Kelpaisiko jopa satojen eurojen säästö ruokalaskussa? Syökää ja säilökää sieniä.
Nelihenkinen Halmeen perhe on jo vuosia karsinut menojaan syömällä ja säilömällä sieniä. Miksi et sinäkin tekisi niin?
Kommentit (24)
En pidä sienistä, miksi siis söisin niitä? Tai säilöisin?
Söisin sieniä hyvinkin kernaasti, mutta ei maha kestä.
Kokeilin mutta tuli liikaa hallusinaatioita. Pikkuiset möröt juoksi pitkin lattiaa ja víhervasurihallitus vähensi autoilun verotusta jne muuta epätodellista.
Sienet on hyviä, mutta vatsa ei kestä sienisokeria. Säästö ei ole vatsakivun ja ripulin arvoista.
En syö sieniä kun ne ovat vastenmielisen makuisia laittoi ne miten tahansa. Olen 60v elämäni aikana kokeillut ja maistanut mutta sitten luovutin. Sinänsä on hyvä että meillä on metsissä ilmaista terveellistä ravintoa tarjolla. Marjoista kyllä tykkään.
Vaikka keräänkin sieniä, niin eipä niillä suurta säästöä saa ruokalaskuun.
Melkeinpä päinvastoin. Tattikastike hyvän pihvin kanssa, nam!
Harvoin tulee pihviä tehtyä, mutta tässä syksyn aikana on tullut tehtyä jo useamman kerran, kiitos herkkutattien.
Täällä ei ole sieniä, koska ei ole satanut. Olen sitä paitsi ainoa perheessä joka sieniä voi syödä, muilla menee pakki sekaisin. Ollaan käyty metsässä, mutta enää viikkoon ei ole löytynyt mitään. Mustikatkin on lähimetsistä poimittu, muutamaan piirakkaan sain tarpeet. Ja meillä ei ole autoa, eikä sen puoleen pakastintakaan.
Litran suppiksia olen löytänyt tähän mennessä - hintasäästö n 5e.
Sensijaan marjoja olen poiminut ja säilönyt n 30kg, säästö 300e. Ei huono. Samoin yrttejä kuivatan ja pakastan koko satokauden, säästö varmaan 40e. Ananaskirsikoita on tullut puskasta toista kiloa, 15e. Kesäkurpitsaa, paprikaa, chiliä, porkkanaa, herneitä, hunajamelonia, rypäleitä yms ehkä 60e edestä.
Yli 400e tähän mennessä säästetty :)
En tunnista sieniä, hahmotus ja muistihäiriöitä, pelkäisin kokoajan että onko oikea sieni ja saanko myrkytyksen jne.
Hänen tilaus oli jollain viikolla " satasen normaalia pienempi"
Kertonee paljon, että heillä syödään todella monipuolisesti ja kalliisti ja käytetään erikoistuotteita.
Sienissä ei ole kuin marginaalisesti energiaa, eli eivät korvaa muuta ruokaa.
Minä ajattelin elämäni ensimmäiset 45 vuotta, että sienet ovat hyviä, koska niin minulle lapsena opetettiin. Kuitenkaan en mielelläni laittanut sieniä ruoaksi, ja kun söin jotain "herkullista" sieniruokaa, se ei maistunut minulle. Sitten koin ahaa-elämyksen, että minä en tykkää sienistä. No, ne kaikkein mauttomimmat säilykeherkkusienet menettelevät pizzassa, mutta kaikki sienet, jotka maistuvat yhtään millekään, ovat pahoja.
En pysty syömään sieniä, siksi en.
Ihan saakelisti on kantarelleja kerätty. Niitä on niin paljon kuin vain viitsii metsästä kantaa. Myös herkku- ja punikkitatteja on paljon ja hyviä. Löydettiin myös hyvä mustatorvisieniapaja.
Rouskukausi on aluillaan.
Ei ole mahdollisuutta käydä metsässä.
Vierailija kirjoitti:
Sienissä ei ole kuin marginaalisesti energiaa, eli eivät korvaa muuta ruokaa.
Katso katukuvaa. Näetkö paljonkin energianpuutteesta kärsiviä?
Päin vastoin on loistavaa, jos energiapitoista ruokaa voidaan korvata vähäenergisellä herkullisella ruoka-aineksella.
Vierailija kirjoitti:
Litran suppiksia olen löytänyt tähän mennessä - hintasäästö n 5e.
Sensijaan marjoja olen poiminut ja säilönyt n 30kg, säästö 300e. Ei huono. Samoin yrttejä kuivatan ja pakastan koko satokauden, säästö varmaan 40e. Ananaskirsikoita on tullut puskasta toista kiloa, 15e. Kesäkurpitsaa, paprikaa, chiliä, porkkanaa, herneitä, hunajamelonia, rypäleitä yms ehkä 60e edestä.
Yli 400e tähän mennessä säästetty :)
Suppiskausi on vasta edessä.
Kantarellikeitto on just tulella.
Vietkö mut sieneen? Bussi ei kulje betonilähiöstä metsään.
Olen lihansyöjä, syön lihaa joka päivä, koska voin.