätä käymättä töissä, kun on ennenkin nuhassa tehty.
Osa sitten on oikeasti koronaa ja tauti tulee leviämään tälläisessä sairaassa työkultuurissa laajasti ja tehokkaasti. Edes työnjohto ei tule olemaan turvassa ja monia menehtyy.
Näin pelkään. Meillä on kuitenkin paljon sairaampi työelämä ja kultuuri sen ympärillä kuin Ruotsissa.
Ruotsissa on perheillä joustoa työelämässä.
Aika monen on pakko mennä töihin kipeänä.
Asiat on sillä tavoin alustettu, että käytännössä ei ole muuta vaihtoehtoa, kunnes on oikeasti siinä kunnossa ettei nouse sängystä.
Talouselämän realiteetit on sellaiset että töitä on tehtävä, niin kauan kun henki pihisee.
Tästä syystä ja ankarasta työnjohdosta luulen että korona tulee leviämään kulovalkean tavoin suomalaisessa työelämässä.
Kukaan ei usko että juuri minun nuha on koronaa. Näin se tulee menemään tytöt ja pojat. Näin sen kuuluukin mennä. Näin sen talouselämä suunnitteli menevän.