Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi, joka ei "sovi" mukaan leikkeihin

Vierailija
26.08.2013 |

Kyseessä neljä 7v. poikaa, joista yksi on omani.

Poikani ei tule yhden pojan kanssa kovinkaan hyvin toimeen. Useimmiten leikit kuitenkin sujuvat suht hyvin ja siksi olen tähän mennessä "pakottanut"  ottamaan tuo poika mukaan leikkeihin. Ketään ei siis jätetä ulkopuolelle. 

Valitettavasti tämä kuvio on mennyt siihen, että riitoja on alkanut tulla paljon ja joudun niitä selvittelemään. Oma poikani kieltäytyy leikkimästä tuon yhden pojan kanssa ja kaksi muuta poikaa seuraavat perässä. Hekään eivät sitten halua leikkiä tuon yhden kanssa vaan oman poikani kanssa.

Ei kait tässä varmaan olisi muuta ongelmaa muuta kuin se, että muita leikkikavereita ei tässä kylässä vain ole. Samanikäiset tytöt eivät huoli poikia leikkeihinsä joten tuon yhden pojan kohtalo olisi olla täysin yksin. Eivät nuo vanhemmat (noin kolme vuotta vanhemmat) lapsetkaan halua nuorempia seuraansa.

Alan vain ärsyyntyä siihen, että joudun parin tunnin välein selvittelemään riitoja. Yleensä tuo yksi poika tulee sanomaan minulle jos hänet on yhtäkkiä heitetty pois porukasta ja kielletty leikkimästä muiden kanssa. En kuitenkaan halua, että yksi lapsi joutuu olemaan yksin ja syystä, jota en tiedä. Poikani ei kuulemma vain pidä tuosta toisesta.

Mitäs tässä oikein pitäisi tehdä? Antaa lasten itse päättää, kenen kanssa leikkivät vai pitäisikö edelleen pakottaa ottamaan kaikki mukaan?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietipäasiaa siltä kannalta, että poikasi olisi se joka jätetään ulkopuolelle. Ei muuta

Vierailija
2/11 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 20:08"]

Mietipäasiaa siltä kannalta, että poikasi olisi se joka jätetään ulkopuolelle. Ei muuta

[/quote]

Olen todellakin miettinyt tuolta kannalta, siksi en halua että tuokaan poika jää ulkopuolelle. Tämän takia olen oman poikani pakottanut leikkimään tuon toisen kanssa.

Mutta ei siinäkään ole mitään järkeä, että pojat tappelevat keskenään ja se aiheuttaa aina jollekulle mielipahaa. Ja kun riitoja on alkanut tulla jatkuvasti.

Nämä kaverikuviot ovat muutoinkin minulle vieraita kun poika on esikoisena ja vasta nyt tänä vuonna ylipäänsä alkanut pyöriä ulkona ikäisten kanssa enemmän.

-ap-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa juttelisit pojan vanhempien kanssa? Meillä sama tilanne tytön kanssa. Tyttöni on ns.pomo ja yksi tuppaa jäämään ulkopuolelle kun hän ei osaa motorisesti leikkiä samoin kuin muut. Otin tyttöni puhutteluun (hyvässä hengessä) ja pyysin miettimään miltä tuntuisi jos muut leikkisivät keskenään ja hän olisi se joka jäisi yksin. Kyselin myös onko tässä yhdessä jotain miksi hänen kanssaan ei muka voi leikkiä. Yksin jäävä ei vain pysy perässä eikä ymmärrä kaikkea niin hyvin. Pienellä jankkaamisella tytöt leikkivät nyt keskenään ja tämä yksin jääväkin on kuulemma oikein kiva :)

Vierailija
4/11 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöillä tuo onkin sitten raaempaa peliä. Mun tyttö sai aikoinaan elinikäisen opetuksen siitä että kaikki on otettava mukaan leikkeihin. 4h porukasta jättivät 1 lapsen pois ja oma tyttöni oli tässä vaiheessa mukana. Illalla puhuttiin tytölle että nyt järki käteen ja ketään ei jätetä enää pois leikeistä. Seuraavana päivänä tyttöni oli puolustanut yksin jätettyä ja seurauksena oli tietenkin se että tyttöni heivattiin ja tuo toinen tyttö otettiin takaisin. Illalla sitten tihrusti että tuntui tosi pahalta ja ei enää ikinä tee niin muille.

Seuraavana päivänä oli sitten taas kierretty kehää ja tilanne olikin se että porukan käskyttäjä jäi yksin, koska 1 tytöistä oli kipeänä ja tyttöni halusi leikkiä tämän toisen ulkopuoliseksi jääneen kanssa. Olivat kuitenkin melko pian ottaneet käskyttäjänkin mukaan.

Tämä pieni episodi käytiin hoitopaikassa tyttöjen ollessa alle 6v. Ainakin omalleni tästä jäi elinikäinen opetus, jonka muistaa vieläkin. 

Hoitopaikassa oltiin sitä mieltä että lapset setvivät itse riitansa.

Vierailija
5/11 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäh? :O ei pienet lapset osaa selvittää riitojaan, ei heillä ole kykyjä siihen. Totta kai aikuiset puuttuu peliin niin kauan kuin lapsestaan on otetta vähänkään. Maailma on ihan tarpeeksi julma ilman hylkimisiä pienenä!

Vierailija
6/11 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisten tehtävä on opettaa sosiaalisia taitoja ja kuinka ollaan muiden kanssa. Et tietenkään jätä asiaa ja yhtä poikaa ulkopuoliseksi kiusatuksi.

Vierailija
7/11 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on hiukan samaa ongelmaa saman ikäisten poikien kanssa kuin ap:lla. Yksi pojista on hiukan erikoinen ja muilla menee välillä hermot tuohon yhteen, kun häntä joutuu aina "hinaamaan" perässä. Lisäksi tuolle yhdelle ei puhe tehoa yhtään, eli meillä vanhemmillakin meinaa ajoittain pinna kiristyä tuon yhden kanssa. Välillä leikkivät koko porukka sovussa ja välillä jättävät myös muita porukasta vuorotellen. Tuon yhden vanhemmat luulevat lapsen olevan arka ja jäävät siksi porukasta, vaikka todellisuudessa poika aukoo aikuisillekin päätään aivan urakalla. Huutaa kaikki asiansa ja häiriköi muiden leikkejä. Ja on usein ensimmäisenä jättämästä muita porukasta, jos itse pääsee porukkaan.

Ollaan nyt kaikki yritetty puhua lapsillemme, että kaikki otetaan mukaan, ketään ei saa jättää yksin yms. Mutta jokaisella lapsella on asioista aina oma versionsa eli ei tämä säätäminen aina helppoa ole. Onneksi lähistöllä asuu myös muita samanikäisiä poikia paljon eli välillä voi ottaa välimatkaa ja mennä muihin porukoihin leikkimään. Olen sitä mieltä, ettei ketään saa jättää yksin, mutta kieltämättä menee itselläkin joskus hermot tuohon yhteen, enkä ihmettele, jos lapsillakin menee. 

Vierailija
8/11 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaisi olla, että tuolaisessa tilanteessa, jossa oma lapseni ei ottaisi jotakuta leikkiin mukaan, niin sanoisin omalleni, että sitten sopii leikkiä yksin. Kun sitten oma olisi joutunut viikonkin verran leikkimään yksin, niin eiköhän sitten keksisi niihin riitoihin rakentavampia keinoja ratkaista niitä...

Vierailija
9/11 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaisi olla, että tuolaisessa tilanteessa, jossa oma lapseni ei ottaisi jotakuta leikkiin mukaan, niin sanoisin omalleni, että sitten sopii leikkiä yksin. Kun sitten oma olisi joutunut viikonkin verran leikkimään yksin, niin eiköhän sitten keksisi niihin riitoihin rakentavampia keinoja ratkaista niitä...

Vierailija
10/11 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 20:46"]

Tytöillä tuo onkin sitten raaempaa peliä. Mun tyttö sai aikoinaan elinikäisen opetuksen siitä että kaikki on otettava mukaan leikkeihin. 4h porukasta jättivät 1 lapsen pois ja oma tyttöni oli tässä vaiheessa mukana. Illalla puhuttiin tytölle että nyt järki käteen ja ketään ei jätetä enää pois leikeistä. Seuraavana päivänä tyttöni oli puolustanut yksin jätettyä ja seurauksena oli tietenkin se että tyttöni heivattiin ja tuo toinen tyttö otettiin takaisin. Illalla sitten tihrusti että tuntui tosi pahalta ja ei enää ikinä tee niin muille.

Seuraavana päivänä oli sitten taas kierretty kehää ja tilanne olikin se että porukan käskyttäjä jäi yksin, koska 1 tytöistä oli kipeänä ja tyttöni halusi leikkiä tämän toisen ulkopuoliseksi jääneen kanssa. Olivat kuitenkin melko pian ottaneet käskyttäjänkin mukaan.

Tämä pieni episodi käytiin hoitopaikassa tyttöjen ollessa alle 6v. Ainakin omalleni tästä jäi elinikäinen opetus, jonka muistaa vieläkin. 

Hoitopaikassa oltiin sitä mieltä että lapset setvivät itse riitansa.

[/quote]

Ai lapsetnsetvivät itse riitansa? Lue W Goldingin Kärpästen herra, siinä kerrotaan kivasti miten käy kun lapset hoitavat asiansa ihan keskenään...Ap, jatka samaan malliin, pidä huolta ettei ketään jätetä ulkopuolelle.

Vierailija
11/11 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen sitten varmaan se kamala äiti, joka säännöiilisin väliajoin passittaa naapurin 8-vuotiaan tytön kotiinsa. 

Muut tytöt leikkivät keskenään, ottavat tytön porukkaan kun tämä tulee, tyttö on tosi innoissaan ja osoittaa tämän todella kovaäänisesti noin vartin kunnes alkaa kiukutella, töniä, repiä toisia ja yleensä tämän jälkeen itse suutahtaa jostain mitättömästä (juu, toiset eivät ole sanoneet tai tehneet mitään, olen itse kuuntelemassa kauempana) ja lähtee sitten marttyyrinä kotiin.

Muutaman kerran olen tytön itse pistänyt menemään kotiinsa, kun kierrokset ovat menneet liian koviksi. Meidän pihalla noudatetaan meidän sääntöjä ja niihin kuuluu se, että jos ei osata leikkiä nätisti porukassa niin sitten se on adios.

Porukkaan pitää juu ottaa mukaan ja yksin ei saa jättää, mutta jos se leikki ei onnistu siinä porukassa niin ei voi mitään. Toisilla on myös oikeus siihen leikkirauhaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi