Tyhmä kysymys limatulpan lentämisestä
Tässä paksuna ollessa kaikki tuntuvat olevan sitä mieltä, että limatulpan lentäminen olisi asia, jonka itse huomaa. Kaikki alusvaatteeni ovat mustia ja en tuppaa tarkastamaan, että oliko se nyt valkovuotoa vai mikä helvetti sinne pönttöön meni ( kun ääni ei viittaa vauvan kokoiseen losahdukseen). Onko mahdollista "hukata" limatulppansa/ missata the bloody show? Tänään havahduin kyllä märästä läikästä, joka ei haissut millekkään ja en usko laskeneeni alleni, mutta ei kai lapsivesi aiheuta "tihkuva pato" efektiä?
Kyseessä on siis esikoinen ja viikkoja kasassa sen verta, että saa tulla, jos on tullakseen. En ole minnekkään soitellut tai ruikutellut, kun liikkeet ja muut tuntuu normaalisti, ei ole supistuksia ja oma olo on ihan ok. Hämmentää vaan märällä perseellä kekkulointi.
Kommentit (12)
Minä en huomannut mitään limatulppaa. Lähdin lapsiveden tultua suoraan synnyttämään.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 19:48"]
Se voi tulla selkeänä klönttinä kerralla, se voi tulla osina, ja se voi tulla ohuempana limana eli runsaana valkovuotona.
Ja tulpan irtoamisesta voi vielä kestää monta päivää =)
Joten älä murehdi sitä tulppaa....
[/quote]
Juu ei siitä mikään elämän tärkein missio ole tullut. Tokihan se olisi kiva saada joku varoitus etukäteen, että kohta puoliin saa ähistää. Olen yrittänyt noita muitakin synnytysmerkkejä etsiskellä, jos jotain varoitusta saisi, ettei käy juuri silleen, että sotken lapsivesillä bussin tai saan soitella piipaa-autoa jonnekkin s-marketin hedelmähyllylle :D
Mulla irtosi limatulppa vasta lapsivesien menon jälkeen esikoisesta. Tai kai siitä osa oli jo aiemmin irronnut, mutta laitokselle kun päästiin, niin housuista löytyi kaksi läpimärkää yösidettä ja limaklöntti. Nam! Toisessa ja kolmannessa valui viikkotolkulla paksuna limana.
Mulla on kaikissa kolmessa raskaudessa tullut viikon, kaksi ennen synnytystä kirkasta ja hajutonta valkovuotoa, jota olen erehtynyt joka kerta luulemaan lapsivedeksi määränkin perusteella. Paras tapa on kuulemma mätkäistä joku vaippa housuihin ja katsoa, miten mönjä imeytyy sinne. Jos imeytyy kokonaan, on lapsivettä, jos jää pinnalle, on valkkaria. Ei kyllä ole ihan täysin pätenyt mulla, mutta yleensä kai näin. :D
Mulla synnytys käynnistettiin eli siis sairaalassa olin koko ajan enkä silti huomannut mitään. Kätilö sanoi että se on ihan tavallista, sattaa olla tippunut vessakäynnin yhteydessä ja harvoin sitä edes huomaa silloin
Mun limatulppa irltosi keisarinleikkauksessa, mutta olin kaksi viikkoa vuodepotilaana, koska lapsivesi vuosi ennenkuin oli aika. Kun lapsivesi alkaa vuotamaan, ongelma on se, että kohtu voi tulehtua. Lapsivesi voi vuotaa hitaasti = pieni reikä tai tulla hulahtaen = limatulppa lähtee rajulla tavalla ja tulee iso reikä.
Lapsivesi muuten voi tihkua myös. Silloin se lapsivesipussi on puhjennut ylempää ja tihkuttaa hiljalleen. Laita side housuihisi jos tuntuu että housut on koko ajan märät, sen vuodon väristä voi päätellä sitten montakin asiaa (eikä tarvitse kekkuloida märällä perseellä).
Loppuraskaudesta virtsankarkailukin on mahdollista, vaikkei aiemmin mitään ongelmia olisikaan ollut.
Ja kuten sanottu, älä siitä limatulpasta huolehdi. Jos se tulee veren kanssa, huomaat sen kyllä (huomaat varmaan menkkasikin alkaneeksi vaikka käyttäisitkin mustia alkkareita).
[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 19:45"]
Tässä paksuna ollessa kaikki tuntuvat olevan sitä mieltä, että limatulpan lentäminen olisi asia, jonka itse huomaa. Kaikki alusvaatteeni ovat mustia ja en tuppaa tarkastamaan, että oliko se nyt valkovuotoa vai mikä helvetti sinne pönttöön meni ( kun ääni ei viittaa vauvan kokoiseen losahdukseen). Onko mahdollista "hukata" limatulppansa/ missata the bloody show? Tänään havahduin kyllä märästä läikästä, joka ei haissut millekkään ja en usko laskeneeni alleni, mutta ei kai lapsivesi aiheuta "tihkuva pato" efektiä?
Kyseessä on siis esikoinen ja viikkoja kasassa sen verta, että saa tulla, jos on tullakseen. En ole minnekkään soitellut tai ruikutellut, kun liikkeet ja muut tuntuu normaalisti, ei ole supistuksia ja oma olo on ihan ok. Hämmentää vaan märällä perseellä kekkulointi.
[/quote]
Mulla lapsivettä tihkui päivän ennen kun kalvot sitten raapaistiin auki (tulehdusriski)
Itselläni limatulppa irtosi löysähkönä limamaisena vanana, jota tuli suht runsaasti ja nopeaan. Sen jälkeen alkoi parinpäivän päästä tihkua lapsivettä "lusikallisina" pitkin päivää. Eli tuntui siltä, että oli pissat housuissa koko ajan.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 20:05"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 19:45"]
[/quote]
Mulla lapsivettä tihkui päivän ennen kun kalvot sitten raapaistiin auki (tulehdusriski)
[/quote]
Lisään vielä, että limatulppa? En ole moiseen törmännyt kahden raskauden aikana
Mulla ekasta limatulppa vaan katosi jonnekin, en ymmärrä miten kun ekat vedet poksahti pytyllä ja kyllä katsoin mitä sieltä tuli :D toisesta taas limatulppa räjähti pyttyyn ja sitä horror showta ei voinu olla huomaamatta niin paljon verta oli ympäri pyttyä ja persiitä. Jos et kuseksi alles niin varmaan kalvossa on reikä. Voithan käydä polilla näytillä niin ne tekee sen testin jossa näkee onko se lapsivettä :)
No tämäpä lohdullista. Pitää kai hommata joku vähän pitävämpi tulppa tuon limatulpan lisäksi - ap
Se voi tulla selkeänä klönttinä kerralla, se voi tulla osina, ja se voi tulla ohuempana limana eli runsaana valkovuotona.
Ja tulpan irtoamisesta voi vielä kestää monta päivää =)
Joten älä murehdi sitä tulppaa....