Maidon riittävyydestä
Meillä on viikkoa vajaa 4 kk vauva. Lapsi on kasvanut tosi hyvin tähän saakka rintamaidolla. Pikkuhiljaa vaippojen määrät on vähentyneet. Viimeisen kuukauden on alkanut tuntumaan, että meillä ollaan koko ajan rinnalla. Mitäs mieltä olette. Alottaisinko lisäruoan annon vai antaisinko korviketta? Meillä on vasta kahden viikon päästä neuvola. Vai kävisinkö punnitsemassa vauvan. Taikka odottaisin normaaliin neuvolalääkäriiin. Meillä ollaan reilu kuukausi sitten käännytty mahalle. Nyt yritetään ryömiä.. Kuinka liikunnallinen aktiivisuus vaikuttaa ruoan tarpeeseen tässä iässä?
Kommentit (5)
Olisiko tiheän imun kausi, lapsi lisää siten maidontuottoa? En kyllä pitäisi pahana kiinteiden aloittamistakaan, vaikka suositukset muuta sanoo. Pullon kanssa lapsi oppii nopeasti, että massu tulee pullosta nopeammin täyteen ja tissi ei sitten enää kelpaakaan. Mutta kuulostele omia ja vauvasi tuntemuksia, äiti on yleensä lapsensa paras tuntija ja yleensä oikeassa ;)
Juo itse paljon vettä, mehua, imetysteetä. Syö hyvin. Imetä lapsentahtisesti ja luota maidon riittävyyteen. Nämä on mun neuvot, vaikka eihän korvikkeessa ja kinteissäkään mitään pahaa ole...
käy neuvolassa ihan oman mielenrauhan vuoksi. todennäköisesti tilaa maitoa. meillä vilkasliikkuja ja silti lupa 6kk täysimetykseen . annoin maisteluja n.5kk ikäisenä mutta alkoi syödä vasta 6kk, ennen meni suu tiukasti kiinni.
Meillä olisi ollut nyt tätä tämän kertaista tiheän imun kautta jo kolmisen viikkoa. Voiko kestää näin kauan? Syöntien väleissä vauva on tyytyväinen. Tosin syö nykyisin 10.00- 18.00 välillä vähintään 45 min välein. Seiskalta alkaa iltatankkaus reilu pari tuntia. Yöt syödään parin tunnin välein. Ja ahmitaan oikein. Meillä jo välissä nukuttiin yksi 8h pätkä öisin. Pullosta ei ole suostunut juomaan vaikka olen joskus kokeillut alkuaikoina. Desi on tullut helposti pumppaamalla. Nyt en ole sitäkään kokeillut. Ennen jouduin ruuttaamaan ylimääräisen maidon harsoon. Suihkuavat rinnat.
Eikös kolmen kuukauden iässä tule ns. tiheänimunkauso, jolloin vauva " tilaa" lisää maitoa. Jos vauva muuten tyytyväinen niin en tiiä antaisinko lisäruokaa.